RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

I det här ärendet så har återförsäljaren valt att kreditera slutkunden, som dessutom har köpt produkten på kredit, alltså är ägaren av produkten ett kreditföretag. Eftersom att vår kund, vid garantin, fortfarande är AquaRelliux blev det här problem.

Funderade just på hur det låg till på den punkten, normalt brukar det stå något i stil med att säljaren (klarna?) äger apparaten tills dess att full betalning erlagts. Antar att detta rent lagligt borde innebära att klarna har första tjing på pengarna då de rent tekniskt fortfarande ägde skärmen när den gick i retur? Verkar aningen snårigare än vad man kanske kan uppfatta vid första anblick...

Nåja, har fått info från alla berörda parter nu vilket är klart behövligt när trådskaparen utelämnar och vinklar saker. Något som jag stör mig rejält på, speciellt när det faktiskt är en intressant frågeställning i botten.

Edit: Klippte ut den intressanta delen i citatet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

@AquaRelliux:

"- Vi, Acer, har idag pratat med AquaRelliux och erbjudit hen en ny skärm, AquaRelliux avvaktar och vill kolla andra alternativ först."

Ta en ny skärm och var glad för att Acer är grymt hyggliga i detta läge. Props to Acer!

Spontan gissning är att trådskaparen hellre tar pengarna, köper en ny på rea på Inet och går plus en dryg tusenlapp...det skulle i alla fall vara det jag siktat på i ett sådant läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontan gissning är att trådskaparen hellre tar pengarna, köper en ny på rea på Inet och går plus en dryg tusenlapp...det skulle i alla fall vara det jag siktat på i ett sådant läge

Kan vara så ja. Men jag skulle gärna köpt en splitter ny Acer Predator X34A för 8500kr om jag kunde. Allt annat blir bara för girigt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Kan vara så ja. Men jag skulle gärna köpt en splitter ny Acer Predator X34A för 8500kr om jag kunde. Allt annat blir bara för girigt imo.

Anser man att man har rätt till pengarna är det ändå upp till en själv vad man gör med dom. Frågan är egentligen vad man har rätt till, inte hur man planerar att spendera pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Därför att om jag inte får pengarna så kan jag inte ersätta det med en ny skärm och det är det Acer vill ge mig möjligheten till nu går inte det längre.

Skrivet av Frispel:

Anser man att man har rätt till pengarna är det ändå upp till en själv vad man gör med dom. Frågan är egentligen vad man har rätt till, inte hur man planerar att spendera pengarna.

Visst, om det inte vore för att AquaRelliux har skrivit att det är en ny skärm han ville ha och att det inte gick längre.

Permalänk
Datorfixarna

Jag hoppas verkligen alla förstår att vi som ÅF har gjort allt vi kunnat för att hjälpa till även fast ärendet i slutändan handlar om ett köp mellan två privatpersoner, vi bryr oss om våra kunder, hjälper alltid till så gott vi bara kan för att lösa eventuella knutar och vi följer alltid konsumentköplagen och ARNs rekommendationer vid eventuella tvister.
Ett ovanligt snårigt ärende, första av sitt slag för vår del på 13-år och vi hoppas självklart allt löser sig på bästa sätt så alla känner sig nöjda och glada.

Visa signatur

Frågor? Datorfixarna.com | 0911-17890 | Facebook |

Permalänk
Skrivet av datorfixarna.com:

Jag hoppas verkligen alla förstår att vi som ÅF har gjort allt vi kunnat för att hjälpa till även fast ärendet i slutändan handlar om ett köp mellan två privatpersoner, vi bryr oss om våra kunder, hjälper alltid till så gott vi bara kan för att lösa eventuella knutar och vi följer alltid konsumentköplagen och ARNs rekommendationer vid eventuella tvister.
Ett ovanligt snårigt ärende, första av sitt slag för vår del på 13-år och vi hoppas självklart allt löser sig på bästa sätt så alla känner sig nöjda och glada.

Har nu fått kontakt med medlemmen här, hen har precis just nu pratat med Klarna. Ni har enligt hen inte krediterat hen det resterande belopp som inte krediterats mig. Om ni nu vill göra rätt för alla vänligen fixa detta idag annars får hen gå vidare med ärendet.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Datorfixarna

Har varit i kontakt med Klarna för en stund sen igen, även med vår kund, de har hjälpt oss att reda ut allt så det blir rätt hela vägen.
Måste ge en eloge till Acer och Klarna för en fantastisk support i knepiga situationer. Jag hoppas nu att allt är löst men är det några frågetecken är ni välkomna att kontakta oss så hjälper vi mer än gärna till.

Önskar er alla en trevlig helg!

Mvh,

Peter Niemi, VD
datorfixarna.com AB

Visa signatur

Frågor? Datorfixarna.com | 0911-17890 | Facebook |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du har en sådan bitter ton. Jag menar du har ju fått tillbaka dina 8500 som du köpt skärmen för. Om jag förstått det rätt så borde du va tacksam att datorfixarna valde att betala tillbaka beloppet direkt till dig. ISTÄLLET för att all kreditering sker till ursprungliga köpare. Då hade ju du i din tur tvungen vänt dig till denna köpare som kunde skippat att betala tillbaka något.

Ursprungliga köparen har ju alltså en skuld till klarna. Datorfixarna går inte den traditionella vägen med krediteringen för att dom vill dig väl och därför betalar pengarna ut direkt till dig. Här tycker jag att datorfixarna gör ett bra val. Hur hade det blivit om all kreditering går direkt till ursprungliga köparen? Hade du ju stått där med trasig skärm och utan pengar om ursprungliga köparen vägrar.

Varför resterande belopp över 8500 tillfaller klarna är väl ändå självklart att det går till att minska skulden köparen har.

Så du är arg på ÅF för att ÅF har valt att DU ska snabbt få dina pengar tillbaka som du köpt skärmen för. Istället för det ska gå den traditionella vägen med kreditera ursprungliga köparen först som du sedan kräver pengar ifrån. Sen så OM du blir erbjuden ny skärm, varför tackar du nej?

Tycker detta är ett intressant scenario. Även om jag tycker du utelämnar viss information och vinklar det till att du är ett offer som alla ska tycka synd om. Knepig situation och tycker det är bra både datorfixarna och Acer svarar i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Att ursprungsköparen köpt på kredit via Klarna är knappast något som borde blandats in ö h t. Om skärmen inte var färdigbetald så borde ursprungsköparens skuld till Klarna kvarstå. Ursprungsköparen har köpt en skärm för 11kkr(?), använt den utan problem, och sedan sålt den för 8.5kkr(?) kr. Denna "förlust" på 2.5kkr är resultatet av ett medvetet agerande från ursprungsköparen, så självklart skall han inte få en del av sin skuld betald när nästa ägare får problem med skärmen.

I garantiärenden, och i konsumenträttsliga dito när KKöpL gäller, är poängen att kunden skall hållas skadeslös om denne inte är ansvarig för felet. Genom erbjudandet om en ny skärm tycker jag att datorfixarna/acer tillgodosett detta.

Nu verkar de dock gått med på att häva köpet, och om den återbetalade summan inte räcker för att införskaffa en likadan/likvärdig skärm har kunden rätt till ersättning för mellanskillnaden (om KKöpL hade varit tillämplig...men den kan ju ändå användas som vägledning). Dock så behöver de inte ersätta upp till nypris om varan såldes billigare av en specifik anledning som kunden var införstådd med. I detta fall skulle jag vilja argumentera att "begagnad" är en sådan anledning.

I slutändan skulle jag säga att det borde lösas som så att
1. Ursprungsköparen bör ej få en del av sin skuld betald.
2. TS borde återfå vad han betalat (eller en "ny" begagnad skärm...en helt ny är, enligt mig, lite extra goodwill).
3. Mellanskillnaden, 2.5kkr, mellan nypriset ursprungsköparen betalade och begagnatpriset TS betalade skall hamna hos datorfixarna/acer, detta då ursprungsköparen använt skärmen ett tag utan problem, och sedan helt medvetet sålt skärmen vidare med 2.5kkr i "förlust". Jmfr med nyttoavdrag.

Men om nu TS har blivit lovad ersättning motsvarande nypriset skall detta naturligtvis hållas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jo fast i det här fallet har de behållit en del av summan vilket redovisningsmässigt borde behöver förklaras? De har ju inte sålt något som kan styrka en vinst på 2665,94kr

Skulle man inte få samma/liknande effekt om man hävt ett köp och gjort ett s k nyttoavdrag för den tid varan använts!? Finns säkert ngt sätt att redovisa sådant.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Känns som att TS är väldigt girig måste jag säga... Tycker både @datorfixarna.com & @acersverige har skött detta ypperligt!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Att ursprungsköparen köpt på kredit via Klarna är knappast något som borde blandats in ö h t. Om skärmen inte var färdigbetald så borde ursprungsköparens skuld till Klarna kvarstå. Ursprungsköparen har köpt en skärm för 11kkr(?), använt den utan problem, och sedan sålt den för 8.5kkr(?) kr. Denna "förlust" på 2.5kkr är resultatet av ett medvetet agerande från ursprungssäljaren, så självklart skall han inte få en del av sin skuld betald när nästa ägare får problem med skärmen.

I garantiärenden, och i konsumenträttsliga dito när KKöpL gäller, är poängen att kunden skall hållas skadeslös om denne inte är ansvarig för felet. Genom erbjudandet om en ny skärm tycker jag att datorfixarna/acer tillgodosett detta.

Nu verkar de dock gått med på att häva köpet, och om den återbetalade summan inte räcker för att införskaffa en likadan/likvärdig skärm har kunden rätt till ersättning för mellanskillnaden (om KKöpL hade varit tillämplig...men den kan ju ändå användas som vägledning). Dock så behöver de inte ersätta upp till nypris om varan såldes billigare av en specifik anledning som kunden var införstådd med. I detta fall skulle jag vilja argumentera att "begagnad" är en sådan anledning.

I slutändan skulle jag säga att det borde lösas som så att
1. Ursprungsköparen bör ej få en del av sin skuld betald.
2. TS borde återfå vad han betalat (eller en "ny" begagnad skärm...en helt ny är, enligt mig, lite extra goodwill).
3. Mellanskillnaden, 2.5kkr, mellan nypriset ursprungsköparen betalade och begagnatpriset TS betalade skall hamna hos datorfixarna/acer, detta då ursprungsköparen använt skärmen ett tag utan problem, och sedan helt medvetet sålt skärmen vidare med 2.5kkr i "förlust". Jmfr med nyttoavdrag.

Men om nu TS har blivit lovad ersättning motsvarande nypriset skall detta naturligtvis hållas.

En del av problemet är att så länge ursprungsägaren har en skuld till klarna så är det tydligen så att klarna äger skärmen, vilket då krånglar till det en aning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

En del av problemet är att så länge ursprungsägaren har en skuld till klarna så är det tydligen så att klarna äger skärmen, vilket då krånglar till det en aning...

Fast rent praktiskt är ju detta bara relevant om ursprungsköparen inte betalar sin skuld enligt det avtal som föreligger mellan denne och Klarna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter helt virrigt detta ärendet, skönt att @datorfixarna.com och @AcerSverige kom in och klargjorde.

Men om man ska dra det hela till sin spets.
TS köper en begagnad skärm.
Skärmen är av originalköpare köpt på kredit och delbetalning via @Klarna

Har produkten äganderättsförbehåll? DVS. "Äger" klarna produkten fram tills den är betalad?
http://lawline.se/answers/saljakopa-los-egendom-med-aganderat...

Oavsett så ska ju Originalköparen betala av till klarna. Klarna har lånat ut pengar till denna för att köpa datorn. Så jag förstår inte varför datorfixarna ska betala av dennes skuld till klarna? Jag förstår ifall datorfixarna vill hålla inne pengarna tills hela klarnaskulden är avbetald, lite som säkerhet. Köpare nr.1 ska ju inte få några pengar, han äger inte längre en produkt, han äger dock skulden.

Klarna får väl gå till kronofogden osv. om personen inte betalar?

***
Vid närmare eftertanke är jag glad att jag inte sysslar med sånt här...

blir ju väldigt skumt i bokföringen ifall Datorfixarna gör återköpet, samtidigt som det finns en avbetalning mot klarna. Denna måste stoppas och då är det naturliga att betala av resterande belopp av skulden till klarna för att sedan ge resten av pengarna till TS.

Fungerar väl så vid ett vanligt återköp på kredit? klarna kan ju inte ta betalt för en produkt som är tillbakaköpt eller hur man ska säga.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Datorfixarna utbetalar hela beloppet till sin ursprungliga köpare och den ursprungliga köparen utbetalar det beloppet som dennes köpare erlagt för varan. Detta är det enda sättet som jag ser för att datorfixarna skall ha ryggen fri nu och i framtiden gällande detta köp gentemot den ursprungliga köparen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Datorfixarna utbetalar hela beloppet till sin ursprungliga köpare och den ursprungliga köparen utbetalar det beloppet som dennes köpare erlagt för varan. Detta är det enda sättet som jag ser för att datorfixarna skall ha ryggen fri nu och i framtiden gällande detta köp gentemot den ursprungliga köparen.

Ja det känns som korrekt väg att gå "by the book". Nu verkar det som att dom faktiskt gjort extra goodwill genom att ta en genväg så att trådskaparen ska snabbt få sina pengar denne lagt ut för köpa produkten begagnad. För jag har fastnat i scenariot vad skulle trådskaparen gjort om datorfixarna gjorde allt i rätt led. Så ursprungliga köparen får pengarna och sen så struntar köparen att betala TS. Då hade ju TS haft varken fungerande skärm eller pengar.

Extra goodwill från deras sida resulterade i att TS sprider dynga för fiska likes och vill tjäna pengar.

Jag hoppas ju då att du @AquaRelliux faktiskt är tacksam över den service du fått från datorfixarna och acer. Sen så skulle det ju inte skada med en ursäkt från din sida då det känns som att du skrev tråden under ilska. För att skriva att "datorfixarna.com går i vinst med hot" är rätt starkt sagt som du inte har nå underlag för. Det om något är förtal kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

En del av problemet är att urspungliga köparen överhuvudtaget blandas in i detta. Tillverkargarantin följer med varan och Aqua har lämnat in produkten till Acer.
Det här är inte mer märkligt än när man köper en bil begagnad med fabriksgaranti.
Som sagt detta ärende är av intresse att pröva i rätten.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta:
Fast om du tänker såhär, och det är här kruxet kommer.

1. Köparen köper varan på avbetalning
2. köparen säljer den till annan person När det fortfarande finns en avbetalning på varan
3. När det fortfarande finns en avbetalning på varan reklamerar köpare nr 2 varan
4. Vid normalfall vid återbetalning återbetalas totala summan till klarna (som är kreditgivare) och köpare nr. 1 får alla pengar

Nu är det så att Klarna har en obetalad avbetalning och skuld mot nr.1. Klarna ska egentligen ha tillbaks fulla återbetalningsbeloppet, för att sedan återbetala nr.1 på hela köpessumman.

Skulden mot klarna måste betalas oavsett, avbryter man köpet ska klarna vara +- 0:-

I detta fall kommer tyvärr datorfixarna få betala 8500:- eller vad det var till köpare nr 2 för att sedan få ett minus på 8500:- tack vare klarnaskulden.

Det bästa hade varit ifall man även tog kontakt med klarna.
betalar alla pengar till klarna

Då har man löst hela problemet med avbetalningen, skulden blir ju betald tack vare pengarna från Acer
Sen betalar klarna ut alla pengar till köpare nr.2

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

En del av problemet är att urspungliga köparen överhuvudtaget blandas in i detta. Tillverkargarantin följer med varan och Aqua har lämnat in produkten till Acer.
Det här är inte mer märkligt än när man köper en bil begagnad med fabriksgaranti.
Som sagt detta ärende är av intresse att pröva i rätten.

Hej!

Du har rätt, garantin följer produkten, precis som vi skrev tidigare. Vi har följt vår garanti och erbjudit kunden (Aqua) en ny skärm, som han inte har godtagit ännu, vill undersöka andra alternativ.

Vet inte varför du tycker det skulle vara intressant att det skall provas rättsligt.

Hur som helst, trevlig helg!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

@AcerSverige:
Som det kommit fram, det finns ju en klarna-skuld som måste strykas, och det är väl där knaset blir tyvärr.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

En del av problemet är att urspungliga köparen överhuvudtaget blandas in i detta. Tillverkargarantin följer med varan och Aqua har lämnat in produkten till Acer.
Det här är inte mer märkligt än när man köper en bil begagnad med fabriksgaranti.
Som sagt detta ärende är av intresse att pröva i rätten.

Men TS ville inte nöja sig med Acers garanti samtidigt som KKL inte är tillämplig och TS har aldrig blivit erbjuden nått sämre än att gå skadelös genom ärendet, problemet är att TS vill gå med ekonomisk vinst.
Köper man en bil på avbetalning och sedan säljer den innan den är betald så begår man i de flesta fall ett brott, jag vet inte hur Klarnas villkor ser ut men biljämförelsen är dålig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Funderade just på hur det låg till på den punkten, normalt brukar det stå något i stil med att säljaren (klarna?) äger apparaten tills dess att full betalning erlagts. Antar att detta rent lagligt borde innebära att klarna har första tjing på pengarna då de rent tekniskt fortfarande ägde skärmen när den gick i retur? Verkar aningen snårigare än vad man kanske kan uppfatta vid första anblick...

Nåja, har fått info från alla berörda parter nu vilket är klart behövligt när trådskaparen utelämnar och vinklar saker. Något som jag stör mig rejält på, speciellt när det faktiskt är en intressant frågeställning i botten.

Edit: Klippte ut den intressanta delen i citatet...

Det är så det fungerar när det är en bank man tagit lån från. Vet inte hur det är med kreditföretag som klarna. Däremot hade det varit Sparbanken eller Nordea eller X bank så hade personen ifråga bara fått de pengar som han betalt tillbaka. Resten hade hamnat hos banken. Om han ens fått några pengar alls eftersom banken i det fallet "äger" produkten fram tills den är fullt betald.

Skrivet av Frispel:

Spontan gissning är att trådskaparen hellre tar pengarna, köper en ny på rea på Inet och går plus en dryg tusenlapp...det skulle i alla fall vara det jag siktat på i ett sådant läge

Vet inte om det kommit fram hur mycket TS har betalat men har han betalat mindre än säg 80% av ursprungspriset så är det en riktigt bra affär att ta en sprillans ny skärm och i värsta fall sälja bort den direkt.

Skrivet av pellski87:

Känns som att TS är väldigt girig måste jag säga... Tycker både @datorfixarna.com & @acersverige har skött detta ypperligt!

Girig vet jag inte men det är självfallet ett väldigt speciellt fall där lagen inte stödjer TS i huvud taget men både datorfixarna och Acer har visat en enorm goodwill. Det är just detta som gör att jag undrar hur TS egentligen tänker.. Jag menar.. Hade TS bara accepterat skärmen så hade han fått den vid det här laget. Att han verkar kräva pengarna tillbaka för något han egentligen inte har rätt till kommer ju självfallet göra det betydligt mer komplicerat.

Skrivet av mrqaffe:

Men TS ville inte nöja sig med Acers garanti samtidigt som KKL inte är tillämplig och TS har aldrig blivit erbjuden nått sämre än att gå skadelös genom ärendet, problemet är att TS vill gå med ekonomisk vinst.
Köper man en bil på avbetalning och sedan säljer den innan den är betald så begår man i de flesta fall ett brott, jag vet inte hur Klarnas villkor ser ut men biljämförelsen är dålig.

Själv anser jag att TS borde ta en skärm eller inte få något alls. Om ens det... Att gå med vinst borde vara helt oskäligt. Men det är min åsikt.. och juridiskt så håller den självfallet inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

En del av problemet är att så länge ursprungsägaren har en skuld till klarna så är det tydligen så att klarna äger skärmen, vilket då krånglar till det en aning...

Stämmer inte, det ses som ett blancolån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Stämmer inte, det ses som ett blancolån.

Har du några belägg för det? Är nyfiken mest.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AcerSverige:

Hej!

Du har rätt, garantin följer produkten, precis som vi skrev tidigare. Vi har följt vår garanti och erbjudit kunden (Aqua) en ny skärm, som han inte har godtagit ännu, vill undersöka andra alternativ.

Vet inte varför du tycker det skulle vara intressant att det skall provas rättsligt.

Hur som helst, trevlig helg!

Var hittar jag information på eran hemsida om att garantin följer mer produkten?

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Eftersom det inte står i villkoren att produkten ägs av klarna så är det ett blancolån i guess.

Men det är ändå en del.

Avbetalningen ska bort, den finns inte längre, köpare nr.1 ska ha tillbaks pengarna han pröjjsat och nr.2 ska ha tillbaks pengar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lobocut:

Var hittar jag information på eran hemsida om att garantin följer mer produkten?

1.2 Acer garanterar att varje Acer produkt, inklusive original Acer delar och komponenter (saluförda som “Tillval”
och/eller “Tillbehör”) som är installerade i din Acer produkt vid tidpunkten som Du köpte produkten, (tillsammans
kallas dessa “Systemet”) som först sålts till en slutanvändare i en stat som tillhör Europeiska Ekonomiska
Samarbetsområdet (den “Geografiska Omfattningen”) är fri från material och/eller tillverkningsfel vid normal
användning under den garantiperiod som anges på det garantikort som medföljer Systemet (“Garantikortet”).

http://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarranty...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Tumnus:
Eftersom det inte står i villkoren att produkten ägs av klarna så är det ett blancolån i guess.

Men det är ändå en del.

Avbetalningen ska bort, den finns inte längre, köpare nr.1 ska ha tillbaks pengarna han pröjjsat och nr.2 ska ha tillbaks pengar

Är detta något du faktiskt vet, eller är det spekulation? Acer påstod tidigare i tråden att kreditgivaren (klarna) äger skärmen till dess att skulden är betald.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Är detta något du faktiskt vet, eller är det spekulation? Acer påstod tidigare i tråden att kreditgivaren (klarna) äger skärmen till dess att skulden är betald.

Ganska säker på att så är fallet faktiskt. Någon måste ju betala för skärmen. Om personen ifråga får pengar tillbaka så ska detta självfallet skulden fortfarande betalas av. Att avskriva lånet helt vore ju ren idioti.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds