Anledningen till att jag skrev det så sammanfattat som jag gjorde var att jag ville försöka hålla ned på innehållet för att få det mer lättläst, men jag ska försöka summera lite bättre.
Skrivet av Christoffer1989:
*Långa laddningstider är inget jag märkt av, men det är väl längre laddningstider på One/Ps4 om jag fattat rätt? Spelar på x360
Det är långa laddningstider helt enkelt. Skulle gärna sett att spelet var utan laddningstider, det kanske är lite för mycket att förvänta sig, men laddningstider på nivån destiny ligger på sett till hur stora områdena är, är ganska överdrivet långa.
Skrivet av Christoffer1989:
*Transport mellan zoner är ju inget som behövs, kanske är något du eftersträvar för att slippa att ladda 2 gånger? Isåfall är det bättre för bungie att fixa laddningstiderna på nya gen istället (vilket kan vara svårt i efterhand)
Varför ha 2 när man kan ha 1? Man kunde lika väl haft en ingame karta över galaxen istället för att vara i orbit. Ytterligare 1 poäng jag lägger till, avsaknad av karta i spelvärlden. Speciellt i tower, ganska dåligt att man måste prata med en npc eller köra en app för att se kartan, visst nu är tower inte stort, men det är ett onödigt moment.
Skrivet av Christoffer1989:
*Nedskalat socialt kanske beror på att vi inte har samma möjlighet på konsoll som på PC, det är sjukt lätt att chatta på PC med tgtbord jämfört med bara en handkontroll. Och ett öppet chattsystem skulle vara en ide, men hur långt skulle det fungera?
Spelar ingen roll om man inte har samma förutsättningar som på pc, gör man ett mmo, så borde man faktiskt få med grundstenarna. Jag vet inte själv hur man skulle göra det bättre, men det är heller inte mitt jobb. Jag bara ger kritik, poängterar fel som kan förbättras.
Skrivet av Christoffer1989:
*Max 5 bountys är väl enligt mig bra, annars behöver du inte ha en gräns alls. Nu får du lixom göra ett val vad du vill fokusera på med bountys.
Återigen kommer vi till laddningstiderna, för att hämta nya uppdrag och åka tillbaka eller till nästa zon måste du gå igenom 4 laddnings-sekvenser. Det måste du hålla med om är överdrivet. Man kanske inte måste kunna ha tillgång till fler än 5, men då borde man kunna ta upp uppdrag ifrån zonen man befinner sig i. max 5 uppdrag i kombination med att exotiska uppdrag tar upp plats, gör det till ett ännu större problem. Kommer ihåg när jag hade 3 exotiska uppdrag aktiva samtidigt, det var inte så värst kul att göra dagliga uppdrag...
Skrivet av Christoffer1989:
*6 instancer är lite lite, speciellt i kombination med att dom är väldigt "enformiga" MEN hur är instancerna i andra spel som är gjorde för "låg lvl", jo väldigt enformiga. Om vi kollar på wow så har ju inte låg lvl instancerna något jätte taktiskt etc. Så det blir intressant o se hur kommande strikes blir Nu när spelare har kommit in i spelet osv.
Skillnaden är att det finns spel-listor som specifikt finns för högre nivåer, man kunde infört mer mekanik i de högre segmenten, istället för att bara lägga till mer hälsa och mer skada på fiender.
Skrivet av Christoffer1989:
*Bara 1 raid är lite komiskt, vad vill du ha? 20 strikes o 5 raids o allt balanserat + ger något nytt i både taktiker o loot.
Det behöver inte nödvändigtvis vara mer än 1 raid, men tar raiden 1 timme att klara av så är det ju ganska lite raid att tala om. Därav mer än 1 raid. 10 strikes minst om de ska köra sina generiska mallar de har nu, minst. Men hade de haft lite mer intressanta strikes så hade man inte behövt så många fler.
Skrivet av Christoffer1989:
*Lite innehåll är ju en smaksak, spelar du 6timmar varje dag så är det väldigt lite. Spelar du 1timmer per dag i snitt så tar det betydligt längre.
Ett mmo måste kunna tillgodose mer än 1 målgrupp av spelare med innehåll.
Skrivet av Christoffer1989:
*Lite skillnad mellan klasser är för att det är vapnena som ska skilja mest och inte klasserna. + att det blir sjukt mkt lättare att balansera. Snart har vi 1 till subclass förhoppningsvis som ökar skillnaderna lite mer.
Jag klagade mest på denna punkt eftersom att jag ville lysa igenom hur extremt mediokert jag tycker spelet är (bortsett själva skjut-momenten). De känns som att de lagt ner väldigt lite jobb på många delar av spelet. Se det mer som en generell anvisning är specifikt klagomål, kunde varit tydligare på denna punkten.
Skrivet av Christoffer1989:
*För bra vapen vill jag gärna att du ska utveckla. Efter senaste fixen så blev det sjukt balanserat. Just nu känner jag att det bara är shotguns som har lite för bra range fortfarande.
Suros regime, är ju överlägset bäst i primär-platsen. Inget går att jämföras, som exempel.
Skrivet av Christoffer1989:
*För bra bonusar på specefika föremål, ge gärna exempel. för just nu kan jag inte komma på ngt som ger en extrem fördel.
Syftade mest på exotisk rustning, exempelvis som warlock så finns det 1 eller 2 exotiska du verkligen vill ha, bonusarna är helt enkelt mycket bättre än de andra (Heart of praxis fire som exempel) Du väljer inte längre vilken rustnings-del du bör använda, du måste anpassa dina andra delar efter den delen. (Givetvis kan man välja, men om man vill vara på topp, så har man inte så mycket val)
Skrivet av Christoffer1989:
*Dåligt system för reputution, tycker det är ett smidigt system själv. Hur skulle du vilja utforma det? Enda jag kan komma på är att alla olika "factions" har egna daily bountys. Men ett klassitem som det är nu fungerar ju sjukt bra i Destiny så man får reputition dit man vill vad man än lirar.
Egna dagliga uppdrag per fraktion är ett bra förslag. Men jag syftar mest på att man inte riktigt kan fokusera på att skaffa anseende genom farm. Jovisst kan man nöta uppdrag i patrull-läge, men det blir väldigt snabbt tråkigt.
Skrivet av Christoffer1989:
*Byteshandel. Hur skulle destiny se ut om några månader om man kunde trada? Tycker det är bra att det inte går att trada faktiskt. Tycker samma sak i Diablo 3. Är du som spelar, du som får reward.
Du behöver inte nödvändigtvis ha möjlighet att föra byteshandel med alla spelare om alla föremål. Men exempelvis i weekly strike, om du får ett föremål som du inte kan använda men en annan klass i din grupp kan använda, så borde man faktiskt kunna byta med denne. Ett annat exempel är material för att uppgradera, som man kan byta mot annat material eller glimmer. Valutan kunde i sin tur användas för att köpa nya utseenden för sina skepp/vapen, ETC. (En annan punkt som jag finner dålig, möjlighet till variation på utseende, det finns viss, men den är ganska begränsande).
Skrivet av Christoffer1989:
*Maxgräns på valuta är ju inget som skadar. Tills vi vet om det skulle finnas någon nytta att spara 100k+ glimmer istället för att använda det på upgrades och ammo synteser.
Detta är givetvis ingen stor grej, just eftersom man knappt kan använda valutan i spelet. Men varför ha en gräns dock?
Skrivet av Christoffer1989:
*Avsaknad av system att skaffa strange coins.. du kan få coins från pvp och alla engrams. Så det rullar på jäkligt bra. Har just nu runt 90 mote of light och 80 coins och då köper jag typ allt som xur har att erbjuda som jag inte redan har. Spelar du lite så blir det att man inte har många strange coins, spelar du mkt har du många.
Du måste ha tur för att få strange coins, jag vill ha ett system som är pålitligt. Jag har speltid på totalt kanske 9 dygn och fått max 20-25 strange coins ur blåa engram och övriga aktiviteter, bortsett weekly heroic. En polare har fått sjukt mycket strange coins och vi har ungefär lika mycket speltid, det belyser bara vidare problemet, det krävs tur. Exempel på ett system för att tjäna strange coins kan vara att man byter 2 mote of light mot 1 strange coin.
Skrivet av Christoffer1989:
*RNG, antar att du menar att få loot och rewards i pvp/strikes? du får ju marks från pvp o strikes för att kunna köpa legenderys. Jag tycker det är bra att det inte är styrt i pvp efter hur du presterar. Det skulle leda till att folk campar sönder. Sen tycker jag att man ska få mer rewards om man vinner (loot) jämfört om man förlorar men det kanske det redan är?
Du kanske tänker på RNG i raid? WoW raids är också RNG, det kan gå flera månader där utan att man får rätt loot... Sen skulle man ju kunna införa någon mark i raid som man köper loot istället för, men då tar vi bort all RNG från raiden.
RNG = Random Number Generation. Helt enkelt slumptals generator. Menar generellt sett att det är en opålitligt system, man får inte det man förtjänar. Och som exempel så kunde man tjäna in en speciell valuta baserat på hur mycket man dödar så man kan köpa sina delar. Jag gillar inte RNG i något spel, jag anser att RNG enbart får användas på föremål som ändrar det grafiska eller föremål som små husdjur i wow, inte föremål som direkt påverkar hur mycket skada man gör exempelvis.