Permalänk

Vad är OEM?

Hej!

Jag har kollat på en sida som heter "G2a.com" och när man söker på microsoft windows 8.1 professional 32/64 bit CD-Key och ett som heter microsoft windows 8.1 professional 32/64 bit OEM CD-Key. Pris skillnaden är rätt så stor och undrade då vad är OEM? Vad menas med det? Vad är skillnaden mellan OEM och vanlig?

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

En OEM-licens ska du bara kunna installera på en viss dator med en viss konfiguration och sen är den licensen "låst" där. Om du installerar en OEM-licens på din dator idag och byter ut delar i den imorgon kommer du med största sannolikhet behöva en ny licens.

En full licens har inte den begränsningen utan du kan installera om den på nya datorer så länge den bara är installerad på en dator åt gången.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

En OEM-licens ska du bara kunna installera på en viss dator med en viss konfiguration och sen är den licensen "låst" där. Om du installerar en OEM-licens på din dator idag och byter ut delar i den imorgon kommer du med största sannolikhet behöva en ny licens.

En full licens har inte den begränsningen utan du kan installera om den på nya datorer så länge den bara är installerad på en dator åt gången.

Okej tack så mycket Andreaz1

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att jag skrev "ska kunna" och "med största sannolikhet" är att det är så det ska funka men jag har hört andra säga att de kunde köra vidare med samma OEM-licens även efter en uppgradering men det ska inte hända så vitt jag vet.

Jag uppgraderade min dator för några år sen och då sa mitt Windows XP (OEM) ifrån och jag var tvungen att installera nytt. Enligt OEM-licensen är det efter uppgraderingen inte samma dator längre.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en OEM nyckel och den har jag haft till säkert 8 olika datorer nu, fungerar det inte att aktivera så är det bara att köra aktiveringen via telefon ist för internet så löser det sig.

Vist kanske kan strula, men inget jag någonsin har varit med om och då har jag använt denna nyckel till diverse olika byggen och tester

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det fungerar eller inte att använda OEM-licensen på flera moderkort så är det inte tillåtet enligt licensreglerna och Microsoft anser att man då har en ogiltig Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag kör på en OEM nyckel och den har jag haft till säkert 8 olika datorer nu, fungerar det inte att aktivera så är det bara att köra aktiveringen via telefon ist för internet så löser det sig.

Vist kanske kan strula, men inget jag någonsin har varit med om och då har jag använt denna nyckel till diverse olika byggen och tester

Är det en person man talar med då eller knappar man bara in några siffror?

Jag tror jag måste byta moderkortet till en dator, så lite nyfiken på hur krångligt det är att få OEM-licensen giltig igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Är det en person man talar med då eller knappar man bara in några siffror?

Jag tror jag måste byta moderkortet till en dator, så lite nyfiken på hur krångligt det är att få OEM-licensen giltig igen

Jag köpte OEM licens en gång och efter komponentbyte fick jag ringa MS och be dem fixa nyckeln så den var giltig på nästa dator. När tjejen i telefon undrade varför så skyllde jag på defekta komponenter

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är licenserna som säljs här OEM eller Retail? Hittar inte riktigt någon info alls om det ..

http://www.reddit.com/r/microsoftsoftwareswap/

Permalänk

Hur kommer det sig att jag kunde använda min OEM kod ifrån en gammal laptop till min nybyggda dator? Fast år 2012

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hur kommer det sig att jag kunde använda min OEM kod ifrån en gammal laptop till min nybyggda dator? Fast år 2012

På samma sätt som att det finns fortkörare fast man inte får köra för fort. Microsoft lägger inte så stor vikt på personer som bryter deras licensavtal utan fokuserar på större. De har loggar på alla aktiveringar som sker och jagar större fiskar helt enkelt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

På samma sätt som att det finns fortkörare fast man inte får köra för fort. Microsoft lägger inte så stor vikt på personer som bryter deras licensavtal utan fokuserar på större. De har loggar på alla aktiveringar som sker och jagar större fiskar helt enkelt.

Konstigt att det ens gick att aktivera tycker jag.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Commander:

På samma sätt som att det finns fortkörare fast man inte får köra för fort. Microsoft lägger inte så stor vikt på personer som bryter deras licensavtal utan fokuserar på större. De har loggar på alla aktiveringar som sker och jagar större fiskar helt enkelt.

Det vore helt klart bra om dom loggar detta.
Sitter du på någon mer information om detta och vad som loggas och om det ens går rent juridiskt. Eller är det bara ett antagande att ett stort företag loggar allt kors och tvärs.

/Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite men jag har precis köpt ett nytt moderkort + processor som jag skall ersätta de gamla komponenterna. Men jag har Windows 8.1 OEM som operativ system. Kan jag använda mitt gamla OS eller måste jag skaffa nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Det vore helt klart bra om dom loggar detta.
Sitter du på någon mer information om detta och vad som loggas och om det ens går rent juridiskt. Eller är det bara ett antagande att ett stort företag loggar allt kors och tvärs.

/Patrik

Eftersom programvaran måste aktiveras så känns frågan något överflödig. MS skriver dessutom på EULA att ingen information som kan användas för att identifiera användaren sparas vid registrering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albert N:

Förlåt om jag lånar tråden lite men jag har precis köpt ett nytt moderkort + processor som jag skall ersätta de gamla komponenterna. Men jag har Windows 8.1 OEM som operativ system. Kan jag använda mitt gamla OS eller måste jag skaffa nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du kommer behöva nytt.

Permalänk
Medlem

Vad är det g2a öht säljer för licenser?
OEM för 20 euro och en vanlig för 27 euro känns ju lagom suspekt....

Skulle nog mer "oroa" mig över ursprunget på licenserna i sig än oem/icke-oem?

Permalänk
Medlem

http://personaluselicense.windows.com/sv/default.aspx

Kan jag överföra programvaran till en annan dator eller användare? Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran (tillsammans med licensen) till en dator som ägs av någon annan om a) du är den första licensierade användaren av programvaran och b) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. För att utföra överföringen måste du överföra originalmediet, äkthetsbeviset, produktnyckeln och inköpskvittot direkt till den andra personen och inte behålla några kopior av programvaran. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. När du överför programvaran till en ny dator måste du ta bort programvaran från den förra datorn. Du får inte överföra programvaran i syfte att dela licenser mellan olika datorer. Du får endast överföra Get Genuine Windows-programvara, Pro Pack eller Media Center Pack med den licensierade datorn.

Detta är alltså OEM på Windows 8. Dubbelkollade även detta med Microsoft support innan jag köpte min OEM för Windows 8 2012 och har därefter även bytt hårdvara till en av mina licenser. var dock tvungen att aktivera över telefon (automatiserad tjänst) men det tar inte många minuter och kostar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

http://personaluselicense.windows.com/sv/default.aspx

Kan jag överföra programvaran till en annan dator eller användare? Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran (tillsammans med licensen) till en dator som ägs av någon annan om a) du är den första licensierade användaren av programvaran och b) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. För att utföra överföringen måste du överföra originalmediet, äkthetsbeviset, produktnyckeln och inköpskvittot direkt till den andra personen och inte behålla några kopior av programvaran. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. När du överför programvaran till en ny dator måste du ta bort programvaran från den förra datorn. Du får inte överföra programvaran i syfte att dela licenser mellan olika datorer. Du får endast överföra Get Genuine Windows-programvara, Pro Pack eller Media Center Pack med den licensierade datorn.

Detta är alltså OEM på Windows 8. Dubbelkollade även detta med Microsoft support innan jag köpte min OEM för Windows 8 2012 och har därefter även bytt hårdvara till en av mina licenser. var dock tvungen att aktivera över telefon (automatiserad tjänst) men det tar inte många minuter och kostar inget.

Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad är det g2a öht säljer för licenser?
OEM för 20 euro och en vanlig för 27 euro känns ju lagom suspekt....

Skulle nog mer "oroa" mig över ursprunget på licenserna i sig än oem/icke-oem?

Detta är licenser som är genererade av en programvara av microsoft som t.ex. universitet kan köpa. Vi säger att lärosätet köper 100 licenser och när elever behöver OS så genereras en nyckel. Detta är vad jag har fåt höra. Dessa "billiga" licenser har sålts länge på många olika sidor. Varför skulle dessa sidor sälja falska nycklar? De säljer ju nycklar till många olika program och spel och OS. Är nycklarna oanvända och "äkta" så ska det ju inte vara några probem för användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Är det en person man talar med då eller knappar man bara in några siffror?

Jag tror jag måste byta moderkortet till en dator, så lite nyfiken på hur krångligt det är att få OEM-licensen giltig igen

Du knappar först in ett installations-id som består av 9 stycken block á 6 siffror, därefter får du ett konfirmations-id som du knappar in i Windows. Allt är automatiskt och det är inte krångligt alls, gjort på fem minuter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

http://personaluselicense.windows.com/sv/default.aspx

Kan jag överföra programvaran till en annan dator eller användare? Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran (tillsammans med licensen) till en dator som ägs av någon annan om a) du är den första licensierade användaren av programvaran och b) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. För att utföra överföringen måste du överföra originalmediet, äkthetsbeviset, produktnyckeln och inköpskvittot direkt till den andra personen och inte behålla några kopior av programvaran. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. När du överför programvaran till en ny dator måste du ta bort programvaran från den förra datorn. Du får inte överföra programvaran i syfte att dela licenser mellan olika datorer. Du får endast överföra Get Genuine Windows-programvara, Pro Pack eller Media Center Pack med den licensierade datorn.

Detta är alltså OEM på Windows 8. Dubbelkollade även detta med Microsoft support innan jag köpte min OEM för Windows 8 2012 och har därefter även bytt hårdvara till en av mina licenser. var dock tvungen att aktivera över telefon (automatiserad tjänst) men det tar inte många minuter och kostar inget.

Det gäller Windows 8 men inte 8.1, samt bara om det är en Windows 8 man köpt löst i butik men inte en OEM-licens som kom med en märkesdator.

Skrivet av VideoyGTX:

Detta är licenser som är genererade av en programvara av microsoft som t.ex. universitet kan köpa. Vi säger att lärosätet köper 100 licenser och när elever behöver OS så genereras en nyckel. Detta är vad jag har fåt höra. Dessa "billiga" licenser har sålts länge på många olika sidor. Varför skulle dessa sidor sälja falska nycklar? De säljer ju nycklar till många olika program och spel och OS. Är nycklarna oanvända och "äkta" så ska det ju inte vara några probem för användaren.

Sådana nycklar får inte säljas vidare enligt licensvillkoren, och det händer då och då att Microsoft upptäcker att det hänt och börjar blockera nycklarna Finns några som skrivit att de råkat ut för det i forumet.

Permalänk
Medlem

Begreppet "dator" är så luddigt att det är lite löjligt i de här sammanhangen. Du får byta delar i din dator, och fortsätta kalla det "samma dator" och kan då fortsätta använda samma OEM licensnyckel. Däremot "får " man inte byta alla delarna samtidigt. Extra spännande blir det när man byter chassi, eftersom klisterlappen med nyckeln ska klistras på chassit, men supporten har inget att klaga på om du byter chassi... Exakt vad de vill man ska göra med klisterlappen med licensnyckeln på, är oklart.
På hela taget kan man glatt byta all hårdvara lite i taget, hur många gånger som helst, om det är något problem vid aktiveringen ser man till att få tala med en människa, och är helt ärlig om vilken som är den senaste förändringen. Alla tidigare förändringar är redan godkända av deras system, och de skiter högaktningsfullt i dem.

Det är möjligt att OEM avtalen gör skillnad på "Färdig dator från HP, och liknande" kontra "OEM skiva köpt i handeln" men i praktiken, och vid kontakter med Microsoft gör det ingen skillnad. Du får glatt uppgradera och förnya din burk, steg för steg, även om inget längre finns kvar från den ursprungliga burken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Begreppet "dator" är så luddigt att det är lite löjligt i de här sammanhangen. Du får byta delar i din dator, och fortsätta kalla det "samma dator" och kan då fortsätta använda samma OEM licensnyckel. Däremot "får " man inte byta alla delarna samtidigt. Extra spännande blir det när man byter chassi, eftersom klisterlappen med nyckeln ska klistras på chassit, men supporten har inget att klaga på om du byter chassi... Exakt vad de vill man ska göra med klisterlappen med licensnyckeln på, är oklart.
På hela taget kan man glatt byta all hårdvara lite i taget, hur många gånger som helst, om det är något problem vid aktiveringen ser man till att få tala med en människa, och är helt ärlig om vilken som är den senaste förändringen. Alla tidigare förändringar är redan godkända av deras system, och de skiter högaktningsfullt i dem.

Det är möjligt att OEM avtalen gör skillnad på "Färdig dator från HP, och liknande" kontra "OEM skiva köpt i handeln" men i praktiken, och vid kontakter med Microsoft gör det ingen skillnad. Du får glatt uppgradera och förnya din burk, steg för steg, även om inget längre finns kvar från den ursprungliga burken.
B!

Tack B!
Jag håller med dig totalt, begreppet dator skiljer sig så mycket person till person. Jag har tidigare lagt till/byt grafikkort i burken utan några problem. Nu skall jag byta både processorn och moderkortet, det skall inte bli några problem då?
/Albert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert N:

Jag håller med dig totalt, begreppet dator skiljer sig så mycket person till person. Jag har tidigare lagt till/byt grafikkort i burken utan några problem. Nu skall jag byta både processorn och moderkortet, det skall inte bli några problem då?

Det bör inte vara något problem, och är det i alla fall, så är det telefonaktivering som gäller. Om du hamnar hos en människa, var tydlig med att du har uppgraderat hårdvara, så bör det lösa sig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Detta är licenser som är genererade av en programvara av microsoft som t.ex. universitet kan köpa. Vi säger att lärosätet köper 100 licenser och när elever behöver OS så genereras en nyckel. Detta är vad jag har fåt höra. Dessa "billiga" licenser har sålts länge på många olika sidor. Varför skulle dessa sidor sälja falska nycklar? De säljer ju nycklar till många olika program och spel och OS. Är nycklarna oanvända och "äkta" så ska det ju inte vara några probem för användaren.

Precis, och enligt det avtalet så får nycklarna inte säljas vidare, säger väl sig självt?
Mao så är det som jag misstänkte, dom säljer vidare nycklar på ett suspekt sätt.

Så visst, nycklarna funkar, men det finns ingen garanti för att microsoft inte upptäcker det hela och spärrar dom framöver.

Du måste väl förstå att det inte är meningen att rabatterade (till och med ofta gratis) keys med licensavtal att dom ska användas i utbildningssyfte för studenter på ett lärosäte inte kan säljas vidare för profit till privatperson?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror du kommer behöva nytt.

Ring dom och förklara att du uppgraderar delar i din dator! Då brukar dom låsa upp nyckeln åt en

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Begreppet "dator" är så luddigt att det är lite löjligt i de här sammanhangen. Du får byta delar i din dator, och fortsätta kalla det "samma dator" och kan då fortsätta använda samma OEM licensnyckel. Däremot "får " man inte byta alla delarna samtidigt. Extra spännande blir det när man byter chassi, eftersom klisterlappen med nyckeln ska klistras på chassit, men supporten har inget att klaga på om du byter chassi... Exakt vad de vill man ska göra med klisterlappen med licensnyckeln på, är oklart.
På hela taget kan man glatt byta all hårdvara lite i taget, hur många gånger som helst, om det är något problem vid aktiveringen ser man till att få tala med en människa, och är helt ärlig om vilken som är den senaste förändringen. Alla tidigare förändringar är redan godkända av deras system, och de skiter högaktningsfullt i dem.

Det är möjligt att OEM avtalen gör skillnad på "Färdig dator från HP, och liknande" kontra "OEM skiva köpt i handeln" men i praktiken, och vid kontakter med Microsoft gör det ingen skillnad. Du får glatt uppgradera och förnya din burk, steg för steg, även om inget längre finns kvar från den ursprungliga burken.
B!

Microsoft är tydliga (åtminstone från och med Windows 7) med att det gäller moderkortet, dvs en OEM-licens är knuten till moderkortet, med undantaget att om moderkortet går sönder får det bytas till ett likvärdigt (samma processor, samma funktionalitet). I alla andra fall upphör en OEM-licens att vara giltig, och det gäller även om man lyckas aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis, och enligt det avtalet så får nycklarna inte säljas vidare, säger väl sig självt?
Mao så är det som jag misstänkte, dom säljer vidare nycklar på ett suspekt sätt.

Så visst, nycklarna funkar, men det finns ingen garanti för att microsoft inte upptäcker det hela och spärrar dom framöver.

Du måste väl förstå att det inte är meningen att rabatterade (till och med ofta gratis) keys med licensavtal att dom ska användas i utbildningssyfte för studenter på ett lärosäte inte kan säljas vidare för profit till privatperson?

Det är ej emot reglerna att använda sådana nycklar eftersom de är äkta. Däremot är det emot reglerna att använd OEM i system där man bytt flera komponenter och sedan ringer och omaktiverar :). Det kanske är moraliskt fel att köpa sådana nycklar, men man köper ju trots allt en nyckel som är oanvänd och äkta och som säljaren erhållit från MS på laglig väg. Det enda omoraliska är ju att säljaren begär pengar för nycklarna, han kunde ju skänkt dem istället till studenter hehe. Så vad ska MS göra, banna nycklar som är 100% genuina och genererade av MS själva? MS vet ju inte vilka som är studenter eller inte då nycklarna som genereras är random.

Men visst om folk vill höja sin moral så kanske ni ska anmäla alla dessa "key shops" eftersom alla programvaror de säljer är troligen liknande d.v.s. nycklar som köps i bulk till utbildningssyfte och reklam och annat. Dvs sådant som inte ens får säljas enligt licensavtalet, kan även gälla spel.