Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Neon:

aha, låter dock som att du endast har negativa saker att säga om Acern? Finns det något värt att nämna om Asus om man nu skulle få för sig att byta?

Det som är negativt med acern är foten och scanlines men det var på den första modellen. Acern har bättre färgåtergivning än asus men du kan justera detta via grafikkortsdrivrutiner för Asus.

Just X34A har jag inte testat du kan vrida på den på sidan med. För att göra det ännu mer intressantare så väntar en del på X34P som är försenad. Den har ännu mer curve och lite mer updates såsom panel inställningarna och inte en plast finnish som X34A har.

Summan av det hela båda har samma panel. båda kan ha diverse problem såsom scanlines (X34) att det inte går att få ut 100 hz. Båda fötterna på respektive skärm är breda/djupa (Asus är skitful enligt mig). Det kan finns IPS glow samt ett brummande ljud till coilwhine på bägge.

Asus har en bättre garanti men som du också säger man kan få byta ett antal skärmar och sluta upp med en ännu sämre skärm en man hade från början. X34P har 100 hz som standard men ingen vet riktigt när den släpps och vilket pris den landar på.

Varför jag kör med 21:9
PVP visst på en del spel kan du ändra inställningarna men just i pvp 20 vs 20 etc. så ser jag fienden bättre och snabbare än vid 16:9. Ja man kan köra med 3 skärmar istället (beroende hur långt ifrån du sitter så är periferi inte så bra med 3 skärmar anser jag i pvp) och curven på acern/asus är inte så jättestor önskar att den hade varit mer på båda panelerna, för att få ett bättre periferiseende.

Med 21:9 formatet ser jag fiende innan de går i stealth mode t e x och kan hard target dem för att snabbare hålla en node exempelvis. Ett antal onlinspel har stöd för 21:9.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av MarcusHuddinge:

3440, är andra gången du säger 3840 nu :^)

Hemskt ledsen, är svårt att hålla isär alla upplösningar såhär dags... XD

3840x1440 blev någon blandning med upplösningen på LGs nya 38" panel.

Har i alla fall ändrat det nu!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Vänta på Recensioner gällande AOCs och HPs 3440x1440 100hz VA skärmar.

ACer och Asus IPS skärmar är ett rejält lotteri gällande BLB, och då de är bredare så är det ett större problem än på en vanlig 16.9.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Det som är negativt med acern är foten och scanlines men det var på den första modellen. Acern har bättre färgåtergivning än asus men du kan justera detta via grafikkortsdrivrutiner för Asus.

Just X34A har jag inte testat du kan vrida på den på sidan med. För att göra det ännu mer intressantare så väntar en del på X34P som är försenad. Den har ännu mer curve och lite mer updates såsom panel inställningarna och inte en plast finnish som X34A har.

https://www.youtube.com/watch?v=e3cDpnQYvMs

Summan av det hela båda har samma panel. båda kan ha diverse problem såsom scanlines (X34) att det inte går att få ut 100 hz. Båda fötterna på respektive skärm är breda/djupa (Asus är skitful enligt mig). Det kan finns IPS glow samt ett brummande ljud till coilwhine på bägge.

Asus har en bättre garanti men som du också säger man kan få byta ett antal skärmar och sluta upp med en ännu sämre skärm en man hade från början. X34P har 100 hz som standard men ingen vet riktigt när den släpps och vilket pris den landar på.

Varför jag kör med 21:9
PVP visst på en del spel kan du ändra inställningarna men just i pvp 20 vs 20 etc. så ser jag fienden bättre och snabbare än vid 16:9. Ja man kan köra med 3 skärmar istället (beroende hur långt ifrån du sitter så är periferi inte så bra med 3 skärmar anser jag i pvp) och curven på acern/asus är inte så jättestor önskar att den hade varit mer på båda panelerna, för att få ett bättre periferiseende.

Med 21:9 formatet ser jag fiende innan de går i stealth mode t e x och kan hard target dem för att snabbare hålla en node exempelvis. Ett antal onlinspel har stöd för 21:9.

Både Acer och Asus har scanlines.
Både Acer och Asus har flimmer (ca 1cm) högst upp på panelerna med Gsync igång @ 100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag har en pg348q och har inte haft några problem med den mer än att det är tungt att driva spel i 3440x1440 med ett 980ti. Inget flimmer i gsync, inga problem med 100Hz. blb är inget jag lider av direkt. Så jag är helnöjd.

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Medlem

Här finns en recension av AOC AG352UCG med VA-panel, 100hz och G-sync.

Det finns även en Asus med VA-panel och 100hz, men den kör freesync istället
Asus MX34VQ

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kör en ultrawide 2560x1080 och i till exempel ghost recon wildlands orkar ett överklockat GTX1080 på ultra inte mer än runt 50-60fps (jo det är så tungdrivet). Att då skaffa 3440x1440 på ett 970 så lär det som bäst bli 30fps i samma inställningar. Med andra ord är 100Hz lite av ett icke problem med så "tung" upplösning, många spel kommer inte orka upp i 100fps men med G-sync gör inte det så mycket, pendlar det mellan 50-100fps så kommer det ändå vara en mjuk och följsam leverans av frames. Alternativet är att sänka gpu tunga inställningar.
Vad det gäller ultrawide som helhet så kan jag definitivt rekommendera det då det ger en rätt speciell spelkänsla, man blir omsluten på ett sätt en normal 16:9 inte ger. En curved ultrawide ger i detta läge bäst upplevelse men kan ge lustiga effekter om man sitter & caddar eller annat workstation arbete.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonstrom:

Jag har en pg348q och har inte haft några problem med den mer än att det är tungt att driva spel i 3440x1440 med ett 980ti. Inget flimmer i gsync, inga problem med 100Hz. blb är inget jag lider av direkt. Så jag är helnöjd.

Flimmret har alla.
Endast 1cm högst upp på skärmen.
Syns endast i 100hz. Fast du kanske inte märker av det.

Scanlines har alla.
Vissa upptäcker det helt enkelt inte.

"blb är inget jag lider av"
Spela ett mörkt spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Problemet med IPS panelerna är inte bara BLB utan dessutom IPS glow, har personligen jäkligt svårt för båda av dessa och då har man tyvärr bara MVA typer kvar att välja på som har sina nackdelar även om kontrasten och svärtan på dessa är långt bättre än på IPS.

Edit: Det finns IPS paneler som helt saknar "IPS glow" men dessa är oftast svindyra då det kräver ett till lager av någon typ av filter på panelen. Exakt varför dessa skitdyra gamingskärmar inte har detta får man nog fråga ASUS & ACER, när dom nu ändå hela tiden hävdar "bästa upplevelsen"

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

HP skall väl också släppa sin OMEN X 35 nu i mars. Kan vara ett alternativ att kolla på också!

Permalänk
Medlem

Tack för all info, det är många som föreslå att vänta på grund av kommande teknik och det är säkert inte dumt alls. Precis som när man köper grafikkort eller CPU så finns det oftast något runt hörnet, frågan är bara det det är läge att slå till i det individuella fallet. Risken är ofta stor att även om man väntar så uppdagas det nackdelar och helt plötsligt bör man vänta ytterligare 1 år på kommande produkt.

Jag är tacksam till de som föreslår senare modeller och som länkar till nyheter på kommande produkter!

Dock så tror jag att ända viset att veta vad jag tycker är att packa upp och prova skärmen.

Frågan är om jag kan testa skärmen till 100% på min hårdvara? Eller om jag måste försöka låna in annan? Vad jag förstår så behöver jag upp i 100 hz och slå på g-sync.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Är tanken alltså att behålla skärmen i tio år?
Skrev alltså 3000:- för en skärm man köpt för 5000:- vilket är rimligt om man säljer den efter ett par år.

Ja, precis som tidigare skärm så siktar jag på 10 år, särskilt när priset är så här pass högt. Om den håller så länge är en annan 5a men det återstår att se.

Vill man sälja sin skärm efter par år så har man troligen misslyckats med att leta upp och köpa in korrekt skärm. MEN visst, om utvecklingen på skärmar ökar, vilket det kan uppfattas som just nu så finns det såklart en poäng i det. OLED och HDR kan helt klart vara något att läsa på om. 200 Hz ger jag dock inte mycket för, någonstans går gränsen där man inte kan märka av någon skillnad och på något vis så känns 200 Hz lite overkill.

Sen får vi inte glömma att de flesta skärmar idag klarar inte ens upp till 100hz och det är ändå dessa som säljer bäst. Så det handlar också om hur petig man är, många gånger tänker man inte på de små detaljerna när man väl spelar så länge som skärmen ligger på en rimlig nivå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Lothbrok:

Både Acer och Asus har scanlines.
Både Acer och Asus har flimmer (ca 1cm) högst upp på panelerna med Gsync igång @ 100hz.

Jo jag misstänker detta då det är samma panel och 100 hz även om Laxpudding sa att han inte hittade dem på asus:

Inga sådana linjer. Det skulle synas tydligt när jag testar, särskilt om de endast dyker upp i 90+ Hz men inte syns i 60 Hz. Vad kör du med för grafikkort?

En sak till priset är alldeles galet och Asus:en är oftast dyrare än Acern. Elgiganten och webbis har bara en kampanj på båda nu.

Skrivet av Neon:

Jag är tacksam till de som föreslår senare modeller och som länkar till nyheter på kommande produkter!

Dock så tror jag att ända viset att veta vad jag tycker är att packa upp och prova skärmen.

Ja prova X34 A:an som elgiganten har på rea. X34 A är en uppdaterad X34:a skiljer inte jättemycket på X34P och när P släpps vet ingen, hörde q2 och senast q4 2017:

Acer x34p kommer slutet på maj i svenska butiker enligt acer support.

Källa

Det var vad jag hörde med om P-modellen har också hört q4.

Permalänk
Medlem

Har nu satt upp skärmen och måste aäga att den är vid första glas imponerande! Riktigt fin bild på den. Har inte tittat efter defekterna än men jag har ställt in 100hz iallafall. Det jag först noterade var att bilden inte går ända ut till sargen? Är det meningen? Den lämnar ca 8mm från sargen vid sidorn och uppe? Har provat ställa om till Full-Screen i Nvidia Control Panel men ingen skillnad(slog tillbaka till Aspect ratio). Skärmen kör på sin native upplösning som är 3440x1440.

Är det meningen att bilden inte ska gå ända ut?

Hur testar jag enklast för dödapixlar?

För att testa defekten ni pratat om här så är det bara till att köra 100 hz och slå på g-sync någonstans?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hittade denna siten : http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php?p=1

Kunde inte se några döda pixlar, däremot lite backbleeding i övre vänster och höger hörn, dock inte mycket. Möjligen lite i vänster nedre hörn med men antar att lite backbleding är standard på allt med LCD

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det kan också vara IPS glow du ser om du har det i de ytersta hörnen, om det försvinner om du behåller vinkel mot skärmens axis men ökar avståndet till ett par meter så är det ips glow. om det är likadant oavsett vinkel och avstånd så är det BLB.
IPS glow kommer man inte ifrån på konsument IPS direkt, BLB däremot bör inte förekomma i högre grad på så pass dyra skärmar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Provade Battlefield One, efter det förstår man att det är en ultrawide skärm som gäller =D Rullade på bra på grafikkortet, dock osäker på vilken upplösning den kör? Den är inställd på Borderless och 1920x1200 59.97, upplösningen går inte ändra men det känns som att den kör högre upplösning änså, den fyller ju ut hela bredden utan att det ser suddigt ut?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Borderless windowed mode är exakt den upplösning och frekvens som du kör på skrivbordet i windows, detta kan då inte justeras i spelet, kör du fullscreen så kan du justera upplösning

PS. detta verktyg är ovärdeligt för spel som saknar ultra wide support
Kan vara farligt att använda för online pvp spel då det skulle kunna identifieras som fuskande, bara att inte aktivera på sådana titlar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Aha okay, ja det verkar som att det ska vara en svart bred kant runt bilden, d.v.s även innanför sargen. Var på Elgiganten och tittade på deras ex i utställningen, trotts gott om ljus så kunde man se att den hade backbleeding på liknande ställen som den jag har hemma nu. De sa att man absolut kunde få den bytt men att man då får lämna tillbaka den man har först och sen får de föra en ny beställning på skärmen efter som de inte hade fler hemma på lager.

Tänkte att jag får ta o prova denna ett par dagar nu först, vet inte än hur mycket backbleeding det ska vara eller om den stör mig. Sen tidigare har jag haft nolltollerans för detta men det är ett jäkla jobb att byta och mer eller mindre vartenda enhet har dessa problem(av de LCD produkter jag köpt sen tidigare).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att ta foto på backbleeding problem men såhär ser det ut med släckt omgivning och mobilkamera(LG G3).

http://i.imgur.com/C6Xz5Iv.jpg

Vad kan man förvänta sig av en skärm som denna? Skulle man kunna klassa detta som normalt eller kan det finnas en idé i att byta den?

Edit : Brightness 67m Contrast 50.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Neon:

Alltid svårt att ta foto på backbleeding problem men såhär ser det ut med släckt omgivning och mobilkamera(LG G3).

http://i.imgur.com/C6Xz5Iv.jpg
http://i.imgur.com/C6Xz5Iv.jpg

Vad kan man förvänta sig av en skärm som denna? Skulle man kunna klassa detta som normalt eller kan det finnas en idé i att byta den?

Edit : Brightness 67m Contrast 50.

BLB går alltid att få fram genom längre slutartider, vilket din telefon eventuellt har ställt in iom att rummet är mörkt.
Om du däremot kan bekräfta att det ser exakt likadant ut i verkligheten som på bilden så är det ju inge vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

BLB går alltid att få fram genom längre slutartider, vilket din telefon eventuellt har ställt in iom att rummet är mörkt.
Om du däremot kan bekräfta att det ser exakt likadant ut i verkligheten som på bilden så är det ju inge vidare.

Helt rätt, och det är därför jag skriver att det är svårt att ta foto på. MEN backbleedingen är ganska lik så som det ser ut på bilen dock så är övriga ej påverkade områden mer svarta i verkligheten istället för lysande som på bilden. Det är inte fullt så ojämn ihäller som det ser ut på bilden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Ser ut som att det är aningen överexponerat själva fotot, mycket av det på bilden ser du nog inte så kraftigt i verkligheten. Så här ser min ut i ett mycket mörkt rum.

Det ljusa till höger i bild är ett fönster med gardin framför som släpper in en del ströljus, du ser också hur något vitt på skärmen nästan skapar en aura av ljus i det svarta, detta är som i din bild en effekt av själva fotandet. Prova att ha en del av bilden visa vitt och sedan justera exponering tills det vita inte blöder så som det gör i din första bild.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Har skärmen åtminstone 100Hz så räcker det. Det är en helt enorm skillnad från 60Hz i spel. Jag hade inte betalat mer för att få säg 144Hz, skillnaden lär vara så liten att den är svår att se utan att ställa skärmarna intill varandra.
Jag kommer personligen gå på en 35" om jag skaffar ultrawide. Detta då jag inte vill gå ner i skärmyta från idag (16:9 32"). Har kollat på 34" och 35" intill varandra och det var ändå en betydande storleksskillnad.

Någonting jag märkte att jag inte gillar är skärmarna med kraftig böjning. X34'an verkar ha lagom mycket (3800R). 2000-1500R tycker jag verkar jobbiga att kolla på.

Permalänk
Medlem

Har en Acer X34a sen några månader. Är totalt sett väldigt nöjd. Bristerna är tillräckligt små för att jag ska glömma bort dem. Ok BLB och färgjämnhet. I princip ingen coilwhine, något jag annars är känslig för. Scanlines syns bara i vissa områden och när jag böjer mig fram och tittar närmare skärmen.

21:9 är nice både i spel och videoredigering. Till surf har man ingen nytta av det.

Förra skärmen var en Dell 60 Hz IPS som jag köpte som "mellanskärm" i väntan på den perfekta skärmen med högre uppdateringsfrekvens. Jag väntade i 5 år, hela tiden fanns något annat med ännu bättre teknik som kom snart. Fick tummen ur och köpte nåt till sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tack, jag ska försöka få bättre foto men jo, det syns ganska klart att det finns backbleeding i hörnen och vänster hörn är mer utsatta. Sen är det ju ändå lite trixigt för att man ser det olika bra beroende på var man positionerar sig framför skärmen. Jag är inte ute efter att hitta fel som jag ändå inte märker av utan jag vill bara säkerställa så att jag inte åker på en nit en vacker dag när de rätta bildförhållandena träder in.

I detta fallet räcker det ju att man får en svart bild på skärmen, då syns det ganska bra tyvärr.

Skrivet av anon12433:

G-sync verkar hjälpa en hel del också, imponerad av att Battlefield One rullar så pass bra på mitt grafikkort med denna upplösning.

Skrivet av Frux:

Scanlines har jag inte sett några så antingen har jag inte nog tränat öga eller så finns det inget på denna. Hör inte heller något cailwhine men som sagt en hel del BLB.

Jag tycker faktiskt att upplösningen och bredden är skön även när man surfar och annat liknande efter som man kan ha flera fönster i rimliga storlekar uppe samtidigt, man känner på något vis en frihet. På min 1920x1200 skärm så kändes det alltid som att jag inte fick plats med de fönster jag ville titta på samtidigt, iallafall inte i rimliga storlekar.

Ganska säker på att detta kommer bli en standard faktiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

DO IT!

Jag kör ASUS PG348Q och ångrar aaaaabsolut inte det köpet. Min fungerar klockrent utan några bekymmer. Jag driver PG348Q med SLI GTX 1080. Foten på asus likt acers är duktigt bred men jag provmonterade den bara och använder ett bordsarmsfäste med vesa monterad så det bekymmret finns inte längre. Köp dig en bred skärm, det är underbart att spela på

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det verkar som att HDR kommer starkt 2017 och även 144 hz. Tror faktiskt det är bättre att vänta ett tag till innan man köper skärm efter som det trotts allt ser ut att vara 2 relativt viktiga tekniker på ingång just nu. Det är trotts allt inte jätte ofta som skärmar kommer med något nytt mer än upplösning och hz. Sen har vi såklart OLED men det kommer nog ta något år till och så länge är jag inte redo att vänta.

Asus har sagt att deras HDR skärmar ska komma under Q2 men om det ingår någon ultrawide där återstår att se.

Misstänker att priset kommer säkert vara ganska mycket högre ibörjan, kanske 14 000 - 15 000 kr om man har otur.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-g-sync-hdr-a...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

De nya teknikerna och nya skärmarna kommer förmodligen då att kosta lika mycket som PG348Q och X34A gjorde när dom var nya.
Är väl därför du ser prissänkningar på dessa skärmar då nya generationen är snart på väg ut.
Har i vilket fall en X34A drivet med ett 1080.
Det var en liten period innan man vande sig med upplösningen, men nu tror jag att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till 16:9.

Permalänk
Medlem

Ja, just nu är tanken att gå tillbaka till 1920x1200 om än tillfälligt inte jätte kul men om den lönar sig i längden får man leva med det.

Vad jag förstår så kostade de ca 13 000 när de kom vilket är på tok för mycket för en skärm. Men det finns också en chans att priserna faktiskt har pressats ner sen dess.

Valet är allt annat än enkelt. Det sägs ju att HDR gör ganska stor skillnad men samtidigt säger vissa att tekniken redan används av speltillverkare men inte se effektivt som det blir med HDR i skärmen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide