Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Finns det någon som är vass på att göra retextures? Använder modden Lord Armor men skulle gärna se den i någon mörkare nyans, typ "Charcoal grey" eller så men har noll koll på hur man gör,

Använder man inte Creation Kit (finns att ta ner i steam) för att göra mods?

https://www.youtube.com/watch?v=DZxuVY4dQ74
https://www.youtube.com/watch?v=udM4VvSL2VA

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Finns det någon som är vass på att göra retextures? Använder modden Lord Armor men skulle gärna se den i någon mörkare nyans, typ "Charcoal grey" eller så men har noll koll på hur man gör,

Skrivet av AMD-FX:

Använder man inte Creation Kit (finns att ta ner i steam) för att göra mods?

https://www.youtube.com/watch?v=DZxuVY4dQ74
https://www.youtube.com/watch?v=udM4VvSL2VA

Ändra på texturer gör man i ett bildbehandlingsprogram som tex Photoshop, i samband med ett plugin för att kunna öppna och spara DDS-filer. Det är bara att packa upp modden med tex winrar och justera dds-filerna efter eget tycke, spara och packa ihop igen och aktivera i din mod-manager. Texturer som redan bara är gråa är väldig enkla att justera till mörkare skala med tex ett brightness/contrast layer, där du bara drar lite i sliders tills det ser bra ut.

Kom bara ihåg att detta endast är för privat bruk. Utan moddarens tillåtelse så får du ej dela de ändrade filerna offentligt på mod-sidor och dylikt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fräsigt! Skall tittas på!

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om det är någon här som gjort egna mods med rendering program som tex blender och liknande?
Borde gå, måste testa så snart jag har sparat ihop till en bra dator...
(Så djäkla mycket annat om kommer emellan hela tiden bara... Grrr... men måste ha handpenning till hus, fordon, hyra, mat el/tele, och en miljon andra saker den vanliga världen påkallar först hur mycket man än önskar sig trippelsärm och det... Hade vart kul om man kunnat pausa det andra en stund men det går inte... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag funderar tex, säg som exempel att man gjorde ett unikt träd, går det att få det dynamiskt i spelat sedan också?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag funderar tex, säg som exempel att man gjorde ett unikt träd, går det att få det dynamiskt i spelat sedan också?

Antingen ersätter du en redan existerande trädsort med ditt nya träd eller så smackar du upp det manuellt där du tycker att det ska stå

Permalänk
Avstängd

Skall prova det senare, men jag funderar om det går att få till samma rörelser, skalningsalternativ, mm som med vanilla träden på helt nya typer som inte ersätter gamla utan kör parallellt sas?

/Säg tex att jag vill göra Morrowind träd som skall stå parallellt med redan existerande typer som illustrerande exempel på vad jag menar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag blev så trött på Enderal att jag raderade hela skiten. Frameraten skiftade för mycket (ner till 15 fps för att stiga till 60 fps en bit längre bort) för att vara roligt och på väldigt små ytor (4-5 steg kanske) så kunde den mjuka rörelen tokhacka för mig och alltid på samma ställe. Med tanke hur lågt upplösta texturer det är på berg så måste det vara väldigt dåligt optimerat. Falskaar är klart bättre gjort i jämförelse som även funkar med ENB och andra moddar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jaså? Ja det var då inget gott betyg. Har inte prövat Enderal än och kommer nog avvakta fram till jul (mycket att göra nu). Lite Skyrim liras det däremot. Har svårt att tröttna på vägarna utanför Whiterun av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag blev så trött på Enderal att jag raderade hela skiten. Frameraten skiftade för mycket (ner till 15 fps för att stiga till 60 fps en bit längre bort) för att vara roligt och på väldigt små ytor (4-5 steg kanske) så kunde den mjuka rörelen tokhacka för mig och alltid på samma ställe. Med tanke hur lågt upplösta texturer det är på berg så måste det vara väldigt dåligt optimerat. Falskaar är klart bättre gjort i jämförelse som även funkar med ENB och andra moddar

Jo jag kan förstå när ett spel har prestanda problem så tänker man bara på det men hur är storyn då? Har själv inte kommit till skott att installera det.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jo jag kan förstå när ett spel har prestanda problem så tänker man bara på det men hur är storyn då? Har själv inte kommit till skott att installera det.

Har dock inte kommit så långt för att kunna säga hur storyn är över lag. Dock så ska en del inte vara röstskådisar märkte jag som låter ganska amatörmässigt ^^, medan andra gör det väldigt bra

Själv har man en så kallad arcane feber som gör att man kan dö till slut. Det är ett uppdrag som man ska bota sig från, men för att dom ska hjälpa dig så måste du göra en del uppdrag åt dessa personer först.

Det känns som Falskaar är en bättre mod än Enderal. Falskaar är ju inbyggt i Skyrim medan Enderal är ett fristående spel som dock måste ha Skyrim i grunden. Man kan inte spela både Skyrim och Enderal samtidigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Räcker det att ha 2k textures eller rekommenderar ni att lägga till andra moddar?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/607/?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Räcker det att ha 2k textures eller rekommenderar ni att lägga till andra moddar?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/607/?

Beror på vem du frågar..

Jag hade väl en 3-400 grafikmoddar när jag satt och pillade.. Skrotade dock hela alltet då jag vart på dåligt humör bara av att tänka på att få det färdigt..

Så, någonstans där emellan alla som går att finna och endast 2k textures kanske?

Lite allvarligare svar skulle väl vara att ta någon gräsmod, kika lite på något större parallax-paket, och kanske någon belysningsmodd. Det bör ge rätt mycket liv i spelet. Annars så gör väl Skyrim Special Edition en del för att förbättra, om du fick de. Det finns ny moddtråd här på sweclockers för det också, och jag tror de flesta i denna letat sig dit.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4K landskaps texturer och 2K för byggnader. Flyter inte lika bra som 2K givetvis då det kräver en del grafikminne på min AMD FX dator, men det är ganska skarpa texturer. Kan frysa till ibland när jag spelar

Edit: Jag använder dessa grafikmoddar
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/66113/?
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/45807/?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av landahl:

Räcker det att ha 2k textures eller rekommenderar ni att lägga till andra moddar?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/607/?

Väldigt individuellt vad man föredrar, då det finns hur många textur-moddar som helst och alla har olika smaker. Personligen föredrar jag att ha Static Mesh Improvement Mod och Noble Textures i grunden (SMIM först, sen Noble med kompatibilitet-patch). Det ger en väldigt bred grund med bra texturer och snyggare modeller. Därefter lappar man över med mindre moddar för att justera enstaka texturer som man kanske inte är helt nöjd med, som tex kullstenarna på mark och golv från Noble i mitt fall.

Vill du byta ut träd och gräs så är de populäraste moddarna Skyrim Flora Overhaul och eventuellt Verdant (endast gräs). Personligen använder jag bara Verdant, då jag är väldigt kluven över hur passande SFO-träden egentligen är i Skyrim, om än snyggare.

I slutändan så handlar det väl mest om att försöka finna en balans rent prestanda-mässigt. Nu när det gäller gamla Skyrim så får du inte glömma att låsa upp minnes-begränsningarna och en rad tweaks i ini-filer, vilket kommer få allt att både prestera och se bättre ut. Är dock osäker på vad som är de senaste fixarna nuförtiden då jag har gått över till Special Edition som har fixat nästan allt det där i sin uppdaterade motor, så någon annan får gå igenom den processen om du inte hittar någon lämplig aktuell guide på google/youtube.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Imorgon släpps Beyound Skyrim: Bruma. Ska bli kul

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Imorgon släpps Beyound Skyrim: Bruma. Ska bli kul

Verkligen! Jag är inte klar med min senaste installation än, men ska lätt lägga in det och prova lite. Lär ju vara lite buggigt till en början, så är lika bra att invänta lite patchar och kompatibilitet innan man ger sig på det ordentligt. Ska bli intressant att se hur dom har balanserat prestandan också!

Det finns i övrigt ingen officiell specifik tid satt när det kommer släppas under morgondagen, trots en del rykten. Det är dock bekräftat att det är tänkt att dyka upp på både Nexus, Workshop, och Bethnet. Det ska även bli separata versioner för gamla Skyrim samt Special Edition. Beyond Skyrim projektet har även en discord-kanal här om ni vill följa releasen och utvecklingen närmare

Kan inte beskriva hur mycket jag har saknat Bruma Kommer bli episkt!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Verkligen! Jag är inte klar med min senaste installation än, men ska lätt lägga in det och prova lite. Lär ju vara lite buggigt till en början, så är lika bra att invänta lite patchar och kompatibilitet innan man ger sig på det ordentligt. Ska bli intressant att se hur dom har balanserat prestandan också!

Det finns i övrigt ingen officiell specifik tid satt när det kommer släppas under morgondagen, trots en del rykten. Det är dock bekräftat att det är tänkt att dyka upp på både Nexus, Workshop, och Bethnet. Det ska även bli separata versioner för gamla Skyrim samt Special Edition. Beyond Skyrim projektet har även en discord-kanal här om ni vill följa releasen och utvecklingen närmare

Kan inte beskriva hur mycket jag har saknat Bruma Kommer bli episkt!

Vet du var man ska kunna ladda ner modden? har inte sett någon info om det någonstans

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vet du var man ska kunna ladda ner modden? har inte sett någon info om det någonstans

Skrev ju nyss att det kommer finnas på Nexus, Workshop, och Bethnet. Men det verkar vara lite strul på vissa plattformar. Alla nyheter utannonseras på deras Discord som jag länkade ovan.

Det har iaf släppts för gamla Skyrim och finns här på Nexus. Versionen för SE är lite försenad då dom blev tvugna att spara om allt pga svarta ansikten på NPC's (klassisk CK-bugg), men borde dyka upp senare idag.

Edit: Dom släppte även sitt mäktiga soundtrack, och finns att lyssna på och ladda ner här.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Skrev ju nyss att det kommer finnas på Nexus, Workshop, och Bethnet. Men det verkar vara lite strul på vissa plattformar. Alla nyheter utannonseras på deras Discord som jag länkade ovan.

Det har iaf släppts för gamla Skyrim och finns här på Nexus. Versionen för SE är lite försenad då dom blev tvugna att spara om allt pga svarta ansikten på NPC's (klassisk CK-bugg), men borde dyka upp senare idag.

Ok ,sorry. Vaknade inte alltför länge sedan. Min hjärna hade i alla fall inte vaknat

Edit:
Oj, 2,2GB stor fil. Laddar i alla fall ner den nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vad är detta då? en mod som inte blev färdig? Den är i alla fall uppladdad 2014

Beyond Skyrim: High Rock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Vilket var detdär där de skulle bygga hela kontinenten?
Var ett gammalt projekt som påbörjades under Morrowind tiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det är samma utvecklare ja, Dark Creations. Det är dock ett massivt projekt där det är en stor mängd folk som deltar på olika vis, och det skulle inte förvåna mig om dom har fått starta om på nytt tidigare pga folk som lämnar/försvinner eller om resultatet inte var bra nog, etc.

I vilket fall så är det sant att dom vill återskapa i princip hela Tamriel, sen huruvuda det är möjligt eller ej kan man ju diskutera. I vilket fall så släpper dom enstaka regioner i taget, i takt med att det blir klart. Så först ut nu är Bruma, och därefter sägs det dyka upp fler ytor i Cyrodiil, samtidigt som andra provinser också utvecklas paralellt.

Riktigt kul iaf att dom nu får ut något, som dessutom verkar hålla en väldigt hög kvalité. Hoppas bara att det rullar vidare för dom nu så man kan få tillgång till större delar av Cyrodiil iaf inom en inte allt för avlägsen framtid.

Edit: Det verkar som att det saknas filer i releasen för gamla Skyrim. Dom kommer ladda upp det på nytt inom kort.

"We're aware of a potential issue with the Nexus release package - it seems that some assets, including music files and scripts, were missed. We are working on rectifying this and will hotfix the issue as soon as we can. If you are experiencing bugs, please hold off until we have posted the missing assets. We sincerely apologise for the inconvenience.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Tack för infon!
Jag sitter just nu på en skitdålig internetuppkoppling så jag har inte kunnat följa upp det så frekvent som jag hade velat.
Mest följt det sporadiskt på Youtube (på grund av tekniska problem hos mig) och liknande (men får upp väldigt suddig bild på min hemdator tyvärr...) Så jag har inte kunnat se grafiska uppdateringar och sådant korrekt hemifrån... (Eftersom jag tillhör de som tycker att grafik,mm är en fundamental del).

I så fall skall jag också testa detdär när jag får råd med ny dator...

Vore onekligen väldigt spännande att kunna maxa grafik, mm för att se vad det kan prestera.
Jag är litet sugen på att se hur långt man kan maxa det, rent tekniskt sett, för skoj skull...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Vet inte om jag är ensam om detta, men jag saknar ofta old scool Morrowind väldigt mycket när jag kör skyrim, en dröm är om man kunde få till originalkänslan i Morrowind, men portad mot nya Skyrim, tex...

Vet inte om detta går dock, rent tekniskt sett, att få till bra utan att nagga på känslan någonstans, eller kompromissa någonstans...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Det är samma utvecklare ja, Dark Creations. Det är dock ett massivt projekt där det är en stor mängd folk som deltar på olika vis, och det skulle inte förvåna mig om dom har fått starta om på nytt tidigare pga folk som lämnar/försvinner eller om resultatet inte var bra nog, etc.

I vilket fall så är det sant att dom vill återskapa i princip hela Tamriel, sen huruvuda det är möjligt eller ej kan man ju diskutera. I vilket fall så släpper dom enstaka regioner i taget, i takt med att det blir klart. Så först ut nu är Bruma, och därefter sägs det dyka upp fler ytor i Cyrodiil, samtidigt som andra provinser också utvecklas paralellt.

Riktigt kul iaf att dom nu får ut något, som dessutom verkar hålla en väldigt hög kvalité. Hoppas bara att det rullar vidare för dom nu så man kan få tillgång till större delar av Cyrodiil iaf inom en inte allt för avlägsen framtid.

Edit: Det verkar som att det saknas filer i releasen för gamla Skyrim. Dom kommer ladda upp det på nytt inom kort.

"We're aware of a potential issue with the Nexus release package - it seems that some assets, including music files and scripts, were missed. We are working on rectifying this and will hotfix the issue as soon as we can. If you are experiencing bugs, please hold off until we have posted the missing assets. We sincerely apologise for the inconvenience.

Ja det verkar lite konstigt. En del texturer är osynliga på vissa vapen samt att jag har dubbla daggers och andra vapen att välja på när jag tillverka ett vapen fast med två olika utseende.

Edit:
V1.1 är uppe nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Installerade Beyond Skyrim: Bruma för den "gamla" vanliga versionen av Skyrim och det verkade fungera. Har inte spelat mycket men kollat runt lite.
Provade sen att installera allt i Skyrim Special Edition. När jag skulle ta mig över gränsen blev det bara svart när Legaten skulle öppna porten. Provade en annan taktik att helt enkelt ta kål på alla soldater och sen ta nyckeln från Legaten. Låste upp porten och gick in. Gick hur bra som helst. Vet inte om det kommer bli några problem framöver i SSE men om någon vill prova så...

Martin

Edit: Naturligtvis kraschade hela spelet efter en liten stund, så man får väl vänta på den officiella SSE versionen...

Permalänk
Medlem

Håller på i Beyond Skyrim nu och det är ganska bra. Kör version 1.2 och det är några få buggar som egentligen går att leva med. Modden i sig är fantastisk men känns lite ofokuserad, kanske är det så det ska vara då det uppmuntrar till att spela som man vill. Samtidigt hittar jag inte någon riktigt röd tråd till varför jag ska vara där helt enkelt. Avgränsningarna till delar av Cyrodiil som inte finns är också lite skum då det finns vissa saker på kartan som inte finns, ännu, i spelet. Verkar vara bekräftat att resten av Beyond Skyrim inte heller kommer att finnas på annat än Skyrim Special Edition. Väldigt trist!

Här är en bild när jag och mitt posse intar Greenwood, strax söder om Bruma

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Håller på i Beyond Skyrim nu och det är ganska bra. Kör version 1.2 och det är några få buggar som egentligen går att leva med. Modden i sig är fantastisk men känns lite ofokuserad, kanske är det så det ska vara då det uppmuntrar till att spela som man vill. Samtidigt hittar jag inte någon riktigt röd tråd till varför jag ska vara där helt enkelt. Avgränsningarna till delar av Cyrodiil som inte finns är också lite skum då det finns vissa saker på kartan som inte finns, ännu, i spelet. Verkar vara bekräftat att resten av Beyond Skyrim inte heller kommer att finnas på annat än Skyrim Special Edition. Väldigt trist!

Här är en bild när jag och mitt posse intar Greenwood, strax söder om Bruma

http://i.imgur.com/W8cfG2p.jpg

Låter inte kul att endast Skyrim SE får resten av serien. Vilken ENB kör du förresten på den bilden? Gillar utseendet som är mer naturligt än de flesta ENB

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En efterkonstruktion om du frågar mig då ingen kunde veta att Skyrim SE skulle släppas. Med lite trixande så är inte Skyrims motor något hinder heller, som är den officiella anledningen. Jag kör med Vividian ENB kombinerat med Realistic Lightning Overhaul och Vivid Weathers för att få till en i mina ögon väldigt realistisk värld.