Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Eftersom du verkar så pass insatt i dom elektriska detaljerna i ett nätaggregat så kanske du kan förklara för mig vad det gör för en reell skillnad att man använder sig av Taiwanesiska kontra Japanska kondensatorer. Du inser att det är väldigt mycket marknadsföringstrams inblandat i detta?

Jag är absolut ingen expert men japanska kondensatorer brukar allt som oftast hålla högre kvalité. Det finns säkerligen taiwanesiska kondensatorer av likvärdig kvalité, men dessa hittar du till största del på moderkort.

Skrivet av Dinoman:

Nu säger jag inte att det inte är någon skillnad, det jag säger är, spelar det egentligen någon roll när du ska ha ström till din PC?

Absolut, jag köper ett välbyggt nätaggregat tillverkat utav en erkänt bra byggare än slaffs bygge. Jag menar varför ska jag t.ex köpa ett CWT byggt Corsair RM 750w med mediokert innehåll när jag kan få något välbyggt för samma pris om inte billigare?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar på corsairs agg. Har haft ett CX 750M i 1.5 år nu och rullar fortfarande på hur bra som helst. Köpte RM 550 nu att ha i en server då det är det billigaste agget just nu och det säger en hel del när de sålde slut på sina 100+ enheter på 2 dagar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det något bättre alternativ i prisklassen 500-800 kr enligt dig?

Har ingen vidare koll på priser, detta får du kolla upp själv.

Be-Quiet: Straight Power 10
FD: Edison M, Tesla R2, Newton R2
CoolerMaster: V550s-V850s, Vanguard 850w-1300w
EVGA: Supernova G2

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

CX och CS är budgetaggregat, RM är mer mellanklass och HX samt AX är entusiast.

Jag påstod aldrig att alla nätaggregat håller lika bra jag försökte bara balansera den här diskussionen lite eftersom ni verkar få det att framstå att man måste lägga en förmögenhet på ett nätaggregat annars kommer datorn gå sönder. Jag har hållit på med datorer sedan tidigt nittiotal och haft ok till riktiga skitaggregat och jag har inte haft ett enda som gått sönder eller på något annat sätt påverkat min dator. Nu säger jag inte att detta inte kan hända men man ska ha klart för sig att det ligger mycket marknadsföring bakom allt detta med effektivitetsklassningar och kapacitorer av olika kvalite hit och dit.

Kan du göra mig den tjänsten att du sammanfattar alla dessa trådar och vetenskapligt och systematiskt framställer din data så att den kan påvisa det du säger, tills dess är det bara vilda påståenden.

Corsair är en välrenommerad tillverkare och jag är övertygad om att dom värnar om sitt rykte och sällan skulle tillverka produkter som är ren skit. Inte ens CX-serien. Visst dom har sparat in pengar där dom kan men att aggregaten skulle spontant paja efter två-tre år är osannolikt.

Varje gång man tar upp det med corsair, så säger dom så klart inte sanningen och ger inte ut RMA statistik. Men vist kan lägga om lite info bakom kritiken (tar några minuter att hitta allt bara).

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1158256-dator-startar-i...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1319570-harddisk-slutar...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1323723-harddisk-borta-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1325355-kom-en-laga-i-d...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1318194-moderkortet-kan...

Mer info från ett annat seriöst forum
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=22680
http://badcaps.net/forum/showthread.php?t=20711

Vist kan ju se om andra agg har samma RMA statistik med. Men Cx syns faktiskt mest vid strul, sen om det är försäljning eller otur är ju så klart svårt att svara på utan alla tillverkares RMA statistik.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det något bättre alternativ i prisklassen 500-800 kr enligt dig?

XFX 550 är ett bra, agg men tyvärr utgående (vad det verkar, svårt att få tag i i alla fall). Detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856 inte bästa capsen, men verkar dugligt (inte så mycket rapporter än om trasiga agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Jag är absolut ingen expert men japanska kondensatorer brukar allt som oftast hålla högre kvalité. Det finns säkerligen taiwanesiska kondensatorer av likvärdig kvalité, men dessa hittar du till största del på moderkort.

Absolut, jag köper ett välbyggt nätaggregat tillverkat utav en erkänt bra byggare än slaffs bygge. Jag menar varför ska jag t.ex köpa ett CWT byggt Corsair RM 750w med mediokert innehåll när jag kan få något välbyggt för samma pris om inte billigare?

Teapo, vad jag set statistiskt verkar vara dom pålitligaste, som i alla fall jag litar mer på. Fractal brukar köra på dessa och verkar fungera för dom i alla fall (sett några trasiga agg i forumet, men oftast varit deras billigaste serie som strular). Men bara något enstaka ex av deras mer premium med några Teapo caps.

Tyvärr är nätagg jäkligt avancerade byggen, så svårt att veta exakt hur mycket caps vs kast bygge påverkar resultatet.
Tror även @MultiMan inte kan svara på detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänkte bara posta att jag var å köpte ett super nova g2 idag, visst inte att det skulle bli sånt krig i tråden

Många starka viljor

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Tänkte bara posta att jag var å köpte ett super nova g2 idag, visst inte att det skulle bli sånt krig i tråden

Många starka viljor

Låter som bra beslut.

Grejen är att det finns tre segment för agg budget,mellan,bättre (sen ett fjärde för mer premium, men tar inte med det) .

Problmet mot andra grejer, så lönar det sig mer att köpa ett dyrare agg, än en bil för 300kkr framför en för 200kkr (båda kan vara bra, men den dyrare har bara extra lullull).

Vissa köper 500 watts agg för under 300kr, trots dom sett själva vad budget agg kan göra i sitt hem (t.ex proppen helt plötsligt går när datorn är inkopplad).

Men största grejen är mellan mellan och bättre. Men är inte samma sak som man väljer ett billigare grafikkort för att inte spräcka budgeten. Ett agg i mellan segmentet är gränslandet till att höra till budget segmentet med (för komponent valet skiljer inte så mycket mot budget som t.ex Corsairs agg, även be quiet och FSP är åt det hållet på deras billiga och även vissa dyrare serier).

Det som spelar in mer är kretskortsuppbyggnaden hur dom designar kretsen ihop med delarna och capasen, sen vad som är viktigast är svårt att veta. Men där dom snålar med caps, brukar även stommen (kretskortet) få sig en törn (om jag inte har fel).

Så "bråket" beror på brist och förståelse hur agget är byggt och hur den sen påverkar övriga datorn efter ett par år. Säger inte att jag är experten, utan jag försöker snarare bidra så gott jag kan efter min kunskap (jag hoppas och tror inte jag förstör för någon att jag rekommenderar bra agg förutom budgeten då ).

Det jag lärt mig i alla fall är att det är dumt att snåla på agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Förstår inte varför alla klagar på corsairs agg. Har haft ett CX 750M i 1.5 år nu och rullar fortfarande på hur bra som helst. Köpte RM 550 nu att ha i en server då det är det billigaste agget just nu och det säger en hel del när de sålde slut på sina 100+ enheter på 2 dagar.

köp en triss.. du måste ju se med ett bredare perspektiv läs några hundra trådar här på swec med döda datorer så märker man snabbt att det är en stor andel som är just Corsair.
Varför ? säljer dom mer eller är det något annat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

just nu när nätagget används så är det nog ingen större skillnad, med japanska kondingar så ska det hålla bättre. om sen något skiter sig i agget så kan det antingen dö helt bara byta ut till nytt nätagg, eller så kan det bli helt fel värden så det är 18V istället för 12V och 5V när det ska vara 3.3V osv då är chansen att det är fler grejer än bara nätagget som dör.

det hänger inte bara på kondingar, finns anda delar Op Ampar, regulatorer, mm. vilken temp delarna ska klara av 85C, 105C, 120grader.

Fast du ger fortfarande ingen konkret fakta utan bara spekulationer, vilket förefaller märkligt för mig då du verkar ha en väldigt hård linje på att Corsairs RM-serie är lågbudget och skräp i dina ögon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Varje gång man tar upp det med corsair, så säger dom så klart inte sanningen och ger inte ut RMA statistik. Men vist kan lägga om lite info bakom kritiken (tar några minuter att hitta allt bara).

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1158256-dator-startar-i...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1319570-harddisk-slutar...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1323723-harddisk-borta-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1325355-kom-en-laga-i-d...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1318194-moderkortet-kan...

Mer info från ett annat seriöst forum
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=22680
http://badcaps.net/forum/showthread.php?t=20711

Vist kan ju se om andra agg har samma RMA statistik med. Men Cx syns faktiskt mest vid strul, sen om det är försäljning eller otur är ju så klart svårt att svara på utan alla tillverkares RMA statistik.

XFX 550 är ett bra, agg men tyvärr utgående (vad det verkar, svårt att få tag i i alla fall). Detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856 inte bästa capsen, men verkar dugligt (inte så mycket rapporter än om trasiga agg).

Det brukar ju vara så att det som säljer bra också får mer klagomål då det såklart rent statistiskt sätt talar för det faktumet. Sen så var majoriteten av de trådar du hänvisade till angående CX-serien vilket t.o.m. Corsair själva erkänner som lågbudget-aggregat. Vi diskuterar RM-serien här och det var någon annan som sammankopplade dessa serier som "samma skit".

Ärligt talat kan jag inte bry mig ett skit om folk vill slänga pengar på företag som klistrar på "japanska kondensatorer" på sina reklampelare och får svennebanan att öppna lädret men det gör mig förbannad när samma elitistiska skara människor häver ur sig halvsanningar och rena lögner för att övertyga andra om att det minsann är värt hundratals kronor att lägga extra pengar på japanska kondensatorer när det troligtvis inte finns en människa på hela detta forumet som kan förklara den reella skillnaden det gör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det brukar ju vara så att det som säljer bra också får mer klagomål då det såklart rent statistiskt sätt talar för det faktumet. Sen så var majoriteten av de trådar du hänvisade till angående CX-serien vilket t.o.m. Corsair själva erkänner som lågbudget-aggregat. Vi diskuterar RM-serien här och det var någon annan som sammankopplade dessa serier som "samma skit".

Ärligt talat kan jag inte bry mig ett skit om folk vill slänga pengar på företag som klistrar på "japanska kondensatorer" på sina reklampelare och får svennebanan att öppna lädret men det gör mig förbannad när samma elitistiska skara människor häver ur sig halvsanningar och rena lögner för att övertyga andra om att det minsann är värt hundratals kronor att lägga extra pengar på japanska kondensatorer när det troligtvis inte finns en människa på hela detta forumet som kan förklara den reella skillnaden det gör.

Jo och Corsair hävdar ju i alla fall i forumet att det inte är fel på CX (så litar inte på varken dom säger eller statistik). Men mitt fel att jag misstolka, var RM du ville ha svar på

RM650 watt saknas en 5 volt lina (går att lösa själv om man öppnar agget och löder dit tråden som fattas, inget rekommenderat dock).

Högre watt har problem med värme (överhettar bara för fläkten går igång försent).
Är dom två större sakerna som är knepiga med RM serien.

Teapo verkar ju göra rätt trevliga caps, om vi ska sluta med snacka om japanska caps.
Sen som jag även nämnde så är det svåraste frågan, just hur mycket påverkar sämre caps?

Vad jag sett går dåliga caps hand i hand med ett övrigt sämre bygge. Så frågan är hur ser man att agget är dåligt byggt för övrigt? Något är galet fel med CX som exempel, både gen 1,2 och delvis 3 drabbas av olika symtom efter ett tag (kanske inte för alla men några är det allt), det enda som är likt på alla tre är att sekundärsidan sitter det capxon, så är det det som är boven eller ihop med dåligt konstruerat agg eller bara designen som är dålig?

Även RM använder capxon i viss uträckning och capsen gör väl viss nytta i agget eller?

Är fullt medveten om jag sitter på ett CWT bygge nu, men är en helt annan kvalité än ersättaren CX.

Nej jag ifrågasätter inte dig för det är kul/trollar. Utan för att lära mig mer bakom orsak och verkan, man kan ju alltid lära sig mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det brukar ju vara så att det som säljer bra också får mer klagomål då det såklart rent statistiskt sätt talar för det faktumet. Sen så var majoriteten av de trådar du hänvisade till angående CX-serien vilket t.o.m. Corsair själva erkänner som lågbudget-aggregat. Vi diskuterar RM-serien här och det var någon annan som sammankopplade dessa serier som "samma skit".

Ärligt talat kan jag inte bry mig ett skit om folk vill slänga pengar på företag som klistrar på "japanska kondensatorer" på sina reklampelare och får svennebanan att öppna lädret men det gör mig förbannad när samma elitistiska skara människor häver ur sig halvsanningar och rena lögner för att övertyga andra om att det minsann är värt hundratals kronor att lägga extra pengar på japanska kondensatorer när det troligtvis inte finns en människa på hela detta forumet som kan förklara den reella skillnaden det gör.

Nu snackar vi om ett nätaggregat som komplett sänkt till halva priset normalpriset ligger runt 9-1100kr..Då är det faktiskt skit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Peppar2014:

Nu snackar vi om ett nätaggregat som komplett sänkt till halva priset normalpriset ligger runt 9-1100kr..Då är det faktiskt skit.

Det är just det som är hela min poäng i sammanhanget. Jag hade troligen inte heller köpt detta agget för ~1000 spänn och då är självklart EVGA's SuperNova G2 ett bättre alternativ alla dagar i veckan men nu snackar vi om en prissäkning på 50% och då är detta agget inte en dålig deal och jag tycker det är fånigt att vissa personer går på någon slags korståg för att övertyga andra människor om att dom ska lägga dubbla summan för att få japanska kondensatorer som dom själva inte kan redogöra för vad det egentligen har för betydelse mer än en vag känsla att det kan förkorta livslängden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det är just det som är hela min poäng i sammanhanget. Jag hade troligen inte heller köpt detta agget för ~1000 spänn och då är självklart EVGA's SuperNova G2 ett bättre alternativ alla dagar i veckan men nu snackar vi om en prissäkning på 50% och då är detta agget inte en dålig deal och jag tycker det är fånigt att vissa personer går på någon slags korståg för att övertyga andra människor om att dom ska lägga dubbla summan för att få japanska kondensatorer som dom själva inte kan redogöra för vad det egentligen har för betydelse mer än en vag känsla att det kan förkorta livslängden.

Men det är fortfarande valfritt att få nyttja sin åsikt om saker och ting. Vad som kanske kan vara värt att nämna är att Premium tillverkarna t.ex seasonic använder sig uteslutande av japanska kondensatorer och CWT kör både japanska och taiwanesiska i ett och samma nätaggregat.

Skulle jag förslagsvis bygga en kontorsdator skulle jag likväl gå på ett dyrare nätaggregat och spara in på något inte fullt så nödvändigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Fast du ger fortfarande ingen konkret fakta utan bara spekulationer, vilket förefaller märkligt för mig då du verkar ha en väldigt hård linje på att Corsairs RM-serie är lågbudget och skräp i dina ögon.

hur ska ja bevisa att Corsairs nätagg är opålitliga ?
nu är det inte bara jag utan det finns ju rätt många som har info om att det är nästan samma delar i CX som i RM,
du är ju aktiv på SweC är väl inte första gången du mött nån som tycker Corsair har kvalitetsproblem ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Förstår inte varför alla klagar på corsairs agg. Har haft ett CX 750M i 1.5 år nu och rullar fortfarande på hur bra som helst. Köpte RM 550 nu att ha i en server då det är det billigaste agget just nu och det säger en hel del när de sålde slut på sina 100+ enheter på 2 dagar.

Polaren min har ett Cooler Master G650M som tydligen också är CWT, han köpte sitt när det lanserades och det går som tåget än.
Antingen är det tur eller också så är det faktiskt kvalité.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

hur ska ja bevisa att Corsairs nätagg är opålitliga ?
nu är det inte bara jag utan det finns ju rätt många som har info om att det är nästan samma delar i CX som i RM,
du är ju aktiv på SweC är väl inte första gången du mött nån som tycker Corsair har kvalitetsproblem ?

Faktum är att det är första gången. Säkerligen är det inte de bästa av komponenter som huserar i CX-serien då det är en budget-serie och detta talar för en högre felprocent än t.ex. HX- och AX-serien. Som jag skrev tidigare så säljer troligtvis denna serie väldigt bra vilket också talar för fler klagomål.

Jag säger inte att ni nödvändigtvis har fel men att gå på en sådan hård linje i sin argumentation utan att egentligen ha någon som helst fakta bakom påståendet är det jag reagerat på. Personligen skulle jag inte heller köpt ett CX-aggregat och frågan är om jag ens skulle köpt ett RM-aggregat men för 500:- är det en svårslagen deal, att Corsair dessutom sätter fem års garanti på sin RM-serie talar ju för att dom själv åtminstone tror på sina aggregat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Peppar2014:

Men det är fortfarande valfritt att få nyttja sin åsikt om saker och ting. Vad som kanske kan vara värt att nämna är att Premium tillverkarna t.ex seasonic använder sig uteslutande av japanska kondensatorer och CWT kör både japanska och taiwanesiska i ett och samma nätaggregat.

Skulle jag förslagsvis bygga en kontorsdator skulle jag likväl gå på ett dyrare nätaggregat och spara in på något inte fullt så nödvändigt.

Ja men det är väl hela poängen med ett forum, att diskutera åsikter. För min del får du gärna uttrycka din åsikt hur mycket du än önskar men då får du också iskallt räkna med att det finns andra som också uttrycker sin åsikt i ämnet och kanske förväntar sig fakta och bakgrund till dina åsikter och påståenden. Jag ger bara en motvikt i debatten och som jag skrivit tidigare så är jag själv inte ett fan av budgetaggregat men jag har än så länge inte fått se någon fakta på vad t.ex. japanska kondensatorer egentligen gör för livslängden och för mig upplevs det mer som ett marknadsföringstrick mer än något annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Polaren min har ett Cooler Master G650M som tydligen också är CWT, han köpte sitt när det lanserades och det går som tåget än.
Antingen är det tur eller också så är det faktiskt kvalité.
/Lifooz

Jag har ett nu sju år gammalt Corsair VX550 som är tillverkat av CWT och det innehåller inga japanska kondensatorer. Aggregatet lever än och fungerar utmärkt. Är dessutom knäpptyst.

Har kört R9 290x överklockat tillsammans med en överklockad i7 2600k så nog har det fått testa gränserna. Verkar ha klarat av det så här långt iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har ett nu sju år gammalt Corsair VX550 som är tillverkat av CWT och det innehåller inga japanska kondensatorer. Aggregatet lever än och fungerar utmärkt. Är dessutom knäpptyst.

Har kört R9 290x överklockat tillsammans med en överklockad i7 2600k så nog har det fått testa gränserna. Verkar ha klarat av det så här långt iaf.

Äger ett sådant med och nytt sådant agg klarade över 550 watt på sekundärsidan Är helt okej tyst, mitt med, men tydligen över 50% last ska agget låta för jävligt (dock har tiden tagit sitt på fläkten, vad det verkar viss missljud från den), men ironiskt nog har den tystnat lite över tiden (nu ett svagt tickande om man lägger örat mot agget).

Dessutom enligt detta http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3... ett japanskt företag som står bakom capsen, detta http://www.chemi-con.co.jp/e/company/bases.html , bekräftas även här http://www.hardocp.com/article/2007/12/04/corsair_vx550w_vs_h...

Här är rätt bra info

Citat:

Smoothing: Capacitors are used to smooth out ripples and noise in power supplies
http://www.beavisaudio.com/techpages/Caps/

RM kanske inte bygger exakt på samma plattform som CX, men kör capxon på sekundärsidan (några av capsen), CX serien med capxon verkar ju som börjar rippla sönder prylar i datorn efter en tids bruk (för många verkar ju hårddisken gå sönder och den är känsligast för rippel). Frågan vilka caps RM kör med från capxon (några bättre?).

Eller ska man gå över till hur kretskort och övriga delar är uppbyggt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag har ett nu sju år gammalt Corsair VX550 som är tillverkat av CWT och det innehåller inga japanska kondensatorer. Aggregatet lever än och fungerar utmärkt. Är dessutom knäpptyst.

Har kört R9 290x överklockat tillsammans med en överklockad i7 2600k så nog har det fått testa gränserna. Verkar ha klarat av det så här långt iaf.

Ytterst få om ens några nätaggregat som ansågs vara dåligt tillverkade för sju år sen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Det roliga med sådana här trådar är att det går upp och ner vad gäller vilken tillverkare man ska köra på. För ett par år sedan var det bara Corsair för hela slanten och nu ratar den nya generationen sweclockers dessa. Varför förstår jag inte då du får ett bra agg för en inte alltför svidande summa. I min gamla rigg hade jag ett HX-agg som jag var fantastiskt nöjd med och med mitt nuvarande RM-agg är jag minst lika nöjd. Bra verkningsgrad och låg ljudnivå. Faktiskt knäpptyst när det väl spinner upp.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Det roliga med sådana här trådar är att det går upp och ner vad gäller vilken tillverkare man ska köra på. För ett par år sedan var det bara Corsair för hela slanten och nu ratar den nya generationen sweclockers dessa. Varför förstår jag inte då du får ett bra agg för en inte alltför svidande summa. I min gamla rigg hade jag ett HX-agg som jag var fantastiskt nöjd med och med mitt nuvarande RM-agg är jag minst lika nöjd. Bra verkningsgrad och låg ljudnivå. Faktiskt knäpptyst när det väl spinner upp.

Beror ju på vad tillverkaren kränger för agg. Inte så Corsair är samma sak som för 7/8 år sen som någon nämnde. Tider förändras, ibland till det sämre.

När CX kom ut första gen var det riktiga skit agg rakt igenom förutom ett som var från seasonic (om jag inte mins fel), hade ingen 80+ märkning ens tror även swec testa det och var inget vidare bygge för att vara ersättaren till VX (Vad jag även hört i efterhand från Corsair var inte VX tänkt att ens lanseras, kom efter dom lanserade CX). Helt enkelt dom menade att VX var för bra agg.

CX gen 2 var bättre (80+ märkning men inte mycket skillnad mot första gen), en ändå inte bra och gen 3 (modulära), är bättre men samtidigt inte (beroende på om man ska titta på sekundärsidan mot dina datordelar).

RM är en udda fågel som är svårt att säga varken bu eller bä, är lite bättre än CX, men har ändå caps från capxon (som verkar inte fungera bra i CX serien). Dessutom rätt dyra till vad man får. Sen så verkar CWT inte ha färdiga plattformar utan gör efter kunden behagar (annars brukar recensenter ta upp detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Faktum är att det är första gången. Säkerligen är det inte de bästa av komponenter som huserar i CX-serien då det är en budget-serie och detta talar för en högre felprocent än t.ex. HX- och AX-serien. Som jag skrev tidigare så säljer troligtvis denna serie väldigt bra vilket också talar för fler klagomål.

Jag säger inte att ni nödvändigtvis har fel men att gå på en sådan hård linje i sin argumentation utan att egentligen ha någon som helst fakta bakom påståendet är det jag reagerat på. Personligen skulle jag inte heller köpt ett CX-aggregat och frågan är om jag ens skulle köpt ett RM-aggregat men för 500:- är det en svårslagen deal, att Corsair dessutom sätter fem års garanti på sin RM-serie talar ju för att dom själv åtminstone tror på sina aggregat.

om ett nätagg dödar resten av datorn får man ersättning av Coolermaster, FD, corsair, osv ?

den lilla del RMA/garanti ärenden det är på elektronik gör ju att det lönar sig sätta längre garanti än vad man behöver, jobbar själv med telefoner. enligt lag så är det 3månaders garanti tid på att inte skärmen börjar bete sig märkligt eller fel på backlight har inte nånting dött på några dagar så är chansen att det dör minimal min chef har nu satt 180dagars garanti tid just för att det är väl 1-2% där det blir något fel. vi får då mycket mer jobb eftersom det blir som reklam garantin är ju dubbelt jämfört med konkurrenterna.

ja har själv haft ett Corsair TX nätagg var ju bra 2-3år sen började allt bete sig märkligt,

om vi tar original priset på 1000kr så finns det ju bättre nätagg i den prislappen. (EVGA G2)
runt 550kr har det funnits rätt bra agg också (innan dollarn gick upp) XFX 550W.

det "rea" pris som nu komplett har lär det nog inte vara speciellt länge, skulle gissa det är inköpspris som det säljs för.
Corsair RM 550W för 1040kr är rejält överprisat mot vad man får.

med tanke på vad ja tycker om Corsair CS/CX/RM.. ja har läst flera hundra trådar där datorer dör i majoriteten av dessa sitter det just CS/CX/RM. = därför ser jag inte dessa nätagg som pålitliga.

"Citat"
1+1=2
Lets take it this way:
At any PSU you have a risk of failure of 1% - that means that you get 1 PSU broken out of 100 PSUs

Still thinking that way:
Corsair sells 1million PSUs every year(its just an example)
Antec sells 1thousand PSUs every year(its just an example)

Conclusion:
Corsair gets 10000 broken PSUs(thats a lot but still its just 1% of all the PSUs that they sold)
Antec gets 10 broken PSUs(because they only sold 1000 PSUs)

ska vi följa den tesen så borde Corsair sålt flera miljoner nätagg fler än alla andra tillverkare tillsammans ?
ja har sökt runt lite på men hittar inte så mycket på "corsair psu failure rate" har hittills inte hittat så mycket.

om ja skulle köpa ett nätagg så skulle det inte bli Corsair deras normala serie som förut var TX/HX har nu bytts ut till CX/CS, RM är inte värt 1000kr och det finns bättre för 5-600kr AX är ju sinnessjukt Finns ju Seasonic/EVGA för samma pris.

http://www.overclock.net/t/1455892/why-you-might-not-want-to-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

AX är ju sinnessjukt Finns ju Seasonic/EVGA för samma pris.

AXi serien håller däremot högre kvalité för lägre pris, iaf i det högre segmentet.
AX1500i review - Jonnyguru
Performance - 10
Functionality - 10
Value - 10
Build Quality - 10
Total Score - 10
Supernova T2 1600W review - Jonnyguru
Performance - 10
Functionality - 10
Value - 8
Build Quality - 9.5
Total Score - 9.5

Jon som skriver dessa är en expert och hans ord väger rätt hårt, betydligt hårdare än alla våras teorier. Han har även hårdvaran att testa dem. EVGA/Seasonic gör utan tvekan bra nätaggregat, men det betyder inte att dem är automatiskt bättre för att deras namn står på det. Att gå efter namn och inte produkt är ingen hit enligt mig, säger inte att det finns företag med standarder, bara det att man ska fortfarande kolla på produkten i sig.

Så Corsair gör sjukt bra nätaggregat också, men saken är den att dem gör även en del skräp. AX serien är däremot premium och har topp kvalité, även om inte priset kanske alltid är det vänligaste. Det är det iofs inte på något premium nätaggregat.

EDIT: Innan ni tror att jag försvarar mitt köp, det var en ren tillfällighet att jag skaffade ett AX1500i. Fick det "billigt" Tänkte egentligen tag ett lepa 1600W (enermax)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

AXi serien håller däremot högre kvalité för lägre pris, iaf i det högre segmentet.
AX1500i review - Jonnyguru
Performance - 10
Functionality - 10
Value - 10
Build Quality - 10
Total Score - 10
Supernova T2 1600W review - Jonnyguru
Performance - 10
Functionality - 10
Value - 8
Build Quality - 9.5
Total Score - 9.5

Jon som skriver dessa är en expert och hans ord väger rätt hårt, betydligt hårdare än alla våras teorier. Han har även hårdvaran att testa dem. EVGA/Seasonic gör utan tvekan bra nätaggregat, men det betyder inte att dem är automatiskt bättre för att deras namn står på det. Att gå efter namn och inte produkt är ingen hit enligt mig, säger inte att det finns företag med standarder, bara det att man ska fortfarande kolla på produkten i sig.

Så Corsair gör sjukt bra nätaggregat också, men saken är den att dem gör även en del skräp. AX serien är däremot premium och har topp kvalité, även om inte priset kanske alltid är det vänligaste. Det är det iofs inte på något premium nätaggregat.

EDIT: Innan ni tror att jag försvarar mitt köp, det var en ren tillfällighet att jag skaffade ett AX1500i. Fick det "billigt" Tänkte egentligen tag ett lepa 1600W (enermax)

nu jämförde jag inte AXi>supernova G2 utan RM>supernova G2.

nu glömde du ju också bort den lilla detaljen att AXi1500W är 27% 1100kr dyrare än supernova G2 så lite haltande jämförelse om det nu ska vägas mot 0,5 poäng i jonny guru så har du ju tagit ett väldigt igen Överprisat nätagg? eller var det värt?.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2639373
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729619

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nu jämförde jag inte AXi>supernova G2 utan RM>supernova G2.

nu glömde du ju också bort den lilla detaljen att AXi1500W är 27% 1100kr dyrare än supernova G2 så lite haltande jämförelse om det nu ska vägas mot 0,5 poäng i jonny guru så har du ju tagit ett väldigt igen Överprisat nätagg? eller var det värt?.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2639373
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2729619

Jag ger ett längre svar i morgon när jag inte sitter på mobil telefonen, men du kollar på fel nätaggregat. Det där är G2 du länkade, Evga's motsvarighet till ax1500i heter T2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Peppar2014:

Ytterst få om ens några nätaggregat som ansågs vara dåligt tillverkade för sju år sen.

Eh va?

Det dräller av dåliga nätaggregat från den eran. XION t.ex. Riktig skit.

Sen förstår jag liksom inte resonemanget. Om VX-serien var tillverkat av CWT utan japanska kondensatorer så är alltså det nätaggregatet bättre än dagens motsvarande varianter för att det ansågs inte vara dåligt förr. Lite som att det inte var farligt att köra utan bälte förr i tiden men idag är det det.

Skrivet av Grönahunden:

om ett nätagg dödar resten av datorn får man ersättning av Coolermaster, FD, corsair, osv ?

den lilla del RMA/garanti ärenden det är på elektronik gör ju att det lönar sig sätta längre garanti än vad man behöver, jobbar själv med telefoner. enligt lag så är det 3månaders garanti tid på att inte skärmen börjar bete sig märkligt eller fel på backlight har inte nånting dött på några dagar så är chansen att det dör minimal min chef har nu satt 180dagars garanti tid just för att det är väl 1-2% där det blir något fel. vi får då mycket mer jobb eftersom det blir som reklam garantin är ju dubbelt jämfört med konkurrenterna.

ja har själv haft ett Corsair TX nätagg var ju bra 2-3år sen började allt bete sig märkligt,

om vi tar original priset på 1000kr så finns det ju bättre nätagg i den prislappen. (EVGA G2)
runt 550kr har det funnits rätt bra agg också (innan dollarn gick upp) XFX 550W.

det "rea" pris som nu komplett har lär det nog inte vara speciellt länge, skulle gissa det är inköpspris som det säljs för.
Corsair RM 550W för 1040kr är rejält överprisat mot vad man får.

med tanke på vad ja tycker om Corsair CS/CX/RM.. ja har läst flera hundra trådar där datorer dör i majoriteten av dessa sitter det just CS/CX/RM. = därför ser jag inte dessa nätagg som pålitliga.

"Citat"
1+1=2
Lets take it this way:
At any PSU you have a risk of failure of 1% - that means that you get 1 PSU broken out of 100 PSUs

Still thinking that way:
Corsair sells 1million PSUs every year(its just an example)
Antec sells 1thousand PSUs every year(its just an example)

Conclusion:
Corsair gets 10000 broken PSUs(thats a lot but still its just 1% of all the PSUs that they sold)
Antec gets 10 broken PSUs(because they only sold 1000 PSUs)

ska vi följa den tesen så borde Corsair sålt flera miljoner nätagg fler än alla andra tillverkare tillsammans ?
ja har sökt runt lite på men hittar inte så mycket på "corsair psu failure rate" har hittills inte hittat så mycket.

om ja skulle köpa ett nätagg så skulle det inte bli Corsair deras normala serie som förut var TX/HX har nu bytts ut till CX/CS, RM är inte värt 1000kr och det finns bättre för 5-600kr AX är ju sinnessjukt Finns ju Seasonic/EVGA för samma pris.

http://www.overclock.net/t/1455892/why-you-might-not-want-to-...

Ja vad din chef och hans verksamhet håller på med för skum verksamhet tror jag inte ska appliceras på ett stort multinationellt företag som Corsair. Dom sätter troligen garantier på saker och ting för att dom är övertygade om att det de facto skall hålla. Sen finns det inga garantier i världen som kan bortse från mänskliga faktorn och andra oförutsedda händelser.

Vi kommer ju tillbaka till samma problematik. Det finns ingen pålitlig data på huruvida Corsairs nätaggregat faktiskt är generellt sämre eller om det handlar om stor försäljningsvolym. Man ska ju tänka på det att man läser bara om dom som är missnöjda, inte om alla de tusentals som är nöjda och som inte har fått problem.

Jag tycker mig ha gjort min ståndpunkt ganska tydlig. För det sänkta priset så är RM550 en bra deal enligt mig, inte det bästa av aggregat men inte heller "skit" som andra här inne påstår. För originalpriset hade inte heller jag rekommenderat det nätaggregatet då det finns ännu bättre alternativ för samma peng. Sen hjälper det ju inte köparen mycket att det citat "har funnits" ett XFX för samma peng som är bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Vi kommer ju tillbaka till samma problematik. Det finns ingen pålitlig data på huruvida Corsairs nätaggregat faktiskt är generellt sämre eller om det handlar om stor försäljningsvolym. Man ska ju tänka på det att man läser bara om dom som är missnöjda, inte om alla de tusentals som är nöjda och som inte har fått problem.

är det bara missnöjda Corsair kunder som skriver på Sweclockers ? enligt slumpen borde det vara ungefär lika vilka som skriver på SweC, både CS/CX/RM tycker jag är överrepresenterade jämfört med andra modeller & märken.

Jag ser ingen fördel med RM mot andra nätagg även fast det kostar 550kr
xfx 550W finns fortfarande men inte bara i lika stor åtgång som tidigare.
Fractal Design Integra M 550W är ju andra alternativet. även fast det är brons och 3år skulle ja välja det framför RM.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Grönahunden:

är det bara missnöjda Corsair kunder som skriver på Sweclockers ? enligt slumpen borde det vara ungefär lika vilka som skriver på SweC, både CS/CX/RM tycker jag är överrepresenterade jämfört med andra modeller & märken.

Jag ser ingen fördel med RM mot andra nätagg även fast det kostar 550kr
xfx 550W finns fortfarande men inte bara i lika stor åtgång som tidigare.
Fractal Design Integra M 550W är ju andra alternativet. även fast det är brons och 3år skulle ja välja det framför RM.

Nej, det jag menar är att dom missnöjda Corsairkunder skriver om sin upplevelse och dom Corsairkunder som är nöjda skriver betydligt mindre om sin upplevelse. Som vanligt så är det ett ruttet äpple som sabbar hela skörden.

Men Fractal Design Integra M 550W använder ju också Taiwanesiska kondensatorer (Teapo)?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt