Permalänk
Medlem

Driva Företag (frågor)

Hej,

Försöker få struktur på mitt företag. Har haft en Kickstarter kampanj som blev lyckad, och har efter det tagit förbeställningar på min hemsida. Har företag på mig själv med F-skatt sedel.

1. Tänkte starta företagskonto då det börjar bli förvirrande att ha företagsinkomster blandade med mitt personkonto. Vad är fördelarna med att ha ett företagskonto VS ett nytt personkonto på en annan bank för företaget? Vet att flesta banker tar 1000-2000kr i årsavgift på företagskonto. Får alla betalningar via Paypal, så behöver inte bankgiro osv. Behöver mest ett kort att ta utgifter på.

2. Skatta på Crowdfunding. Läste att för 2 år sen började de införa skatt för detta, vilket företaget kommer behöva betala. Sålde dock till över 45 länder, mesta i USA. Behöver företaget skatta för alla länder eller bara det som såldes i Sverige? Hittade detta citat från Sweclockers artikel om det "Reglerna gäller för transaktioner inom Sverige, men det är sannolikt att de flesta av medlemsländerna i EU kommer att införa dessa regler och då skulle transaktioner mellan medlemsländerna också beskattas."

3. Bokföringsprogram. Någon som har tips på bra och billigt program? Har sett reklam för en del appar som verkar göra det väldigt lätt. Mest inkomster och företagsutgifter som är relevant.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Zervant som bokföringsprogram. Gratis om man bara vill bokföra och inget annat. Helt webbaserat.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

1. Gå till dom olika bankerna och hör med dom. När jag startade mitt företag, visserligen AB så var dom väldigt hjälpsamma. Sen gjorde jag så att jag bad om materialet för alla tjänster dom erbjöd så att jag kunde sitta hemma och gå igenom, mycket av det dom försökte sälja på en var bara blaj.

2. Boka tid på skatteverket. Skatteverket VILL att du gör rätt, och dom hjälper dig om du bara ber om hjälp. Samma sak där, har varit enormt hjälpsamma mot mig.

3. Kör själv Visma, mest för att min revisor använder det. Tycker det är väldigt lätt, och dom har mycket videos på dom olika momenten som man kan kolla på. Har inte behövt vara i kontakt med supporten så den kan jag inte svara för.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.