Apple lanserar Iphone XS Max, Iphone XS och Iphone XR

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns det som Apple gräver sin egen grav efter att Steve Jobs gick bort. 5,8" för minsta är ju galet fel. Alla vill inte springa runt med kolosser. Mainstream användaren nöjer sig med max 5".

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Det är ju faktiskt inte sant.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Märks att svenska kronan har blivit svag. Svenska priserna är betydligt högre i år sett till samma dollarpris.

Har inte bara med dollarvärdet att göra, du har moms 25%, avgift för kemikalier och även andra avgifter som jag inte orkar kolla vilka det är. Tror tom en del går till copyswede men är inte säker, samma avgift som på hdd och minneskort osv.

Skickades från m.sweclockers.com
Edit : Dessutom visas ofta priser i US and A utan Vat(motsvarar våran moms men mycket lägre).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Inte förvånad av priserna. Precis allt det senaste har varit svindyrt. Drönaren jag tänkte köpa, laptopen, min mobil, 2080Ti etc allt blir dyrare. Och egentligen är det konstigt, vi lever nu i en extrem högkonjunktur utan dess like och det finns folk som har gott om pengar.
Mobiler skaffar de flesta genom abonnemang och det blir lite sms-lån känsla över det hela.

Alla lånar, det är kapitalismen som gör att man kan spara värde, dyra lån är dyra inte fel

Permalänk
Medlem

Är så Applekåt så jag tar nog ett SMS-lån på 512giggaren. Med Plus-meny!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har inte bara med dollarvärdet att göra, du har moms 25%, avgift för kemikalier och även andra avgifter som jag inte orkar kolla vilka det är. Tror tom en del går till copyswede men är inte säker, samma avgift som på hdd och minneskort osv.

Skickades från m.sweclockers.com
Edit : Dessutom visas ofta priser i US and A utan Vat(motsvarar våran moms men mycket lägre).

På tal om Copyswede.. kan det verkligen stämma att det inte finns något tak för avgiften på mobiltelefoner? 3 kr per GB står det här: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er... blir ju i sådana fall 1536 kr bara i kassettskatt! Helt sjukt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lebanongeek:

Alla lånar, det är kapitalismen som gör att man kan spara värde, dyra lån är dyra inte fel

Jag har inget emot lån såvida man vet att man kan betala tillbaka och det är något man behöver. Att låna pengar för lyxkonsumption ( t ex en ny telefon) är tämligen idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

På tal om Copyswede.. kan det verkligen stämma att det inte finns något tak för avgiften på mobiltelefoner? 3 kr per GB står det här: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er... blir ju i sådana fall 1536 kr bara i kassettskatt! Helt sjukt.

Ja, helt galet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

varför köpa en Mobil för 10k+ när du får en bättre för 2k ifrån Motorola.

Du vet själv hur fjantigt det är att säga så... Men jag tar betet!
Vad är bättre med en Motorola för 2000kr utöver priset?
Jag kan själv inte tänka mig att skaffa en iPhone, då jag är alldeles för investerad i Android, men om man inte kan se att andra gillar iOS så är man väldigt inskränkt.

Priserna är dock absurda idag om man jämför med priserna för några år sedan men...
Många sitter idag med mobilen i flera timmar per dag och för många är telefonen det enda digitala verktyg de använder hemma för att läsa mail, betala räkningar, fota, surfa, sociala medier, mediekonsumtion etc.
Då är priserna helt plötsligt inte lika absurda. Det är sanslöst vad man kan göra med mobilen idag.

Så en mer lämplig jämförelse borde vara: Vad motiverar priset för en S9+ kontra en OnePlus 6(Då det enligt mig inte lämpar sig jämföra iOS mot android)?
I mitt fall (jag har en S9+) så handlade det om en enda sak: Samsung Pay. Använder det dagligen.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

På tal om Copyswede.. kan det verkligen stämma att det inte finns något tak för avgiften på mobiltelefoner? 3 kr per GB står det här: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er... blir ju i sådana fall 1536 kr bara i kassettskatt! Helt sjukt.

Tror att det följer storleken på minnet. Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha alltid lika roligt att se pöbeln bli så upprörd över priset på Apples produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Du vet själv hur fjantigt det är att säga så... Men jag tar betet!
Vad är bättre med en Motorola för 2000kr utöver priset?
Jag kan själv inte tänka mig att skaffa en iPhone, då jag är alldeles för investerad i Android, men om man inte kan se att andra gillar iOS så är man väldigt inskränkt.

Priserna är dock absurda idag om man jämför med priserna för några år sedan men...
Många sitter idag med mobilen i flera timmar per dag och för många är telefonen det enda digitala verktyg de använder hemma för att läsa mail, betala räkningar, fota, surfa, sociala medier, mediekonsumtion etc.
Då är priserna helt plötsligt inte lika absurda. Det är sanslöst vad man kan göra med mobilen idag.

Så en mer lämplig jämförelse borde vara: Vad motiverar priset för en S9+ kontra en OnePlus 6(Då det enligt mig inte lämpar sig jämföra iOS mot android)?
I mitt fall (jag har en S9+) så handlade det om en enda sak: Samsung Pay. Använder det dagligen.

Jag håller med, det är lite som att jämföra en Volvo med en Ferrari. Ja du kan få 10 Volvo bilar till priset av en Ferrari, men det är ju inte samma sak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

varför köpa en Mobil för 10k+ när du får en bättre för 2k ifrån Motorola.

Fan jag vill ha den Motorola :S

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

På tal om Copyswede.. kan det verkligen stämma att det inte finns något tak för avgiften på mobiltelefoner? 3 kr per GB står det här: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er... blir ju i sådana fall 1536 kr bara i kassettskatt! Helt sjukt.

Vad jag kan se så finns det inget tak, nej. Om du köper en mobil med 128gb eller mer så betalar du en högre avgift till copyswede än taket för mp3-spelare. Känns lite märkligt att betala mer i avgift för en telefon än vad man gör för en enhet som endast kan användas för att lagra musik?

Permalänk
Medlem

Priset är snudd på chockerande. Om de inte levererar en modell i 5-7000 nivå framöver tror jag att antalet iphones i händerna på kidsen kommer sakta tyna bort till fördel för android i vårt fina land. Apples kunder skulle må bra av att Xs floppar så priserna kan justeras till resonabla nivåer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

perfekt timing att handla X då, håller min teori att lägga modellen efter nu hela tiden är en bra strategi.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fan jag vill ha den Motorola :S

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jisses, jag tyckte jag tog i när jag tänkte mig något liknande:

Iphone XS = 999$ = 11499kr
Iphone XS Max = 1099$ = 12499kr
Iphone XR = 749$ = 8495kr

Men det blev alltså:
XS= från 12795kr - till 17195kr
XS Max = från 13995kr - till 18395kr
XR = från 9495kr - till 11395kr

Vem ska man skylla på denna gången... sossarna?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag har inget emot lån såvida man vet att man kan betala tillbaka och det är något man behöver. Att låna pengar för lyxkonsumption ( t ex en ny telefon) är tämligen idiotiskt.

spelar ingen roll vad man lånar till, den som lånar ut bryr sig ej. Stater lånar, företag lånar, alla lånar. Inget fel med lån, blir dyrare bara men man betalar för pengar nu istället för pengar senare

Permalänk
Master of Overkill

Fan ska testa det nu brb.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Priset är snudd på chockerande. Om de inte levererar en modell i 5-7000 nivå framöver tror jag att antalet iphones i händerna på kidsen kommer sakta tyna bort till fördel för android i vårt fina land. Apples kunder skulle må bra av att Xs floppar så priserna kan justeras till resonabla nivåer.

Varför skulle dom? De har mjukvarusupport på föregående modeller i typ 5 år, deras CPUer ligger år före snapdragon. De kan gott sälja äldre modeller istället för att lansera nya i budgetsegmentet. en 7a för runt 5000kr är ett bra köp imo, A10 cpun är fortfarande snabbare än Snapdragon 845 vad jag vet, som sitter i de flesta flaggskepps androider. Det är i skärmar och kameror där det händer mest, och där är väl 7an och 8an lite efter nu, men fortfarande väldigt bra kameror där med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jisses, jag tyckte jag tog i när jag tänkte mig något liknande:

Iphone XS = 999$ = 11499kr
Iphone XS Max = 1099$ = 12499kr
Iphone XR = 749$ = 8495kr

Men det blev alltså:
XS= från 12795kr - till 17195kr
XS Max = från 13995kr - till 18395kr
XR = från 9495kr - till 11395kr

Vem ska man skylla på denna gången... sossarna?

Man får åka på en liten betald semester till staterna och köpa en Xs Max och ett 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Men va, ska dom sälja en XR för samma pris som X fast med sämre skärm? Var inte själva poängen med att ha en LCD-skärmsmodell just för att ha ett "billigare" alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför skulle dom? De har mjukvarusupport på föregående modeller i typ 5 år, deras CPUer ligger år före snapdragon. De kan gott sälja äldre modeller istället för att lansera nya i budgetsegmentet. en 7a för runt 5000kr är ett bra köp imo, A10 cpun är fortfarande snabbare än Snapdragon 845 vad jag vet, som sitter i de flesta flaggskepps androider. Det är i skärmar och kameror där det händer mest, och där är väl 7an och 8an lite efter nu, men fortfarande väldigt bra kameror där med.

Du har väl en poäng att det är en bra affärsidé att sälja gammal hårdvara. Lite halvtrist för köparen men ger sjukt goa marginaler för apple... men visst.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tycker det är snitt på chockerande hur snabbt X gick ner i pris. Nu kostar den som den borde kostat dag 1.

Sen kan jag förstå att apple tar mer betalt nu, de ser att deras telefoner lever ett längre liv, och folk uppgraderar inte lika ofta längre kanske varannan gen max. Då tar de mer betalt.

Det som framför allt lockar nu är:
* att mjukvaran fortfarande är enklare att hantera än Android, och jag har båda.
* IOS uppdateringar i typ 5 år jämfört med max 2 år på android (eller finns det 3 års lurar nu?)
* "rätt" kalibrerade skärmar - många Samsung lurar har enl. mig helt överdrivna färger som inte stämmer överens med min kalibrerade IPS på datorn, stämmer mkt bättre på apples produkter (inte alltid dock)
* inlåst i ekosystemet redan med massa köpta spel och appar som inte förs över. (är väl inget plus i sig kanske)

Visst apple har kanske inga lurar i budgetsegmentet 2000-4000kr, då får man vända sig till andra leverantörer. Men för 6kr och up dvs iphone 7,8,10,10s så kan de utmana de flesta modellerna på marknaden i pris/prestanda. Mest pga. att de ligger så långt före i CPU-utvecklingen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Men det blev alltså:
XS= från 12795kr - till 17195kr
XS Max = från 13995kr - till 18395kr
XR = från 9495kr - till 11395kr

Vem ska man skylla på denna gången... sossarna?

Det, eller så skyller du helt enkelt allt på invandrarna. Det verkar nämligen som det funkar att skylla allt på dem nuförtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa priser för så "lite" som man ändå får. Batteriet är fortfarande katastrof ju.
Det är verkligen en trendtelefon, det häftiga är den hålls levande ännu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Du har väl en poäng att det är en bra affärsidé att sälja gammal hårdvara. Lite halvtrist för köparen men ger sjukt goa marginaler för apple... men visst.

beror på hur man ser på saken. 7an och 8an är ju fortfarande aktuella modeller och kommer säkert ha mjukvarustöd i typ 3-4år till. Går man från en äldre lur så är det fortfarande ett bra köp man kommer bli nöjd med. Skulle inte säga att man missar mycket jämfört med motsvarande android lurar i samma prissegment, men det beror på vad man är ute efter främst så klart. OnePlus t.ex. ligger ju jäkligt prisvärt till. Personligen är jag dock lite skeptiskt till de kinesiska lurarna pga. integritet och säkerhet.

EDIT: vi ligger ju lite risigt till pga. svag krona nu också :/ man får inhandla teknik om man är på besök i usa istället

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nya klockan var mest innovativ. Inte så mycket Iphone kanske och fula notchen... Antar notchen reduceras väl nästa år sen kanske försvinner 2020? ingen aning. 18000lax för xs max 512gb.. För det får man en bra gaming laptop. eller par st Oneplus 6T då den släpps aja ja. 2020 iphone XXX notchlös bionic a14 1tb lagring 25.000 papp få se min iphone 5s hänger väl med ett tag till sen blir det byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupert84:

Nya klockan var mest innovativ. Inte så mycket Iphone kanske och fula notchen... Antar notchen reduceras väl nästa år sen kanske försvinner 2020? ingen aning. 18000lax för xs max 512gb.. För det får man en bra gaming laptop. eller par st Oneplus 6T då den släpps aja ja. 2020 iphone XXX notchlös bionic a14 1tb lagring 25.000 papp få se min iphone 5s hänger väl med ett tag till sen blir det byte.

håller med om notchen, det gör mig galen, och att alla andra tillverkare hakar på den också. VARFÖR ? jag fattar inte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm