Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Blev en "börja-skolan"-present till migsjälv, aliexpress-kopia av winkeyless Hhkb-tolkning. Bruna gaterons, lila leds och vita keycaps för under 1000kr Ink frakt. Får förvisso löda ihop det och programmera själv - men vafan det kan det vara värt

@twk köpte ifrån samma säljare som dig, fick man med alla resistorer och annat tjafs som behövs eller fick du komplettera med något på ditt kit?

Skickades från m.sweclockers.com

PCB var komplett! Det som jag lödde på var brytare och LEDs.

Permalänk
Skrivet av kiyoshi:

vad jag vet är det standard att mekaniska brytare är fastlödda?

Helt rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckades nyss klicka hem ett MOTOSPEED Inflictor CK104 för 215 kronor Vet inget om det förutom att det är RGB med blå Outemu-switchar. Någon som har ett och kan uttala sig om hur det är? Fanns mest kinesfilmer på Youtube om det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Någon som hört om detta märke? Var bra pris och man kan lägga till MX Cherry

https://www.massdrop.com/buy/kc64-mechanical-keyboard

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag besökte en Media Markt-butik tidigare idag för att klämma på lite olika tangentbord men i stort sett alla hade röda brytare från Cherry/Kailh. Det fanns även en med bruna och en med svarta brytare och jag känner att jag skulle ha velat haft ett mellanting.

De röda brytarna var så lätta att man knappt kunde vila fingrarna på tangenterna och de svarta blev ganska jobbiga att använda redan efter ett par minuter. Linjär eller taktil spelar ingen större roll, jag märkte knappt av någon skillnad.

Vad finns det för alternativ? Finns det några fler mellanting bortsett från vita och genomskinliga brytare som båda verkar vara ganska ovanliga?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har läst den tidigare men tänkte mest ifall folk har egna erfarenheter av de olika brytarna. 'Actuation force' (vad heter det på svenska?) för de vita och genomskinliga Cherry-brytarna ligger väldigt nära svart (55 vs 60g) så jag är lite tveksam till om skillnaden ens märks av. Guiden nämner dessutom ingenting om t.ex. Gateron men svarta Gateron kanske skulle passa mig bättre?

Blir tangenterna lite trögare om man använder O-ringar eller dämpar de bara bottningen? Röda/bruna Cherry-brytare med O-ringar kanske kunde vara ett alternativ i så fall. Linjär eller taktil spelar som sagt ingen roll men jag smattrar på rätt bra och bottnar i stort sett alltid när jag skriver. Blåa Cherry är helt uteslutna p.g.a. klickandet.

Kort sagt, om man söker ett mellanting mellan lätta och tunga brytare, bör man sikta in sig på 50 eller 55g? Det är svårt att avgöra hur stor skillnaden är när man inte har möjlighet att prova alla brytare men steg om 5g känns ganska tätt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.V.S.:

Jag vill bara tipsa er om att Cherry G84-4100 säljs på asedo.se för 21 kr st.

Jag beställde några och fick dem idag.

Definitivt inte några jättebra tangentbord, men kan vara roliga att experimentera med, kanske modda eller så. http://shop.asedo.se/products/Moss-tangentbord/Tangentbord-ka...

Edit: ärligt talat, de är faktiskt dåliga tycker jag. Köp på egen risk. Jag tänker inte rekommendera dem, men låter inlägget stå om nu någon skulle vilja leka med dem. Kan det vara fejk?

Jag har ett sånt sen innan. Tror jag pröjsade ca 200kr på rea. 20kr är det ju lätt värt. Ska nog också köpa 5st då!

Men håller med. Inga höjdare, men ganska lika bruna MX fast utan samma djup i slaglängden.

Värt att nämna är att jag har haft problem att få det att funka med USB konverter (min är ps2). Skaffade nån aktiv men det funkade inte. :/
Nån som fått det funka med usb?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har läst den tidigare men tänkte mest ifall folk har egna erfarenheter av de olika brytarna. 'Actuation force' (vad heter det på svenska?) för de vita och genomskinliga Cherry-brytarna ligger väldigt nära svart (55 vs 60g) så jag är lite tveksam till om skillnaden ens märks av. Guiden nämner dessutom ingenting om t.ex. Gateron men svarta Gateron kanske skulle passa mig bättre?

Blir tangenterna lite trögare om man använder O-ringar eller dämpar de bara bottningen? Röda/bruna Cherry-brytare med O-ringar kanske kunde vara ett alternativ i så fall. Linjär eller taktil spelar som sagt ingen roll men jag smattrar på rätt bra och bottnar i stort sett alltid när jag skriver. Blåa Cherry är helt uteslutna p.g.a. klickandet.

Kort sagt, om man söker ett mellanting mellan lätta och tunga brytare, bör man sikta in sig på 50 eller 55g? Det är svårt att avgöra hur stor skillnaden är när man inte har möjlighet att prova alla brytare men steg om 5g känns ganska tätt.

Gateron Black ligger mellan MX Black och Red i tyngd (jag kan dock inte siffrorna i huvudet, men jag har röda, svarta och Gaterons framför mig) och kan således vara ett bra alternativ för dig. Om du finner ett tangentbord du vill ha som säljs med dem. Ett annat alternativ kan vara MX nature white eller vad de nu heter – Cherrys egna alternativ som ligger mellan röda och svarta. Hyfsat nylanserade och finns endast i ett fåtal tangentbord på marknaden idag, men du har nog lättare att finna ett sådant med svensk layout än ett med Gaterons.

Tangenterna blir inte trögare av o-ringar. Däremot kan du, om du bottnar ur varje nedslag, uppleva (framförallt linjära) brytare som lättare med o-ringar än utan. Detta då fjädern följer Hookes lag och kraften som krävs för att komprimera fjädern blir större ju mer den komprimerats. Det o-ringarna gör är att de tar bort den nedre delen av slaget, där fjädern är som tyngst, och brytaren kan därmed upplevas lättare.

Visserligen är smaken som baken, men jag avskyr o-ringar. Alldeles oavsett hårdhet och tjocklek. Jag tycker de förstör känslan och gör att brytarna blir lika svampiga som Cherrys standard-stabilisatorer. Ischlo pischlo. Vill du prova själv kan du köpa för en tia från Hong Kong, se trådens första post.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på tangentbord som inte har numpad och med svensk layout? Jag har idag ett steelseries 6gv2 med röda brytare men fullkomligt hatar layouten och att * sitter helt fel.

Någon som har tips?

Skrev även detta i den klistrade tråden men gissar på att den är mindre levande så jag frågar här också.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

@sebbeharry:
Just Nu: TKL, Nordisk ISO, Mekaniskt (Svensk(ish) leverantör och serieproducerat):
RGB Bakgrundsbelyst: CM Masterkeys pro S
LED Bakgrund: CM Storm QFRi

Ducky TKL har antagligen modeller på ingång (även om distributionen är sisådär i Sverige).

Annars finns ju alltid Realforce 88UB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Gateron Black ligger mellan MX Black och Red i tyngd (jag kan dock inte siffrorna i huvudet, men jag har röda, svarta och Gaterons framför mig) och kan således vara ett bra alternativ för dig. Om du finner ett tangentbord du vill ha som säljs med dem. Ett annat alternativ kan vara MX nature white eller vad de nu heter – Cherrys egna alternativ som ligger mellan röda och svarta. Hyfsat nylanserade och finns endast i ett fåtal tangentbord på marknaden idag, men du har nog lättare att finna ett sådant med svensk layout än ett med Gaterons.

Menar du clear? Det känns som att svarta Gaterons skulle passa mig bäst och vad jag har läst anses de av många vara 'bäst' (jämfört med Kailh och Cherry) men tyvärr verkar det knappt finnas några tangentbord med dessa brytare. Att plocka isär tangentbordet och löda dit egna brytare är inte heller något alternativ p.g.a. okunskap.

Är det någon som har tips på tangentbord som skulle passa mig? Svensk/nordisk layout är inget krav men jag vill gärna ha fysiska piltangenter. Kailh ska tydligen vara lite trögare än Cherry så röda Kailh kanske är ett alternativ även om kvaliteten ska vara lite halvdan, dock betydligt lättare att få tag i.

Jag hade tänkt använda O-ringar för att få ner ljudnivån men tänkte att de som bonus kanske även gör tangenterna lite trögare men det verkar ju snarare vara tvärtom. Tack för ett välskrivet och informativt inlägg!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

@ågren: om du kan släppa på Nordic ISO men vill ha dedikerade piltangenter så är Magicforce 68 En trevlig och prisvärd bräda. Finns från 39.90€+ och med olika brytare (khail/outemu, gaterons och cherry), samt med och utan bakgrunds LED.

P.s. kolla på amazon.co.UK också och kolla hur starkt pundet är: kan vara värt en koll d.s

P.s.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@ågren: om du kan släppa på Nordic ISO men vill ha dedikerade piltangenter så är Magicforce 68 En trevlig och prisvärd bräda. Finns från 39.90€+ och med olika brytare (khail/outemu, gaterons och cherry), samt med och utan bakgrunds LED.

P.s. kolla på amazon.co.UK också och kolla hur starkt pundet är: kan vara värt en koll d.s

Tack för tipset. Jag beställde faktiskt en sån med röda Kailh-brytare för ett tag sen men valde att inte hämta ut den efter att ha testat några tangentbord med röda brytare. Det är synd att det ska vara så svårt att få tag i med 'rätt' kombination (svart, bakgrundsbelyst och gärna med svarta Gateron/Cherry clear).

Jag hittade en kinesisk site där man kunde beställa Magicforce 68 och fritt välja kombination av färg, brytare m.m. men hittar inte sidan längre.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Menar du clear?

Nej; Cherry har av någon outgrundlig anledning tre brytare i sitt sortiment med förvånansvärt liknande färgsättning men helt olika egenskaper: clear är taktil, typ som en tyngre brun, vit är "soft click", men liknande grön (dvs som en tyngre blå) och "nature white" som är en linjär brytare mellan röd och svart.

Om jag förstår dina inlägg rätt väljer du mellan Gaterons svarta och Cherry clear. I min värld låter det som ett konstigt val att stå mellan, då de två brytarna är väldigt olika. Den ena är linjär och ganska lätt i motståndet och är därmed lätt att bottna ur. Den andra är en ganska tung taktil brytare som är gjord för att inte bottnas ur och alla försök att göra så leder till värkande fingrar. Det är med andra ord inte riktigt som att välja mellan Alice och Ingrid-Marie, utan rör snarare huruvida du är sugen på ett äpple eller om det skulle passa bättre med ett paket russin.

Den enkla lösningen på problemet är naturligtvis att köpa både äpplet och russinen och se vad som föll dig bäst i smaken. Naturligtvis kommer du med både äpplen och russin i handen komma fram till att det du faktiskt ville ha var en kiwi. Eller en kålrot. Hipp som happ har du samlat på dig dryga tjugotalet tangentbord och pratar om frukt på ett hårdvaruforum...

Permalänk
Inaktiv

F.ö. Beställningar för "Round 7" (Algol) igång. Dags att börja öva på tålamodet och tänja på tangentbordsbudgeten (25% rabatt fram till 31 oktober)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

F.ö. Beställningar för "Round 7" (Algol) igång. Dags att börja öva på tålamodet och tänja på tangentbordsbudgeten (25% rabatt fram till 31 oktober)

Jag vill se mina R6 caps innan jag ger mig på en 7bit igen.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Jag vill se mina R6 caps innan jag ger mig på en 7bit igen.

Lagom till jul? 2017 alltså.

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:

Jag fick nyligen ett och det känns bra, ingen programvara behövs, så allt sköts från tangentbordet när man väljer färgschema mm, finns många att välja mellan, tycker kvalitets känslan känns bra, väldigt litet och kompakt, hade logitech G15 innan som är rätt stor, synd att det inte fanns usb portar på den men billigt och bra får duga!

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

@Bakgrund:

Jag fick nyligen ett och det känns bra, ingen programvara behövs, så allt sköts från tangentbordet när man väljer färgschema mm, finns många att välja mellan, tycker kvalitets känslan känns bra, väldigt litet och kompakt, hade logitech G15 innan som är rätt stor, synd att det inte fanns usb portar på den men billigt och bra får duga!

Tack! Går det att göra belysningen helt vit? Såg nån film på Youtube men det är svårt att se om det är vitt eller rosa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:

Den går att göra vit, finns även rosa.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Byggde nyligen en ny burk med tips härifrån, och nu verkar det som om jag fastnat i t-bordsträsket också. Har suttit på ett Steelseries Apex Gaming ett bra tag nu (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1600401), men klickade precis hem ett svart Pok3r med nordic iso och bruna brytare från amazon...
Inte billigt, men efter att ha följt i princip alla tangentbordstrådar här på forumet som en galning kunde jag inte hålla mig!

Permalänk
Inaktiv

@mogalen: Välkommen till träsket: vinka farväl till plånboken ☺

Permalänk
Inaktiv

Granite tillgängligt på PMK (om ni är tillräckligt snabba, misstänker jag!)

Permalänk
Medlem

Inväntar International kit & ISO Enter innan beställning, frakten blir för dyr annars.

Permalänk
Medlem

@vulpix

"If you purchase any of the Granite sets now and would like us to hold your shipment until the other Granite sets are available, please indicate that in the notes section of your order. We will combine the shipments and refund any excess shipping costs. Thanks. "

Permalänk
Medlem

@Nigilius
Tack för den, beställde Common & Text modifiers direkt!

Permalänk
Inaktiv

Och för den kvidande plånboken: Godspeed (av MiTo) droppar nu : https://www.massdrop.com/buy/godspeed-custom-sa-keycap-set?mo...

Permalänk
Medlem

@anon257891:
Blir tyvärr ett köp det där. Tyvär för att min plånbok snart hoppar från balkongen, då jag ska ha alphas+modifiers+norde kit+novelties+tsafox. Allt för att framtidssäkra också
Har ju inget SA-kit!

Permalänk
Inaktiv

@Gray:
Ja, det förbenade "framtidssäkrandet" som man håller på med hela tiden gör ju det mer kostsamt (funderar tom på att ta ett UK-kit för att 2a hands säkra det än mer).

Edit: lite synd att "norde" inte funkade med "Cockpit" (2-2-3-3-3-3), personligen föredrar jag lite mer "unisont SA" för att skriva på, även om 1-1-2-3-4-3 är snyggare att titta på