Keycaps från BanggoodKina - Vilket fraktalternativ?

Permalänk
Medlem

Keycaps från BanggoodKina - Vilket fraktalternativ?

Tjena!
Tänkte köpa ett set med Vita Puddding Keycaps till mitt tangentbord.
Jag hittade de på Banggood för ca. halva priset jämfört med Svenska sidor.

Men jag har aldrig beställt från Banggood förut, och är lite halvskeptisk.
Jag har läst en massa forum om Banggood nu i en timme.
Och åsikterna är otroligt många om Banggood.
Jag har full förståelse att paketet förmodligen tar väldigt lång tid att, men det är okej, jag har ingen brådska.

Men jag är osäker på vilket land, och vilket fraktsätt jag bör välja, dels för att paketet verkligen ska komma fram, dels för att frakten inte ska ta orimligt lång tid, och dels för att jag vill slippa alla extrakostnader som tullavgift osv.

Valen som finns:

Frakt från USA:
Carrier - US International Shipping 10-30 Business Days

Frakt från Kina:
Carrier - Priority Direct Mail 15-20 Business Days
Carrier - EU Priority Line 15-20 Business Days

Har ni någon erfarenhet av att handla från Banggood och kan hjälpa mig?

Tusen tack på förhand!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tjena!
Tänkte köpa ett set med Vita Puddding Keycaps till mitt tangentbord.
Jag hittade de på Banggood för ca. halva priset jämfört med Svenska sidor.

Men jag har aldrig beställt från Banggood förut, och är lite halvskeptisk.
Jag har läst en massa forum om Banggood nu i en timme.
Och åsikterna är otroligt många om Banggood.
Jag har full förståelse att paketet förmodligen tar väldigt lång tid att, men det är okej, jag har ingen brådska.

Men jag är osäker på vilket land, och vilket fraktsätt jag bör välja, dels för att paketet verkligen ska komma fram, dels för att frakten inte ska ta orimligt lång tid, och dels för att jag vill slippa alla extrakostnader som tullavgift osv.

Valen som finns:

Frakt från USA:
Carrier - US International Shipping 10-30 Business Days

Frakt från Kina:
Carrier - Priority Direct Mail 15-20 Business Days
Carrier - EU Priority Line 15-20 Business Days

Har ni någon erfarenhet av att handla från Banggood och kan hjälpa mig?

Tusen tack på förhand!

Bara en fråga: Du vet väl om att det ANSI (US) layout på setet/en)?
Du kanske kör med ANSI tangentbord.

I alla fall - ANSI Enter å vänstra Shift passar bl.a inte på ISO/Nordic tangentbord, resten av capsen ska passa + att du får inte "Ö, Å å Å" på capsen å vissa tecken/siffor stämmer inte, kör själv med ANSI tangentbord med svensk teckenlayout.

Edit: 104/108 keys är ANSI.

105/109 keys är bl.a ISO/Nordic.

Edit2: Vad har du för tangentbord? Har du corsair k "alltvaddomnuheter" eller razor så passar inte bottenrads capsen p.g.a att corsair å razor inte har standard bottenrads mått.

Blev visst 2 frågor.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att chansen att ts slipper tull och moms är minimal och att det sannolikt bara blir dyrare än att köpa från Europa.

Här har du för 349 kronor, du slipper garanterat merkostnader och du har dem om några dagar: https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pudding-keycaps-nordic-la...

Om du beställer från banggood kan jag nästan lova dig att du kommer att ångra att du inte bara köpte inrikes. Trodde de sålde nordiska layouten på banggood också men seville57 ovan här rätt - de kommer inte ens fungera på ditt tangentbord och dessutom visa inkorrekta symboler.

Men även om du beställer nordiska layouten så får du en massa kladd i och med att de envisats med att klämma in de tre nordiska layouterna på samma caps.

^ Det där är nåt jag stör mig på att istortsett alla tillverkare gör. Det här är skräckexemplet https://mykeyboard.eu/media/cache/0a/a0/0aa01241e70944858f693... (borde vara kriminellt att sabba så bra caps på det sättet). Jag hajar att det förenklar för dem att se lilla Norden som en enda marknad men kom igen. De gör ju ändå tangenter med bara Ä och Ö för Tyskland. Och rätt <>|.

Skicka dem till Sverige och Finland (Finland och Sverige kör bägge på svenska layouten). Så blir Å, Ä och Ö rätt iallafall. Norge och Danmark kör bägge Æ och Ø på olika plats men på samma rad, så norrmännen och danskarna skulle enkelt kunna samsas. Då blir det lite småfel på nummerraden bara.

Så till ts, maila gärna hyperx sen när du köpt dem. De skickar nog gärna ut gratis tangenter med bara Ä och Ö samt <>| till dig. Så blir det lite prydligare. Enligt min erfarenhet brukar tangentbordstillverkare göra det. Inte Ducky - de hånar en istället och beter sig sjukt oproffsigt - men de flesta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

dels för att paketet verkligen ska komma fram, dels för att frakten inte ska ta orimligt lång tid, och dels för att jag vill slippa alla extrakostnader som tullavgift osv.

Du åker på att betala både moms och tullavgift oavsett om du köper från USA eller Kina. Det är därför det är dyrare att handla i Sverige, för att återförsäljaren lägger på moms och importavgifter åt dig på slutnotan istället. Och det är otroligt liten chans att du kommer slippa det, så räkna med att det blir 25-30% dyrare än vad som står på slutnotan, exklusive frakten då. Och att om något går fel får du maila till BangGood istället för typ maxgaming.se. Om det är värt det eller inte får du avgöra själv. Jag beställer en del saker från Kina men det är i princip enbart för att jag inte hittar samma vara inom europa.

Permalänk
Medlem

Om man väljer Priority direct mail så ska man slippa Postmord-avgiften och moms/tull. Det har fungerat för mig varje gång jag handlat från dem, och har läst om många andra med samma erfarenhet. Dessutom så ingår ju "tariff insurance" om du väljer priority direct mail, och har svårt att tro att de skulle erbjuda den tjänsten om de vet att man åker på moms/tull. Paketet kommer se ut som att det har skickats från inom EU, vet inte om de packar om paketen eller hur det fungerar, men man ser inte att det kommer från Kina. Kan förstås inte garantera något, men för mig har Priority direct mail fungerat ypperligt, ganska snabb leverans när paketet väl är skickat, ca två veckor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

du kommer alltid betala moms och tull när du beställer från usa.
det finns en chans att du slipper det från kina, i min erfarenhet om paketet mellan landar mellan många olika europeiska länder så slipper man det. men det har jag aldrig kontrollerat eller haft kontrol för.

har märkt att varor som jag köper från amazon.se eller amazon.de skickas från kina men de skickas genom tyskland och därför slipper man postnord avgiften. moms har man troligtvis redan betalat genom amazon.
nu är ju varor väldigt begränsade genom amazon, jämfört med banggood, aliexpress etc.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Valen som finns:

Frakt från USA:
Carrier - US International Shipping 10-30 Business Days
99,8% chans att du åker på tull/etc

Frakt från Kina:
Carrier - Priority Direct Mail 15-20 Business Days
100% chans att du åker på tull/etc

Carrier - EU Priority Line 15-20 Business Days
99,9& chans att du åker på tull/etc.
Eu priority line var tänkt att det skulle lura tull/etc inom EU genom att skicka till ett "billigt Eu land" för "ompackning" och det fungerade ett kort tag.
En nackdel med detta var att trackingnummret man fick från banggood så såg man att paketet kom till det första EU landet och sen stod det att det hämtats ut.
Man fick ingen nytt trackingnummer alls utan fick glatt sitta och vänta på ompackningen som tog ca 2veckor (vilket man kunde kolla när man väl fått paketet och sökte på det nya trackingnummret).

Numera så kollar tullen/posten/etc och finns det en internationell adress/info lapp så läggs tull/etc på även i en hel del fall där paket har skickats från ett annat EU land.
Dvs dom tittar bara efter om lappen finns och efter värde sen skiter dom i allt annat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tangenterna passar fint på mitt tangentbord, det är inga problem.
Det var frakten jag var fundersam om.
Men nu ser det ju ut som att de få (100-200kr) jag skulle kunna spara OM jag lyckas slippa avgifterna inte motiverar en chansning när det gäller avgiftslotteriet.
Det får nog bli ett köp från Maxgaming istället
Tusen tack för er hjälp!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tjena!
Tänkte köpa ett set med Vita Puddding Keycaps till mitt tangentbord.
Jag hittade de på Banggood för ca. halva priset jämfört med Svenska sidor.

Men jag har aldrig beställt från Banggood förut, och är lite halvskeptisk.
Jag har läst en massa forum om Banggood nu i en timme.
Och åsikterna är otroligt många om Banggood.
Jag har full förståelse att paketet förmodligen tar väldigt lång tid att, men det är okej, jag har ingen brådska.

Men jag är osäker på vilket land, och vilket fraktsätt jag bör välja, dels för att paketet verkligen ska komma fram, dels för att frakten inte ska ta orimligt lång tid, och dels för att jag vill slippa alla extrakostnader som tullavgift osv.

Valen som finns:

Frakt från USA:
Carrier - US International Shipping 10-30 Business Days

Frakt från Kina:
Carrier - Priority Direct Mail 15-20 Business Days
Carrier - EU Priority Line 15-20 Business Days

Har ni någon erfarenhet av att handla från Banggood och kan hjälpa mig?

Tusen tack på förhand!

Skrivet av Icetec:

Du åker på att betala både moms och tullavgift oavsett om du köper från USA eller Kina. Det är därför det är dyrare att handla i Sverige, för att återförsäljaren lägger på moms och importavgifter åt dig på slutnotan istället. Och det är otroligt liten chans att du kommer slippa det, så räkna med att det blir 25-30% dyrare än vad som står på slutnotan, exklusive frakten då. Och att om något går fel får du maila till BangGood istället för typ maxgaming.se. Om det är värt det eller inte får du avgöra själv. Jag beställer en del saker från Kina men det är i princip enbart för att jag inte hittar samma vara inom europa.

Skrivet av Bakgrund:

Om man väljer Priority direct mail så ska man slippa Postmord-avgiften och moms/tull. Det har fungerat för mig varje gång jag handlat från dem, och har läst om många andra med samma erfarenhet. Dessutom så ingår ju "tariff insurance" om du väljer priority direct mail, och har svårt att tro att de skulle erbjuda den tjänsten om de vet att man åker på moms/tull. Paketet kommer se ut som att det har skickats från inom EU, vet inte om de packar om paketen eller hur det fungerar, men man ser inte att det kommer från Kina. Kan förstås inte garantera något, men för mig har Priority direct mail fungerat ypperligt, ganska snabb leverans när paketet väl är skickat, ca två veckor.

https://i.imgur.com/Cj5SW86.png

Jag kan verifiera att om man väljer "Priority Direct Mail" hos Banggood så har jag iallafall inte fått någon tull någon gång. Paketet packas om i Nederländerna och skickas därifrån med PostNL vilket är Nederländernas motsvarighet till PostNord. Jag har använt mig av Priority Direct Mail flera gånger

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man väljer Priority direct mail så ska man slippa Postmord-avgiften och moms/tull. Det har fungerat för mig varje gång jag handlat från dem, och har läst om många andra med samma erfarenhet. Dessutom så ingår ju "tariff insurance" om du väljer priority direct mail, och har svårt att tro att de skulle erbjuda den tjänsten om de vet att man åker på moms/tull. Paketet kommer se ut som att det har skickats från inom EU, vet inte om de packar om paketen eller hur det fungerar, men man ser inte att det kommer från Kina. Kan förstås inte garantera något, men för mig har Priority direct mail fungerat ypperligt, ganska snabb leverans när paketet väl är skickat, ca två veckor.

https://i.imgur.com/Cj5SW86.png

Skrivet av jnsson:

Jag kan verifiera att om man väljer "Priority Direct Mail" hos Banggood så har jag iallafall inte fått någon tull någon gång. Paketet packas om i Nederländerna och skickas därifrån med PostNL vilket är Nederländernas motsvarighet till PostNord. Jag har använt mig av Priority Direct Mail flera gånger

Tack för er input!
Jag rådfrågade ett annat forum också som är inriktat på kinaimport, Banggood, Ali, Alibaba, Wish etc.
Och precis som ni säger, så ska man inte behöva betala extraavgifter om man väljer Prio Direct Mail om man inte har extremt otur.
Jag insåg att jag hade 150kr liggandes på mitt Paypalkonto också, så jag bestämde mig för att chansa med en beställning.
Även OM jag skulle råka på avgifterna blir köpet billigare för mig än att köpa i Sverige, då jag kunde utnyttja mina glömda "låtsaspengar" hos Paypal.
Nu får jag bara hålla tummarna för att paketet kommer fram i rimlig tid, och att jag slipper avgifterna

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk

Använd Amazon eller Maxgaming.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Använd Amazon eller Maxgaming.se

Fanns tyvärr inga vita ISO-keycaps på Maxgaming.
Amazon.se hade heller inte det jag sökte.
Så därav gjorde jag en chansning från Banggood

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Fanns tyvärr inga vita ISO-keycaps på Maxgaming.
Amazon.se hade heller inte det jag sökte.
Så därav gjorde jag en chansning från Banggood

Kan du länka var på Bangood du hittade White Pudding ISO/Nordic keycaps sets?

Jag hittar bara ANSI 104/108 keys sets - vilket som jag skrev tidigare: ANSI Enter å vänstra Shift passar inte på ISO tangentbord.

Risken är att du blir lurad, dom vet tydligen inte att där är skillnad på ANSI å ISO layouter, bara dom får sälja.

Jag har ett ISO Ducky Shine 3 TKL (the Butterboard) å hittade ett ANSI the"Butterboard" 108 keys Ducky Shine 3 i kina för några år sen, tangentborden var/är helt gula. Fick hem tangentbordet, färgen mellan det Nordiska å ANSI borden stämde inte + att det var inte Ducky:s original gula keyscaps. Då jag har ett gult Ducky ISO/Nordic set. ANSI tangentboedet såg som det hade legat i ett skyltfönster i solen några år, alldeles blek gul färg.

Så aldrig mer några köp från kina.

Det "solblekta" Ducky Shine 3 (dåliga bilder).

Ducky Shine 3 TKL ISO, orginal gul färg.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.