Komponenthjälp för förstagångsbyggare

Permalänk
Medlem

Komponenthjälp för förstagångsbyggare

Hej alla Sweclockare!

Jag ska för första gången bygga en egen PC. Jag har fått ett gäng grymma komponenter från jobbet, men skulle gärna se vad ni rekommenderar för återstående delar. Jag är inte orolig över själva byggandet utan ser faktiskt fram emot det. Däremot vill jag ju inte välja nånting som motarbetar det jag redan har. Titta gärna på listan nedan och säg vad du hade lagt till.

Som info på vad jag kommer använda den till är det mestadels till jobb som inte kräver mer än en potatis-PC. Spelen jag skulle spela ligger väl i områdena sportspel, spel som Planet Coaster/Planet Zoo och diverse japanska rollspel. Jag förstår att delarna jag har kanske förtjänar att resten är i samma kategori, men jag vill helst inte att det kostar allt jag äger, då det inte är så mycket. Skulle det gå att få ihop resten på 5000-7000 kronor vore det kanon.

Chassi:
Cooler Master MasterBox MB311L ARGB MicroATX Mid Tower Case

Moderkort:
ASUS ROG Maximus XII Extreme

CPU:
Intel Core i9-10900K 3.7 GHz 10-Core Processor

Kylare:
Cooler Master Masterair MA620M
samt
Cooler Master Masterliquid ML240L V2 RGB
rekommendation här?

Ljudkort:
Creative Labs Sound Blaster AE-5

Tackar ödmjukast för alla rekommendationer och feedback.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkort du fått kommer inte passa i chassit du fått.

Cooler Master MasterBox MB311L är ett mATX-chassi, medan moderkortet är ett EATX-moderkort.

Är det ett alternativ att sälja av komponenterna? Du har egentligen fått alldeles för mycket för vad du egentligen behöver.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det var ju typiskt :/ I så fall byter jag nog ut chassit. Komponenterna är kanske för högkvalitativa för mig för tillfället, men man vet ju aldrig hur kraven kommer se ut om några år. Förhoppningsvis håller de ett tag. Och sen får jag ju ett chassi och en kylare över för att göra nåt annat också

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWhale:

Hej alla Sweclockare!

Jag ska för första gången bygga en egen PC. Jag har fått ett gäng grymma komponenter från jobbet, men skulle gärna se vad ni rekommenderar för återstående delar. Jag är inte orolig över själva byggandet utan ser faktiskt fram emot det. Däremot vill jag ju inte välja nånting som motarbetar det jag redan har. Titta gärna på listan nedan och säg vad du hade lagt till.

Som info på vad jag kommer använda den till är det mestadels till jobb som inte kräver mer än en potatis-PC. Spelen jag skulle spela ligger väl i områdena sportspel, spel som Planet Coaster/Planet Zoo och diverse japanska rollspel. Jag förstår att delarna jag har kanske förtjänar att resten är i samma kategori, men jag vill helst inte att det kostar allt jag äger, då det inte är så mycket. Skulle det gå att få ihop resten på 5000-7000 kronor vore det kanon.

Är du säker på att du vill para ihop ett moderkort för 10 000 kr, en processor för 6000 kr med resterande delar som totalt bara får kosta 5000kr? Jag skulle definitivt behålla chassi och processor om jag var du och köpa nytt moderkort och övriga komponenter.

Permalänk
Medlem

Slänger in två kundvagnar från Inet bara för att du ska en uppfattning av vad som går in under budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13766301

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13766309

Permalänk
Hedersmedlem

OK!

Moderkortet är av modell rejäl overkill. Det har alltså ett butikspris på runt 10 000 kr och är något som egentligen främst är till för extrema överklockare. Men... är det gratis så får man väl stå ut med att det är overkill.

Även processorn är av modellen "jaga småsparv med automatkanon".

Då skulle jag säga att du ska sätta mATX-chassit och luftkylaren åt sidan, och satsa på att hitta ett chassi som du gillar till att börja med.

Det är lite av en djungel att hitta chassin som passar ditt moderkort, eftersom "EATX" inte är en standard. EATX betyder bara "lite större än ett ATX men med samma standard för monteringshål och kablar". Det du behöver ha koll på alltså är att chassit stödjer moderkort med moderkortets storlek i fråga: 12 inch x 10.9 inch ( 30.5 cm x 27.7 cm ).

Det är också bra att kolla upp hur det blir om man monterar extra stora moderkort i chassit. På vissa chassin så slutar det med att man sätter för de hål som är till för kabeldragning, vilket leder till en stökig kabeldragning även om grejerna får plats.

Jag har tyvärr dålig koll på chassin med stöd för EATX så jag kan inte föreslå något specifikt. Här får du nog göra lite research. Den här artikeln kan vara en rätt okej utgångspunkt för att förstå vad E-ATX är och inte är: "E-ATX" Is A Lie: XL-ATX, E-ATX, ATX, EEB, and SSI-CEB (Gamers Nexus, 28 mars 2020)

Oavsett tänker jag att vi försöker göra en budget komponent för komponent. Du har cirka 5000-7000 kr att spela med säger du.

Vi kan då sätta ihop en budget enligt nedan:

Chassi: 1500 kr (cirka, kan vara cirka 800-2000 kr beroende på vad du väljer)
Nätaggregat: 1000 kr (650-850W, runt 800-1200 kr för ett bra agg)
RAM: 850 kr (2x8 = 16 GB 3200MHz DDR4, ganska exakt)
Lagring: 1500 kr (1 TB NVMe SSD, ganska exakt)
Totalt för dessa komponenter blir 4850 kr (cirka)

Då har du 7000 - 4850 = 2150 kr kvar för ett grafikkort. Det räcker bara till ett Nvidia Geforce GTX 1650 Super eller ett AMD Radeon RX 5500 XT. Detta är grafikkort i instegsklassen. Det är totalt bortkastat med resten av komponenterna med ett grafikkort, men enligt de förutsättningarna du sätter upp är nog detta det bästa du kan åstadkomma. Eventuellt kan du gå upp ett snäpp i grafikkort om du väljer lite mindre lagring.

Alternativet är att försöka sälja av moderkort + processor och köpa ett enklare moderkort+processor som du monterar i det mindre chassit. Då kommer då sannolikt ha råd med bättre grafikkort om du gör så och därmed få en bättre dator sett till totalen.

Permalänk
Medlem

Fractal Design R6 t.ex. klarar av eATX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Fractal Design R6 t.ex. klarar av eATX.

Ja, men som jag skrev i mitt förra inlägg så kommer du sätta för kabelhanteringshålen för kablage till moderkortet om du väljer ett Fractal Design R6.

TS moderkort är 277 mm långt, bara kolla på nedanstående bild på innanmätet på ett Fractal Design Define R6 för att få en uppfattning om hur det blir...

Källa: Fractal Design Support: Define R6 E-ATX, SSI CEB, SSI EEB motherboard support

Enligt mig så skulle alltså jag inte rekommendera ett R6 för det moderkortet även om det går att knöka in det och trassla med kablarna andra vägar. Men andra kanske har större acceptans för en mindre clean kabeldragning än vad jag själv har. Det är därför jag säger att chassival är något högst personligt.

Som sagt, E-ATX är inte en standard! Kolla förutsättningarna på det chassi du väljer! Exakt samma problem finns för övrigt på andra chassin som stödjer "E-ATX", det är inte specifikt för bara det chassit eller Fractal Designs modeller i allmänhet.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för all info! Från början var det inte tänkt att moderkortet skulle vara med. Men nu idag fick jag reda på att det slängdes in också. Och jag känner att det vore ju dumt att göra sig av med så bra saker. Det skulle ju i och för sig vara möjligt att dela upp komponentköpen på mer än en månad och då kunna dubbla budgeten Kanske tålamod är det bästa trots att man vill ha den färdig redan idag Om vi istället dubblar och säger 10 000 kronor. Vad skulle du välja för grafikkort då? Tillsammans med de andra delarna du nämnde. Det är ju möjligt att det kommer nåt spel som Cyberpunk 2077 som kanske kommer använda en liten del av prestandan i alla fall.

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Säker är jag aldrig. 5-7000 är en budget om jag köper allting på en gång, på samma lön. Sprider jag ut det över ett par månader kan jag så klart dubbla den budgeten. Så 10 000 är inte heller nåt problem, förutom att jag behöver vänta lite längre tills jag kan bygga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JWhale:

@pv2b: Tack för all info! Från början var det inte tänkt att moderkortet skulle vara med. Men nu idag fick jag reda på att det slängdes in också. Och jag känner att det vore ju dumt att göra sig av med så bra saker. Det skulle ju i och för sig vara möjligt att dela upp komponentköpen på mer än en månad och då kunna dubbla budgeten Kanske tålamod är det bästa trots att man vill ha den färdig redan idag Om vi istället dubblar och säger 10 000 kronor. Vad skulle du välja för grafikkort då? Tillsammans med de andra delarna du nämnde. Det är ju möjligt att det kommer nåt spel som Cyberpunk 2077 som kanske kommer använda en liten del av prestandan i alla fall.

Går du upp från 7000 till 10000 så har du 3000 kr mer i budget än innan.

Om jag tidigare räknade att du hade 2150 kr att lägga på grafik har du nu råd med grafik för 5150 kr. Det räcker till ett AMD Radeon RX 5700 XT. Ska du ha Nvidia så får du nöja dig med ett RTX 2060 Super som är billigare och långsammare än ett 5700 XT. Det räcker dock inte hela vägen upp till ett RTX 2070 Super, som är lite snabbare och dyrare än ett 5700 XT.

Vad du ska välja mellan ett RX 5700 XT och ett RTX 2070 Super beror på vad du prioriterar. Prioriterar du ren pris/prestanda och inte bryr dig om raytracing eller bra video-encoder så är Radeon-kortet bättre. (Du har ju nog med CPU-kärnor med en i9-10900K att encoda video på CPU, så jag hade inte brytt mig om NVENC). Raytracing på ett RTX 2070 Super är ändå så pass lågpresterande i denna generation att det lika gärna inte kan existera alls.

Ett RX 5700 XT vore nog mitt val alltså i denna priskategori och med den CPU du har. Med en mindre kapabel CPU hade jag lutat mer mot att fiska fram några hundringar till från soffan till ett RTX 2070 Super för videokodarens skull.

Fast ärligt talat, eftersom nya grafikkort är på väg både från Nvidia och AMD inom ganska nära framtid så är frågan hur smart det är att lägga en massa pengar på ett fett grafikkort idag... du kanske ska droppa in något billigt som en placeholder så länge tills att nästa generationen kommer ut.

Permalänk
Medlem

Hola!

Lian Li Lancool II ( https://www.inet.se/produkt/6903941/lian-li-lancool-ii-svart#... ) ska fungera med s.k e-atx moderkort då chassit har en vändbar täckplåt för kablage, se en bit ner på produktsidan så framgår det vad jag menar: http://www.lian-li.com/lancool-ii/ . Om inte annat borde ju ett Lian Li 011 Dynamic rymma moderkortet.

Får gratulera till de fina delarna Du ska nog kunna bygga ett fint bygge

Glhf!