Premiär för Intel's Kitchen 2014 – världens första tv-show för datorbyggare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vacant:

Var det bara jag som tänkte att Mackan uttalade Intels kitchen som Int-hells kitchen för att referera till Hells kitchen med Gordon Ramsey?

Tycker själv att referensen till Inets pingvinstångar var rätt löjlig. Men nu är ju dom ändå storfavoriter här på Sweclockers så vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Haha diggade när juryn gick runt och frågade lag Grön om deras processor val (Runt 40 minuter in i klippet). Och Intel domaren sa typ:

IntelD: Och så valde ni 5820 också.
LagGrön: Japp den billigare processorn av dom alla.
IntelD: Hur tänker ni då i Cinebench r15?
LagGrön: Vi klockar den så den hinner ikapp dom andra.
IntelD: Så ni ska hinna ifatt 2 extra kärnor asså?
LagGrön: Yes.
IntelD: (tveksamt) okey

Kändes som Intel domaren tänkte typ "Ni är dumma i huvet om ni tror det".

Permalänk
Medlem

Appropå att klippa sig med en plåttång (Det var en kul upplevelse iaf!).
Jag kan förklara varför jag gjorde det lite mer djupgående än vad det framställdes i programmet.
Vi kunde välja att ha LEDs i bygget, och eftersom jag tyckte att det kunde vara kul att matcha vårt gröna lag med gröna LEDs så satte jag in det. Men vi gick såklart mycket på utseende så jag ville ha bort den fula PCI-e bracketen som NZXTs LED-slinga sitter på. Så jag valde att skruva bort PCBn från bracketen och fästa den på baksidan av moderkortsplåten (enkelt åtkomlig från sidan av moderkortsplåten). Men eftersom det inte fanns några gängor där så behövde jag en M3 gänga. Så jag försökte klippa av den gängan som redan sitter på bracketen. Men den är väldigt liten, och jag tog i en del och gjorde ett för långt klipp Men jag fick tag på gängan iaf och LED PCBn satt riktigt snyggt!

Hoppas att ni inte tycker att jag är en idiot. Fast det kanske jag är... Men inte lika idiotisk som det hade varit att dra en hel molex-sladd till en ful PCI-e plats...

Permalänk
Medlem

Hah gillar kommentaren "skit bakom spakarna" ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Appropå att klippa sig med en plåttång (Det var en kul upplevelse iaf!).
Jag kan förklara varför jag gjorde det lite mer djupgående än vad det framställdes i programmet.
Vi kunde välja att ha LEDs i bygget, och eftersom jag tyckte att det kunde vara kul att matcha vårt gröna lag med gröna LEDs så satte jag in det. Men vi gick såklart mycket på utseende så jag ville ha bort den fula PCI-e bracketen som NZXTs LED-slinga sitter på. Så jag valde att skruva bort PCBn från bracketen och fästa den på baksidan av moderkortsplåten (enkelt åtkomlig från sidan av moderkortsplåten). Men eftersom det inte fanns några gängor där så behövde jag en M3 gänga. Så jag försökte klippa av den gängan som redan sitter på bracketen. Men den är väldigt liten, och jag tog i en del och gjorde ett för långt klipp Men jag fick tag på gängan iaf och LED PCBn satt riktigt snyggt!

Hoppas att ni inte tycker att jag är en idiot. Fast det kanske jag är... Men inte lika idiotisk som det hade varit att dra en hel molex-sladd till en ful PCI-e plats...

Vi alla är idioter! Men bra jobbat, hoppas det inte blir något ärr alla fall då det såg rätt så nasty ut.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Kul tänvling och jag hoppas man ser mer liknande. Lyckades endå hålla en bra balans mellan att göra något för nördigt eller för allmänt. Reklam och produktplacering var påtaglig men inte överdrivet störande. Syn att dem faktiskt aldrig visade vad som satt i burkarna i någon faktaruta. Känns som om att man hade väldigt dålig koll på vad dem tävlande faktiskt gjorde i datorerna.

Tyvärr kändes det hela för begränsat i hårdvara för att vara riktigt intressant. Fanns i princip bara ett chassit, några få Intel-processorer, ännu färre Nvidia-kort, en typ av ram-minne(?), Intel SSDer etc.

det fanns en faktaruta i slutet (se mitt föregående kommentar) men den var bristfällig. känns som att den som skrev den knappt visste vad Mhz var för något. nån direkt känsla för detaljer fanns inte. fick resten av listan genom inet men inte i "specifikationer" utan i bilden längst upp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte målgruppsinriktningen? Vilken icke-nörd skulle titta på det här till att börja med? Så varför göra hela programmet korkat?

Jag blir rätt sugen på att köpa en ny dator, men jag blir minst lika osugen på att handla hos sponsorerna till programmet.

Domarna som skyllde på deltagarna när det uppstod problem var ju bara pinsamma. BSOD, BIOS-buggar och felaktiga drivrutiner, tror de att vi tittare ska gå på att det är misstag som vana datorbyggare skulle göra? I par om två? När vi vet att flera av dessa verkligen kan sina saker, garanterat bättre än domarna? !

Fan vad bra det hade kunnat varit...

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

ja, det här behöver ju helt klart putsas en del.

Permalänk
Medlem

Nejmen reklamfilm på 1 timme! Det ser man inte varje dag.

Permalänk
Medlem

Uttalas det seriöst sinnebench? Har alltid sagt sainbench.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Uttalas det seriöst sinnebench? Har alltid sagt sainbench.

Med tanke på hur In-tEl uttalades vågar jag inte lita på att något uttalades rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Uttalas det seriöst sinnebench? Har alltid sagt sainbench.

jag tänker mig att det är cine som i cinema, därav uttalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Jag fattar inte målgruppsinriktningen? Vilken icke-nörd skulle titta på det här till att börja med? Så varför göra hela programmet korkat?

Jag blir rätt sugen på att köpa en ny dator, men jag blir minst lika osugen på att handla hos sponsorerna till programmet.

Domarna som skyllde på deltagarna när det uppstod problem var ju bara pinsamma. BSOD, BIOS-buggar och felaktiga drivrutiner, tror de att vi tittare ska gå på att det är misstag som vana datorbyggare skulle göra? I par om två? När vi vet att flera av dessa verkligen kan sina saker, garanterat bättre än domarna? !

Fan vad bra det hade kunnat varit...

Eller hur.. Som om Windows aldrig har kraschat..

Windows har slukat en del grafikdrivrutiner i mina dagar...från att finnas, till att krascha och vara totalt borta..

E och M kändes alltdels för trötta. Läste direkt från pappret och uttala Intel som "Int'ells" typ.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Med tanke på hur In-tEl uttalades vågar jag inte lita på att något uttalades rätt.

Men när till och med intel snubbarna sa det, då blev jag grovt misstänksam.

Skrivet av versions:

jag tänker mig att det är cine som i cinema, därav uttalet.

Det låter helt fel, kanske är jag bara men jag tycker "Sainbench" låter korrekt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

hårdare lagar? jämställdheten? bara för en av tolv blev tjej? detta är så fel tänkt det bara kan bli! detta har ingenting med jämställdheten att göra med om vilka som är kvalificerade till att bygga osv i ett tv program. att killar skall tvingas av lag att inte vara med för att tjejer skall få komma in på tv . detta tänkandet förstör Sverige , låt den som är bäst kvalificerad för saken man skall göra är den rätta människan inte på grund av Kön!

han var ironisk...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst några sidor av kommentarer så är det ju rätt tydligt att det finns många eldsjälar på detta forum som skulle vilja se detta koncept i en lite mer finslipad tappning.

Själv så spolade jag igenom programmet på typ tio minuter. Vill man göra om och göra rätt så har man som sagt sidvis med återkoppling i tråden. Inte för att jag tror på att någon skulle få för sig att göra om detta, cynisk som jag är.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Kul ide men jag är ganska besviken efter att ha sett programmet.

Produktplaceringar och riktigt ostig reklam fans det ju som väntat gott om, men det har jag inga problem med.
Fattar dock inte att de inte ens talar om vilka delar de olika lagen valde och nämner inte vilken överklockning men lyckats med. Att bara få reda på 3d mark och cinebench resultat utan att samtidigt tala om vilken hårdvara som sitter I är ju aningens värdelöst och att man inte ens visar upp hur de färdiga byggena ser ut innuti var ju också aningens oväntat.

Är också grymmt besviken att vi aldrig fick se Gubben in action i överklockningsdelen. Är övertygad om att det skulle varit intressant. Inte för att man fick reda på vad de lyckades skrämma upp burkarna i, men ändå. Hade man sett trailern så visste man ju dock redan vilket lag som skulle åka ut redan I första momentet...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Inaktiv

Varför var vi tvungna att lyssna på Erik & Mackan när det finns 2 lysande kandidater på sweclockers som framför videomaterial med klass!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Marticus:

Men när till och med intel snubbarna sa det, då blev jag grovt misstänksam.

Det låter helt fel, kanske är jag bara men jag tycker "Sainbench" låter korrekt.

Det hade varit "sain" om det stavats "sine". Nu är det "cine" som i "cinema". Intel uttalas ju In-tel, inte "Intt-el" som svenskarna uttalar det. Som i "intelligence".

I övrigt... Satan, vilken cringefest. Men jag kollade igenom hela, får jag väl erkänna. Det jag saknade var en förteckning över vad alla byggde sina system med, hur poängen viktades och vilka frekvenser de körde. Men det är jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Massy:

Kändes ganska så meh. Gissningsöverklockning pga tidsbrist, man fick inte veta ex hur mycket hårddiskprestanda som vägs in i slutresultatet. Var det exempelvis mer prisvärt att ta 2 raidade SSD:er än att bara köra en eller var en mekanisk bäst då prestandan i 3DMark knappast påverkas och en mekanisk kostar mindre?

Eftersom de körde Cinebench och 3DMark kan jag meddela att hårddiskprestanda inte vägdes in alls.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

TITTA HIT!!!

Det här hade kunnat bli så mycket bättre än det blev. Lokalen, Scenen, uppbyggnaden av programmet såg faktiskt ganska så bra ut, som det ska göra på TV, men hela programmet verkade extremt torrt.

Väldigt dåligt utfört, förstår inte riktigt vad det roliga var. De ska plocka på sig lite komponenter, bygga en dator som möter tre krav och senare kommer en vinnare. Kunde man inte komma på något lite roligare med fler deltävlingar som leder en till kanske 2-3st finalister. Varför inte ha börjat med Datorquiz, ställa frågor och det laget som får minst poäng åker ut. Etc.
Upplägget är för tråkigt för att titta på och för stressigt. Jag vill inte se när folk stress bygger ihop en dator där de får välja färdiga komponenter.

Mackan och Erik, när vi har Jonas och Emil. Är det ett skämt? Vems ide var det? Intels?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt krystat och att ha E och M som "programledare" som var helt och hållet lost på allt vad dator heter var inte helt rätt kan jag tycka...

Dock så var det rätt skoj att få ett ansikte bakom en del nicks här inne

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Vet du vad anledningen var till att eran dator inte gick igång i första delen?

Haha bra fråga Kan ha varit vad som heltst, en 24-pin sladd som inte var helt itryckt, front panel I/O-header som ramlade ut etc. Att ta isär och sen bygga ihop en dator på 10 min är inte något man gör normalt så man glömmer säkert något viktigt väldigt lätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många som tycker det hade kunnat bli bättre men jag är ändå förvånad över att det inte blev sämre med tanke på att det var första gången.

Sen är väl hela baktanken att det ska vara en glorifierad reklamfilm men med det i åtanke så har jag helt klart sett värre.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1tim+ = nix!

62år gammal! Iofs var han med från första början ^^

En tjej! Whaaat!? Undrar hur mycket hon kan....akta naglarna flickan

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nice pilot, När kommer säsong 1?

Som många redan sagt, vissa punkter behöver bättras:
- Inte nödvändigtvis Emil och Jonas, men det måste vara entusiaster som leder programmet.
- Varför ens ha utslagningar då de precis lika gärna hade kunna bedöma alla efter samma kriterier i slutet. Man måste inte kopiera andra program bara för att man kan.
- Fler vinst kriterier,tex utseende, högst bench, och högst bench/kr skulle dela upp det i 2 olika mål att gå mot, då blir det lite meta game då man måste gissa på vad de andra kommer försöker nå, och hur fullt ut de går på det.
- Mer komponentval, och inga jävla bestämda brands.. så jävla värdelöst då HELA programmet blir en reklamfilm, OK att ha reklam, men skippa bias i programmet och låt deltagarna använda precis vad de vill.

Och sen herregud.. skylla BSODs och fel sata på deltagare.. lågt. mkt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

1tim+ = nix!

62år gammal! Iofs var han med från första början ^^

En tjej! Whaaat!? Undrar hur mycket hon kan....akta naglarna flickan

lol, hon vann

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nilssab:

lol, hon vann

O.O <---- RIKTIGT förvånad. Trodde jag aldrig. Hur mycket gjorde hon?

Känns som när en kompis tjej var bilmekaniker. Riktigt ovanligt men så jäkla häftigt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det här var ta mig fan det sämsta skiten jag har sett...

Permalänk

älskar verkligen sköningen som liknade sig själv med Zlatan för sitt långa hår och stora näsa.

bästa beskrivningen på Zlatan i historien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows