Återbetalning av överbetalning i bitcoin

Permalänk
Medlem

Återbetalning av överbetalning i bitcoin

Köpte lite grejer från Webhallen i våras via deras bitcoin-betalning. Dum som jag är missade jag en nolla när jag skickade betalningen och betalade därför in 10ggr så mycket (betalningen var i decimaltal). Mailade direkt när jag insåg misstaget samma dag. Ärendet bollades runt på deras support i runt 6 månader där de bad mig kontakta deras betalningsmottagare Bitpay, och Bitbay bad mig kontakta Webhallen. Jag via Bitpay reda på att någon på Webhallen valt att acceptera överbetalningen till Webhallens konto istället för att skicka tillbaka pengarna i Bitcoin vilket enl. Webhallens support är det som normalt händer.

Efter att inte kommit någonstans kopplade jag ihop bitpay och webhallens support. Efter någon månad av detta fick jag en återbetalning från Webhallen på 12 kr (totala överbetalda värdet låg runt 4000kr). Mailade vidare ett tag och fick idag ett svar på att de vill återbetala runt 4000 kr i svenska kronor. Värdet på överbetalningen i bitcoin idag ligger dock på runt 17000.

Har jag rätt att kräva återbetalning av originalbeloppet i bitcoin (alt. dagsvärdet i SEK)?

TL;DR: Överbetalade i bitcoin, Webhallen drog ut på supporttiden 7 månader. De vill återbetala överbetalningen i SEK till värdet i våras vilket är mindre än en fjärdedel av dagsvärdet.

Edit. Detta gäller en överbetalning (jag har betalat mycket mer än vad vad jag fakturerats för), ej reklamation eller återköp.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att webbhallen mottog i SEK i våras och att bitpay endast konverterade som en mellanhand. Så då är det SEK som gäller då varorna köptes i SEK och inte någon annan ”valuta”.

Så det är cirka 4000 kr du bör få tillbaka.

Ex om du hade köpt genom en riktig valuta ex dollar så hade ändå fakturan varit i SEK. Mellanhanden, ex swedbank, hade endast konverterat på betalningsdagen till korrekt valuta, SEK, till webbhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna text handlar om återköp av vara men man kan ju tycka att den borde gå att applicera i ditt fall:

"Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar Webhallen kunden för en alternativ lösning. (För order lagd med Bitcoin återbetalas orderns värde i Svenska kronor enligt dagsaktuella priserna i SEK.)" Dvs, du borde få tillbaka 17000:-. Men det handlar som sagt om återköp av produkt och det är de facto inte vad ditt fall handlar om.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Jag tycker att om de sålt mina bitcoin jag överbetalat har de gjort fel. Om det vore en reklamation eller om de skött återbetalningen inom rimlig tid (absolut max 3 månader) hade jag gått med på det. Men det är deras support som dragit ut på ärendet över 7 månader vilket betyder att om jag accepterar återbetalningen har jag förlorat 13k.

Så vitt jag ser det är det samma som om de av misstag skickat för många produkter, och jag gått och sålt dem vidare och bara erbjudit summan jag sålt dem för som kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan tänka mig att webbhallen mottog i SEK i våras och att bitpay endast konverterade som en mellanhand. Så då är det SEK som gäller då varorna köptes i SEK och inte någon annan ”valuta”.

Så det är cirka 4000 kr du bör få tillbaka.

Ex om du hade köpt genom en riktig valuta ex dollar så hade ändå fakturan varit i SEK. Mellanhanden, ex swedbank, hade endast konverterat på betalningsdagen till korrekt valuta, SEK, till webbhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om detta stämmer har ju bitpay fått en jävla extrasumma som de ej betalt till webhallen från TS, oavsett så ska han enligt mitt tycke få tillbaka den mängd bitcoins han betalt. Även om den störtdykt till ett 0-värde skulle han fått tillbaks den summa bitcoins han betalt.

Samma sak oavsett valuta

_____
Tänkte fel där, tyckte det stod att webhallen fick rätt summa i sek.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@Jukkz: om värdet gått ner då och varit värt mindre än varan du köpte då? hade du betalat dom då?

Permalänk
Medlem

Står det SEK eller BTC på fakturan/kvittot?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

@Jukkz: om värdet gått ner då och varit värt mindre än varan du köpte då? hade du betalat dom då?

Jag hade accepterat det men krävt kompensation pga att de inte skött ärendet inom rimlig tid.

Permalänk
Medlem

Jag håller med @SIEMPRE på denna. Det är ju trots allt deras fel att det dragit ut på tiden så pass länge och de säger klart och tydligt att deras policy med Bitcoin är att betala tillbaka enligt dagsaktuella priser. Det borde inte vara skillnad mellan ett återköp och att få pengar tillbaka av annan anledning. Så tryck upp deras policy i ansiktet på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Står det SEK eller BTC på fakturan/kvittot?

Skickades från m.sweclockers.com

På kvittot står bara summan för värdet på produkterna, ej överbetalningen.

Permalänk
Avstängd

Tiden bör ju vara en faktor här tycker man. Eftersom du kontaktade dom direkt när problemet uppstod borde du ju få tillbaka så mycket som du har förlorat på att dom segat med ett ärende som verkar väldigt simpelt utifrån det du beskrivit.

Exempelvis hade du ju förmodligen accepterat 4000kr om dom betalade tillbaks pengarna inom RIMLIG tid (vilket i mina ögon är max 2 veckor i ett fall som detta?) men nu 7 månader senare så känns det genast orimligt att godkänna denna summa när webhallen självklart tjänat på denna dealen (tvivlar även starkt på att deras bitcoins säljs direkt till mellanhanden, webhallen har säkert sparat dom i väntan på att priset skulle gå upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Om detta stämmer har ju bitpay fått en jävla extrasumma som de ej betalt till webhallen från TS, oavsett så ska han enligt mitt tycke få tillbaka den mängd bitcoins han betalt. Även om den störtdykt till ett 0-värde skulle han fått tillbaks den summa bitcoins han betalt.

Samma sak oavsett valuta

_____
Tänkte fel där, tyckte det stod att webhallen fick rätt summa i sek.

När jag kontaktat bitpay har jag fått som svar att säljaren valt att kreditera hela överbetalningen till sitt konto istället för att välja att återbetala den. Någon på webhallen har alltså gjort fel och valt att acceptera överbetalningen istället för att återbetala den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkz:

När jag kontaktat bitpay har jag fått som svar att säljaren valt att kreditera hela överbetalningen till sitt konto istället för att välja att återbetala den. Någon på webhallen har alltså gjort fel och valt att acceptera överbetalningen istället för att återbetala den.

Då ska du ju definitivt få den summan i bitcoins

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Driver du ärendet vidare så har du rätt till ränta på din utbetalning.
Om dem accepterar kryptovalutor och valutan i sig är värd så som du skriver ovan, det går säkert att bevisa skitenkelt, så ska du få tillbaka det du betalat i värde. Inte vad dem anser att du ska få tillbaka genom en "konvertering" eller dylikt.

Slutsummeringen handlar egentligen om att du betalat motsvarande 17000SEK oavsett vilken valuta du nyttjat, så länge valutan var tillgänglig som betalalternativ.

Edit:

Läser lite i tråden och det är fantastiskt hur folk kan uppleva att köpevillkor trumfar lagen.
Webhallen eller i vilket fall vilken ÅF som helst ska mao kunna skriva t ex

"observera att om ni betalar summan x i sedvanlig svensk valuta så kommer vi enbart utbetala summan y oavkortat"

Vem hade accepterat det då? Inte en enda själ. Det har alltså ingen betydelse om det var dollar, danska kronor, norska eller forntida valutor för den delen. Det är summan som gäller. I detta fall konverterar ju den i SEK till 17.000~ enl. trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Driver du ärendet vidare så har du rätt till ränta på din utbetalning.
Om dem accepterar kryptovalutor och valutan i sig är värd så som du skriver ovan, det går säkert att bevisa skitenkelt, så ska du få tillbaka det du betalat i värde. Inte vad dem anser att du ska få tillbaka genom en "konvertering" eller dylikt.

Slutsummeringen handlar egentligen om att du betalat motsvarande 17000SEK oavsett vilken valuta du nyttjat, så länge valutan var tillgänglig som betalalternativ.

Edit:

Läser lite i tråden och det är fantastiskt hur folk kan uppleva att köpevillkor trumfar lagen.
Webhallen eller i vilket fall vilken ÅF som helst ska mao kunna skriva t ex

"observera att om ni betalar summan x i sedvanlig svensk valuta så kommer vi enbart utbetala summan y oavkortat"

Vem hade accepterat det då? Inte en enda själ. Det har alltså ingen betydelse om det var dollar, danska kronor, norska eller forntida valutor för den delen. Det är summan som gäller. I detta fall konverterar ju den i SEK till 17.000~ enl. trådskaparen.

Nej.
Webbhallen accepterar inte BTC direkt. De accepterar att en mellanhand används som konverterar BTC till SEK som sedan betalas till webbis. Webbhallen får alltså bara SEK och inget annat. På fakturan står det SEK. Om TA väljer att betala med sin zimbabwianska bank och dess dollar (och som sedan sagda bank konverterar till sEK på betalningsdagen) spelar ingen roll för webbis. Allt de får är SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Nej.
Webbhallen accepterar inte BTC direkt. De accepterar att en mellanhand används som konverterar BTC till SEK som sedan betalas till webbis.

Skickades från m.sweclockers.com

!? Det förändrar absolut ingenting. Paypal är bl a en sådan aktör.

Permalänk
Medlem

För mig känns det solklart att du ska få tillbaka beloppet i Bitcoin då det var den valutan du betalde med. Valutakursen ska inte ha med saken att göra.

Säg att jag köper prylar från Amazon i Tyskland och betalar i Euro, skulle jag returnera något så skulle jag givetvis få tillbaka i Euro. Detta kan ge både för och nackdelar men det måsta vara det rätta sättet att sköta det på.

PS! Tar man på sig ansvaret att sälja i olika valuta får man stå sitt kast. Webhallen var lite coola och var väl först med acceptera Bitcoin, frågan är hur genomtänkt det var...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

!? Det förändrar absolut ingenting. Paypal är bl a en sådan aktör.

Du har helt rätt. Osäker på internationell köplag i det fallet dock. Men känner på mig att principen är densamme. Det är valutan som står på fakturan som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

För mig känns det solklart att du ska få tillbaka beloppet i Bitcoin då det var den valutan du betalde med. Valutakursen ska inte ha med saken att göra.

Säg att jag köper prylar från Amazon i Tyskland och betalar i Euro, skulle jag returnera något så skulle jag givetvis få tillbaka i Euro. Detta kan ge både för och nackdelar men det måsta vara det rätta sättet att sköta det på.

Om du inte har ett eurokonto så lär det vl vara SEK som dras från ditt perspektiv? Banken konverterar till euro och ev återbetalning sker med euro, inte SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej.
Webbhallen accepterar inte BTC direkt. De accepterar att en mellanhand används som konverterar BTC till SEK som sedan betalas till webbis. Webbhallen får alltså bara SEK och inget annat. På fakturan står det SEK. Om TA väljer att betala med sin zimbabwianska bank och dess dollar (och som sedan sagda bank konverterar till sEK på betalningsdagen) spelar ingen roll för webbis. Allt de får är SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

De accepterar bitcoin. Deras återbetalningar skickas normalt sett tillbaka som bitcoin. Problemet är att någon hos dem valt att acceptera min återbetalning som SEK till deras eget konto (enl. Bitpays support).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Du har helt rätt. Osäker på internationell köplag i det fallet dock. Men känner på mig att principen är densamme. Det är valutan som står på fakturan som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsumenten är skyddad enl. svensk lag och det tillämpas just i detta fall eftersom Webhallen erbjuder just att en mellanhand går i god för en valuta eller hur man nu vill lägga upp det. För kunden är det potatis potäter eftersom valuta för kunden är precis vad valuta innebär.

Tycker bara Webhallen kan kommentera att ett fel är begånget och att dem ska hosta upp cashen...ja så vida det som sägs är korrekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jukkz:

De accepterar bitcoin. Deras återbetalningar skickas normalt sett tillbaka som bitcoin. Problemet är att någon hos dem valt att acceptera min återbetalning som SEK till deras eget konto (enl. Bitpays support).

Det skulle aldrig flyga för en bank så du e safe, såvida din story är korrekt med vad du presenterat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om du inte har ett eurokonto så lär det vl vara SEK som dras från ditt perspektiv? Banken konverterar till euro och ev återbetalning sker med euro, inte SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper inte varorna från banken utan från Amazon i detta fallet. Jag betalar i Euro till Amazon och sedan när min bank ska belasta mitt kreditkort så omvandlar de till SEK. Om en retur och återbetalning ska ske så går det samma väg tillbaka.

Har själv varit med om exakt detta då jag returnerade saker till Amazon UK och förlorade några kronor på förändrad växlingskurs.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ska ut en sväng, men postar ett citat från bitpays support där de förklarar att webhallen accepterat överbetalningen till sitt eget konto istället för att återbetala (personinformation bortklippt):

Bitpay:

Citat:

The original price of invoice <id> was <~400> SEK.
The overpayment (<~4000> SEK) was manually accepted by WebHallen on <date> and credited to WebHallen's merchant account.

Ett till från i oktober:

Citat:

Hello <Webhallen Support>,
Based on our log, you did accepted the overpayment for this invoice. It was not refunded to the customer.
If you log into your BitPay merchant account on the following link, <link> you will see the overpayment was credited to your account.
Best regards,
<Name>
Sales Engineer
BitPay, Inc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag köper inte varorna från banken utan från Amazon i detta fallet. Jag betalar i Euro till Amazon och sedan när min bank ska belasta mitt kreditkort så omvandlar de till SEK. Om en retur och återbetalning ska ske så går det samma väg tillbaka.

Har själv varit med om exakt detta då jag returnerade saker till Amazon UK och förlorade några kronor på förändrad växlingskurs.

På samma sätt med webbhallen så betalar du i SEK men belastas med BTC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

På samma sätt med webbhallen så betalar du i SEK men belastas med BTC

Skickades från m.sweclockers.com

Nix, jag betalar till säljaren i Euro i mitt exempel men min bank tar fram en växlingskurs för att kunna belasta mitt konto med SEK.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har inte Webhallen en egen tråd eller liknande där personal brukar svara? Bättre att skriva där kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, jag betalar till säljaren i Euro i mitt exempel men min bank tar fram en växlingskurs för att kunna belasta mitt konto med SEK.

Ja. Bitpay agerar som din bank i detta exempel.
TS har betalat till webbhallen i SEK.
Det har skett genom att TS gett bitpay (banken) BTC som konverterat till SEK som slutligen hamnat hos webbhallen.

Om fakturan hade varit i BTC så hade det varit en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja. Bitpay agerar som din bank i detta exempel.
TS har betalat till webbhallen i SEK.
Det har skett genom att TS gett bitpay (banken) BTC som konverterat till SEK som slutligen hamnat hos webbhallen.

Om fakturan hade varit i BTC så hade det varit en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att Webhallen debiterat TS i SEK? När jag handlar från ställen som inte använder SEK som betalningsvaluta så framgår det av fakturan. Jag tror att TS har debiterat TS i Bitcoin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har inte Webhallen en egen tråd eller liknande där personal brukar svara? Bättre att skriva där kanske...

@Webhallen

Nu kommer de inte missa tråden iallafall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator