Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

Tänkte bara nämna att något för de som slog till på Fyndiq's Xiaomi Pistons 3 under rean: de är fakes. Lämna tillbaka omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Tänkte bara nämna att något för de som slog till på Fyndiq's Xiaomi Pistons 3 under rean: de är fakes. Lämna tillbaka omedelbart.

Även 24.se säljer kopior av Xiaomi pistons, det sa de iaf när jag mailade och frågade för något år sedan. Trist att företag som ändå är ganska stora blåser sina kunder på det här sättet, om det inte är olagligt så är det iallafall jävligt oetiskt och svinigt. Ni som har beställt borde lämna ett klagomål till Trygg E-handel här så att Fyndiq (förhoppningsvis) får skäll. Jag är inte så insatt i juridiken men visst är det även så att det är olagligt att sälja piratkopior? Någon som är mer insatt i lagen får gärna flika in.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Även 24.se säljer kopior av Xiaomi pistons, det sa de iaf när jag mailade och frågade för något år sedan. Trist att företag som ändå är ganska stora blåser sina kunder på det här sättet, om det inte är olagligt så är det iallafall jävligt oetiskt och svinigt. Ni som har beställt borde lämna ett klagomål till Trygg E-handel här så att Fyndiq (förhoppningsvis) får skäll. Jag är inte så insatt i juridiken men visst är det även så att det är olagligt att sälja piratkopior? Någon som är mer insatt i lagen får gärna flika in.

Ja det är olagligt att sälja kopior, det är ett ganska allvarligt brott med risk för kraftiga böter och kanske rent av fängelse om det klassas som bedrägeri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Även 24.se säljer kopior av Xiaomi pistons, det sa de iaf när jag mailade och frågade för något år sedan. Trist att företag som ändå är ganska stora blåser sina kunder på det här sättet, om det inte är olagligt så är det iallafall jävligt oetiskt och svinigt. Ni som har beställt borde lämna ett klagomål till Trygg E-handel här så att Fyndiq (förhoppningsvis) får skäll. Jag är inte så insatt i juridiken men visst är det även så att det är olagligt att sälja piratkopior? Någon som är mer insatt i lagen får gärna flika in.

Skrivet av Ferrat:

Ja det är olagligt att sälja kopior, det är ett ganska allvarligt brott med risk för kraftiga böter och kanske rent av fängelse om det klassas som bedrägeri

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om de anger tillverkarens egna varumärke (som troligt i detta fall?) eller anger ex "Fyndiq Xiaomi pistons 3 kompatibla hörlurar", det är ju så marknaden på ex bildelar funkar, där det finns "original" (Som sätts med fordonstillverkarens namn, ex Volkswagen), sedan har ex Mekonomen, Autoexperten, Biltema med flera samma delar, under både egna varumärken och under andra varumärken som ex ATE med flera.

Både originaldelen, Mekonomens, Biltemas och ATE delen kan vara tillverkade i samma fabrik, av samma maskin, men att skillnaden kan vara att ex vissa delar som inte når upp till fordonstillverkarens krav (ex Volkswagen) inte ges till Volkswagen då de vägrar köpa de delarna, istället så slipas ex "Volkswagen" varumärket bort, och istället säljs den till ex Mekonomen, Biltema med flera som säljer den under eget varumärke som egen tillverkad del, fastän den tillverkades i samma fabrik, men inte mötte ex Volkswagens krav på ex färg, form (storlek, utseende) eller når upp till kraven på hållbarhet, prestanda eller andra krav.

Så det beror på helt hur delen framställs när den säljs, i Fyndiq´s fall så verkar de ju framställt den som att det är en originaldel från tillverkaren, inte en kopia/kompatibel del.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Beror ju på om de anger tillverkarens egna varumärke (som troligt i detta fall?) eller anger ex "Fyndiq Xiaomi pistons 3 kompatibla hörlurar", det är ju så marknaden på ex bildelar funkar, där det finns "original" (Som sätts med fordonstillverkarens namn, ex Volkswagen), sedan har ex Mekonomen, Autoexperten, Biltema med flera samma delar, under både egna varumärken och under andra varumärken som ex ATE med flera.

Både originaldelen, Mekonomens, Biltemas och ATE delen kan vara tillverkade i samma fabrik, av samma maskin, men att skillnaden kan vara att ex vissa delar som inte når upp till fordonstillverkarens krav (ex Volkswagen) inte ges till Volkswagen då de vägrar köpa de delarna, istället så slipas ex "Volkswagen" varumärket bort, och istället säljs den till ex Mekonomen, Biltema med flera som säljer den under eget varumärke som egen tillverkad del, fastän den tillverkades i samma fabrik, men inte mötte ex Volkswagens krav på ex färg, form (storlek, utseende) eller når upp till kraven på hållbarhet, prestanda eller andra krav.

Så det beror på helt hur delen framställs när den säljs, i Fyndiq´s fall så verkar de ju framställt den som att det är en originaldel från tillverkaren, inte en kopia/kompatibel del.

Inte riktigt så det funkar. Tillverkaren säger enbart att de kan ta på sig ansvar om man köper varor från tex tillverkaren vw. Detta är ett sätt att få bättre utdelning. Dock kan du serva din bil hos mekonomen för under halva priset jämtemot volvo och behålla din nybilsgaranti, således borde delarna hålla minns lika bra kvalité.

Köper du varan hos meca/mekonomen/biltema mfl får du samma vara för en bråkdel av priset. I vissa fall går du en bättre vara då "orginal" reservdelar generellt har sämre kvalité än de delar som satt på bilen när den var ny, eftersom kvaliteten är viktigare under bilens första levnadsår då de flesta tillverkare numera bjuder på 5-7 års garanti.

Mycket ot men men... 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

®©

Permalänk
Medlem

hur länge var Harman Kardon Onyx Studio hos CDON nedsatt till 999kr såg på swec om det sen typ en timme senare slut hann inte beställa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spaajs:

Inte riktigt så det funkar. Tillverkaren säger enbart att de enbart kan ta på sig ansvar om man köper varor från tex tillverkaren vw. Detta är ett sätt att få bättre utdelning. Dock kan du serva din bil hos mekonomen för under halva priset jämtemot volvo och behålla din nybilsgaranti, således borde delarna hålla minns lika bra kvalité.

Dessvärre är det ett sätt att tjäna pengar. Köper du varan hos meca/mekonomen/biltema mfl får du samma vara för en bråkdel av priset. I vissa fall går du en bättre vara då "orginal" reservdelar generellt har sämre kvalité än de delar som satt på bilen när den var ny eftersom kvaliteten är viktigare under bilens första levnadsår då de flesta tillverkare numera bjuder på 5-7 års garanti.

Mycket ot men men... 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis så det fungerar.
Tillverkaren (ex Volkswagen) ställer krav på delarna som ska gå under Volkswagen som varumärke, möts inte kraven så säljs delen oftast under annat varumärke, ex Biltema, Mekonomen mfl.

Och Mekonomen är inte billiga, inte i förhållande till andra verkstäder (ex original/akrediterade).

Och det är inte samma vara som säljs på Mekonomen som originaldelen, utan odtast lägre kvalité (men inte alltid).

Och i många fall så är original enda att välja om man vill ha fungerande, då tredjeparts inte möter kraven på ex form (längd/bredd/tjocklek mm).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Jo du har rätt, jag utgick från att de angavs vara riktiga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

hur länge var Harman Kardon Onyx Studio hos CDON nedsatt till 999kr såg på swec om det sen typ en timme senare slut hann inte beställa

Typ en vecka.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Mattecoach

@DeeJay1:

@fragande:

@I_KILL_HORSES:

@Nisseman85:

@Rokkoko:

@Mikaelmannen:

@kronwalled:

Blev många svar här!
Jag använde mig av Collect@store när jag köpte mitt G710. Tjejen i kassan sa bara "det blir 599", när jag frågade om 10% rabatt sa hon att det inte är rabatt på nedsatta varor. Jag sa då att det stod på hemsidan, efter att ha kollat där gav hon mig ytterligare 10%. Hon sa att det var ett misstag som skulle åtgärdas på hemsidan.

Jag är iaf nöjd med tangentbordet än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaajs:

I vissa fall går du en bättre vara då "orginal" reservdelar generellt har sämre kvalité än de delar som satt på bilen när den var ny, eftersom kvaliteten är viktigare under bilens första levnadsår då de flesta tillverkare numera bjuder på 5-7 års garanti.

Det där resonemanget får du gärna utveckla lite.

För mig verkar det bakvänt. Om en tillverkare står för reparationskostnaderna i 5-7 år så torde det vara ännu viktigare att de delar som används vid reparationen inte behöver bytas igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och det är inte samma vara som säljs på Mekonomen som originaldelen, utan odtast lägre kvalité (men inte alltid).

Många kända tillverkare som t.ex. Brembo, Bosch, mfl levererar till biltillverkarna. Dessa delar säljs även som reservdelar under tillverkarens eget varumärke på bl.a. mekonomen. Jag tror inte en sekund på att Brembo eller Bosch delar som säljs under respektive varumärke på bl.a. Mekonomen skulle ha sämre kvalitet än biltillverkarens originaldelar. Jag tror snarare att det omvända gäller.

Vad det gäller reservdelspriserna i Sverige så är dom höga eftersom vi historiskt sett är vana vid att betala höga priser (och därmed finns det utrymme för höga pålägg). T.ex. så är original och märkes-delar ofta mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Beror ju på om de anger tillverkarens egna varumärke (som troligt i detta fall?) eller anger ex "Fyndiq Xiaomi pistons 3 kompatibla hörlurar", det är ju så marknaden på ex bildelar funkar, där det finns "original" (Som sätts med fordonstillverkarens namn, ex Volkswagen), sedan har ex Mekonomen, Autoexperten, Biltema med flera samma delar, under både egna varumärken och under andra varumärken som ex ATE med flera.

Både originaldelen, Mekonomens, Biltemas och ATE delen kan vara tillverkade i samma fabrik, av samma maskin, men att skillnaden kan vara att ex vissa delar som inte når upp till fordonstillverkarens krav (ex Volkswagen) inte ges till Volkswagen då de vägrar köpa de delarna, istället så slipas ex "Volkswagen" varumärket bort, och istället säljs den till ex Mekonomen, Biltema med flera som säljer den under eget varumärke som egen tillverkad del, fastän den tillverkades i samma fabrik, men inte mötte ex Volkswagens krav på ex färg, form (storlek, utseende) eller når upp till kraven på hållbarhet, prestanda eller andra krav.

Så det beror på helt hur delen framställs när den säljs, i Fyndiq´s fall så verkar de ju framställt den som att det är en originaldel från tillverkaren, inte en kopia/kompatibel del.

Skrivet av spaajs:

Inte riktigt så det funkar. Tillverkaren säger enbart att de kan ta på sig ansvar om man köper varor från tex tillverkaren vw. Detta är ett sätt att få bättre utdelning. Dock kan du serva din bil hos mekonomen för under halva priset jämtemot volvo och behålla din nybilsgaranti, således borde delarna hålla minns lika bra kvalité.

Köper du varan hos meca/mekonomen/biltema mfl får du samma vara för en bråkdel av priset. I vissa fall går du en bättre vara då "orginal" reservdelar generellt har sämre kvalité än de delar som satt på bilen när den var ny, eftersom kvaliteten är viktigare under bilens första levnadsår då de flesta tillverkare numera bjuder på 5-7 års garanti.

Mycket ot men men... 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PowerNet:

Det är precis så det fungerar.
Tillverkaren (ex Volkswagen) ställer krav på delarna som ska gå under Volkswagen som varumärke, möts inte kraven så säljs delen oftast under annat varumärke, ex Biltema, Mekonomen mfl.

Och Mekonomen är inte billiga, inte i förhållande till andra verkstäder (ex original/akrediterade).

Och det är inte samma vara som säljs på Mekonomen som originaldelen, utan odtast lägre kvalité (men inte alltid).

Och i många fall så är original enda att välja om man vill ha fungerande, då tredjeparts inte möter kraven på ex form (längd/bredd/tjocklek mm).

Skrivet av Hurtigbullen:

Det där resonemanget får du gärna utveckla lite.

För mig verkar det bakvänt. Om en tillverkare står för reparationskostnaderna i 5-7 år så torde det vara ännu viktigare att de delar som används vid reparationen inte behöver bytas igen.

Skrivet av Hurtigbullen:

Många kända tillverkare som t.ex. Brembo, Bosch, mfl levererar till biltillverkarna. Dessa delar säljs även som reservdelar under tillverkarens eget varumärke på bl.a. mekonomen. Jag tror inte en sekund på att Brembo eller Bosch delar som säljs under respektive varumärke på bl.a. Mekonomen skulle ha sämre kvalitet än biltillverkarens originaldelar. Jag tror snarare att det omvända gäller.

Vad det gäller reservdelspriserna i Sverige så är dom höga eftersom vi historiskt sett är vana vid att betala höga priser (och därmed finns det utrymme för höga pålägg). T.ex. så är original och märkes-delar ofta mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Vilket fyndtips var det ni diskuterade nu igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Många kända tillverkare som t.ex. Brembo, Bosch, mfl levererar till biltillverkarna. Dessa delar säljs även som reservdelar under tillverkarens eget varumärke på bl.a. mekonomen. Jag tror inte en sekund på att Brembo eller Bosch delar som säljs under respektive varumärke på bl.a. Mekonomen skulle ha sämre kvalitet än biltillverkarens originaldelar. Jag tror snarare att det omvända gäller.

Vad det gäller reservdelspriserna i Sverige så är dom höga eftersom vi historiskt sett är vana vid att betala höga priser (och därmed finns det utrymme för höga pålägg). T.ex. så är original och märkes-delar ofta mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Det är skillnad på originaldel och tredjeparts, sen kan tredjeparts i vissa fall funka helt OK.
Medans i många fall funkar inget annat än tillverkrens originaldelar, pga att tredjeparts inte uppfyller kraven på korrekt form, långd, bredd, styrka mm och därmed säljs under annat märke (Ex tillverkarens egna, eller ex Biltema) och då är billigare.

Sedan finns det ju en del tredjepartsdelar där det inte spelar någon roll om man kör original eller kopior/tredjeparts, medans det fknns områden där tredjeparts inte alls funkar, ex Biltemas bromsbelägg som är rätt dålig, lika så annat från Biltema.

Biltema har ingen vidare kvalité, men är bra som "prispressare" så inte originaldelar drar iväg för mycket.

Skrivet av seal33:

Vilket fyndtips var det ni diskuterade nu igen?

Står i ditt översta citat du gjorde?

Fyndiq's Xiaomi pistons 3 hörlurar och om dess äkthet/ om de är kopior och lagligheten att sälja kopior/kompatibla delar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@rizpusher, tack för MGS5-tipset. Hann (förhoppningsvis, vet ju aldrig med deras lagersaldo) knipa ett ex, fort gick det, slut 2 timmar efter ditt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@DeeJay1:

@fragande:

@I_KILL_HORSES:

@Nisseman85:

@Rokkoko:

@Mikaelmannen:

@kronwalled:

Blev många svar här!
Jag använde mig av Collect@store när jag köpte mitt G710. Tjejen i kassan sa bara "det blir 599", när jag frågade om 10% rabatt sa hon att det inte är rabatt på nedsatta varor. Jag sa då att det stod på hemsidan, efter att ha kollat där gav hon mig ytterligare 10%. Hon sa att det var ett misstag som skulle åtgärdas på hemsidan.

Jag är iaf nöjd med tangentbordet än så länge!

Fick hem mitt idag (med 10% och fri frakt)

Är det bara jag som tycker det låter fördjävligt.... känns ungefär som de första tangentborden man satt vid tidigt 90-tal...?

Permalänk
Medlem

Blev en Sony BSP10 från cdon idag för 199 kr, tack för det tipset. Förra veckan blev det en NERF N-Strike Elite Demolisher för 224 kr på tips som sen försvann härifrån, perfekt födelsedagspresent till pojken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

@rizpusher, tack för MGS5-tipset. Hann (förhoppningsvis, vet ju aldrig med deras lagersaldo) knipa ett ex, fort gick det, slut 2 timmar efter ditt tips!

Jag är nog ganska ensam med att säga att det är skönt att de tog slut. Riktigt sugen på att köpa ett exemplar (tredje bästa spelet för mig förra året) men då jag redan har spelet på PC hade det varit onödigt. Men priset var verkligen inte illa...

Skrivet av Danielc:

Fick hem mitt idag (med 10% och fri frakt)

Är det bara jag som tycker det låter fördjävligt.... känns ungefär som de första tangentborden man satt vid tidigt 90-tal...?

Det är de blåa Cherry MX-brytarna som gör det mesta av ljudet. Konstruktionen av tangentbordet ger säkert extra oljud. Prova lägg tangentbordet på något mukt, en duk eller kanske en musmatta eller något för att se om det dämpas lite. Helt fel brytare för ett tangentbord som marknadsförs för gaming men det har jag redan nämnt i ett tidigare inlägg.
Känner du att du gillar mekaniska brytare och allt det medför (som möjligheten att byta keycaps) så kan det vara värt att titta närmare på ett tangentbord som använder röda eller svarta Cherry MX om du mest spelar eller ett med bruna Cherry MX om du både spelar men också skriver och gör lite annat. Bruna brytare är relativt tysta och min personliga favorit.

Jag har ett tangentbord med Cherry MX Red för vissa spel och gör sitt jobb där. Men att skriva på? Ogillar det då man inte får feedback vid knapptryck som ett tangentbord med exempelvis blåa och bruna brytare gör.

Sedan ska det gå att dämpa tangentbord med exempelvis dessa. Inget jag har någon större koll på personligen men kan vara värt att titta närmare på. Sidan är bara ett exempel, borde finnas billigare på andra ställen: http://www.maxgaming.se/keycaps/47d/tech-labs-noise-dampening...

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang. det påstådda erbjudandet hos inet, asus z170 pro gaming.

Hur nyttjar man den ytterligare prissänkningen på 280 kronor? Var kan man hitta info om denna kampanj? Gäller den för fler varor än enbart moderkortet?

EDIT nvm såg att det skrevs om erbjudandet på inet. Gäller bara moderkortet för övrigt.

Permalänk
Medlem

@zlahard: Klicka på länken som Inet har (lägger till den här). Det dirigerar om dig till ASUS hemsida, där kan du läsa mer om vad som krävs och för vilka produkter det gäller (det är vad jag förstår inte en kampanj specifikt för Inet).

Permalänk
Medlem

Phantom Pain slut på electroworld?

Tror ni man kan skicka electroworld-länken till typ spelbutiken.se och köra på deras prisgaranti? Ligger ju fortfarande uppe för 199 :- men går inte att gå in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riccoman:

Phantom Pain slut på electroworld?

Tror ni man kan skicka electroworld-länken till typ spelbutiken.se och köra på deras prisgaranti? Ligger ju fortfarande uppe för 199 :- men går inte att gå in på.

https://www.spelbutiken.se/minisite/t/prisgaranti
Ska finnas i lager tyvärr, är väl iofs rätt rimligt...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Helt fel brytare för ett tangentbord som marknadsförs för gaming men det har jag redan nämnt i ett tidigare inlägg.

Ursäkta, men det där är inte sant. Smaken är som baken, och folk gillar olika brytare, oavsett aktivitet vid datorn. Att blåa brytare skulle vara objektivt sämre än svarta eller röda till spel är inte sant. Inte heller är röda/svarta brytare objektivt sämre för att skriva på än blåa. Allt handlar om personlig preferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ursäkta, men det där är inte sant. Smaken är som baken, och folk gillar olika brytare, oavsett aktivitet vid datorn. Att blåa brytare skulle vara objektivt sämre än svarta eller röda till spel är inte sant. Inte heller är röda/svarta brytare objektivt sämre för att skriva på än blåa. Allt handlar om personlig preferens.

Ickelinjära brytare har dock något som en del anser är en nackdel, att man måste släppa upp brytaren högre för att kunna aktivera den igen. Det blir alltså inte lika enkelt att "hovra" med tangenterna. Men det är ju en smaksak såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ursäkta, men det där är inte sant. Smaken är som baken, och folk gillar olika brytare, oavsett aktivitet vid datorn. Att blåa brytare skulle vara objektivt sämre än svarta eller röda till spel är inte sant. Inte heller är röda/svarta brytare objektivt sämre för att skriva på än blåa. Allt handlar om personlig preferens.

Jo, det jag skriver är sant. Kolla gärna upp brytarna och vilka skillnader som finns. Blåa brytare omöjliggör inte spelande men de är inte optimala för det. Absolut bästa är att man har möjlighet att testa brytarna i butik eller hos någon som har ett par olika tangentbord. De mest relevanta brytarsorterna är svart, röd, brun och blå.

Sen kan man förstås ha personliga preferenser där man av någon anledning tycker att blåa fungerar i bättre spel men jag kan inte påstå att jag sett någon som förespråkat blåa cherrys när de exempelvis spelar CS eller något liknande.

För priset för tangentbordet så tycker jag inte att det är något direkt fel med blåa brytare på. Det är fortfarande bra brytare även om det hade varit mer optimalt med svarta eller röda med tanke på användarskaran själva tangentbordet riktar in sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riccoman:

Phantom Pain slut på electroworld?

Tror ni man kan skicka electroworld-länken till typ spelbutiken.se och köra på deras prisgaranti? Ligger ju fortfarande uppe för 199 :- men går inte att gå in på.

Tyvärr kommer det inte att gå. "Produkten skall finnas i lager hos konkurrenten vi matchar"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo, det jag skriver är sant. Kolla gärna upp brytarna och vilka skillnader som finns. Blåa brytare omöjliggör inte spelande men de är inte optimala för det. Absolut bästa är att man har möjlighet att testa brytarna i butik eller hos någon som har ett par olika tangentbord. De mest relevanta brytarsorterna är svart, röd, brun och blå.

Sen kan man förstås ha personliga preferenser där man av någon anledning tycker att blåa fungerar i bättre spel men jag kan inte påstå att jag sett någon som förespråkat blåa cherrys när de exempelvis spelar CS eller något liknande.

För priset för tangentbordet så tycker jag inte att det är något direkt fel med blåa brytare på. Det är fortfarande bra brytare även om det hade varit mer optimalt med svarta eller röda med tanke på användarskaran själva tangentbordet riktar in sig till.

Jag har full koll på de vanligaste brytarna från Cherry, alltså de du nämner. Jag använder helst blåa brytare vad gäller cherry, både till spel och skrivande, men jag skulle aldrig förespråka dessa till någon annan utan hänvisa dem till att pröva olika och uppleva skillnaden. Och ja, jag spelar en hel del CS.

Min upplevelse av linjära tangentbord var att det var kontraintuitivt. På något sätt så tyckte min hjärna att tangentbordet borde vara analogt, eftersom knapparna känns som det. Jag skulle hellre använda ett membran-bord än linjära brytare. Att t.ex. skriva en text utan att kolla på skärmen var en ren katastrof för mig.

Ursäkta OT vad gäller tråden, om vi ska fortsätta en diskussion kanske det är bäst att ta detta i denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Bra priser på surface Pro 3 på Microsoft hemsida
Surface Pro 3 i5 256 GB 8GB ram för 8999kr.
http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...
Även dyrare varianter är billigare.
Kostar annars från 10911kr i lager på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2668435

Även 25% rabatt på typecover på microsofts hemsida om du köper en surface.

Tips: Köp Surface Pro Typecover 4 och inte 3! I min mening en stor uppgradering mellan versionerna, bättre skrivupplevelse på 4an än på 3an. SPT4 är kompatibel med Surface Pro 3!

Edit: Då 25% rabatt endast verkar gälla på Typecover 3 så kan man med fördel köpa Typecover 4 hos t.ex. Komplett för 1090:- (fri frakt).

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tips: Köp Surface Pro Typecover 4 och inte 3! I min mening en stor uppgradering mellan versionerna, bättre skrivupplevelse på 4an än på 3an. SPT4 är kompatibel med Surface Pro 3!

Edit: Då 25% rabatt endast verkar gälla på Typecover 3 så kan man med fördel köpa Typecover 4 hos t.ex. Komplett för 1090:- (fri frakt).

Bra tips. Trodde det gällde för alla typecover.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Microsoft Office Home & Student ENG - 130kr + 59kr frakt = 189kr

Finns på Dustin Home.

OBS! Kommer utan skiva samt är väldigt billigt så möjligt att det är felmärkt, då det inte vore orimligt med en nolla till i priset.

Detta är ju inte heeeeeelt orimligt ändå, då det ju faktiskt handlar om office 2013 :). Dustin vill väl bara försöka sälja slut på lagret eller någge?
Kanske borde lägga till att det handlar om 2013 versionen i ditt inlägg, ifall någon missar det?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX