Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

När var förr? Datorer byts ut efter allt kortare tid, så jag skulle säga att det spelar mindre och mindre roll hur en dator presterar efter t.ex. 5 år. Detta är förvisso ett forum där man inte upphör att förvånas över vilka museiföremål kör på, men ur ett marknadsmässigt perspektiv så är det nog inte speciellt många som köper en dator för att den ska hålla för evigt.
Nu försöker du hitta på argument mot saker jag aldrig har sagt.

Ingen vinner genom att vara "snäll" heller, och AMD är förhoppningsvis inte "snällare" än någon annan om de har tänkt existera som företag i framtiden. AMD måste klara att erbjuda en produkt som inte är som FX-serien d.v.s. som inte bara överträffar Intel på områden som ingen normal desktopanvändare nyttjar. Argumentera gärna emot det påståendet om du vill, och använd gärna skiljetecken.

Skrivet av ypsi:

Jag har ju varit med ett tag. Så jag kan ju ta lite från egna erfarenheter. Den första "riktiga datorn" (Jag räknar inte Amiga) jag hade var en Pentium 133 MHz. (för över 30 000 kr, Ja, jag hade snälla föräldrar). Den blev extremt seg efter 2 -3 år. Efter det en Pentium 200 MHz MMX. Den blev ganska usel snabbt eftersom Pentium 2 var så mycket bättre och Voodoo 2 korten kom. Efter det hade jag AMD K7 t-bird 1000 MHz med ett Geforce 2. Jag skulle säga 3 - 4 år innan man var tvungen att byta den för att hänga med över huvud taget. (Den datorn blev dock inte så seeg i windows och uppstart riktigt lika snabbt som de tidigare). Efter det var det AMD Athlon 64 3200+. och idag EN i5 750 som jag haft sedan 2010. Den fungerar fortfarande i spel efter 7 år! Den är rapp i windows etc.

Väldigt många sitter för övrigt på 2600K som faktiskt presterar väldigt, väldigt bra jämfört med 7600K som tas upp i denna artikeln. Utvecklingen av processorns prestanda har verkligen stagnerat sedan 2600K (Som var det sista riktigt stora hoppet i prestanda relativt generationen före). Sedan 2600 K har det varit typ 5 - 10 procent ökning av prestanda från en generation till en annan (tick/tock) per år.

Som någon annan sa i den här tråden är till och med I7 920 som släpptes 2008 fortfarande en mycket väl fungerande processor.

Så jo, är man inte extremgamer så håller processorn väldigt mycket längre idag än förr. 5 - 7 år är inga problem idag att spela på höga inställningar om man köper en kompetent processor. (Dock behöver man sannolikt byta ut grafikkortet).

Skillnaden mellan nu och för cirka 10 år sedan och bakåt är ju att man betalar för kärnor/trådar snarare än rent högre hastighet per kärna när man väljer och vrakar mellan CPU-modeller.
Så om man ser till multitrådade arbeten (över lag ej just spel) så har ju CPU-prestandan gått upp en hel del på 10 år ändå.

Det svåra valet handlar ju om huruvida de där extra kärnorna i till exempel Ryzen är värt det om man nästan exklusivt spelar.
För att ta mig själv som exempel så snappade jag upp mitt "museiföremål" till CPU (2700K) p.g.a att priset var nedsatt och Ivy Bridge i5:a 3570K hade just släppts. Jag tänkte "Äh, det är klart man tar en i7:a istället!" - Och det är jag glad för, för annars hade jag stått i kön för Ryzen idag då spel tar bättre vara på 8 trådar

För mig var det ett enklare val då den var så extremt nära i5:an i pris, men det är ju väldigt svårt att säga huruvida spel kommer kunna dra nytta av så många som 16 trådar om 5 år. Jag tror inte riktigt det och det är ändå en hel del extra man måste betala för de 8-kärniga modellerna av Ryzen (Fast instegsmodellen ser ju riktigt prisvärd ut runt 350$)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

När var förr? Datorer byts ut efter allt kortare tid, så jag skulle säga att det spelar mindre och mindre roll hur en dator presterar efter t.ex. 5 år. Detta är förvisso ett forum där man inte upphör att förvånas över vilka museiföremål kör på, men ur ett marknadsmässigt perspektiv så är det nog inte speciellt många som köper en dator för att den ska hålla för evigt.
Nu försöker du hitta på argument mot saker jag aldrig har sagt.

Ingen vinner genom att vara "snäll" heller, och AMD är förhoppningsvis inte "snällare" än någon annan om de har tänkt existera som företag i framtiden. AMD måste klara att erbjuda en produkt som inte är som FX-serien d.v.s. som inte bara överträffar Intel på områden som ingen normal desktopanvändare nyttjar. Argumentera gärna emot det påståendet om du vill, och använd gärna skiljetecken.

Inte alls jag svarade på varför det är relevant hur ryzen klockar då det är prestanda vinst även för dom som inte klockar traditionellt men bortser man från oc och allt stämmer tror jag amd har bättre cpu än intel att erbjuder och du försöker argumentera att intel ska vara snabbare pga en liten puff extra ipc mot en stor portion multitrådat och är inte för bara ipc många ofta rekommenderar i7 över i5 för spel idag utan är att i5an orkar helt enkelt inte med

Problemet är att det är väldigt marginell skillnad på ipc med ryzen och intel och FX kunde ha hälften av intels prestanda per kärna men dubbelt så många kärnor och får då ett ge och ta förhållande då en del kontors program och spel trådar dåligt men trots det skulle medelanvändaren inte märka i 99% av fallen om den satt med en FX/i5/i7 i program då ipc oftast är relaterat till office produkter eller liknande som är lätt arbete för cpu´n medans media och redigering är multitrådad melodi och samma med spel på äldre spelmotor som trådar dåligt där visar sig FX svaghet och presterar dåligt men är inte det minsta problem med ryzen utan handlar om likvärdig ipc med långt bättre multitrådning till bättre pris och är upplåst

Kan även göra en jämförelse med generationer av i7 där nyare får bättre ipc men skiftet från ddr3 till ddr4 gör större skillnad för tripple A spel än ipc ändringen och ryzen kommer maxxa alla gpu när den har bra ipc och kommer även vara väldigt stark multitrådat och kanske har ett par fps lägre i äldre spel men är marginellt och riktigt stark där t.e.x i5 börjar bli flaskhals idag och skillnaden på äldre spel antagligen löjligt liten och märks inte men i tripple A märks det och valet är inte så svårt helst när man får en bättre cpu för runt halva priset ..och då är det inte ens medräknat att den kan klocka sig själv med bättre kylning

Amd har alltid varit generösare med sina cpu både som topp eller underdog med uplåst multiplier/bclk och funktioner och intel har varit svin och satt i system att jävlas med att byta socket hela tiden och sälja samma moderkort 4 gånger under olika namn som Z modell som är samma som vanliga men inte mjukvarulåst och K modeller där dom inte klippt ett par banor som kostar extra och bara det skulle göra AMD intressantare än intel men nu verkar AMD även ha prestandan och priset på sin sida

Är historien som upprepar sig själv och börjar bli mer och mer säker på att amd faktiskt har kommit tillbaks igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja jag efterfrågade några sådana exempel i en annan tråd och fick videoredigering och rendering som exempel. Hur tycker du att det gick för AMD FX-serien?

Det handlar inte om huruvida vi behöver åtta kärnor eller inte, utan om det gör någon skillnad idag eller inom den närmsta framtiden. Jag har en "simpel" fyrkärnig 6700K som aldrig varit i närheten av otillräcklig, däremot ser man att en kärna med två trådar som regel gör lejonparten av arbetet i princip alla program. Sen finns det givetvis några spel som utnyttjar fler kärnor, men det är inte lika med att det ger en faktisk prestandaskillnad av det, vilket många tycks tro.
Precis, AMD är smarta och fattar att den prestanda som finns att tillgå måste kunna tilldelas användaren utan manuella ingrepp, vilket är ett trevligt steg i rätt riktning, dock har inte alla modeller XFR (enligt uppgift).

Du verkar insnöa dig på åttakärniga och missar helt att jag hänvisar till tiden för 2 kärniga modeller och deras lansering. Idag används 4 kärnor och ju fler som får åtta ju oftare kommer spelutvecklare börja koda mot åtta kärnor. Ett exempel är ju current gen konsoler. AMD behöver inte slå Intel idag. De behöver bara komma nära nog till ett attraktivt pris.. Folk tenderar att glömma det faktum att ytterst få på denna jord ens vet vad IPC är för något.

Skrivet av Ekorrism:

Altså, det är säkrare att sattsa på fler inom framtiden.. Men på samma gång, spelar du, sattsa på det idag och byt om 1-2år.. som man ändå gör med GPU, om CPU sidan bryter sig loss och tar fart dvs som den inte kommer göra.. för kraften kommer avstanna ganska hårt inom tid på cpu sidan.

Men är spel idag inte optimerade för vi säger mer än 4 cores, ja då är 4 cores det bästa för spel, då det är lättare för högre klock på dessa 4. Är dem 8 core fungerande spel, ja då är allt över 4 bättre. Finns annars ingen logik till varför gamers köper 8/16 c/t CPUer bara för gaming och streaming..

Köp för spelen idag, upgradera för morgondagens spel! AMD vill nog inte alla sitter på samma GPU i 5-6år utan attk öra en upgrade heller.. hade varit jävligt dålig inkomst...

Byt vartannat år? Du menar att byta från Skylake till KBL och lägga ut X antal tusen kronor för nästan ingen prestandavinst alls? Låter ju ekonomiskt försvarbart..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De behöver bara komma nära nog till ett attraktivt pris..

Precis, bang for the bucket.

Men en med i5 prestanda till i3 pris hade suttit som en fläskläpp för många.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Precis, bang for the bucket.

Men en med i5 prestanda till i3 pris hade suttit som en fläskläpp för många.

Vilket AMD är och sniffar på med Ryzen (om man ska tro ryktena).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

Satt med min i5 750 från 2009 till dec. 2016. Väl värd pengarna!

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Jag bara älskar dessa personer som bokstavligen tror att det är prestandatronen som bestämmer vem som går vinnande ur varje generation.. Sedan är det även inte folk som sitter på 20 papp som AMD siktar in sig emot.. vilket varit klart sedan länge utan det är de som faktiskt söker prestanda per krona som AMD siktar in sig på. Dessutom spelutvecklare tillåter sällan något alls utan de kodar emot antingen mot det företag man samarbetar med eller så följer man marknaden.. Du får det att låta som om Intel bestämmer vad som ska kodas mot vilka.

Summan av det hela.. AMD siktar inte på prestandatronen (vilket är rimligt med tanke på deras position) utan det handlar om att skapa "Så bra som möjligt till så billigt pris som möjligt". Lägger man sig bakom Intel med ett par % till 80% av priset så kommer man ta in marknadsandelar. Detta pga. att entusiaster består av ytterst liten % av marknaden. Majoriteten köper det som de hört är bra. Och om Ryzen får detta rykte att vara "Bra nog" så kommer de att sälja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PsychedelicZ:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Fin foliehatt du har där
Multicore-eran har knappt börjat och du tror att speltillverkare sitter och gnider händerna och ondskefullt skrattar när de optimerar sina spel för exklusivt Intel?

Det kan inte vara så enkelt att det är ganska svårt att programmera spel för flera trådar och att Intel under de senaste åren haft en mycktet högre enkeltråds-prestanda än AMD's motsvarigheter? Nej, nej, nej...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

7½ år!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Fin foliehatt du har där
Multicore-eran har knappt börjat och du tror att speltillverkare sitter och gnider händerna och ondskefullt skrattar när dem optimerar sina spel för exklusivt Intel?

Det kan inte vara så enkelt att det är ganska svårt att programmera spel för flera trådar och att Intel under de senaste åren haft en mycktet högre enkeltråds-prestanda än AMD's motsvarigheter? Nej, nej, nej...

För att inte snacka om generaliseringen där.. Alla använder inte datorerna till spel. Många här inne varvar detta med rendering och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Många här inne varvar detta med rendering och annat.

En och annan sitter och leker lite med program som drar nytta av fler trådar, försvinnande få i det stora hela.

Fixade det åt dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Fixade det åt dig.

Du skulle bli förvånad hur fel du har. Själv renderar jag inte men en hel del här inne har det som yrke.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Jag äger inte aktier i AMD eller Intel och skiter fullständigt i vem "vinner".
Kommer AMD med något bra alternativ gynnar det oss alla samt utvecklingen.

Sen om ni tror att spelutvecklare idag inte styrs av hårdvara giganterna är det ni som har foliehatten på.

Permalänk
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Det blev en i7 6700K för min del. Nytt mkort, cpu och minnen blev 5K. Såvida det inte sker en drastiskt utveckling de kommande åren förmodar jag att vi inte behöver byta något på ett bra tag. Jag hoppas jag kan hålla i den är i 5+ år.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du skulle bli förvånad hur fel du har. Själv renderar jag inte men en hel del här inne har det som yrke.

Snarare att fåtal som skriver mycket. De är troligen mer entusiastiska och i allmänhet intresserade av datorer som därmed gör att de syns mer än genomsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Många spel utvecklas för konsol, och vad sitter i konsoler? Chip från AMD som har 8 cores. Sen tror jag spelutvecklarna skiter fullständigt i vilken platform spelet presterar bättre i, såvida de inte får betalt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0n0ffknappen:

Det blev en i7 6700K för min del. Nytt mkort, cpu och minnen blev 5K. Såvida det inte sker en drastiskt utveckling de kommande åren förmodar jag att vi inte behöver byta något på ett bra tag. Jag hoppas jag kan hålla i den är i 5+ år.

Ligger snarare hos spelutvecklarna än hos Intel/AMD.

Skrivet av PsychedelicZ:

Sen om ni tror att spelutvecklare idag inte styrs av hårdvara giganterna är det ni som har foliehatten på.

Beror på vad du menar med "styrs". Indirekt via att spel följer utvecklingen av hårdvara? Visst. Direkt? Bara om det är "Meant to be played" titlar eller AMDs motsvarighet. Då har självfallet Nvidia (eller AMD) full kontroll av vad som sker eftersom de jobbar sida vid sida med speltillverkarna för att få fram produkten. Men om du menar att Intel/Nvidia/AMD skulle ha inflytande på mer än det så borde du kanske justera foliehatten lite..

Skrivet av Neldor:

Snarare att fåtal som skriver mycket. De är troligen mer entusiastiska och i allmänhet intresserade av datorer som därmed gör att de syns mer än genomsnittet.

Kan så vara.. däremot har detta forum en hel del folk som använder mer än 4 kärnor i det professionella livet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Märkligt uttalande om att AMD varje gång låter hypetåget gå, hur ofta är det inte vanligt folk som kacklar runt ryktena för att höja upp förväntningarna till max?
Under när du satt med AMD under tiden när Athlon, Athlon Xp och Athlon 64 släpptes så kan du väl knappast säga att AMD inte levererade en suverän produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Märkligt.uttalande om att AMD varje.gång låter hypetåget gå, hur ofta är det inte vanligt folk som kacklar runt ryktena för att höja upp förväntningarna till max?
Under när du satt med AMD under tiden när Athlon, Athlon Xp och Athlon 64 släpptes så kan du väl knappast säga att AMD inte levererade en suverän produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror många tänker på antiklimaxen med bulldozer. Antar att med athlon menar du k7? Den samt A64 var/är bra minnen, framförallt k7. Nu tror jag inte zen kommer bli en sådan men förväntningarna är höga, bara ett misstag så kommer kreti och pleti klaga på det, det är som du vet problemet med marknadsföring och rykten. Tyvärr. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Jag har suttit och sitter fortfarande på min i5 750 från 2009 clockad till 3,6 som klarar BF1 på high.
Jag bygger nu ett 1151 system med 7700k och GTX 1080 och började få konsumentångest redan med alla senaste Ryzen nyheter. Men nu känns det bättre igen

Detta är samma gamla saga med AMD varje gång, Hypetåget går i full fart men sedan i verkligheten är det alltid INTEL som vinner, speciellt om pengar inte är en funktion i det hela, 2000:- mer eller mindre vem bryr sig i ett bygge som kostar 20 pap.

Jag hoppas denna 7700k kommer betjäna mig så länge och bra som 750n har gjort.

Nästan 10 år nu av vardagligt gaming och användande, det är ju fan otroligt

Sen en liten punkt om att spel kommer utnyttja flera kärnor hit eller ditt i nära framtiden:

Verkligheten är att allt optimeras till det som det flesta kör, spelutvecklare komer absolut inte tillåta spel fungera signifikant bättre på AMD än INTEL så i slutändan om det är SPEL ni använder er dator för och inte CPU & OC tävlingar så skit samma.

Intel släppte 7700K när de var feta och lata. En generation som kommer falla i glömska. Ungefär som AMDs AM2 generation.

Permalänk
Medlem

@0n0ffknappen:
Jag sitter fortfarande kvar med min I7 930.. Men snart är det dags!

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Skrivet av mrrock:

@0n0ffknappen:
Jag sitter fortfarande kvar med min I7 930.. Men snart är det dags!

Jag hade egentligen inget behov av att uppgradera processorn. Var snarare funktionalitet och finesserna jag var ute efter bl.a. USB 3, nativ sata 6 Gbps kopplingar och pwm styrning.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, det stämde ju då.
Priset för Core 2 Quads var knappast motiverat för gamers 2006: http://www.anandtech.com/show/2112/15
Det började ta sig lite så sent som 2009: http://www.anandtech.com/show/2762/10

Samma kommer nog gälla AMD's 8C/16T-CPU'er.
Möjligtvis att 6C/12T-varianterna kommer ge något extra, men vi får se.

Skrivet av Buio:

Det beror på priserna. AMD Ryzen billigaste 8 core var listad för 3500 enligt tidigare nyhet på Swec. Köpa en 8 core AMD för det priset eller begränsa sig till en 4 core Intel?

Skrivet av Luxor ABC80:

Fråga 1: Finnes det något modernt 1 tråd spel alt renderings prog där det är CPU som flaskar ?

Fråga 2: Köper man en ny dator för gårdagens prog/spel eller för morgondagens prog/spel ?

Tror många här, inkl folk ovan bör fråga sig, "varför" man köper en i7 idag? Är det för att man vill spela tex BF1? Är det för att man vill göra mer än en sak samtidigt? Ofta är det för att man ville ha något "bättre" än i5.

4 kärnor är idag föråldrat lite. Du köper en CPU som har bra IPC, bra klock, men usel multitråd marginal. Även om den räcker idag, gör den det imorgon? Titta på de som köpte 2500k/3570k vs 2600k/3770k... vilka klarar sig än idag? i5an föråldras fortare och fortare med sina få kärnor till dagens 8 tråd optimerade och mer avancerade spel.

1600X verkar ha en stor fördel här... den har bra nog IPC för att hänga med, och den har trots den lägre klocken enormt mycket mer prestanda än någon i5 kan ha, även om du så når 5Ghz. Sen om du i ett spel "bara" kan använda 8 av dessa trådar, okej, du får då 2/3 av prestandan (grov räknat)... men jämför detta med 7600k och du lär se att den ändå är runt samma nivå.

Så... om du inte desperat kör äldre spel (2000-talet), som troligen ändå lär flyta bra på dagens CPUer (med högre single core prestanda än dåtidens), vad i helskotta är det ni jagar? Benchmark siffror? Super-Pi? Det enda som någonsin kommer tjäna på 7600k över en 6 kärnig 1600X (om siffrorna stämmer så klart), är spel som är 4 trådiga, men inte mer, och du absolut inte har något annat igång som webbläsare, streaming tjänst, voice-IP eller liknande. I alla andra så bör multitråd fördelarna lätt utväga 10% single core prestanda.

6-8 trådar är nog sweetspot just nu, med 12 nog för framtiden. Hade man haft en Intel 6-kärnig utan HT, eller 3 kärnig med HT hade det nog gått bra det också, men hoppet är för stort mellan 4 och 8 trådar. Så AMD kan till vettigt pris ge dig något bättre än en i5a, som i multi-tråd sopar mattan med den, och i singel tråd hänger med rätt bra. Det är perfekta punkten för de flesta spelarna idag...

Titta mellan i3 och AMD 4 kärnig med 8 trådar... samma sak. Betydligt mer användbar än 4 trådar, men till bra pris igen... och OC-bar, något Intels i3 inte ens är, om du inte ska punga ut dyrt för en överprisad sådan.

Om sedan 8 kärnor med HT blir "för mycket för spelen" återstår nog att se, men notera att AMD verkar satsa på att täcka den nivån Intel har mjölkat mest ur folk idag... nämligen i5 för rimlig peng.. eller i7 för svinmycket mer. Nu kan du få en CPU med i5ans fördel i pris, men med 12 trådar och mer än nog prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror många här, inkl folk ovan bör fråga sig, "varför" man köper en i7 idag? Är det för att man vill spela tex BF1? Är det för att man vill göra mer än en sak samtidigt? Ofta är det för att man ville ha något "bättre" än i5.

4 kärnor är idag föråldrat lite. Du köper en CPU som har bra IPC, bra klock, men usel multitråd marginal. Även om den räcker idag, gör den det imorgon? Titta på de som köpte 2500k/3570k vs 2600k/3770k... vilka klarar sig än idag? i5an föråldras fortare och fortare med sina få kärnor till dagens 8 tråd optimerade och mer avancerade spel.

Både 2500k och 3570k klarar sig bra än idag.
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2798-intel-i3-7350k-revi...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

De blir slagna av en i3a... "riktigt bra". Så en 1500krs 8 trådig AMD Zen CPU bör vara en uppgradering mao

Leta vidare och jämför med 2600k eller 3770k. 3770k stock är motsvarande en 6600k i stock. båda går att OCa. Så dessa CPUer kan du använda än idag utan att behöva 800kr kylare, och har du den så får du typ prestanda motsvarande modern i5a. Så mao.. du behöver inte överklocka 4,5Ghz för att få prestanda som räcker ur i7orna... men som du själv länkat och visar, måste på i5orna.

Sen har du andra spel som verkligen kan använda trådarna... där kan inte ens en modern i5a hålla takt med dessa gamla i7:or... Hur tror du en gammal i5 kan det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De blir slagna av en i3a... "riktigt bra". Så en 1500krs 8 trådig AMD Zen CPU bör vara en uppgradering mao

Leta vidare och jämför med 2600k eller 3770k. 3770k stock är motsvarande en 6600k i stock. båda går att OCa. Så dessa CPUer kan du använda än idag utan att behöva 800kr kylare, och har du den så får du typ prestanda motsvarande modern i5a.

Jag skrev bra. Vad spelar det för roll om den blir slagen av en i3a när den levererar spelbar fps för de flesta spelarna?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag skrev bra. Vad spelar det för roll om den blir slagen av en i3a när den levererar spelbar fps för de flesta spelarna?

För de flesta av oss vill ha mer än 50-ish FPS
1% testerna är ju bra bit under även på dessa i OC... för att inte nämna i stock.
Och det är "stutter" som inte direkt gör dem spelbara längre imho.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Är historien som upprepar sig själv och börjar bli mer och mer säker på att amd faktiskt har kommit tillbaks igen

WOW! The actual AMD Hypetrain in action!!! LOL

Undra hur många här som kommer känna sig ungefär så när Ryzen släppts på riktigt, eller om alla förväntningar infrias

Permalänk
Medlem

Imponerande, dock tråkigt med en-tråds hastigheten eftersom många spel och program är dåligt optimerade fortfarande för flertrådat.

Blir intressantare sen med prestandatester med program och spel.

Själv har jag en över 4 år gammal cpu för jag får inte någon direkt procentuell vinst sett till priset för att uppgradera, det är nästan bara grafikkortet som spelar roll om resten är hyfsat bra.
Pröjsa inte för mycket på cpu, lägg 2-3ggr mer på grafikkortet för det är vad som gör den stora skillnaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laglorden:

https://www.youtube.com/watch?v=MK0hU0OYvCI

WOW! The actual AMD Hypetrain in action!!! LOL

Undra hur många här som kommer känna sig ungefär så när Ryzen släppts på riktigt, eller om alla förväntningar infrias

Amd har väll aldrig haft hypade reklamer

Nä tror faktiskt på ryzen allt pekar då på att den ska vara bra cpu till bra pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w