Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Råkade spontanköpa ett par Philips Fidelio X2 idag. Sitter och lyssnar på dom nu och det låter bra. Men jag känner att när jag kör dom från datorns inbyggda ljudkrets så saknas det lite volym kör nästan 100% och det är inte högre än vanlig lyssningsvolym.

Så nu till frågan kan ni hörlursgalningar tipsa mig på en vettig hörlursförstärkare?
Har en DAC redan som jag kan använda till hörlursförstärkaren (SMSL M8)

Budget Max 5000kr, men gärna hälften.

Såg att du hade en SMSL M8 dac. Vad tycker du om den?
Har försökt gitta någon som har en. Går den att jämnföra med någon annan dac om du provat? Jag sitter på en maverick audio tubemagic d1 och är smått sugen på att uppgradera om det vore värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte X2 ordentligt lättdrivna? Typ 16 ohm eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Såg att du hade en SMSL M8 dac. Vad tycker du om den?
Har försökt gitta någon som har en. Går den att jämnföra med någon annan dac om du provat? Jag sitter på en maverick audio tubemagic d1 och är smått sugen på att uppgradera om det vore värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar den skarpt, har dock inte så mycket att jämföra med, har en annan Sabre ES9018 DAC inbyggd i en annan förstärkare och de låter typ lika.
Gillar du rörljud är den nog inget för dig, för den låter inte lika "varmt" som det mesta rörförsedda saker jag lyssnat på.
Men när man matar M8:an med högupplöst material så låter den helt fantastisk.

Skrivet av KKay:

Är inte X2 ordentligt lättdrivna? Typ 16 ohm eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

30 Ohm så jämfört med 600 ohm:are är den garanterat lättdriven. Känsligheten ligger på 100 dB/mW så känsligheten är inte jättehög. Tycker dock inte att datorn lyckas driva dom på ett tillfredsställande sätt.
Hellre för mycket effekt än för lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Senaste setupen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Jag gillar den skarpt, har dock inte så mycket att jämföra med, har en annan Sabre ES9018 DAC inbyggd i en annan förstärkare och de låter typ lika.
Gillar du rörljud är den nog inget för dig, för den låter inte lika "varmt" som det mesta rörförsedda saker jag lyssnat på.
Men när man matar M8:an med högupplöst material så låter den helt fantastisk.

30 Ohm så jämfört med 600 ohm:are är den garanterat lättdriven. Känsligheten ligger på 100 dB/mW så känsligheten är inte jättehög. Tycker dock inte att datorn lyckas driva dom på ett tillfredsställande sätt.
Hellre för mycket effekt än för lite.

Absolut, förstår vad du menar
Är du nöjd med dem annars? Funderar på att köpa dom själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Jag gillar den skarpt, har dock inte så mycket att jämföra med, har en annan Sabre ES9018 DAC inbyggd i en annan förstärkare och de låter typ lika.
Gillar du rörljud är den nog inget för dig, för den låter inte lika "varmt" som det mesta rörförsedda saker jag lyssnat på.
Men när man matar M8:an med högupplöst material så låter den helt fantastiskt!

Att den inte har rörljud gör inget, skulle mest vilja ha en dac som låter klart och ofärgat. Har redan två hörlursförstärkare med rör. Skulle kanske behöva skaffa en utan rör för nöjets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KKay

Jodå dom är väl inte inspelade än men jag tycker absolut att dom låter bra, byggkvalitén känns riktigt bra, medföljande löstagbara kabel (3m) känns också bra tygsleevad samt en kontakt som ser bra ut och dom sitter bra på mitt huvud har en ganska stor skalle.

Ljudet behöver jag lite mer tid med innan jag kan ge något vettigt uttalande om. Är egentligen ingen hörlursmänniska, mer av en fullstor hifi/hemmabio människa. Enda lurarna jag har hemma å jämföra med är AKG 518LE, Supra Nitro och det sämsta jag någonsin hört i gaming headsetet Corsair Vengance 1500v2.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

@zorfex8400:

Tycker helt klart att det är en bra DAC och den passar utmärkt med mitt ideal ljud. Sen finns det 3st PCM filter och 4st DSD filter så kan man göra mindre ändringar. Men hittar du den till ett bra pris så tycker jag att det är ett bra köp.

Skulle jag köpa idag skulle jag köpt hela kittet med DAC, hörlursförstärkare och den linjära nätdelen. Men hade inga vettiga lurar när jag beställde så jag köpte bara Dac:en.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

@zorfex8400:

Tycker helt klart att det är en bra DAC och den passar utmärkt med mitt ideal ljud. Sen finns det 3st PCM filter och 4st DSD filter så kan man göra mindre ändringar. Men hittar du den till ett bra pris så tycker jag att det är ett bra köp.

Skulle jag köpa idag skulle jag köpt hela kittet med DAC, hörlursförstärkare och den linjära nätdelen. Men hade inga vettiga lurar när jag beställde så jag köpte bara Dac:en.

Vad är ett bra pris skulle du säga? Ser att den går för cirka 2000kr på ebay. Nätdel funderar jag på om man kan knåpa ihop själv vid ett senare tillfälle.
Är rätt nöjd med hörlursförstärkarna jag har så jag avvaktar även på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Är inte X2 ordentligt lättdrivna? Typ 16 ohm eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Drivknuten:

30 Ohm så jämfört med 600 ohm:are är den garanterat lättdriven. Känsligheten ligger på 100 dB/mW så känsligheten är inte jättehög. Tycker dock inte att datorn lyckas driva dom på ett tillfredsställande sätt.
Hellre för mycket effekt än för lite.

En lägre impedans innebär att luren blir svårare att driva eftersom det ställer högre krav på förstärkaren för att den inte ska påverka frekvenskurvan på liknade sätt som en tonkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@zorfex8400:

Köpte min på massdrop för $179 + $13 + 25% moms. Så runt 2100kr totalt. Vilket jag tycker att den absolut är värd hittar man den billigare på tex aliexpress så är det ju bara bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

@zorfex8400:

Köpte min på massdrop för $179 + $13 + 25% moms. Så runt 2100kr totalt. Vilket jag tycker att den absolut är värd hittar man den billigare på tex aliexpress så är det ju bara bra.

Okej, ska se om man kan hitta något ifrån UK så man slipper tull och moms. Har för mig att jag hittade en rackare där för ett tag sen för 1900kr.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En lägre impedans innebär att luren blir svårare att driva eftersom det ställer högre krav på förstärkaren för att den inte ska påverka frekvenskurvan på liknade sätt som en tonkontroll.

Intressant, så man kan säga att de är lättare att påverka med valet av förstärkare?

Men en hörlur på 600 ohm behöver väl mer kraft än en på 30 ohm för att uppnå samma ljudnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Intressant, så man kan säga att de är lättare att påverka med valet av förstärkare?

Men en hörlur på 600 ohm behöver väl mer kraft än en på 30 ohm för att uppnå samma ljudnivå?

Skickades från m.sweclockers.com

Kraft är fel ord, luren har en verkningsgrad/känslighet som anger hur starkt den spelar per mW, en lur med högre impedans behöver högre spänning (men lägre ström) än en lur med lägre impedans för att ge samma effekt (Ohms lag) men det är verkningsgraden och effekten som bestämmer hur starkt man kan spela och inte impedansen i sig.
Det är däremot ofta svårt (läs dyrt) att åstadkomma högre spänning i vissa typer av apparater, tex batteridrivna, det gör att en del prylar med "låg spänning" som telefoner och "5V drivna" enheter ofta upplevs som klena med högimpediva lurar.

Däremot är det en fördel med högre impedans när det gäller att minska risken för att ljudkvaliteten påverkas av förstärkarens utimpedans och ev kan ju även kabeln påverka eftersom de ofta är tunna och ibland adderar även kontakter lite resistans, det är därför de bästa lurarna oftast ligger i den högre delen av "normalimpedans skalan" snarare än i den lägre, Sennheiser HD 800 har tex 300 Ohm och det finns väl ingen riktigt bra dynamisk lur med låg (<100 Ohm) impedans.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Fel tecken <>
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kraft är fel ord, luren har en verkningsgrad/känslighet som anger hur starkt den spelar per mW, en lur med högre impedans behöver högre spänning (men lägre ström) än en lur med lägre impedans för att ge samma effekt (Ohms lag) men det är verkningsgraden och effekten som bestämmer hur starkt man kan spela och inte impedansen i sig.
Det är däremot ofta svårt (läs dyrt) att åstadkomma högre spänning i vissa typer av apparater, tex batteridrivna, det gör att en del prylar med "låg spänning" som telefoner och "5V drivna" enheter ofta upplevs som klena med högimpediva lurar.

Däremot är det en fördel med högre impedans när det gäller att minska risken för att ljudkvaliteten påverkas av förstärkarens utimpedans och ev kan ju även kabeln påverka eftersom de ofta är tunna och ibland adderar även kontakter lite resistans, det är därför de bästa lurarna oftast ligger i den högre delen av "normalimpedans skalan" snarare än i den lägre, Sennheiser HD 800 har tex 300 Ohm och det finns väl ingen riktigt bra dynamisk lur med låg (>100 Ohm) impedans.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Tack för länkarna, riktigt bra information

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tror bannemig att jag säljer mina Audeze LCD-XC nu! Dessa Fostex TH-X00 har ju precis vad jag varit ute efter Riktig mysig bas och övrigt härligt register.

Spelat in de i 24h nu och måste säga att det känns som att basen fått mer definition. Övriga registret känns det dock inte som det hänt något i än. Möjligtvis något lite lite mer detaljerat i topparna.

De sjunger riktigt fint med min Meridian Prime! Kan bara tänka mig hur bra de kommer låta om man köper nätdelen till Prime med!

SÅ om någon är intresserad av LCD-XC så säg till

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Tror bannemig att jag säljer mina Audeze LCD-XC nu! Dessa Fostex TH-X00 har ju precis vad jag varit ute efter Riktig mysig bas och övrigt härligt register.

Spelat in de i 24h nu och måste säga att det känns som att basen fått mer definition. Övriga registret känns det dock inte som det hänt något i än. Möjligtvis något lite lite mer detaljerat i topparna.

Åhå, så X00 är inte direkt mer detaljerade eller luftigare än XC? Jag är lite förvånad!
TH-serien har väl fått lite blandade omdömen om att diskanten kan gå från vad vissa till vad vissa skulle definiera som detaljerad till rent vass... Jag trodde nog X00 också skulle hamna i den kategorin, men om de inte är ett snäpp upp från ett par Audezelurar måste de väl vara ganska snälla i diskanten?

Även intressant att de upplevs ett snäpp upp från XC. Mer bas, billigare och även smidigare att ha på huvudet då?
Vilken isolerar bäst förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul du fått och gillar dem IntelAti. Hade gärna velat höra XC men har inte råd. Du vill inte ha ett andra par TH-X00 ;).

De är lättlyssnade men som sagt jag tycker de får stryk av mina moddade DX 1000 och de gör samma sak bara att mina moddade DX 1000 gör allt lite bättre. Gillar man DX 1000 så gillar man dock dessa också det är inte det jag inte gillar lyssna på dem men att ha så pass boostad mellanbas var klart onödigt. Behöver göra slag i saken och lära mig hantera DEC2496an.

Apropå vass diskant jag kan då inte höra något. De är varma och mörka för jämnan. R.E.M är inte alls så sibilant de ska vara egentligen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Åhå, så X00 är inte direkt mer detaljerade eller luftigare än XC? Jag är lite förvånad!
TH-serien har väl fått lite blandade omdömen om att diskanten kan gå från vad vissa till vad vissa skulle definiera som detaljerad till rent vass... Jag trodde nog X00 också skulle hamna i den kategorin, men om de inte är ett snäpp upp från ett par Audezelurar måste de väl vara ganska snälla i diskanten?

Även intressant att de upplevs ett snäpp upp från XC. Mer bas, billigare och även smidigare att ha på huvudet då?
Vilken isolerar bäst förresten?

XC är ju helt klart på annan nivå. Men jag gillar även mina LCD-2 bättre än XC trots allt med

Upplever inte diskanten på Fostexen som vass alls och inte på Q701 nivå eller HD700.

Så rent ljudmässigt är XC bättre men de faller på prisvärdhet, komfort och bredd på ljudbilden, den är mer djup än bred. Men det är ju en stängd hörlur med så man får ta den för vad det är.

Jag ser lite TH-X00 som en basglad hörlur snarare än referenshörlur. Men dedär "1000 dollar msrp" känns väldigt taget ur luften då jag inte skulle lägga mer än 5000 max på dessa lurar om de fanns i butik. Tycker huvudbandet känns rätt billigt och ogediget när man tar på det. Kabeln är kanske inte höjdare iheller eftersom den gärna tvinnar sig och är en halv kilometer lång, och jag hade gärna sett att den var avtagbar.

Ligger mycket preferens för TH-X00 bakom här men med handen på hjärtat är XC en mer ärligt och korrekt hörlur med bättre ljud. Men allt handlar ju inte om korrekthet ifall man gillar ljudet ifrån en hörlur.

Jag använder ju tills fots ett par moddade MDR-1A med gläjde trots att man har dyrare hörlurar.

Hoppas inte detta var för mycket "svammel" Är trött efter en lång dag.

Permalänk
Medlem

Tjo, hoppas på ett snabbt svar nu Har hittat Sennheiser 650 för ett mycket bra pris, min fråga är vad som krävs för att driva dom hyfsat. Just nu har jag bara inbyggt ljudkort på moderkortet och det är inget att hurra för..

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Jag använder ju tills fots ett par moddade MDR-1A med gläjde trots att man har dyrare hörlurar.

Intressant!
Har X00 mer mer bashump än 1A har omoddade?
1A tycker jag är lite svullna och lite murrigt "one-note" i basen i originalutförande åtminstone.
Jag gillar lite bashöjning, men 1A känns inte riktigt naturlig för mig i originalutförande.

Bra info överlag XC vs X00

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Efter att jag öppnade upp kåpan och täppte igen den större basporten på MDR-1A så blev det lite mindre och stramare bas. Rekommenderar dock att lägga någon form av material som bomull eller fleece i kåpan med

Tyckte själv att MDR-1A hade tok för mycket bas.

MDR-1A påminner kanske lite om Fostexen faktiskt...får jämföra en dag

Permalänk

Hallå!
Har gått och blivit lite småsugen på ett par Fidelio X2 och kom att tänka på drivning. Inte för att de är så tunga men ändå. Frågan är: Hur mycket krut finns det i hörlursutgången på en hemmabioreceiver? Sony, förra årets modell i 5000kr klassen, men menar rent generellt. Vet inte hur mycket tillverkarna lägger på den delen. Jämfört med t.ex. datorns moderkort eller en billigare hörlursförstärkare.

Btw, X2 är nedsatt på Elgiganten just nu, 1590kr

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Det är lite av ett lotteri. Jag har två Yamaha RDS-440 den första hitta jag begad för 200. Nog den mest transparenta förstärkare jag någonsin lyssnat på. Grym matchning med LCD-2n låter bra med allt. Fungerar bra att köra direkt från dess terminaler fast inget jag skulle rekommendera med TH-X00 då är det nog lätt du spränger den illa kvickt Mitt bästa fynd någonsin jag var tvungen köpa en till. Någon blev nog förvånad över att han fick 500 kr för en budget receiver utan hdmi

Hade en nyare yamaha RX-V 663 men den var istället den absolut sämsta jag någonsin hört i stället. Lotteri som sagt men det var väl inte direkt hörlursutgången i sig det var fel på. Funderar fortfarande på om den var trasig hade baspuckel något sinnes. Var helt omöjlig att få någon som helst vettig bas. Baspuckel och bröl eller ingen bas alls...

Testade även en yamaha stereoförstärkare men den tyckte jag inte heller lät lika bra som RDS-440n om än milsvid bättre än 663an.. Onkyo 709 hörlursutgång är okay men sämre än mina dedikerade hörlursförstärkare. Man tror ju att de inte lägger så mycket krut med hörlursförstärkning på hembioförstärkare men jag har åtminstone ett ex som i mitt tycke låter bättre än ett gäng hörlursförstärkare i 5000 kr klassen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Brukar det bli några grymma mellandagsreor på "kvalitets-hörlurar" ni som har hängt med ett tag ?

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Du har ju Philips Fidelio x2 på Elgiganten för endast 1590 Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

@Myllerman: Du har ju Philips Fidelio x2 på Elgiganten för endast 1590 Kr.

Tack, det verkar helt klart vara en prisvärd lur när jag läst om den, speciellt med rean. Mycket möjligt det blir dem. Har tänkt ha dem som allround till spel/film/musik.

Permalänk
Skrivet av Latka:

@Myllerman: Du har ju Philips Fidelio x2 på Elgiganten för endast 1590 Kr.

Tänkte kanske köpa dessa också. Jag är bara oroad över isoleringen, verkar som de läcker extremt mycket ljud. Finns det några liknande lurar med bättre isolering? Pris max 3000 kr.

Permalänk
Medlem

@raoul_duke: Fidelio x2 är ju en öppen hörlurar, så dom riktar sig till inomhusbruk, men du har ju alltid Sony MDR-1A som också är på rea nu för 1190 Kr, och det är ju ett par stängda lurar som ska prestera rätt bra, sen har du ju ATH-M50X , Beyerdynamic DT770, till liknade pris Under 1500Kr. Men kan rekommendera att du går in till en butik och lyssnar och hittar rätt hörlurar för just dig, alla gillar ju inte samma ljudsignatur.

Permalänk

@Latka:
Ok, tack för svaret :), ska fundera. Jag vill nog ha ett par lurar som är portabla utomhus.