huawei honor 8 eller samsung galaxy s7 edge?

Permalänk
Medlem

Aha så jag måste köra det en månad innan jag hävda köpet men behålla telefonen då. Hmm trixigt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Aha så jag måste köra det en månad innan jag hävda köpet men behålla telefonen då. Hmm trixigt det här.

Nej det måste du inte, du kan häva abbet direkt. Som jag nämnde innan. Sa bara att det är ett alternativ att du kan köra abbet 1 månad eftersom det är 1 månads uppsägningstid om du väljer det. Men för att spara pengar och om du inte är i behov av abbet så ring till kundtjänst direkt du fått telefonen på posten och hämtat ut den. Säg att du vill ångrar dig och vill inte ha abbet, men att du vill behålla telefonen. Så hjälper de dig vidare.

Jag valde det billigaste abbet/student 5 GB "just in case" att man inte kunde ångra köpet av abbet. Utan att man var tvungen att ha det och säga upp det, dvs betala för 1 månad, eftersom det är 1 månads uppsägningstid. Tänkte inte på ångerrätten på abbet först. Tyckte att dealen var för bra för att vara sann först Men tydligen så stämmer det att man kan ångra det.

F ö väldigt bra deal du får en mycket bra telefon, som sniffar s7 edgen där bak. För 1500 kr istället för s7an för 8000 kr såg lite reviews på tuben och det är GPU/CPU som är lite sämre samt kameran. Som iofs brukar vara det som skiljer =D Om man bortser ifrån mjukvaradelen, som mest är en smaksak. Jag gillar Huaweis UMEI. Så är det klart inte värt de extra pengarna Nu får vi ju telefonen väldigt billigt så det e väl inte riktigt rättvist att jämföra det men ändå.
Sambon köpte nyligen S7 edgen. Ska kolla vad hon får för poäng i nå benchmarkprogram och jämföra med mina Ascend p7 samt Honor 8.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att det går att välja att man har nuvarande tele2 abonnemang, alltså man slipper helt ta abonnemang enbart köpa telefonen. Ännu mer winn winn, istället för 1608 blir det 1400 kr.

Då är det väl inga konstigheter alls sen? Förmodar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

aha okej, men då beställer jag väl nu då, är väl inget krav på kartong till mobilen? Har bara mobilen med ett större batteri i och annat skal på baksidan. Laddare har jag också kvar. Det måste väl duga för inbytet?

Skrivet av fragwolf:

Jag skickar med telefonen samt laddaren bara.

Det ska vara en fabriksåterställd telefon och iCloud avslaget om det är en iPhone.

Laddare ska INTE skickas med, inte heller kartongen.

https://www.tele2.se/shop/media/redeem/terms_and_cond.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det ska vara en fabriksåterställd telefon och iCloud avslaget om det är en iPhone.

Laddare ska INTE skickas med, inte heller kartongen.

https://www.tele2.se/shop/media/redeem/terms_and_cond.pdf

Jaha inte ens laddare trodde de ville återanvända telefonerna som går att återanvända. Tråkigt det är en laddare man inte har någon nytta av f ö. Står väl annars i retursedeln vad de vill ha.

Skrivet av mapo:

Upptäckte att det går att välja att man har nuvarande tele2 abonnemang, alltså man slipper helt ta abonnemang enbart köpa telefonen. Ännu mer winn winn, istället för 1608 blir det 1400 kr

Då är det väl inga konstigheter alls sen? Förmodar jag

Har du redan abb där så är det ju extra smidigt för dig Men det blir samma pris även om du hade valt abb och sedan ångrat dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Upptäckte att det går att välja att man har nuvarande tele2 abonnemang, alltså man slipper helt ta abonnemang enbart köpa telefonen. Ännu mer winn winn, istället för 1608 blir det 1400 kr.http://i.imgur.com/WcTZ5XT.jpg

Då är det väl inga konstigheter alls sen? Förmodar jag

Precis, så gjorde jag. Jag har tele2 sen innan och fortsätter med det som vanligt, dvs jag betalar 1250 i en engångskostnad för telefonen och inget mer.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hehe, var tvungen att ta abonnemang, hade inget via dom innan, men värt och prova alla fall. Så blev 1408 för telefonen, plus det där 198 kr. Men bara säga upp, så löser sig allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Hur skulle det fungera att surfa på två kort samtidigt? Och en ännu bättre fråga är: varför?

Om det som jag tolkar från settings går att byta surfabonnemang enkelt så är det inget problem. Jag hade dock för mig vid installation av simkorten att placeringen hade betydelse.
Varför man skulle vilja använda båda är för att få högre surfpott, säg att man har 3GB/mån på jobbets abonnemang, så kanske man vill utnyttja dessa 3GB och sedan komplettera med hur mycket extra man behöver. Om man däremot enbart skulle använda ens eget surf, ja då kommer även jobbsaker att belasta denna.
-Jag själv kör med en extern surfplatta som har eget surfabonnemang.

Permalänk
Medlem

Arbetskompisen köpte en honour 8 för ett tag sen och jag måste nog säga att första intrycket var kanonbra. Men sen falerade det. Det ÄR plastkännsla, den känns billigare och det är inte premiumkännsla i luren. Vad det beror på vet jag inte, men det är så.
Bara för priset är lågt betyder det inte mobilen blir bättre. Min Nokia 5110 är inte bättre för att den är gratis...den är kass ändå.
Honour 8 skall man inte jämföra med s7 tycker jag.Den har helt enkelt inte en chans.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur upplevt flyt skulle skilja sig mellan honor 8 och nexus 5x som kostat 1800kr. Känns som att många handlar för att det är rabatt. För mig känns honor 8 som en överprisad nexus 5x med EMUI. Likvärdig kamera, bättre hårdvara och kasst UI. Att jämföra denna med snapdragon flaggskepp är inte direkt rättvist då honor 8 förlorar på allt. Och värdelöst UI kombinerat med dåligtmed custom roms kan bli en tråkig upplevelse.

För 1500kr är det självklart inte ett dåligt köp. Menar bara att den är knappast värd 4500kr.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Värt att byta ut en S4a mot Honor 8?
Tycker inte det kommit några roliga flagships detta året så tänkte vänta till nästa.

H8 för 1500 känns bra, eller en 1+3 för 4000 typ.
Eftersom nya Google mobilerna kommer kosta rejält så är dom inget intressant.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att få ner priset till ca1000kr??? Får det "bara" till ca 2,500kr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hur gör ni för att få ner priset till ca1000kr??? Får det "bara" till ca 2,500kr :/

Studentrabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Honour 8 skall man inte jämföra med s7 tycker jag.Den har helt enkelt inte en chans.

Ska man jämföra priset då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Det står väl ingenstans att den inte får vara det?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer! Läste deras avtal om vad som gäller när man byter in sin telefon, och ingenstans står det att det måste vara stock rom. Är den helt trasig så kommer de ändå att ta ut alla delar och sälja dem separat. Humöret kommer vara på topp hela veckan ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extol:

Hur gör ni för att få ner priset till ca1000kr??? Får det "bara" till ca 2,500kr :/

Du lämnar in en trasig mobil och får då rabatt

För övrigt måste de här vara årets deal. En sådan välutrustad modern tele för 2016 och till ett pris du får budgetmodeller som är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Meh, beställde en svart mot PF och nytt nummer (får testa ringa och använda ångerrätten på det om nu allt går som de ska)

Min S4a krånglar mer och mer nu för tiden så borde la vara värt 1500kr för en Honor 8.
Fick bara 360:- för min S4a så slängde med någon gammal Samsung Gio som fungerande för 1000+0kr rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Du lämnar in en trasig mobil och får då rabatt

För övrigt måste de här vara årets deal. En sådan välutrustad modern tele för 2016 och till ett pris du får budgetmodeller som är helt värdelösa.

Tack för svar. Trodde att man fick mer betalt för en fungerande mobil, men så var det inte. Fick 1017kr i rabatt för en trasig och ca270kr i rabatt för samma om den va hel. Så får ta och spara allt på den här telefonen för att sedan ha sönder den

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Arbetskompisen köpte en honour 8 för ett tag sen och jag måste nog säga att första intrycket var kanonbra. Men sen falerade det. Det ÄR plastkännsla, den känns billigare och det är inte premiumkännsla i luren. Vad det beror på vet jag inte, men det är så.
Bara för priset är lågt betyder det inte mobilen blir bättre. Min Nokia 5110 är inte bättre för att den är gratis...den är kass ändå.
Honour 8 skall man inte jämföra med s7 tycker jag.Den har helt enkelt inte en chans.

Tar man med priset i beräkningen så totalt utklassar honor 8 s7. S7 är inte flera hundra procent bättre, snarare ett fåtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Tar man med priset i beräkningen så totalt utklassar honor 8 s7. S7 är inte flera hundra procent bättre, snarare ett fåtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju, men med samma argumentation utklassar även en rostig Fiat Punto från -97, en Ferrari alla dagar i veckan.
Du kan ju säkert hitta dig en begagnad smartphone för en hundring, samma sak gäller ju där?

Det handlar såklart om vilka krav man har och vad man är beredd för att betala för en produkt med högre kvalité. Jag valde en S7 Edge, trots att det finns väldigt många kompetenta telefoner för halva priset. Men jag uppskattar det där extra som man får ur en premium-lur.

Permalänk
Avstängd

@Blomman90:

I grunden är ju ordet "premium" sjukt luddigt idag. Båda mobilerna är välbyggda med bra material, dem flesta görs idag av glas/metall/gorilla glas.

Båda kör android

Båda har liknande stark CPU, tror dock att samsungs är kategorin snabbare. Men honor 8 har mycket bättre batteri än s7an så de är inte direkt premium att ha en starkare cpu men mycket sämre batteritid. Man lider inte av att ha för svag telefon idag, man lider av att helvete behöver en 0.5kg's powerbank för att överleva en helg.

Kamerorna har så marginella skillnader att mr svensson inte ser skillnad.

Så vad finns de kvar att ta fram, samsung har pulsmätare samt Edge conceptet.

De här inget en vettig människa lägger ut dubbla pengarna för att få ut något som dem kallar för "premium" Köper man en samsung så köper man den inte för att den är bättre, man köper den för att de är just en samsung, man betalar för märket och för att de är en av de dyraste telefonerna på marknaden vilket i sin tur automatiskt ger en status, de är bara så vi människor fungerar och ja.. de är inget fel med det.

Inom 5-10år så kommer de hända samma sak som hände med VHS, tv, datorer, allt som kommit ut. Lågpris grejer presterar så bra att marknaden för highend telefoner försvinner ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så är det ju, men med samma argumentation utklassar även en rostig Fiat Punto från -97, en Ferrari alla dagar i veckan.
Du kan ju säkert hitta dig en begagnad smartphone för en hundring, samma sak gäller ju där?

Det handlar såklart om vilka krav man har och vad man är beredd för att betala för en produkt med högre kvalité. Jag valde en S7 Edge, trots att det finns väldigt många kompetenta telefoner för halva priset. Men jag uppskattar det där extra som man får ur en premium-lur.

Fast nu är inte honor en fiat, snarare en låt oss säga volvo och s7an är en tysk, typ audi, volvon är knappast dålig, snarare hack i häl, men audin är just en audi, och kanske 5-10% bättre.

Fiaten i detta sammanhang är typ huawei y5 eller samsung j5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Nya Nexus 6X kommer ut inom kort, kanske vänta och få en mer uppdaterad smartphone?

Permalänk

Jag har två alternativ. Jag kan ingenting om telefoner och är tveksam på att antingen nappa på som blir 1500kr + 198 i månaden som student.

Det andra alternativet är ärva en Iphone 5 av min kära syster och teckna ett abonnemang som kostar 99kr i månaden hos halebop. Båda abonemangen fyller mitt månadsbehov.

Det jag kommer använda telefonen till utöver ringa / skicka sms är att lyssna på musik, podcasts, twitter/aftonbladet, plex, chromecast och kolla sport via viaplay/cmore.

Fyller båda telefonerna behovet jag har eller är Honor 8an nog mycket bättre än Iphonen för att motivera den extra kostnanden sett efter mina behov?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7-6700K 4.0ghz l Kylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC l Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000mhz l Lagring: Samsung SSD 750 EVO 500GB, WD Green 3TB l Chassi: Fractal Design R3
Skärm: Acer 27" XB270H 144hz Nätagg: Seasonic s12ii 620w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Blomman90:

I grunden är ju ordet "premium" sjukt luddigt idag. Båda mobilerna är välbyggda med bra material, dem flesta görs idag av glas/metall/gorilla glas.

Båda kör android

Båda har liknande stark CPU, tror dock att samsungs är kategorin snabbare. Men honor 8 har mycket bättre batteri än s7an så de är inte direkt premium att ha en starkare cpu men mycket sämre batteritid. Man lider inte av att ha för svag telefon idag, man lider av att helvete behöver en 0.5kg's powerbank för att överleva en helg.

Kamerorna har så marginella skillnader att mr svensson inte ser skillnad.

Så vad finns de kvar att ta fram, samsung har pulsmätare samt Edge conceptet.

De här inget en vettig människa lägger ut dubbla pengarna för att få ut något som dem kallar för "premium" Köper man en samsung så köper man den inte för att den är bättre, man köper den för att de är just en samsung, man betalar för märket och för att de är en av de dyraste telefonerna på marknaden vilket i sin tur automatiskt ger en status, de är bara så vi människor fungerar och ja.. de är inget fel med det.

Inom 5-10år så kommer de hända samma sak som hände med VHS, tv, datorer, allt som kommit ut. Lågpris grejer presterar så bra att marknaden för highend telefoner försvinner ut genom fönstret.

Vad som är premium är ju en högst subjektiv bedömning.

Visst att båda kör Android i grunden, men sen lägger tillverkare på sina egna features. Jag tycker att företag som Apple, Samsung, Sony, LG, etc. är de som leder utvecklingen framåt i dagens läge (VR, funktioner, sensorer, systemchip, etc.) . Jag kan ju bara tänka mig hur mycket det skiljer sig i RnD budget företagen emellan.

För att sedan kolla på de faktiska skillnaderna, så är det en hel del (sen är det upp till var och en att själv värdera dessa skillnader).

  • Så vitt jag vet så har Honor 8 samma storlek på batteri som vanliga S7 (3000mAh), och därmed mindre än S7 Edge

  • Samsung har marknadens erkänt bästa mobilskärmar, 2K Super-Amoled mot 1080p LCD.

  • Honor 8 har inte trådlös laddning eller någon IP-certifiering.

  • När det kommer till kameran saknar Honor 8 optisk bildstabilisering, kan endast filma i 1080p (mot 4K hos Samsung)

  • Honor 8 kör LTE Cat6 (lanserades i operatörsnät 2014) jämfört med Samsungs Cat9 (lanserades i operatörsnät 2016)

Behöver jag fortsätta?

Du är självfallet fri att tycka att allt detta är meningslösa funktioner, men lågprismärkena från Kina hade inte kunnat göra vad de gör om inte de större utvecklingstunga företagen banat vägen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått ordernummer ännu? Beställde i söndags men inte sett något ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Fast nu är inte honor en fiat, snarare en låt oss säga volvo och s7an är en tysk, typ audi, volvon är knappast dålig, snarare hack i häl, men audin är just en audi, och kanske 5-10% bättre.

Fiaten i detta sammanhang är typ huawei y5 eller samsung j5

Skickades från m.sweclockers.com

Nu sa jag aldrig att Honor 8 var en fiat. Jag sa att man kunde använda samma logik och hävda Fiat vs Ferrari.

Jag tycker inte att din jämförelse är korrekt eftersom Volvo har tagit steg mot de tyska premiummärkena och kostar i dagsläget inte särskilt mycket mindre. En ny Volvo S90 har ett grundpris på 329K, en motsvarande Audi A6 har grundpris på 350K (ingen dubbel kostnadsskillnad här inte).

Men om du nu vill göra en mer korrekt jämförelse skulle jag snarare säga att den Samsung är en ny Volvo S90 och Huawei är en ny Renault Megané (grundpris strax över 150K). Men det går inte heller att göra riktigt.

Huawei har inte eller aspirerar inte på att driva utvecklingen framåt (i dagsläget), de erbjuder billiga telefoner baserade på befintlig teknologi. Det du får vara med och betala när du köper en Apple, Samsung, Sony eller what ever, är för RnD. Vilket även kan speglas i bilbranschen, Volvo ligger betydligt längre i framkant när det gäller teknisk utveckling än Renault, Kia, Dacia eller vilket budgetmärke du nu vill använda.

Smakar det så kostar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Blomman90:

I grunden är ju ordet "premium" sjukt luddigt idag. Båda mobilerna är välbyggda med bra material, dem flesta görs idag av glas/metall/gorilla glas.

Båda kör android

Båda har liknande stark CPU, tror dock att samsungs är kategorin snabbare. Men honor 8 har mycket bättre batteri än s7an så de är inte direkt premium att ha en starkare cpu men mycket sämre batteritid. Man lider inte av att ha för svag telefon idag, man lider av att helvete behöver en 0.5kg's powerbank för att överleva en helg.

Kamerorna har så marginella skillnader att mr svensson inte ser skillnad.

Så vad finns de kvar att ta fram, samsung har pulsmätare samt Edge conceptet.

De här inget en vettig människa lägger ut dubbla pengarna för att få ut något som dem kallar för "premium" Köper man en samsung så köper man den inte för att den är bättre, man köper den för att de är just en samsung, man betalar för märket och för att de är en av de dyraste telefonerna på marknaden vilket i sin tur automatiskt ger en status, de är bara så vi människor fungerar och ja.. de är inget fel med det.

Inom 5-10år så kommer de hända samma sak som hände med VHS, tv, datorer, allt som kommit ut. Lågpris grejer presterar så bra att marknaden för highend telefoner försvinner ut genom fönstret.

  1. Källa på att Honor 8s batteri är mycket bättre än Samsung S7?

  2. Att kamerorna har marginella skillnader kan sägas om exakt alla telefoner. Faktum är dock att Samsung S7 har den bättre kameran och inte bara när det kommer till bildkvalitet. Se Blommans inlägg.

  3. Bara för att du inte kan tänka dig betala mer för vattenresistans, trådlös laddning, bättre skärm och mycket mer så betyder inte det att andra människor tänker likadant som dig.

Skrivet av saigon:

Fast nu är inte honor en fiat, snarare en låt oss säga volvo och s7an är en tysk, typ audi, volvon är knappast dålig, snarare hack i häl, men audin är just en audi, och kanske 5-10% bättre.

Fiaten i detta sammanhang är typ huawei y5 eller samsung j5

Skickades från m.sweclockers.com

Förstod du inte alls vad han sa?

Skrivet av Blomman90:

Vad som är premium är ju en högst subjektiv bedömning.

Visst att båda kör Android i grunden, men sen lägger tillverkare på sina egna features. Jag tycker att företag som Apple, Samsung, Sony, LG, etc. är de som leder utvecklingen framåt i dagens läge (VR, funktioner, sensorer, systemchip, etc.) . Jag kan ju bara tänka mig hur mycket det skiljer sig i RnD budget företagen emellan.

För att sedan kolla på de faktiska skillnaderna, så är det en hel del (sen är det upp till var och en att själv värdera dessa skillnader).

  • Så vitt jag vet så har Honor 8 samma storlek på batteri som vanliga S7 (3000mAh), och därmed mindre än S7 Edge

  • Samsung har marknadens erkänt bästa mobilskärmar, 2K Super-Amoled mot 1080p LCD.

  • Honor 8 har inte trådlös laddning eller någon IP-certifiering.

  • När det kommer till kameran saknar Honor 8 optisk bildstabilisering, kan endast filma i 1080p (mot 4K hos Samsung)

  • Honor 8 kör LTE Cat6 (lanserades i operatörsnät 2014) jämfört med Samsungs Cat9 (lanserades i operatörsnät 2016)

Behöver jag fortsätta?

Du är självfallet fri att tycka att allt detta är meningslösa funktioner, men lågprismärkena från Kina hade inte kunnat göra vad de gör om inte de större utvecklingstunga företagen banat vägen.

Väldigt bra argument.

Skrivet av SeeKer3Million:

Är det någon som har fått ordernummer ännu? Beställde i söndags men inte sett något ännu.

Jag fick mitt ordernummer på SMS, det fanns däremot inte med i bekräftelsemailet från Tele2!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en risk att det inte går att beställa för runt 1000 lappen mer. Hemsidan fungerar inte att använda inbytestelefon. På produktsidan visas 1470 kr eller något, men när man går till kassan försvinner inbytesrabatten.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Samma här, lyckas inte få bonusen vid inbyte på -1000kr att följa med till kassan