Nvidias nya variant av GT1030 har avsevärt sämre prestanda än tidigare GT1030!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som konsument är man fri att välja rätt butik i det avseendet.

(Citatet avser returvillkor i butiker.) Absolut! Jag håller med! Själv använder jag det som en faktor när jag väljer vilken butik jag ska köpa något hos. Det jag vände mig mot var ditt påstående att det fanns lagstadgad konsumenträtt som skyddar dig mot det här oavsett.

Skrivet av Sveklockarn:

Det här är egentligen kontentan av hela tråden, att en konsument bör vänja sig vid att rannsaka vad de köper. Tråden kunde varit lite sedelärande istället för ännu en smutskastning utan proportioner.

Det är också det jag huvudsakligen har mitt personliga korståg mot här i tråden - själva idén om att vuxna i vissa ömmande situationer inte skulle vara ansvariga för högst frivilliga handlingar.

Jag är lite inne på samma spår. Så länge det är lagligt för en tillverkare att bete sig så här och de faktiskt gör på det här sättet så är man tyvärr tvungen att hålla koll på sånt här fiffel och båg. I slutändan är det kundens ansvar, ingen annans. Det Nvidia gör är lagligt, alltså är det upp till kunden att se upp att hen inte blir lurad.

Jag anser dock att det är omoraliskt och direkt fel av Nvidia att bete sig på det här sättet.

Så, enligt lagen och enligt pragmatiken så är det kunden som gör fel när han inte kollar upp vad han köper.

Moraliskt så är det Nvidia som gör fel när de vilseleder på det här sättet.

Det ena utesluter inte det andra. Men om jag fick bestämma skulle det vara olagligt att göra som Nvidia gör (så länge man kan hitta på någon finurlig formulering i lagstiftningen som gör att det inte får några orimliga konsekvenser).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyprus:

GT 1030 2GB DDR4 vs GT 1030 2GB GDDR5 syns väl också i namnet. Någon Scam som trådskaparen vill ha det till är det sannerligen inte.

Fast det syns inte i namnet, även de med DDR4 heter oftast helt enkelt GT 1030.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s367982854&o=produkt_p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som kommer ihåg Kingston V300 fulingen? Jag tror inte att det var många som försvarade Kingston.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

@pv2b
Ja det är kundens ansvar att köpa den produkt man är ute efter.

Man köper ju inte en dildo om man ska ha en elvisp, gäller att läsa vad produkten är till för.
Sådana här smutskastar trådar borde låsas och TS varnas för troll kan man tycka.

Är ju ett bra lågbudget kort om man är ute efter ett sådant så det är väl inget scam?

https://static.techspot.com/articles-info/1658/images/2018-07-09-image-2.jpg

Bilden du visar målar upp GT 1030 som ett spelkort (tvärt emot vad t.ex. @Yoshman säger).

Att då sälja en GT 1030-variant med DDR4 som är ännu sämre än det redan marginella GT 1030 med GDDR5 är precis vad problemet är. Snarare så är det väl med din liknelse Nvidia som säljer en dildo som om den vore en elvisp... och sedan får en massa försvar i forumtrådar om att man skulle kollat närmare. "Men du kan ju se på formen att det klart och tydligt är en dildo, inte en elvisp. Läs specarna för fan, skit i vad som står i stor fet text på själva lådan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast det syns inte i namnet, även de med DDR4 heter oftast helt enkelt GT 1030.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s367982854&o=produkt_p...

Var bara ett av dom korten som det inte stod DDR4 på när man gick in på butikens sida.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är det någon som kommer ihåg Kingston V300 fulingen? Jag tror inte att det var många som försvarade Kingston.

Var nära nog ingen som försvarade dem. Men Intel, Nvidia och i viss mån AMD har grupper av extrema fans som försvarar precis vadsomhelst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Var bara ett av dom korten som det inte stod DDR4 på när man gick in på butikens sida.

GT 1030 med DDR4 minne.

GT 1030 med DDR4 minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trodde att du pratade om namnet på prisjakt men i butiken står det DDR4.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Ratatosk: Är tredjepartstillverkarnas val Nvidias ansvar?

Det är ju en produkt av Nvidia, tycker du det är orimligt att man som konsument ska veta vad man köper. Har man läst på tester för att sedan köpa ett gt 1030 för att det verkar vara ett bra kort för en kontorsdator men även klara enkla spel vid regniga söndagar för en person vars huvudsyfte är att bruka datorn till annat än spel. Blir då inte den personen något lurad när den regniga dagen kommer och personen startar sitt spel och det inte fungerar. Varför undrar då personen, det fungerade ju så fint i testerna online som den läste innan köpet. Jasså det har dykt upp en ny version.

Vare sig företaget heter Nvidia eller om det heter AMD så är väl alltid tydlighet jämte mot kund alltid att föredra, även om gt 1030 kanske ej säljs primärt som spelkort så skall man som kund kunna ha möjlighet att veta vad man köper utan att vara doktorand i ämnet.

Permalänk
Hjälpsam

Kalle har fått en tusenlapp i present av Morfar.
Glad i hågen knallar han iväg till Elgiganten för att köpa ett Nvida grafikkort, "eftersom Nvida är bäst, det har kompisarna sagt!"
Han bläddrar och väljer bland kartongerna inte fasen ser han att ett kort är hälften så starkt som ett annat.
Är det OK att lura barn? har de bara sig själv att skylla, "eftersom de inte satt sig in i specifikationerna"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Kalle har fått en tusenlapp i present av Morfar.
Glad i hågen knallar han iväg till Elgiganten för att köpa ett Nvida grafikkort, "eftersom Nvida är bäst, det har kompisarna sagt!"
Han bläddrar och väljer bland kartongerna inte fasen ser han att ett kort är hälften så starkt som ett annat.
Är det OK att lura barn? har de bara sig själv att skylla, "eftersom de inte satt sig in i specifikationerna"?

Det går att hitta på vad som helst så det låter dåligt.

Är ju som att säga att amd lurat vuxna att köpa deras cpu för spel 🤪😑😉

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

@pv2b
Ja det är kundens ansvar att köpa den produkt man är ute efter.

Man köper ju inte en dildo om man ska ha en elvisp, gäller att läsa vad produkten är till för.
Sådana här smutskastar trådar borde låsas och TS varnas för troll kan man tycka.

Är ju ett bra lågbudget kort om man är ute efter ett sådant så det är väl inget scam?

https://static.techspot.com/articles-info/1658/images/2018-07-09-image-2.jpg

Jag anser att du borde bannas för troll.

"Providing the best environment for gaming and multimedia."

"PERFORMANCE

Pascal-powered graphics cards give you superior performance and power efficiency, built using ultra-fast FinFET and supporting DirectX™ 12 features to deliver the fastest, smoothest, most power-efficient gaming experiences."

https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GT-1030-2GHD4-LP-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker man borde ta reda på det innan man köper iallafall.

Vilket resonemang, hur ska man ta reda på något om man inte vet att det finns?
Enligt er som försvarar detta ska man alltså sitta och söka på "different models of GTX XXX" för att säkerställa att inga fuffens modeller finns?

Herregud alltså...

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@anon200632: Nej, det är det inte. Hade AMD däremot sålt två versioner av 1800X och den ena hade haft 8 core och 16 trådar och den andra hade haft 4 core och 8 trådar till samma pris så hade nog även du och ni andra som tycker att det är helt ok vad nVidia gör nu reagerat. Får man hoppas ivf. Fast kanske anser du att 1800X och 1400/1500X är ju precis samma sak så egentligen borde AMD kalla dessa samma sak. Det är ju 3 stycken 1800X enligt er syn på det hela.

Lade till lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Decimal: Nej, det är det inte. Hade AMD däremot sålt två versioner av 1800X och den ena hade haft 8 core och 16 trådar och den andra hade haft 4 core och 8 trådar till samma pris så hade nog även du och ni andra som tycker att det är helt ok vad nVidia gör nu reagerat. Får man hoppas ivf. Fast kanske anser du att 1800X och 1400/1500X är ju precis samma sak så egentligen borde AMD kalla dessa samma sak. Det är ju 3 stycken 1800X enligt er syn på det hela.

Dåligt exempel AMD är inte så mycket bättre gällande grafikkort dock är de bättre denna generation generellt sett år är både GDDR5 och DDR3 vanligt på Nvidia kort under x50/xx50 DDR4 ersätter nog DDR3.

GT730 och GT740 har båda modeller med DDR3 och GDDR5 där GDDR5 presterar väsentligt bättre.

För AMD del så fanns det både R7 240 och R7 250 modeller med GDDR5 och DDR3 som sagt AMD verkar ha blivit bättre på denna punkt.

Tycker att Nvidia borde döpt grafikkortet till GT1030LE alternativ skärt ned på Cuda Cores och sålt den billigare som GT1020 håller med att det är svårt att veta vilket grafikkort man köper om man inte är insatt med detta är tyvärr inget nytt.

Ifall du vill göra en Ryzen jämförelse så är en bättre jämförelse om en Ryzen CPU bara skulle kunna köra Single Channel istället för Dual Channel man förlorar ganska mycket prestanda ifall man kör Single Channel i vissa applikationer och gör ingen skillnad i vissa applikationer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Min poäng är denna: Kommer någon som köper detta kort märka av denna prestandaförlust?

Svar ja och oavsett vilket så är det inte mindre fel att det sker på ett 1030 än en nerfad version av 1080ti som ändå hette 1080ti.
Förkastligt att hålla på som Nvidia gjort på senaste tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Som du vet så kanske alla inte har tid att lägga ner för att se att deras produkt som de köper inte ska vara missvisande. Köper jag ett gtx 1080 prestanda så borde jag få gtx 1080 prestanda, men sen råkade jag köpa gddr4 gtx 1080 och missade att det stod så på boxen och har nu hälften av prestandan av ett med gddr5x. Tycker du då det inte är en aning missvisande? Tycker du det håller standaren att kallas ett gtx 1080 om det nu skiljer sig hälften?

Eller ska vi börja behöva kolla upp flera timmar på allt vi köper idag så att vi inte faller i sådana fällor?

Klart Nvidia inte gör något juridiskt fel men att hålla på med sådana fasoner kallas bara fulspel. Dom kom undan med 1060 3gb för det höll sig i närheten av 6gb. Men med detta så har Nvidia gått ett steg längre.

Rofl.. har man inte "tid" är pga:
1. Man bryr sig inte
2. Man har inte alla indianer i kanoten

Är 3GB i närheten av 6GB, hälften är väl kanske inte att klassas som i "närheten"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Rofl.. har man inte "tid" är pga:
1. Man bryr sig inte
2. Man har inte alla indianer i kanoten

Är 3GB i närheten av 6GB, hälften är väl kanske inte att klassas som i "närheten"

Jag tror han syftar på skillnaden i CUDA cores. Det är inte bara RAM-minnesmängden som skiljer GTX 1060 3GB och GTX 1060 6GB på. Och att han syftar på att de ligger så pass nära i prestanda ändå att många ändå är beredda att acceptera det.

Permalänk
Medlem

Jag skummade igenom både videon och tråden. Om jag förstått rätt har de introducerat en lägre presterande 1030 "under bordet", och är inte tydliga med att skylta detta. Till skillnad från 1060 3GB vs 6GB som var småfult så var det gjort från start, och folk var medvetna om att det var två modeller som har skillnader, och (att de skiljer sig) är tydligt skyltade så folk vet vilken de köper, så jag ser inte hur det går att jämföra. Ena är småful och andra rent vedervärdig.

Om detta stämmer förstår jag inte ens varför det är en debatt om det är scam eller inte. Främsta argumentet mot scam jag sett i denna tråd har varit DYR (gör din egen research). Detta argument håller inte. Inte för fem öre. Mycket för att oddsen att dessa individer lever som de predikar är närmast icke-existerande.

Men det är antaganden från min sida så låt mig erbjuda tre argument för att detta är ett uppenbart scam.

1) DYR.

Jag har skrivit dryga 2 A4 på denna punkt full med exempel och perspektiv, men jag valde att ta bort det då knappt jag orkar läsa så mycket dravel. Poängen bottnar i att om du vet vad en G403 har för specs, du köper en G403, så förväntar du dig att få en G403 och inte en SURPRISE! Här är en light edition! Läs det finstilta nästa gång! Tack för stålarna! Precis som när jag komponerade en Coffee Lake gamingdator till en polare förra året och valde ett bra moderkort med samma socket som sen visade sig inte vara kompatibel. Well, that's a first. Och vad jag läst runtom webben var jag inte den enda som gick på det.

2) Billig läxa

Jag såg någon argumentera i denna tråd att det är en billig läxa då 1030 är så billig. Vi är egocentriska av natur så det är lätt att glömma bort detta. Det är billigt för oss med pengar, för oss som inte ens skulle överväga att köpa en 1030. Vi kan alltså inte ens relatera till detta. Den grupp kunder som faktiskt inte bara överväger utan även köper en 1030 har garanterat större andel ekonomiskt utsatta personer. Jag säger inte att alla är, jag säger större andel.

De som är ekonomiskt utsatta har liksom lite andra saker att fokusera på än att sätta sig ner, ta sig tid de inte har, plocka stressen och sömnbristen ur kroppen och lägga den vid sidan av så de kan fokusera, och bläddra igenom teknisk jargong en försumbar andel av befolkningen begriper och klura ut vad de exakt innebär i praktiken. Som att stjäla handväska från en pensionär, eller glass från ett barn; försvarslösa offer. Det är denna grupp som Nvidia scammar. Fatta hur lågt det är.

3) Skyddar sig

Att de skyltar med DDR4 på kartongen och vad jag ser ingenstans annars är för att de ska kunna skydda sig. De kan peka på boxen och säga att det står där, vilket det gör. Men folk kollar inte där, vilket de vet. Och trots att vissa kan skrika FULSPEL fortsätter folk köpa Nvidias kort, vilket de är okej med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

Och trots att vissa kan skrika FULSPEL fortsätter folk köpa Nvidias kort, vilket de är okej med.

Problemet är att det inte går att bojkotta de grafikkretstillverkare som håller på med de här dumheterna, eftersom även AMD gjort liknande saker i närtid. Ska man bojkotta både AMD och Nvidia blir det svårt. Det enda vore väl att bara köra inbyggd Intel-grafik, men det spelar du inga spel med särskilt väl... (inte än i alla fall.)

I det här fallet finns det (om man faktiskt vill ha ett grafikkort) tyvärr inget annat att göra än att protestera högljutt, vara informerad, och informera.

Edit: Du verkar inte ens gå helt säker mot sånt här om du kör Intel heller. Verkar vara så att det finns lite olika versioner av Intel UHD Graphics 630 också, en variant med 23 execution units tom boostar upp till 1150 MHz, en annan med 24 execution units som boostar upp till 1200 MHz. Har ingen närmare info än Wikipedia (leta efter Coffee Lake så ser ni att det finns två varianter). Där kan vi dock verkligen tala om storm i ett vattenglas... det blir till att köra datorn utan grafik helt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett flertal gånger har det påpekats att det här inte är ett okej fenomen oavsett om tillverkaren heter AMD, Nvidia eller Intel. Just den här tråden handlar om Nvidias fulspel. Det är kanske därför kritik mot just Nvidia är lite överrepresenterad i just den här tråden. Det är så det ska se ut som ett forum som försöker vara on topic.

För det andra så handlar det här inte om något krig om Nvidia mot AMD mot Intel mot något annat. Det här handlar om inget annat än vi konsumenter mot tillverkarna. Det fulspel som Nvidia håller på med (i det här fallet) är inte att de spelar fult mot AMD, utan de spelar fult mot oss konsumenter, inget annat. Man behöver inte vara AMD-fan för att tycka att Nvidia har fulspelat i det här fallet. Själv står jag på konsumentsidan. Som konsument vill jag ha fungerande konkurrens och korrekt information till konsumenter.

tog bort ot citat (raderats)
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Man ser ju att det står DDR4 istället för GDDR5. Eller just ja, ni tittar ju bara efter modellnamnet.

Borde det inte räcka att kolla efter modellnamnet menar du?

Ett modellnamn är ju till för att man lätt ska kunna särskilja olika modeller från varandra för att man ska slippa benämna kortet som "du, du vet det där Geforcekortet? Det där som har 384 kärnor, en boostklock på 1468 MHz, en minneshastighet på 3000, 2 GB minne, 64-bitars minnesgränssnitt, 48 GB/sekund minnnesbandbredd?".

Hela grejen med modellnamn är ju att det ska kunna gå att kommunicera om produkterna på ett normalt sätt. Om en tillverkare släpper helt olika produkter under samma modellnamn skapar det ju inget annat än förvirring. På vilket sätt är det OK?

Edit: Ännu bättre fråga. Du skriver ett inlägg idag om ett GT 1030 GDDR5. Om en vecka kommer Nvidia ut med en ny variant av GT 1030 som har lite färre CUDA cores och lägre boostfrekvens som bekvämt nu också heter GT 1030. Hur vet du om detta utan att följa den här typen av trådar och artiklar? Lusläser du verkligen alla specarna varje gång? Vilket råd ger du till din kompis en vecka innan det här kortet släpps om vilken variant av GT 1030 han ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om du inte vet att något finns så köper du det väl inte? Ett ickeproblem alltså.

Fast det är ju ett problem om man ska köpa ett 1030? Det finns ju modeller med samma namn fast halverad prestanda.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Svar ja och oavsett vilket så är det inte mindre fel att det sker på ett 1030 än en nerfad version av 1080ti som ändå hette 1080ti.
Förkastligt att hålla på som Nvidia gjort på senaste tiden.

Nu när jag vet att kortet faktiskt är kapabel till något vilket jag inte trodde innan håller jag absolut med. Jag hade inte koll på kortet tidigare men efter jag fick lite länkar om hur det presterade så känns det synd att de gjorde på det här viset.

Däremot om det hade varit ett kort som inte gick att använda till egentligen någonting förutom att stoppa in skärmar i (till typ någon kontorsdator) ser jag ingen fara i sänkt prestanda om energiförbrukningen skalar typ därefter också samt att de förmedlar detta på ett bra sätt).

Men eftersom inte något av dessa saker inte skedde så ställer jag mig helt på andra sidan och gillar inte att nvidia gör såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Det "nya" 1030 använder inte ens GDDR5 utan DDR4. Sänker bandbredden på minnet från 48GB/s till 16,8GB/s.

Ja, det är ju det tråden handlar om

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och om man vill att andra ska lyssna på den typen av kritik så kan det vara idé att inte använda utslitna invektiv eller skriva blödiga "tänk på barnen"-berättelser. Det är liksom inte de som är redan är övertygade om att Nvidia är en inkarnation av satan som behöver övertygas en gång till, istället blir det ett stort cirkelrunk om Nvidias ondska utan dess like, som spårar ur lika mycket varje gång.

Nu har jag läst en drös av dina inlägg och det verkar som du återkommer hela tiden till att AMD-Fanboys vill få Nvidia att se ut som the anti-christ. Personligen så spelar det ingen roll vilket företag som hade gjort detta. Det är ju helt genomskinligt att Nvidia vill nyttja billigare komponenter och kränga dessa under samma modellnamn för att tjäna mer pengar. Jag menar att hålla kolla på minnesbandbredder mellan GDDR4 och GDDR5 kan man inte förvänta sig att gemene svensson har koll på och att man skall ha så mycket insikt för att kunna särskilja två olika modeller av grafikkort med samma modellbeteckning är ett ganska högt krav. Hade Nvidia spelat sina kort snyggt så hade de döpa kortet till 1020 eller någon annan beteckning som påvisar att det är ett lower-end kort.

Det enda dem gör just nu är att skapa rubriker som genererar badwill för entusiasterna som har koll på detta.

Om jag är en AMD-Fanboy? Se min dator i sign.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hjälpsam

*Bort* - Mod

Jag säger inte att Nvidia är ondskefulla, jag säger att det är fel av dem att släppa ett nytt kort och ge det samma benämning som, ett redan etablerat och dubbelt så snabbt kort.
Min historia om grabben som gör ett felköp är högst relevant, det är den typen av människor som riskerar att bli lurade, inte du eller jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kalle har fått en tusenlapp i present av Morfar.
Glad i hågen knallar han iväg till Elgiganten för att köpa ett Nvida grafikkort, "eftersom Nvida är bäst, det har kompisarna sagt!"
Han bläddrar och väljer bland kartongerna inte fasen ser han att ett kort är hälften så starkt som ett annat.
Är det OK att lura barn? har de bara sig själv att skylla, "eftersom de inte satt sig in i specifikationerna"?

Fast inga större problem för kalle att byta kortet då Elgiganten har 30 dagars öppet köp
Köper man grafikkort på Elgiganten får man nästan skylla sig själv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är att det inte går att bojkotta de grafikkretstillverkare som håller på med de här dumheterna, eftersom även AMD gjort liknande saker i närtid. Ska man bojkotta både AMD och Nvidia blir det svårt. Det enda vore väl att bara köra inbyggd Intel-grafik, men det spelar du inga spel med särskilt väl... (inte än i alla fall.)

I det här fallet finns det (om man faktiskt vill ha ett grafikkort) tyvärr inget annat att göra än att protestera högljutt, vara informerad, och informera.

Edit: Du verkar inte ens gå helt säker mot sånt här om du kör Intel heller. Verkar vara så att det finns lite olika versioner av Intel UHD Graphics 630 också, en variant med 23 execution units tom boostar upp till 1150 MHz, en annan med 24 execution units som boostar upp till 1200 MHz. Har ingen närmare info än Wikipedia (leta efter Coffee Lake så ser ni att det finns två varianter). Där kan vi dock verkligen tala om storm i ett vattenglas... det blir till att köra datorn utan grafik helt.

Och vi har bara oss själva att skylla. Lootboxes, facebooktävlingar, ohållbara lagförslag, det finns så många saker som kommer fortsätta spåra tills folk säger ifrån. Kan man inte rösta med plånboken, och inte vill rösta med fötterna kan man alltid göra sin röst hörd. Om företaget i fråga inte lyssnar lär konkurrenter göra det.

Skrivet av Sveklockarn:

Det du och många andra SJWs forfarande inte fattar är att man inte kan använda sig av känslomässig utpressning för att tvinga andra att konformera. Alla löjliga tillmälen, barnsliga uttryck och tårdrypande historier kommer inte att påverka era 'motståndare' på något sätt (annat än att de möjligen blir ännu mer benägna att köpa Nvidia), precis som det inte funkar att kalla politiska motståndare för rasister och förvänta sig att vanligt folk inte kommer rösta på dem p.g.a. det.

Allting Nvidia och Intel gör är ju "fulspel" och "scam" och andra liknande ord enligt en viss klick arga AMD-fans här, ord som i praktiken har förlorat sin betydelse här eftersom de kastas runt helt tanklöst om allt och ingenting.

Är det därför du är här? För att vinna argument? Jag är här för att dela min åsikt och föra en förhoppningsvis vuxen dialog, och kanske lära mig något under processen.

Du faller även offer för vad du förespråkar mot, att kalla någon SJW i första meningen är att försöka stänga ner mig och mina argument (vare sig det är sant eller inte). Något du f ö finner dina meningsmotståndare gör och anser vara fel. Och jag har lite svårt att förstå biten om "Nvidia gör fel -> någon påpekar detta -> gör folk mer sugna att köpa Nvidia för att felet blev påpekat". Är det en rationell reaktion i din bok? Man gör sånt när man inte vill att någon ska ha rätt. Det är ju textbook emotionellt. Det är ju vad köttätare gör mot veganer när dom med flit äter kött framför dom med öppen mun och ojar sig om hur gott det är. Ja, du får äta kött men måste du avsiktligen provocera?

Det är bl a av dessa anledningar man inte attackerar person utan argument. Det är varför varje politiker som börjar en kontring med "Men lilla flickan(...vad vet du?)" inte ska tas seriöst, liksom samtliga som bestämt måste stämpla en potentiell meningsmotståndare, ex "rasist" eller "SJW". Gör inte samma fel du tycker dina uppfattade meningsmotståndare gör.

Notera att inte någonstans i mina inlägg har jag gjort personliga påhopp, som att stämpla folk, så jag förstår inte varför du ansåg att jag förtjänade bli stämplad.

MVH!