Permalänk
Medlem

Shadowplay på SSD?

Hallå!

Jag är lite sugen på att börja spela in lite gameplay, problemet är att jag har bara SSD diskar i datorn och enligt internetz är det inte en bra ide att spela in på SSDn hela tiden.

Jag köpte en Seagate 2TB HDD som jag tänkte använda men jag fick panik av oljudet, var 10-11 sekund i idle, när man inte vill att det ska låta något, så klickade det i hårddisken, otroligt störande så jag lämnade tillbaka skiten, lite ljud får man ju acceptera på en mekanisk disk, men detta hördes fan över allt annat.

Några tips på vad man kan göra?

Om man kör Repris funktionen som spelar in konstant och i 1440p / 60 fps / 50 Mbps så skulle den skriva 22.5 GB på disken, varje timme, det blir ju otroliga mängder skriven data på en SSD väldigt snabbt om man spelar en hel dag, vilket inte är ovanligt för min del.

Man kan ju såklart välja när man ska spela in och inte, men det hade ju varit fint om man kunde köra Reprisfunktionen då håller den ju tempfilen på ca 2gb, men den skriver ju fortfarande data varje sekund även om filen inte blir gigantisk.

Om mekanisk är det enda som gäller, kan man köra en extern hårddisk som man kan stänga av när man inte spelar eller är det inte möjligt rent tekniskt, eller skulle hårddisken vara för slö för att spela in video?

EDIT: Hårddiskljudet

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Min WD Black är avsevärt tystare än min WD Blue. Jag är inte så hemskt insatt i mekaniska diskar men en lite dyrare och mer premiummodell samt typ gummisnoddar för installationen vore kanske bäst för ljudets skull. Seagate om du köpte en Barracuda är ju billigare variant så tvivlar på de prioriterar tystnad.

Windows kan själv få disken att spinna ner när den inte används på en stund för övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag fick inte viloläge på disken att fungera så bra för mitt ändamål, sitter man vid datorn och klickar runt så börjar ju disken låta igen.
Jag får kanske spana in på lite dyrare disk istället.

Det var som sagt inget konstant ljud som störde mig utan det där som kom var 10-11 sekund, det jag läst så verkar det vara ganska vanligt på diskar, både WD och Seagate, det är precis som om läshuvudena gör något var 10 sekund hela tiden när disken inte används.

Detta är inspelat riktigt nära disken så riktigt så illa låter det inte utanför lådan, men ändå tillräckligt hög för att jag ska störa mig på det.

Hårddiskljud

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Hallå!

Jag är lite sugen på att börja spela in lite gameplay, problemet är att jag har bara SSD diskar i datorn och enligt internetz är det inte en bra ide att spela in på SSDn hela tiden.

Varför skulle det inte vara bra att spela in på en SSD?
Att man som vanlig användare skulle kunna "slita ut" en SSD är ju en skröna.

Permalänk
Medlem

Hårddisk låter - punkt. ....men dagens snurrdiskar är väldigt tysta i jämförelse med hur de lät på 80, 90 och närmare 2000-talen, innan man gick ifrån kullagren som spindellagring... en serverdisk lät som den höll på att skära redan som ny... - och låter lika illa 3 år senare (de höll inte så mycket längre än så)

Snabba diskar låter mer då huvudrörelserna är snabbare och ger högre tonlänge på armrörelser och hörs tydligare i jämförelse med 5400 RPM-diskar (som är sega som frusen sirap i jämförelse) då det är mycket högre krafter för att flytta huvudena snabbt (vi pratar om flera hundra G i acceleration längst ute på armspetsen) och det ger motrekyl som visar sig vibrationer och som tar sig ut i chassiet och skramlar den som högtalarlåda så blir ljudet värre.

Mycket av problemen kan tas bort med dämpning i tråget som disken sitter - med filt, gummiupphängning etc. Det är väldigt få som klagar på ljudet för externa USB-diskar från disktillverkarna och mycket beror på att diskarna är upphängda på mjuka gummikuddar inne i lådan.

Det som är problematiskt är att ni bara köper smådiskar - alla snurrdiskar av desktop och för video-övervakning som är under 8TB för WD och Toshiba och under 10 TB för Seagate och inte är av 'pro-typ', NAS-diskar eller serverdiskar är av SMR-typ (hos WD finns också NAS-diskar av SMR-typ insmuget tills det upptäcktes och det blev ett jäkla liv) - alla dagens 2.5" snurrdiskar är SMR från samtliga leverantörer utom rena SAS-Enterprise-diskar (som också kräver 12V för att fungera)

Skall man vara säker för en disk som inte är SMR - sikta på diskar som är minst 10 TB stora, eller NAS diskar från Seagate eller Toshiba för mindre storlek diskar. När det gäller WD RED måste man se till att det är WD RED plus för storlekar under 8 TB

- och en sak till, dyrare serverdiskar är inte avsiktligt byggda att vara tysta - där de används så är ljudet inte ett problem då en större serverhall så behöver du hörselproppar ändå av alla fläktar mm.

Att stoppa in mer pengar på en dyrare serverdisk (typ WD-gold) kommer förmodligen ge motsatt effekt av vad du trodde i ljudväg

---

Vad som Skiljer mellan CMR och SMR-disk är att SMR-disken kan arbetar en stund efter när disken inte används för att sortera upp och tömma sin PMR-cache av många små skrivna sektorer som inte lades rätt med en gång (för att det tar för mycket tid när skrivningar ligger på kö) och lägga dem rätt i SMR-blocken senare eftersom SMR-block måste alltid skrivas från början till slut - vilket är läsa-modifiera-skriva tillbaka process från 32 till 128 Mbyte-block som tar en del tid. Och har man NTFS-filsystem så blir det snabbt många små block att städa efteråt...

---

Om du är hysterisk rädd för att slita ut din SSD/NVMe i förtid så är en lösning att du skaffar en billigare SSD som du låter din Shadowplay skriva till - men generellt är rädslan att skriva sönder SSD väldigt överdriven - har du inte kommit över 30% av disken totala Kapacitet efter 5 år så är det inte ett problem. Du kan titta redan nu hur länge du haft SSD och sedan hur mycket av dess totala TBW är förbrukad (tex SSD-tillverkarens egna managerprogram) - eller följa hur TBW ökar under en period när du kör intensivt och av det räkna med hur länge du kan köra på samma sätt innan det blir ett problem (dvs när TBW börja nå över 90% förbrukat)

Permalänk
Medlem

RAM-disk låter ju annars rätt rimligt om man vill skriva oviktig data kontinuerligt utan att slita ut något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

En typisk "konsumentdisk" (Samsung 860 Pro) klarar enligt Mullet cirka 0,6 DWPD i 5 år. (Eller den kanske inte är så typisk ändå, mer typiskt kanske är 0,3 DWPD...) Det betyder att den klarar av att man skriver över 60% av disken varje dag. På grund av hur SSD:er fungerar så fördelas belastningen över hela disken även om man skriver till samma 2 GB fil konstant.

Enligt dina beräkningar vill du kunna skriva 22,5 GB data per timme, eller 22,5*24 = 540 GB per dag.

Om du köper en 1 TB stor Samsung 860 Pro (eller liknande SSD) så bör du därför kunna spela in till den disken konstant i 5 år och vara innanför specifikation. (1 DWPD på en 1 TB disk blir 600 GB/dag). Kostnad cirka 2300 kr inkl moms enligt prisjakt.

Du kan ju köpa server-SSD annars, av en modell avsedd för skrivintensiva laster, det blir faktiskt billigare i din applikation. T.ex. en Samsung Enterprise SSD SM883 på 240 GB kostar ca 1000 kr inkl moms och klarar 3,6 DWPD på 5 år, eller 864 GB (fullt tillräckligt med andra ord.)

Nu har jag så klart räknat med att du spelar in 24/7/365, men det är kanske inte riktigt fallet för dig, om du räknar lite på det så kanske du kommer fram till att (särksilt om du har en stor SSD) så är det lugnt att bara köra på den SSD du redan har. Räkna med 0,3 DWPD så länge det inte är QLC-disk så borde du komma rätt nära sanningen skulle jag gissa.

Länkar:

Samsung 860 Pro hos Mullet
Samsung SM883 hos Mullet

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Om mekanisk är det enda som gäller, kan man köra en extern hårddisk som man kan stänga av när man inte spelar eller är det inte möjligt rent tekniskt, eller skulle hårddisken vara för slö för att spela in video?

EDIT: Hårddiskljudet

du kan utan problem spela in till en mekanisk disk ansluten till USB3 då USB3.0 har betydligt mer bandbredd (5 Gbit/s (625 MB/s)) än vad en mekanisk disk har som på sin höjd kommer upp i 200MB/s vid en bra dag oftast snarare mellan 80-160MB/s.

ett annat alternativ är ju att du skaffar dig ett Youtube konto och "livestreamar" det till dem och låter deras server agera tillfällig lagring med nackdelen att filerna kommer komprimeras.
kärver ju dock också att du anpassar bitrate till vad din nätuppkoppling kan hantera i det fallet.

ett annat alternativ är ju att du sätter upp en annan dator på nätverket där du hugger in din disk typ en laptop eller något som kan stå där ingen stör sig på oljud delar disken på nätverket och sätter den delade disken som lagring för dina inspelningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79

Många dåliga råd i tråden här får mig att dra slutsatsen att folk inte har en aning om hur vare sig Instant Replay (f.d. Shadowplay) eller SSDs fungerar. Att använda en hårddisk som cache går inte beroende på att I/O-prestandan är otillräcklig, och inte är i närheten av några 100-200 MB/s när man skriver 4 KB i taget, vilket bl.a. leder till att man tappar en massa frames.

Som andra påpekat så är normala konsument-SSDs är inte gjorda för att skriva de datamängder man når med Instant Replay heller, särskilt inte om man ska ha några som helst marginaler för övrig skrivning. Det ger dessutom en onödig prestandaförlust att lägga I/O-kapaciteten som behövs för Instant Replay över en av de smalaste bussarna i datorn.

Du har ju uppenbarligen 32 GB RAM, så ta och gör en RAM-disk på 4-6 GB med Imdisk Toolkit, då får du dessutom maximal prestanda när du skriver filmen till ett lagringsmedium och slipper irriterande stuttering ingame.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Att använda en hårddisk som cache går inte beroende på att I/O-prestandan är otillräcklig, och inte är i närheten av några 100-200 MB/s när man skriver 4 KB i taget, vilket bl.a. leder till att man tappar en massa frames.

Det där känns ju helt orimligt om det är sant, menar du att operativsystemet inte buffrar skrivningar och slår ihop dem till större? Det är ju inte en affärskritisk databas det handlar om där man måste flusha cachet efter varje skrivning. Om inte OS:et gör det så finns här en självklar prestandatuning Nvidia borde kunna göra själva genom att helt enkelt skriva större block åt gången... (eller helt enkelt genom att ge fan i att flusha filen efter varje skrivning på 4 kB)

Att spela in video är bokstavligen bara en enda lång linjär skrivning, det är en applikation som en hårddisk rent teoretiskt är perfekt lämpad till. (Eller tja, inte i just det här fallet, då det blir för högljutt för TS.) Western Digital tillverkar specifikt "WD Purple"-diskar som är anpassade för att skriva video till, genom att säkerställa att de har en konsekvent skrivprestanda. Används för t.ex. system med övervakningskameror.

Men nu räknar vi så klart med att disken inte används till något annat än Shadowplay. Så fort disken kommer behöva söka fram och tillbaka och göra annat så kommer så klart prestandan att börja dyka...

Men visst, rent konkret så är nog tipset om att använda en RAM-disk rätt smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där känns ju helt orimligt om det är sant, menar du att operativsystemet inte buffrar skrivningar och slår ihop dem till större? Det är ju inte en affärskritisk databas det handlar om där man måste flusha cachet efter varje skrivning. Om inte OS:et gör det så finns här en självklar prestandatuning Nvidia borde kunna göra själva genom att helt enkelt skriva större block åt gången... (eller helt enkelt genom att ge fan i att flusha filen efter varje skrivning på 4 kB)

Att spela in video är bokstavligen bara en enda lång linjär skrivning, det är en applikation som en hårddisk rent teoretiskt är perfekt lämpad till. (Eller tja, inte i just det här fallet, då det blir för högljutt för TS.) Western Digital tillverkar specifikt "WD Purple"-diskar som är anpassade för att skriva video till, genom att säkerställa att de har en konsekvent skrivprestanda. Används för t.ex. system med övervakningskameror.

Men nu räknar vi så klart med att disken inte används till något annat än Shadowplay. Så fort disken kommer behöva söka fram och tillbaka och göra annat så kommer så klart prestandan att börja dyka...

Jag omformulerar mig. Hårddiskar har ususel prestanda när de skriver många mindre block, vilket är enkelt att se med diverse benchmarks. Cacheutrymmet som används av Nvidia Instant Replay är ingen sekventiell skrivning, utan en temporär lagring av massa data, vilket kan skrivas till en videofil. Det är bara när man trycker Alt+F10 det uppstår en sekventiell skrivning, och det är även därför en hårddisk fungerar extremt dåligt som cacheutrymme om man bryr sig om saker som kvaliteten på den slutgiltiga videofilen eller prestandapåverkan medan man spelar.

Om du vet några mer djupgående tekniska detaljer om Nvidia Shadowplay/Instant Replay istället för att gissa vad som borde vara rimligt ur något visst perspektiv så får du gärna redogöra för det här. Jag har både använt och felsökt/lagat ett flertal system och installationer med Shadowplay/Instant Replay sedan 2014, så jag har någon uppfattning om vad som fungerar bra eller dåligt i verkligheten.

Därtill kan man starkt ifrågasätta rationaliteten i att börja hålla på och klabba med att köpa dyr specialiserad hårdvara för att laborera med mot bättre vetande, när Imdisk Toolkit tillhandahålls kostnadsfritt.

Edit: Anledningen till att jag rekommenderar just Imdisk Toolkit är för att det är svenskutvecklat, stabilt och extremt enkelt att sätta upp utan att behöva några specialiserade kunskaper, det är bokstavligen parametrarna i den här dialogrutan man behöver klara av att konfigurera:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag omformulerar mig. Hårddiskar har ususel prestanda när de skriver många mindre block, vilket är enkelt att se med diverse benchmarks. Cacheutrymmet som används av Nvidia Instant Replay är ingen sekventiell skrivning, utan en temporär lagring av massa data, vilket kan skrivas till en videofil. Det är bara när man trycker Alt+F10 det uppstår en sekventiell skrivning, och det är även därför en hårddisk fungerar extremt dåligt som cacheutrymme om man bryr sig om saker som kvaliteten på den slutgiltiga videofilen eller prestandapåverkan medan man spelar.

Om du vet några mer djupgående tekniska detaljer om Nvidia Shadowplay/Instant Replay istället för att gissa vad som borde vara rimligt ur något visst perspektiv så får du gärna redogöra för det här. Jag har både använt och felsökt/lagat ett flertal system och installationer med Shadowplay/Instant Replay sedan 2014, så jag har någon uppfattning om vad som fungerar bra eller dåligt i verkligheten.

Därtill kan man starkt ifrågasätta rationaliteten i att börja hålla på och klabba med att köpa dyr specialiserad hårdvara för att laborera med mot bättre vetande, när Imdisk Toolkit tillhandahålls kostnadsfritt.

Jag kan inga djupgående tekniska detaljer om Nvidias Instant Replay-funktion, men för din skull kollade jag lita på hur Shadowplay faktiskt gör. Detta genom att använda verktyget Process Monitor från Sysinternals.

Jag satte sedan inställningen för tempkatalog till en katalog C:\ShadowplayCache på min PC, slog på skrivbordsinspelning och körde sedan instant replay under cirka 30 sekunder, och tittade sedan på WriteFile till filer inom denna katalog.

Jag kunde konstatera att Shadowplay skriver till två filer samtidigt. En fil C:\ShadowplayCache\9343b833-e7af-42ea-8a61-31bc41eefe2b\Sha209C.tmp som den skrev 79 619 684 byte till under 30 sekunder, och en fil C:\ShadowplayCache\9343b833-e7af-42ea-8a61-31bc41eefe2b\Sha209D.tmp som den skrev 722 453 byte till under samma 30 sekunder.

Filen Sha209C.tmp skrevs till 1799 gånger under denna mätperiod, och Sha209D.tmp skrevs till 1407 gånger under denna mätperiod. Genom att bara titta på offsetsen på själva filerna så kunde jag konstatera att skrivningarna till dessa två filer var 100% sekventiella.

Skrivhastigheten i mina inställningar till filen Sha209C.tmp var 79619684/30 = 2,6 MB/s, med en genomsnittlig skrivningsstorlek på ~44 kB. Till filen Sha209D.tmp var skrivningarna ~512 byte stora, och cirka 24 kB/s.

Dessa bitrates är dock inte på något sätt representativa för bitrates under en mer realistisk applikation, eftersom jag mest satt och spelade in min desktop under tiden, och inte ett spel, så i verkligheten så blir ju dessa siffror mycket högre. Syftet med detta test var inte att titta på själva siffrorna, utan för att försöka förstå vad det är för data som skrivs.

En annan sak jag kan konstatera var att skrivningsstorleken var högst varierande, jag såg enstaka skrivningar på 1 MB till filen Sha209C.tmp. Detta tyder på att någon slags buffring eller write-combining sker i själva ShadowPlay, utöver vad operativsystemet så klart kan göra (för att inte tala om själva hårddiskens skrivcache och write combining.)

Om jag ska gissa, bara utifrån datamängden, så är det en fil för video, och en fil för audio. Dessa muxas säkert ihop till någon bra fil när man väljer att faktiskt "spara" sin inspelning. Vad som händer när bufferten blir full vet jag inte, men jag gissar på att antingen skapas en ny fil, eller så söker helt enkelt Shadowplay till början av filen och använder den som en cirkulär buffer.

Jag hittar med denna snabbundersökning inget som tyder på att skrivningarna till detta "shadowplay cache" skulle vara något annat än sekventiella skrivningar som dessutom kan kombineras av operativsystem. Jag hittar inte heller något som stödjer att den typiska IO-storleken ska vara 4 kB.

Rådatat jag fick ut av Process Monitor kan du kolla på i Excel-format här om du vill analysera själv.

Detta betyder ju så klart inte att du har fel om att hårddisk kanske inte är det lämpligaste ställe att ha sitt Shadowplay-cache på av olika anledningar, särskilt om man dessutom använder hårddisken till annat, eller om man har någon annan hårddisk med oberäknelig skrivprestanda (t.ex. SMR-disk eller QLC-SSD, beroende på specifik implementation). Men det är väl det den här tråden handlar om, att TS skaffat en hårddisk dedicerad specifikt att använda bara till Shadowplay. Och åter igen så håller jag väl med om att en RAM-disk är lämpligast om man har mycket RAM, inte vill slita på sin SSD, skiter i om osparat data försvinner vid strömavbrott, och har hårddisk så det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag satte sedan inställningen för tempkatalog till en katalog C:\ShadowplayCache på min PC, slog på skrivbordsinspelning och körde sedan instant replay under cirka 30 sekunder, och tittade sedan på WriteFile till filer inom denna katalog.

Record != Instant Replay. Record skriver säkert sekventiellt, men det gör inte Instant Replay för då hade det fungerat att ha cacheutrymmet på vilken hårddisk som helst utan några problem.

Skrivet av pv2b:

Och åter igen så håller jag väl med om att en RAM-disk är lämpligast om man har mycket RAM, inte vill slita på sin SSD, skiter i om osparat data försvinner vid strömavbrott, och har hårddisk så det räcker.

Det finns ingen sätt att få ut datan ur cachen ändå utanför Nvidias mjukvara, då den antingen flushas av Nvidia när man stänger av spelet eller nästa gång programmet initieras, så det gör nog ingen skillnad i realiteten...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Record != Instant Replay. Record skriver säkert sekventiellt, men det gör inte Instant Replay för då hade det fungerat att ha cacheutrymmet på vilken hårddisk som helst utan några problem.

Jag har inte kört record, jag har under mitt test slagit på funktionen "repris" i Shadowplay. Se skärmdump.

Om det finns någon annan funktion du menar när du säger Instant Replay så är det bra om du förtydligar så vi inte råkar prata om olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har inte kört record, jag har under mitt test slagit på funktionen "repris" i Shadowplay. Se skärmdump.

Om det finns någon annan funktion du menar när du säger Instant Replay så är det bra om du förtydligar så vi inte råkar prata om olika saker.

Om du spelat in skrivbordet så är det nog ändå bara så enkelt som att det är väldigt få pixlar som förändras i förhållande till vad som händer medan man spelar. Bra att vi är överens om att RAM-disk är en bättre lösning i alla fall, särskilt på ett system med ett överflöd av RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Filen Sha209C.tmp skrevs till 1799 gånger under denna mätperiod, och Sha209D.tmp skrevs till 1407 gånger under denna mätperiod. Genom att bara titta på offsetsen på själva filerna så kunde jag konstatera att skrivningarna till dessa två filer var 100% sekventiella.

Glömde kommentera detta, men på en hårddisk kan väl det där omöjligen motsvara sekventiell skrivning? Sekventiell skrivning uppnås när du har en (1) stor fil och inte behöver besöka FAT (eller motsvarande) mellan skrivningarna, för annars hamnar vi ju i precis det scenariot där I/O-prestandan sjunker till några fåtal MB/s på en modern hårddisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du spelat in skrivbordet så är det nog ändå bara så enkelt som att det är väldigt få pixlar som förändras i förhållande till vad som händer medan man spelar. Bra att vi är överens om att RAM-disk är en bättre lösning i alla fall, särskilt på ett system med ett överflöd av RAM.

Absolut, men antalet förändrade pixlar förändrar ju inte huruvida Shadowplay plötsligt börjar skriva till en cache-fil icke-sekventiellt. Finns inte heller någon bra anledning jag kan komma på till att Shadowplay faktiskt skulle skriva icke-sekventiellt till disk. Har inte heller någon ren snurrdisk i den här maskinen så jag kan testa olika scenarion.

Det kan absolut vara så att en hårddisk kan vara otillräcklig av olika anledningar, bl.a. om man gör annat på disken samtidigt (räcker väl med att windows ska "optimera" eller indexera just så t.ex...), det jag specfikt ville bemöta var ditt påstående om att Shadowplays "instant replay"-funktion kan karaktäriseras som random writes i 4 kB storlek. Det verkar helt enkelt inte stämma, och om du vill framhärda i det så får du väl plocka fram något som stödjer det du säger, för jag har i alla fall inte hittat något som tyder på det. Du kan faktiskt ha rätt i ditt påstående om att HDD:er suger för Shadowplay, men fel om varför de suger. Om du förstår.

Oavsett så är detta ju en helt meningslös akademisk diskussion utifrån perspektivet att hjälpa TS med hans problem. TS vill inte ha en hårddisk ändå, så då är antingen RAM-disk eller en SSD optimerad för många skrivningar rätt val. Men ändå intressant rent tekniskt tänker jag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sveklockarn:

Record != Instant Replay. Record skriver säkert sekventiellt, men det gör inte Instant Replay för då hade det fungerat att ha cacheutrymmet på vilken hårddisk som helst utan några problem.

Varför skulle det finnas någon skillnad i hur data skrivs mellan de två alternativen? Record spelar in kontinuerligt tills det stängs av medan Instant Replay raderar data äldre än det tidsintervall man ställer in. Det finns inget behov av olika tekniska lösningar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Glömde kommentera detta, men på en hårddisk kan väl det där omöjligen motsvara sekventiell skrivning? Sekventiell skrivning uppnås när du har en (1) stor fil och inte behöver besöka FAT (eller motsvarande) mellan skrivningarna, för annars hamnar vi ju i precis det scenariot där I/O-prestandan sjunker till några fåtal MB/s på en modern hårddisk.

Jag kan för lite om praktisk filsystemsteknik om detta, annat än att jag aldrig varit med om ett operativsystem där man måste förallokera sin datafil innan man kan göra snabba sekventiella skrivningar till detta, rent empiriskt. Det skulle betyda att t.ex. ett filkopieringsprogram skulle bli mycket snabbare av att förallokera sin data (vilket jag inte alltid ser att ett sådant program gör), och att det skulle vara supersegt att t.ex. pipa data utan känd storlek ut till en fil. Och det har jag aldrig hört talas om att en sådan begränsning skulle finnas. Men det betyder ju inte att du har fel, bara att jag inte vet till 100%.

Sen ett förtydligande, det blir ju inte 100% sekventiellt just eftersom du måste skriva filsystemsmetadata, och särskilt inte eftersom replay-funktionen skriver till 2 olika filer samtidigt (det kanske är det som är skillnaden?) men det kan ju bli "nära nog".

Det är ju rätt enkelt att skriva ett enkelt program som skriver 1 GB slumpdata till en fil, en gång till en ny fil, och en gång till till ene existerande fil och mäta skillnaden, men just nu så sitter jag på en laptop utan snurrdisk. (Eller tja, det sitter en Firecuda i den, men det räknas inte för att det är en hybrid.) Kanske t.o.m. köra 2 sådana processer parallellt och se vad som händer. Men det får vänta tills imorgon kväll tills att jag bytt ut moderkortet i min primära PC (där jag faktiskt har en ren snurrdisk) för att validera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, men antalet förändrade pixlar förändrar ju inte huruvida Shadowplay plötsligt börjar skriva till en cache-fil icke-sekventiellt. Finns inte heller någon bra anledning jag kan komma på till att Shadowplay faktiskt skulle skriva icke-sekventiellt till disk. Har inte heller någon ren snurrdisk i den här maskinen så jag kan testa olika scenarion.

Det kan absolut vara så att en hårddisk kan vara otillräcklig av olika anledningar, bl.a. om man gör annat på disken samtidigt (räcker väl med att windows ska "optimera" eller indexera just så t.ex...), det jag specfikt ville bemöta var ditt påstående om att Shadowplays "instant replay"-funktion kan karaktäriseras som random writes i 4 kB storlek. Det verkar helt enkelt inte stämma, och om du vill framhärda i det så får du väl plocka fram något som stödjer det du säger, för jag har i alla fall inte hittat något som tyder på det. Du kan faktiskt ha rätt i ditt påstående om att HDD:er suger för Shadowplay, men fel om varför de suger. Om du förstår.

Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste om detta längre, men det debatterades i en tråd på något Nvidia-forum (eventuellt det officiella) om huruvida videofilerna kunde extraheras ur cachen, varpå det framkom att det inte existerar en färdig videofil i cachen innan filen sparas någon annanstans, vilket såvitt jag minns berodde på någon teknisk anledning som ska minska ner prestandaförlusterna då det ska köras i bakgrunden samtidigt som grafikkortet pumpar ut maximalt med frames i spelet.

Skrivet av pv2b:

Oavsett så är detta ju en helt meningslös akademisk diskussion utifrån perspektivet att hjälpa TS med hans problem. TS vill inte ha en hårddisk ändå, så då är antingen RAM-disk eller en SSD optimerad för många skrivningar rätt val. Men ändå intressant rent tekniskt tänker jag.

Suttit och sökt lite igen medan den här diskussionen pågått, men det verkar finnas väldigt få tekniska detaljer om hur det fungerar under skalet, vilket inte är jätteförvånande för Nvidia-prylar. Jag har däremot "lagat" funktionen i många scenarion med problem med Shadowplay/Instant Replay där hårddisk använts för cachen, vilket lösts samtliga gånger genom att använda ett lagringsmedium med högre I/O-prestanda (SSD eller RAM-disk).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste om detta längre, men det debatterades i en tråd på något Nvidia-forum (eventuellt det officiella) om huruvida videofilerna kunde extraheras ur cachen, varpå det framkom att det inte existerar en färdig videofil i cachen innan filen sparas någon annanstans, vilket såvitt jag minns berodde på någon teknisk anledning som ska minska ner prestandaförlusterna då det ska köras i bakgrunden samtidigt som grafikkortet pumpar ut maximalt med frames i spelet.

Jo, men det verkar ju stämma med det jag ser - bara det att den skriver 2 st filer samtidigt (gissningsvis 1 för audio, 1 för video) tyder ju på att det mellanlagras i något "enklare" format som sedan muxas ihop när man väl väljer att spara filen. (Om detta visar sig vara problemet så skulle ju då Nvidia lätt kunna ändra hur de skriver i disk så att de skriver i något slags muxat format istället så det bara blir en skrivström till hårddisken, men nu är detta ren spekulation och gissning)

Om man är riktigt intresserad så kanske det går att döda processen som skriver till tempfilen så att den inte får radera sin egen fil och sedan analysera innehållet, men fullt så intresserad är i varje fall inte jag

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips, jag ska prova med RAM-disk och se hur det fungerar

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

RAM-disk låter ju annars rätt rimligt om man vill skriva oviktig data kontinuerligt utan att slita ut något.

Skrivet av Sveklockarn:

@DeFeCT79

Du har ju uppenbarligen 32 GB RAM, så ta och gör en RAM-disk på 4-6 GB med Imdisk Toolkit, då får du dessutom maximal prestanda när du skriver filmen till ett lagringsmedium och slipper irriterande stuttering ingame.

Första testerna av RAM-disk verkar mycket lovande, fungerar hur bra som helst.
Jag visste väl att jag skulle få nytta av 32GB RAM till slut

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Första testerna av RAM-disk verkar mycket lovande, fungerar hur bra som helst.
Jag visste väl att jag skulle få nytta av 32GB RAM till slut

Gött!

Jag kan tillägga att jag skapade en större RAM-disk (6 GB) än vad Instant Replay säger att det behöver för 10 min (3,8 GB) i 1440p/60 FPS/50 Mbit beroende på att åtminstone vissa versioner av mjukvaran för Shadowplay/Instant Replay ibland behövt mer utrymme för att fungera. Om utrymmet för cachen är för litet så har det oftast resulterat i att Shadowplay/Instant Replay-funktionen antingen deaktiverats utan något felmeddelande, alternativt att den gått tillbaka till att lägga cachen på C-enheten.

Har tyvärr ingen bättre förklaring till det beteendet, men det har funkat bekymmerfritt med Imdisk Toolkit sålänge det funnits lite extra utrymme att ta av, så om du behöver 1,9 GB så rekommenderar jag att du gör en RAM-disk på åtminstone 3 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gött!

Jag kan tillägga att jag skapade en större RAM-disk (6 GB) än vad Instant Replay säger att det behöver för 10 min (3,8 GB) i 1440p/60 FPS/50 Mbit beroende på att åtminstone vissa versioner av mjukvaran för Shadowplay/Instant Replay ibland behövt mer utrymme för att fungera. Om utrymmet för cachen är för litet så har det oftast resulterat i att Shadowplay/Instant Replay-funktionen antingen deaktiverats utan något felmeddelande, alternativt att den gått tillbaka till att lägga cachen på C-enheten.

Har tyvärr ingen bättre förklaring till det beteendet, men det har funkat bekymmerfritt med Imdisk Toolkit sålänge det funnits lite extra utrymme att ta av, så om du behöver 1,9 GB så rekommenderar jag att du gör en RAM-disk på åtminstone 3 GB.

Jag har satt den på 6gb bara så man är säker, har ju ändå ram så det räcker och blir över

Edit: @Sveklockarn
Den enda nackdelen jag kan se är att man måste ställa in mappen i Shadowplay efter att datorn startats om då ramdisken försvinner tillfälligt, jag antar att man får leva med det?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag har satt den på 6gb bara så man är säker, har ju ändå ram så det räcker och blir över

Edit: @Sveklockarn
Den enda nackdelen jag kan se är att man måste ställa in mappen i Shadowplay efter att datorn startats om då ramdisken försvinner tillfälligt, jag antar att man får leva med det?

För mig ligger den iallafall kvar efter omstart. Ställde in temp-mappen som ligger på ramdisken som directory i shadowplay.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

För mig ligger den iallafall kvar efter omstart. Ställde in temp-mappen som ligger på ramdisken som directory i shadowplay.

Kalas, det fungerade, det var såklart min egenskapade mapp som försvann, tack

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kalas, det fungerade, det var såklart min egenskapade mapp som försvann, tack

Ja precis som @macmann1 skriver så är det enklast att använda Temp-katalogen.

Om du ska ha en viss katalogstruktur på din RAM-disk så får du montera en avbildning på den i samband med att den skapas (finns options för detta), men det känns kanske något overkill för syftet att tjäna som cache.

Om du trycker Alt+Z och sen kugghjul för settings så har jag följande under Recordings:

Temporary FilesN:\Temp
VideosC:\Users\[Användarnamn]\Videos

Detta har funkat bekymmersfritt utan behov av att konfigurera om det efter omstart och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja precis som @macmann1 skriver så är det enklast att använda Temp-katalogen.

Om du ska ha en viss katalogstruktur på din RAM-disk så får du montera en avbildning på den i samband med att den skapas (finns options för detta), men det känns kanske något overkill för syftet att tjäna som cache.

Om du trycker Alt+Z och sen kugghjul för settings så har jag följande under Recordings:

Temporary FilesN:\Temp
VideosC:\Users\[Användarnamn]\Videos

Detta har funkat bekymmersfritt utan behov av att konfigurera om det efter omstart och liknande.

Tack, det fungerar bra nu när jag ändrade till tempmappen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Tack, det fungerar bra nu när jag ändrade till tempmappen.

Ja då är det bara att njuta av den sagolika I/O-prestanda man får av att köra det från RAM.

Tycker det är lite konstigt att Nvidia själva inte gjort en option för att lägga det direkt i minnet, men när man tittar på t.ex. Steams statistik så är det typ 89% av alla användare som har 16 GB RAM eller mindre, så det är kanske inte så konstigt att de inte implementerat en sån funktion med tanke på vilket gnäll det skulle bli över minnesanvändningen från majoriteten som antagligen inte skulle förstå fördelarna.