Dator till spel och utveckling/programmering budget runt 30 000

Permalänk
Medlem

Dator till spel och utveckling/programmering budget runt 30 000

Senaste datorbygget var 2013 och nu är det dax igen.
Användningsområdet för datorn kommer vara spel, men även utveckling.

Efter att läst på forumet har jag kommit fram till att den ska ha en AMD 3900x cpu samt ett RTX 2800 Ti grafikkort och var så tyst som möjligt.
Frågan är i fall komponenterna jag valt är kompatibla, overkill/för klent dimensionerade eller onödiga.
Tacksam för kommentarer och förslag på ändringar.

Bygge

Permalänk

Det känns som om du brände budgeten halvvägs och fick snåla in mot slutet.

Jag hade tagit ett billigare grafikkort och biffat upp lagring och nätagg.

Permalänk
Medlem

Ska du verkligen köra så stort chassi och mITX moderkort?

Permalänk
Medlem

@Gubbjekeln: Hehe, jo insvåg väl att det drog iväg och snålade kanske lite omedvetet när jag närmade mig slutet
Förslag på annat grafikkort och lämpligt nätagg ?
När det gäller lagring så är tanken att slänga på ytterliggare en 4 gigs segate disk längre fram.

Budgeten på 30 000 är inte superstrikt utan ett gäng tusenlappar upp eller ned spelar ingen roll. så vore onödigt att dumsnåla.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Valde chassit pga att jag har ett liknande (fast äldre modell) som jag varit nöjd med. Absolut inget måste.Men vill gärna ha något som är tyst och gärna med usb-c uttag.
Sen är frågan om valet av moderkort är bra. Var något jag velade mest med. Förslag på annat alternativ ?

Permalänk

Det är väl egentligen inget fel på nätagget, men runt tusenlappen är väl ungefär minimum vad man får ge för dem och du har ju en hög totalbudget.

Om du gick ner till ett 2080super kunde du få åtminstone 4000 kr över. Lyxa till med ett seasonic prime eller nåt.

Vad gäller lagring, du har ett x570 moderkort så är du inte sugen på pcie 4 ssd? Annars kan du väl nästan lika gärna ta ett B450-kort? Bara det är uppdaterat för ryzen 3000.

För kanske 2000kr extra kan du istället få en 1TB pcie 4 ssd plus en 2TB 2,5" ssd. Du tappar 2TB förstås, men slipper mekanisk disk. Jag vet förstås inte vad du har för behov för din lagring vad gäller hastighet och storlek.

Jag vet inte heller om du har behov av ett 2080ti, det här är bara mina tankar.