Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk

Tycker swift skärmen var mkt snyggare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

När jag har din uppmärksamhet så tänkte jag fråga vilken tid du uppskattar att XL2730Z recensionen släpps? Förstår om du inte vill svara men skulle vara kul med en uppskattning.

Det är ingen hemlighet att Sweclockers har en BenQ XL2730Z på sin redaktion, men den lär recenseras tidigast den 19-20 Mars, för att i skrivande stund så finns det faktiskt inga drivrutiner från AMDs håll som behandlar Freesync, och dessa släpps just den 19 Mars.

Så har vi tur har SweC en recension åt oss den 20 Mars.

Skrivet av Chamoxzqt:

Tycker swift skärmen var mkt snyggare!

Jupp, Asus PG278Q är en riktigt snygg skärm, inte minst dess bezel.
Tyvärr så döljer den vackra utsidan en hel del fulheter på insidan, med tanke på hur många som har haft problem med just den skärmen, mig själv inkluderad. =/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Det är ingen hemlighet att Sweclockers har en BenQ XL2730Z på sin redaktion, men den lär recenseras tidigast den 19-20 Mars, för att i skrivande stund så finns det faktiskt inga drivrutiner från AMDs håll som behandlar Freesync, och dessa släpps just den 19 Mars.

Så har vi tur har SweC en recension åt oss den 20 Mars.

Jupp, Asus PG278Q är en riktigt snygg skärm, inte minst dess bezel.
Tyvärr så döljer den vackra utsidan en hel del fulheter på insidan, med tanke på hur många som har haft problem med just den skärmen, mig själv inkluderad. =/

Då måste jag bara var en av dom som är så lycklig med min sen jag packade upp den ur lådan. Har fungerat hur bra som helst för mig inga problem med några blackbleeding eller något wierd med skärmen:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är ingen hemlighet att Sweclockers har en BenQ XL2730Z på sin redaktion, men den lär recenseras tidigast den 19-20 Mars, för att i skrivande stund så finns det faktiskt inga drivrutiner från AMDs håll som behandlar Freesync, och dessa släpps just den 19 Mars.

Så har vi tur har SweC en recension åt oss den 20 Mars.

Väl medveten om det, men att ha tid att recensera den efter AMD släpper drivrutinerna är en annan sak.
De flesta större tekniksidor sitter på en nu så vitt jag vet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tyvar1:

hmm. undra vilka spel som ska ha vsync igång och vilka som inte ska ha.

I de flesta fall kör alltså G-sync-inställningen i Nividias kontrollpanel över inställningarna i spelet. När jag testade runt en del med Swiften i somras hände det att inställningen hade betydelse, i andra inte. Kommer dock inte ihåg vilka, inget jag antecknade.

Permalänk
Medlem

väldigt trevlig recension!, också väldigt trevligt att se en ips med 144 hz, vilket föhoppningsvis innebär att de är på intåg:D,

när jag införskaffar ett andra gtx 980 skulle det vara härligt om man kunde få färgerna från en ips tillsammans med tn panelernas höga uppdaterings frekvens till ett relativt rimligt pris ca 5k,

så jag slipper välja bort hög hz varje gång:P, för då införskaffar jag nog en extra skärm till spelen jag inte lirar med handkontroll på min tv:)

btw är det inte fredags panel fredag idag??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sirme:

väldigt trevlig recension!, också väldigt trevligt att se en ips med 144 hz, vilket föhoppningsvis innebär att de är på intåg:D,

när jag införskaffar ett andra gtx 980 skulle det vara härligt om man kunde få färgerna från en ips tillsammans med tn panelernas höga uppdaterings frekvens till ett relativt rimligt pris ca 5k,

så jag slipper välja bort hög hz varje gång:P, för då införskaffar jag nog en extra skärm till spelen jag inte lirar med handkontroll på min tv:)

btw är det inte fredags panel fredag idag??

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zotamedu:

Fast profil eller inte är väl en fråga om vad man vill uppnå. En del skärmar ser ut som skit även efter kalibrering. Jag testade för skojs skull att kalibrera min gamla laptop som hade någon sorts sunkig TN. Färgerna blev helt klart annorlunda men fortfarande inte rätt.

Skulle du säga att skärmen håller ungefär samma färgkvalité som de klassiska, lite dyrare skärmarna från Dell? Typ 2408WFP och U2410? De skärmarna plus någon HP står ju hemma hos många amatörfotografer (jag har båda på skrivbordet).

Själva syftet med kalibrering och profilering är att uppnå ett mål, som till exempel D65 med en specifik gamma som 2.2-potens eller sRGB-gamma. Att en hel del skärmar blir sämre av detta och ser ut som en spya efteråt är ett annat problem med skärmar som är produkter vilka helt enkelt inte kan bli bättre. Men det är också ett problem med programvarorna för profilering. Resultatet blir inte bättre än vad programvaran mäktar med och med simpla TN-skärmar brukar det bli helt fel, så fel att alla kan se det. Detta skapar missförstånd och misstro kring ämnet. Folk köper en Spyder och skärmen blir sämre när programvaran säger att allting är kalibrerat.

En skärm som XB270HU, vilken redan ligger så nära målet med färgerna, kan lätt tas till 2.2-gamma utan problem med en ICC-profil utan att det blir knas med färgerna eller att den automatiska programvaran gör fel. Här finns det en poäng med mätutrustning.

Jag har inte sett använt skärmarna du nämner på ett sådant sätt att jag kan säga bu eller bä. Men jag skulle helt klart inte vara minsta rädd för att arbeta med Acer XB270HU för fotoredigering mot rec.709-färgrymd efter RGB-justering samt profilering. Då sitter jag normalt på en NEC Spectraview.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Det tappar de för visso också, men jag tänkte i första hand på färgåtergivningen.

Hade ingen aning om att den förändras. Antar att dessa saker skiljer mycket från skärm till skärm också?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med den där robotskräcködlan?

Vad är grejen med den där robotskräcködlan som är med på bilderna?
Borde antagligen redan veta det här...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det varierar från spel till spel, men överlag verkar G-sync-inställningen prioriteras. Det stänger till exempel av ULMB ifall jag har det igång.

Jag har alltid V-sync avstängt för att G-sync ska kicka in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fikabulle:

Vad är grejen med den där robotskräcködlan som är med på bilderna?
Borde antagligen redan veta det här...

Jag begriper inte heller det. Oerhört fjantigt :/

Permalänk
Medlem

åh nej!, men tack för upplysningen zotamedu:D

ska bli trevligt att se maxwell dragit till sin spets^^ förhoppningsvis kostar kortet massor så jag inte känner att jag måste sälja av mitt 980 jag fick billigt för att uppgradera:P

Permalänk
Medlem

ser ut som en bra skärm fast priset lol

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

Tack för ditt svar.

Renderingsproblem som att grafikkortet skulle vara boven menar du eller vad tänkte du på annars?

Vad jag säger är att det jag ser på filmerna är problem som endast uppstår i väldigt specifika situationer. Grön text på mörk bakgrund och några gröna vingar på fjärilar(?) i spel jag inte känner till. Det ska mycket till för att ett generellt skärmfel (eller kabel för delen) kan påverka något så specifikt, så problemet ligger närmast i mjukvaran. Men det kan förstås vara en kombination av mjuk- och hårdvara. Jag har svårt att tro att grafikkortens kretsuppsättningar är någon slags paragon av perfekt hårdvara. Så det är uteslutningsmetoden som gäller men inte ens det hjälper alla gånger.

Permalänk
Medlem

8 papp? ok...fan vad man får betala för en bra skärm, vad är det som motiverar priset? utvecklingskostnaden för något eller? fuck.. precis som Swift överprisad som in i helvete.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

va fan, jag som precis köpt en u2715h från dell

Permalänk
Bildexpert 📺

Skräcködlan är för övrigt Mechzilla. En mild flört med geek-kultur. Främst tycker jag själv att ödlan är bra för att visa hur reflexer slår mot skärmen. Fast jag kan förstås byta ut det mot blommor eller för delen en stekspade ifall någon känner sig åsidosatt. Jag har förstått att det är många Bronies här? Kan ordnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

8 papp? ok...fan vad man får betala för en bra skärm, vad är det som motiverar priset? utvecklingskostnaden för något eller? fuck.. precis som Swift överprisad som in i helvete.

500 kr mer än Swift för att få samma egenskaper fast IPS-variant? Jämfört med Swift känns den som ett KAP!

8000 är dock väldigt mycket pengar men i dagsläget känns det ändå inte så farligt för världens första 144Hz IPS, de flesta "världens första"-grejer när det gäller skärmar har iallafall jag uppfattat ligga över 30000, kolla bara på UHD när det kom.

Nästa våg av skärmar blir nog billigare, speciellt om de kommer utan G-sync.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

hmm. undra vilka spel som ska ha vsync igång och vilka som inte ska ha.

G-sync samt V-sync påslaget i tex Metro 2033 och Last Light gav skillnad hos mig.
När man kryper under 60 fps så upplevs det ändå smooth like butter och det är väll det som är tanken bakom tekniken förrutom att det eliminerar tearing
Testade lite snabbt även Dying Light och även där gav det positiv effekt.
Rekommenderas!

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad jag säger är att det jag ser på filmerna är problem som endast uppstår i väldigt specifika situationer. Grön text på mörk bakgrund och några gröna vingar på fjärilar(?) i spel jag inte känner till. Det ska mycket till för att ett generellt skärmfel (eller kabel för delen) kan påverka något så specifikt, så problemet ligger närmast i mjukvaran. Men det kan förstås vara en kombination av mjuk- och hårdvara. Jag har svårt att tro att grafikkortens kretsuppsättningar är någon slags paragon av perfekt hårdvara. Så det är uteslutningsmetoden som gäller men inte ens det hjälper alla gånger.

Linjerna som uppstår på rog skärmen är ett stort problem för många. Inte alla störs av det men jag hade ont av dem.

Kolla denna bilden så är du med på vad jag menar.
http://i59.tinypic.com/35cgdcn.jpg
De visar sig enbart vid snabba rörelser och följer ej med på scrennshots, utan måste fotas.
Det är samma problem när jag tittar på film spelar wow eller cs. Tftcentral har även dessa linjer som du ser. Efter vad man ser på bilder så verkar inte denna skärm lida av dessa vertikala linjer eller är det något du märkt av?

Permalänk

Beställd!

Klockren! Beställde skärmen igår, och ett GTX 980 idag. Nu blir det åka av...

Permalänk
Medlem

riktigt trevlig skärm givet KÖP.. får ersätta min acer predator 144hz 1080i men för 8 lax? NEJ tack

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Är det tekniskt möjligt att skapa en skärm som stödjer både den öppna Freesync samt den stängda G-Sync? För köper jag en skärm för 8K kan jag gärna lägga på 600:- eller vad det är extra för även Freesync stöd.
En skärm som denna lär man ju sitta med ett gäng år och under tiden vill i alla fall inte jag vara låst till det ena eller andra laget vad gäller gäller grafikkortsstöd.

Övrigt: Trots ovan har jag svårt att hålla mig, grymt fin skärm!

Det enda som skiljer Freesync från G-Sync är ju några mindre förändringar i signalerna, allting annat - kablar, kontakter, volttal etc - är ju samma. Så jag tror inte det kommer innebära några som helst problem att släppa skärmar som stödjer bägge formaten. Däremot kan det ju ta tid att få fram de kretsar som krävs, men det är en annan femma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

Själva syftet med kalibrering och profilering är att uppnå ett mål, som till exempel D65 med en specifik gamma som 2.2-potens eller sRGB-gamma. Att en hel del skärmar blir sämre av detta och ser ut som en spya efteråt är ett annat problem med skärmar som är produkter vilka helt enkelt inte kan bli bättre. Men det är också ett problem med programvarorna för profilering. Resultatet blir inte bättre än vad programvaran mäktar med och med simpla TN-skärmar brukar det bli helt fel, så fel att alla kan se det. Detta skapar missförstånd och misstro kring ämnet. Folk köper en Spyder och skärmen blir sämre när programvaran säger att allting är kalibrerat.

En skärm som XB270HU, vilken redan ligger så nära målet med färgerna, kan lätt tas till 2.2-gamma utan problem med en ICC-profil utan att det blir knas med färgerna eller att den automatiska programvaran gör fel. Här finns det en poäng med mätutrustning.

Jag har inte sett använt skärmarna du nämner på ett sådant sätt att jag kan säga bu eller bä. Men jag skulle helt klart inte vara minsta rädd för att arbeta med Acer XB270HU för fotoredigering mot rec.709-färgrymd efter RGB-justering samt profilering. Då sitter jag normalt på en NEC Spectraview.

Låter bra. Då ska jag lägga den här på minnet för det är snart dags för en ny skärm. Har väntat på skärmar med G-sync/FreeSync med bra färgprestanda. Hade hoppats på att 4K UHD skulle trillat ner i pris och kvalité men min trotjänare Dell 2408 håller på att ge upp så hinner nog inte vänta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det enda som skiljer Freesync från G-Sync är ju några mindre förändringar i signalerna, allting annat - kablar, kontakter, volttal etc - är ju samma. Så jag tror inte det kommer innebära några som helst problem att släppa skärmar som stödjer bägge formaten. Däremot kan det ju ta tid att få fram de kretsar som krävs, men det är en annan femma.

Mjukvaru gsync som visats upp på några laptop med displayport 1.2a kan nog kombineras. Men hårdvaru gsync som även möjliggör "adaptive sync" på displayport 1.2. Det tror jag inte kommer funger. Då nvidias hårdvara sitter ivägen för att kunna kommunicera direkt med skärmen. Asus har kommenterat att det inte går att uppdatera mjukvara i rog skärmen då nvidias hårdvara sitter ivägen tex.

Freesync får utvisa om hårdvaru gsync med video minne och egen scaler är bättre eller inte som nvidia påstår.

Permalänk
Medlem

KoweeeaaN OC IPS med freesync plox!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Nja...den är säkert mycket fin o allt...men min smärtgräns går vid 3500:- för en skärm. Dessutom tvivlar jag att man kan se någon skillnad över 60fps/60Hz - ska inte påstå något dock....

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Ja de var ju en jävla tid det tog för dom att skapa en skärm med ips, 1440p,144 Hz och g/free-sync. Blir nog köp till sommaren då.

Permalänk
Medlem

Samma skärm fast 4K lär väl dyka upp snart, det blir grejer det.