@Gawgizz, @FireFox, @BeerBelly, @Bakgrund, @BasseBaba, @Zyzlite, @Chrisj, @Elgiganten
Hej,
Vill bara skriva lite om hur min historia fortlöpte, så att ingen går och undrar i onödan! Jag vill också skriva detta för att ge lite credd till den medarbetare som till slut faktiskt hjälpte mig. @Elgiganten, du kan väl hälsa och tacka.
Jag var som sagt där på onsdagen (den 1/11) och fick några timmar senare ett sms från "ElGiganten" (som självklart inte gick att svara på) att ärendet var avslutat och att jag var välkommen att beställa en ny vara. Jag hörde av mig till deras kundtjänst och de startade ett case.
De som vill läsa min redogörelse lite mer detaljerat är välkommen att bläddra tillbaka ett par sidor.
Nu till fortsättningen. Dagen därpå (torsdag) fick jag ett mail från deras kundtjänst/de som jobbade på mitt "case" att tillgångsgarantin inte gällde "då det inte gäller produkter annonserade i vårat stora annonsblad, som skickas ut till alla." Jag svarade efter ca 60 min att det inte framgick över huvud taget på deras hemsida och klistrade in deras villkor angående 3 dagars tillgångsgaranti. Jag bifogade även mitt mobilnummer och välkomnade ett samtal.
Jag väntade på svar och tänkte att om de väl har börjat på ett case, så borde kontakten vara tät och både jag och Elgiganten kan få gå till botten med detta ärende. Men inget svar erhölls. Jag ringde ett par timmar senare återigen till kundtjänst. Där fick jag prata med en man som skummade igenom det jag skrivit och sa något i stil med "de kommer höra av sig när de hittat vart på hemsidan det står att det inte gäller"...
Då bad jag istället att få prata med dem direkt. Det gick inte. Jag bad även att få bli kopplad till butik. Det gick inte. Däremot skulle han höra av sig till butiken och de skulle ringa upp mig. Hela torsdagen gick och jag fick varken mail eller samtal. Ännu en gång var återkopplingen och uppföljningen obefintlig. Jag hade vid torsdag kväll bestämt mig för att åka tillbaka till butiken för att få prata med någon som faktiskt lyssnar och kan bemöta det jag hade att säga. Eftersom jag hade ett fullt schema på fredagen så fick lördag bli dagen för mitt återbesök.
Nu till vändningen.
Jag fick ett samtal från ett vanligt mobilnummer på fredag kväll runt 18. Personen hade ett helt annat bemötande än någon annan jag talat med i detta ärende. På långa vägar. Han sa att han ringde från Elgiganten men att han använde sitt privata nummer för att jag skulle kunna höra av mig om det var något, men han erbjöd sig också att ringa från ett nummer från Elgiganten om jag så skulle vilja det (jag tackade nej). Han frågade om jag fortfarande var intresserad av grafikkortet och sa att han i så fall personligen ska lägga kortet åt sidan för att försäkra sig och mig om att det hamnade rätt. Jag blev såklart chockad över denna totalomvändning från Elgigantens sida men var självklart jätteglad. Han tog sig verkligen tid att svara på mina frågor och funderingar jag hade på hur detta hade skötts och han kändes genuint intresserad av att få mig att må bättre och rädda min syn på Elgiganten. Vi pratade nästan en kvart och jag fick reda på att de har haft en generellt väldigt tung vecka. Han uttryckte på ett mycket genuint sätt sin besvikelse över att jag som kund har hamnat i kläm. Inget i samtalet känns krystat eller stressat utan han tog sig verkligen tid. Till sist bestämde vi att jag skulle komma in till butiken dagen efter (lördag) och han sa att jag väldigt gärna får kontakta honom i butiken för vidare återkoppling.
Dagen därpå tog jag mig till butiken. Frågade efter honom i kassan och de pekade på en man som stod en bit bort. Där fick jag återigen ett genuint bemötande där han gjorde vad han kunde för att rädda min syn på Elgiganten. Han fick svara på frågor jag hade (som han säkert hade svarat på dagen innan, men det gjorde han igen). Han frågade om jag ville ha presentkort, men jag sa att det inte behövdes. Det var inte pengarna det handlade om. Han berättade att de skulle utvärdera allt som hänt under veckan och ville att jag skulle veta att det skulle komma något positivt ur denna historia.
När jag väl hade fått prata av mig lite så gick han själv till lagret och hämtade varan. Vi gick gemensamt till en kassa där han sa till personalen i kassan att denne skulle dra av 500 kr på priset. Jag tittade förvånat och han sa att eftersom jag inte ville ha presentkortet (eftersom jag även uttryck att chansen att jag skulle återvända var minimal) så ville han göra något på priset direkt.
Jag vill tacka mannen på kungens kurva som totalt räddade min syn på Elgiganten. Han var mycket mån av att göra det bästa av den situation som uppkommit. Han kändes hela tiden genuint intresserad av att få mig att må bättre. Jag skulle vilja nämna honom vid namn men tänker att det kanske inte är så bra. Han vände ett totalt värdelöst kundbemötande hela vägen till något positivt. Såhär några veckor efteråt känner till och med att jag vill handla på Elgiganten Kungens Kurva igen, trots allt som hände.
Jag förstår att vissa av er som läser detta tycker att jag är en snål jävel som borde veta bättre. Jag respekterar självklart den åsikten, men för mig blev detta en principsak. Det bemötandet jag fick till en början var enligt mig allt annat än ok.
tl;dr
En medarbetare på Elgiganten Kungens Kurva vände en mycket tråkig kundupplevelse till något starkt positivt genom sitt genuina sätt och goda vilja. Jag fick den utannonserade produkten (gtx 1080) samma vecka till ett ännu mer rabatterat pris. (3944 kr, inklusive Destiny 2 och Assasins Creed).