Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Avstängd

Dagens irritation. Köpte begagnade högtalare på tradera, de ser vara i rätt OK skick. Men noterade idag att baselementens upphängning är söndersliten och det går inte att spela vid lite högre volymer, gör man det så ökar distorsionen markant. Det är ett tecken på att högtalarna håller på att gå sönder och elementen bör bytas ut.
Och inget av det här säger förstås säljaren. Nada.

För att undvika:
Prova alltid vid köp.
Se till att du känner till låten du normalt spelar.
Spela den rätt rejält högt
Undersök elementens upphängning noga med ficklampa, runt om.

800kr åt skogen.
(gäller Dynavoice DM-5)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid Det positiva är i alla fall att orsaken till att det inte låter bra är högtalarna och inte dina öron.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

@Kaleid Det positiva är i alla fall att orsaken till att det inte låter bra är högtalarna och inte dina öron.

Japp, mest irriterad blir man att så många säljer trasiga saker och tror att det är OK. Har varit med om hårddiskar med click of death, trasiga moderkort m.m.

Edit: Egentligen mer än irritation, en form av bedrägeri, stjäl både energi och pengar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nissling:

Även jag var hos psykiatrin i fjol.

För lite uppdatering...

Jag hamnade på psykakuten igen i januari igen, ty inget har förbättrats och jag hade inget att förlora på att ge psykiatrin ett nytt försök. Så länge man inte är död har man ändå liv. Blev remitterad till en ny mottagning där jag fick träffa läkare och har provat en del olika mediciner. Dock har inget underlättat och det verkar inte finnas någon egentlig plan. Har nyligen varit sjukskriven i ca 5 veckor pga depression och nedstämdhet. Vissa dagar har jag varit sängliggandes ca 20 timmar av ett dygn och helt saknat all form av livsgnista. Försökte börja jobba i måndags igen men det har inte gått särskilt bra tyvärr. Ska träffa läkaren imorgon igen.

För att ge en inblick i hur läget ser ut så lyckades jag för två veckor sedan (8e maj) stoppa i mig 380mg zopiklon just i suicidsyfte. Under hela kvällen ska jag ha gått mer eller mindre bananas. Ringde bortåt 40 samtal, körde face time med en vän medan jag åt mat från KFC och rakade av mig allt hår på huvudet. Minnet är dock helt blankt. Hamnade på S:t Görans medicinakut där jag fick kol och blev sedan tvångsinlagd på en av deras psykiatriska avdelningar. Trots att jag har varit tämligen negativt ställd till psykiatrin tidigare måste jag erkänna att jag endast har gott att säga om S:t Görans i det här fallet. Alla läkare och sjukskötare jag träffade var mycket trevliga och hjälpsamma. Stämningen var mycket bra och aktiviteterna kändes stimulerande, samtidigt som jag inte kände mig tvungen till att göra något motvilligt väl där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, mest irriterad blir man att så många säljer trasiga saker och tror att det är OK. Har varit med om hårddiskar med click of death, trasiga moderkort m.m.

Håller med. Vad är det egentligen för fel på folk säljer grejer som har dolda fel utan att informera om det eller rent av helt trasiga grejer?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Nissling Tufft läge. Det är svårt att skriva något vettigt till en okänd människa men det verkar lovande att du fortfarande har kämparandan kvar. Finns det liv finns det hopp.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är det egentligen för fel på folk säljer grejer som har dolda fel utan att informera om det eller rent av helt trasiga grejer?

Bedragare.

Det är vad de är. Riktiga jävla bedragare som är ute efter att sno av dig dina pengar, och de bryr sig inte om hur de bär sig åt för att lyckas heller; ändamålet helgar medlen.

Sedan undrar jag varför så många människor inte kan slå på ljuset på sina bilar längre. I Sverige har vi lagkrav på halvljus på bilen ALLTID dag som natt! Inte bara varselljus eller tammefan ingenting alls - HALVLJUS FÖR FAN DÖNICKAR!!!

Har till och med sett folk som kör helt nedsläckt, inget ljus alls vare sig fram eller bak till och med kvälls/nattetid! Vafan är det för FEL på er era jävla tokstollar?!

Hoppas fan ingen här kör omkring med nedsläckta lyktor på bilen. Sätt på ljusautomatiken och lämna den på!!! *gorm gorm morr morr*

Tyvärr har vi ju inga trafikpoliser längre i det här landet - i GBG skulle de kunna ta in en halv miljard i böter för detta på en vecka typ. Folk är helt hopplösa nuförtiden. Ingen som har några skyldigheter längre tror de tydligen, bara rättigheter...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Bedragare.

Det är vad de är. Riktiga jävla bedragare som är ute efter att sno av dig dina pengar, och de bryr sig inte om hur de bär sig åt för att lyckas heller; ändamålet helgar medlen.

Sedan undrar jag varför så många människor inte kan slå på ljuset på sina bilar längre. I Sverige har vi lagkrav på halvljus på bilen ALLTID dag som natt! Inte bara varselljus eller tammefan ingenting alls - HALVLJUS FÖR FAN DÖNICKAR!!!

Har till och med sett folk som kör helt nedsläckt, inget ljus alls vare sig fram eller bak till och med kvälls/nattetid! Vafan är det för FEL på er era jävla tokstollar?!

Hoppas fan ingen här kör omkring med nedsläckta lyktor på bilen. Sätt på ljusautomatiken och lämna den på!!! *gorm gorm morr morr*

Tyvärr har vi ju inga trafikpoliser längre i det här landet - i GBG skulle de kunna ta in en halv miljard i böter för detta på en vecka typ. Folk är helt hopplösa nuförtiden. Ingen som har några skyldigheter längre tror de tydligen, bara rättigheter...

Det är samma med folk som kör och mobiler. Även om jag inte är ute mycket varje dag så ser jag folk stirra ner i mobilerna precis varje dag när de kör bil. Tror rekordet var 4 bilar i sträck en gång.
Folk överskattar sin simultankapacitet rätt rejält. Inte för att man ska någonsin göra det, men det är ännu svårare att förstå varför de gör i en så liten stad. Det tar inte lång tid alls att komma fram till någon destination här med bil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon132576:

Sedan undrar jag varför så många människor inte kan slå på ljuset på sina bilar längre. I Sverige har vi lagkrav på halvljus på bilen ALLTID dag som natt! Inte bara varselljus eller tammefan ingenting alls - HALVLJUS FÖR FAN DÖNICKAR!!!

Har till och med sett folk som kör helt nedsläckt, inget ljus alls vare sig fram eller bak till och med kvälls/nattetid! Vafan är det för FEL på er era jävla tokstollar?!

Hoppas fan ingen här kör omkring med nedsläckta lyktor på bilen. Sätt på ljusautomatiken och lämna den på!!! *gorm gorm morr morr*

Tyvärr har vi ju inga trafikpoliser längre i det här landet - i GBG skulle de kunna ta in en halv miljard i böter för detta på en vecka typ. Folk är helt hopplösa nuförtiden. Ingen som har några skyldigheter längre tror de tydligen, bara rättigheter...

Weeeeeeeeeeell........

Varselljus går på per automatik i dagsljus på de flesta nyare bilar, fullt lagligt.

Don't explode now....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Det är samma med folk som kör och mobiler. Även om jag inte är ute mycket varje dag så ser jag folk stirra ner i mobilerna precis varje dag när de kör bil. Tror rekordet var 4 bilar i sträck en gång.

Såg en snubbe igår på sån där tvåhjulig el-sparkstötting som stirrade ner i sin mobil medans han vinglade fram... *suck* Och en annan snubbe körde åkgräsklippare i 15 knyck utför en gata med mobilen sin stöttad mot ratten. Håhåjaja!

Skrivet av Allexz:

Varselljus går på per automatik i dagsljus på de flesta nyare bilar, fullt lagligt.

Don't explode now....

I mitt universum är det bara halvljus som gäller! SÅDESÅ!

*exploderar*

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det inte är fler cykelolyckor alltså. Jag är ingen sportcyklist och cyklar lugnt och tar hänsyn, ändå har det varit nära många gånger. Idag kom 2st 10-12åringar i bredd på cykel där det bara får plats två. Kommer framifrån och dom ser mig men ingen reaktion.

Till sist svänger ena pojken ner för trottoaren ut på vägbanan, nästan mitten av höger körfält! Där bilar kommer i upp mot 70hm/h bakifrån honom utan att han titta bakåt! Det är en kurva med skymd sikt så en bil hade kanske inte sett honom förren det varit för sent. Helt kaos på cykelbanorna nu när det är klungor med sportcyklister, rullskidåkare, joggare, barnvagnar, hundar och allt möjligt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Förvånad över att det inte är fler cykelolyckor alltså. Jag är ingen sportcyklist och cyklar lugnt och tar hänsyn, ändå har det varit nära många gånger. Idag kom 2st 10-12åringar i bredd på cykel där det bara får plats två. Kommer framifrån och dom ser mig men ingen reaktion.

Till sist svänger ena pojken ner för trottoaren ut på vägbanan, nästan mitten av höger körfält! Där bilar kommer i upp mot 70hm/h bakifrån honom utan att han titta bakåt! Det är en kurva med skymd sikt så en bil hade kanske inte sett honom förren det varit för sent. Helt kaos på cykelbanorna nu när det är klungor med sportcyklister, rullskidåkare, joggare, barnvagnar, hundar och allt möjligt..

Problemet är att det aldrig kommer att blir bättre om inte någon gör något åt det, ett sätt är ju att cykla efter och prata med deras pappa/mamma så att dom får lära ut hur man ska cykla om dom inte kan så bör pappan/mamman ta ifrån cykel tills person har lärs sig att cykla på ett säkra sätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Problemet är att det aldrig kommer att blir bättre om inte någon gör något åt det, ett sätt är ju att cykla efter och prata med deras pappa/mamma så att dom får lära ut hur man ska cykla om dom inte kan så bör pappan/mamman ta ifrån cykel tills person har lärs sig att cykla på ett säkra sätt.

Kanske det men i detta fallet tror jag inte det behövdes. Pappan cyklade en bit bakom dom och han såg ganska förfärad ut ut när ungen drog ut i i bilvägen så lär förhoppningsvis blivit ett snack hur man cyklar. Såg idag även exemplarisk uppförande när en familj åkte rullskidor på samma sträcka. Pappan var typ 25m före resten av familjen och visade med handsignaler när ungarna skulle se upp för mötande cyklister. Pekade typ håll höger till barnen bakom när jag kom nerför en backe mot dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllerman:

Kanske det men i detta fallet tror jag inte det behövdes. Pappan cyklade en bit bakom dom och han såg ganska förfärad ut ut när ungen drog ut i i bilvägen så lär förhoppningsvis blivit ett snack hur man cyklar. Såg idag även exemplarisk uppförande när en familj åkte rullskidor på samma sträcka. Pappan var typ 25m före resten av familjen och visade med handsignaler när ungarna skulle se upp för mötande cyklister. Pekade typ håll höger till barnen bakom när jag kom nerför en backe mot dom.

Man kan ju hoppas att dom lär sig, för nästa gång så kanske en bil är där.

Det är allt för ofta att man nästan kör på cyklister, då dom aldrig få lära sig regel i trafiken, men man får hoppas att deras pappa är bra och kan lära ut rätt.

En sak som stör mig mest är att när cyklister gör fel då blir dom arga på mig, men dom fattar väl ändå att man le sin cykel över ett gå övergångsställe.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

En sak som stör mig mest är att när cyklister gör fel då blir dom arga på mig, men dom fattar väl ändå att man le sin cykel över ett gå övergångsställe.

Du behöver absolut inte leda din cykel över ett övergångsställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Du behöver absolut inte leda din cykel över ett övergångsställe.

"Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. "

saxat från transportstyrelsen

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyter:

Du behöver absolut inte leda din cykel över ett övergångsställe.

Stämmer inte, på ett gå övergångsställe måste du le cykel om du inte gör det och det händer en olycka då är det cyklister fel, och kommer att få betala ett skadestånd, därför jag nästan aldrig stannar för dom, då blir dom skit arga och visa gapa något.

Skrivet av Blub:

"Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. "

saxat från transportstyrelsen

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Det gäller även för elsparkcykel, men många bry sig inte.

När man plugga körkort teori, så kommer ofta denna fråga upp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer inte, på ett gå övergångsställe måste du le cykel om du inte gör det och det händer en olycka då är det cyklister fel, och kommer att få betala ett skadestånd, därför jag nästan aldrig stannar för dom, då blir dom skit arga och visa gapa något.

Det gäller även för elsparkcykel, men många bry sig inte.

När man plugga körkort teori, så kommer ofta denna fråga upp.

Det är intressant att du kan påstå att jag har fel, samtidigt som du citerar ett inlägg som visar att jag har rätt.

"Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe[...]"

Sen ligger det i princip alltid en cykelpassage i anslutning till övergångsställen, även om det egentligen inte är någon skillnad mellan cykelpassager och övergångsställen för cyklister.

Att man sen som bilist inte behöver lämna företräde är ju en helt annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyter:

Det är intressant att du kan påstå att jag har fel, samtidigt som du citerar ett inlägg som visar att jag har rätt.

"Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe[...]"

Sen ligger det i princip alltid en cykelpassage i anslutning till övergångsställen, även om det egentligen inte är någon skillnad mellan cykelpassager och övergångsställen för cyklister.

Att man sen som bilist inte behöver lämna företräde är ju en helt annan sak.

Det står ju även "En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen." så hur kan jag ha fel?

Jag vet inte vart du bor, men i Göteborg så finns det inte både cykelpassage och övergångsställen överallt.

Så ser en cykelpassage ut, om denna inte finns så ska cykel lämna väjningsplikt.

Om denna bara finns så har cykel väjningsplikt, om inte han ler sin cykel.

Jag förstår inte varför du säger att jag har fel, jag har körkort det står ju även i boken samt i körkort teori.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Det står ju även "En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen." så hur kan jag ha fel?

Jag vet inte vart du bor, men i Göteborg så finns det inte både cykelpassage och övergångsställen överallt.

Så ser en cykelpassage ut, om denna inte finns så ska cykel lämna väjningsplikt.

https://www.falun.se/images/18.25e2fb3115fd23e25be53af6/1511185711646/Skylt%20cykel%C3%B6verfart.png

Om denna bara finns så har cykel väjningsplikt, om inte han ler sin cykel.

{ data-uri }

Jag förstår inte varför du säger att jag har fel, jag har körkort det står ju även i boken samt i körkort teori.

Påståendet var "Du måste alltid leda en cykel över ett övergångsställe".
Det är fel.

Det heter dessutom "leda" och "leder".

Permalänk
Medlem

Bara dumt att stanna och leda cykeln över övergångsställe. Bilisten ska alltid väja(generellt) och det går fortare för alla att sakta rulla över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det står ju även "En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen." så hur kan jag ha fel?

Jag vet inte vart du bor, men i Göteborg så finns det inte både cykelpassage och övergångsställen överallt.

Så ser en cykelpassage ut, om denna inte finns så ska cykel lämna väjningsplikt.

https://www.falun.se/images/18.25e2fb3115fd23e25be53af6/1511185711646/Skylt%20cykel%C3%B6verfart.png

Om denna bara finns så har cykel väjningsplikt, om inte han ler sin cykel.

{ data-uri }

Jag förstår inte varför du säger att jag har fel, jag har körkort det står ju även i boken samt i körkort teori.

Du påstod att man var tvungen att leda cykeln över övergångsställen, vilket inte är sant. Ingen pratade om väjningsplikt förrän du tog upp det.
Jag lägger ned det här, finns inget mer att säga.

Du har också helt fel angående denna skylten.
https://www.falun.se/images/18.25e2fb3115fd23e25be53af6/1511185711646/Skylt%20cykel%C3%B6verfart.png
Den signalerar en cykelöverfart och där ska du lämna företräde för cyklister, väldigt viktigt att du förstår skillnaden där. Cykelpassage och cykelöverfart är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer inte, på ett gå övergångsställe måste du le cykel om du inte gör det och det händer en olycka då är det cyklister fel, och kommer att få betala ett skadestånd, därför jag nästan aldrig stannar för dom, då blir dom skit arga och visa gapa något.

Det gäller även för elsparkcykel, men många bry sig inte.

När man plugga körkort teori, så kommer ofta denna fråga upp.

Jag behöver hålla med om den som argumenterar mot dig. Diskussionen handlade ju om man får cykla över ett övergångsställe eller inte - vilket är fullt lagligt. Men givetvis gäller andra lagar då, som är citerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Jag behöver hålla med om den som argumenterar mot dig. Diskussionen handlade ju om man får cykla över ett övergångsställe eller inte - vilket är fullt lagligt. Men givetvis gäller andra lagar då, som är citerade.

Förstår hur du tänker, det var jag som drog igång diskussionen och jag syfta inte på om man får cykla över eller inte då jag syfta på med väjningsplikt.

Vet inte om något inlägg byte diskussionen, men jag har alltid pratat om väjningsplikt därför jag skriv att man alltid ska leda sin cykel över ett övergångsställe, man behöver ju inte leda sin cykel om det inte kommer några bilar.

Men han kanske tolka som jag menar att det är lag på det, det är ju bättre att lära sina barn att leda cykel över ett övergångsställe än att lära dom att det är bara att cykla rak ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår hur du tänker, det var jag som drog igång diskussionen och jag syfta inte på om man får cykla över eller inte då jag syfta på med väjningsplikt.

Vet inte om något inlägg byte diskussionen, men jag har alltid pratat om väjningsplikt därför jag skriv att man alltid ska leda sin cykel över ett övergångsställe, man behöver ju inte leda sin cykel om det inte kommer några bilar.

Men han kanske tolka som jag menar att det är lag på det, det är ju bättre att lära sina barn att leda cykel över ett övergångsställe än att lära dom att det är bara att cykla rak ut.

I see! Jag tycker på tok för många cyklar rakt ut utan att kolla. Jag har inget emot att släppa över cyklister som jag ser saktar in och inte tänker fortsätta cykla över om jag inte stannar.

Släpper dock inte över cyklister som cyklar om det är mycket trafik eftersom det kan ge en falsk säkerhet om att även bilen på andra sidan ska stanna.

Hade en cyklist som börja hytta med näven för ett tag sen när jag intr släppte över honom på ett solklart övergångsställe. Vi har ganska många cykelöverfarter I Umeå men där var det ej. Vände bilen och skulle fråga vad han undrade över men han stannade inte och vägrade ens kolla på mig när jag ropade (ca 5 meter ifrån varandra) . Ja, jag var trevlig och inte hotfull! =D

Permalänk
Medlem

Sablar, tjejens katt blev just överkörd och jag sitter 100 mil bort samt så har jag en tenta imorgon,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

I see! Jag tycker på tok för många cyklar rakt ut utan att kolla. Jag har inget emot att släppa över cyklister som jag ser saktar in och inte tänker fortsätta cykla över om jag inte stannar.

Släpper dock inte över cyklister som cyklar om det är mycket trafik eftersom det kan ge en falsk säkerhet om att även bilen på andra sidan ska stanna.

Hade en cyklist som börja hytta med näven för ett tag sen när jag intr släppte över honom på ett solklart övergångsställe. Vi har ganska många cykelöverfarter I Umeå men där var det ej. Vände bilen och skulle fråga vad han undrade över men han stannade inte och vägrade ens kolla på mig när jag ropade (ca 5 meter ifrån varandra) . Ja, jag var trevlig och inte hotfull! =D

Det är ändå många cyklister i Göteborg, jag bruka ofta släppa förbi om det kommer en barnfamilj.

Vet inte om du har samma problem i Umeå, men i Göteborg så händer det vare dag att dom sträcker ut sin arm och förväntar sig att man ska stanna på en gång för att dom ska kunna cykla över ett övergångsställe, jag blir så äcklad av det.

Dom kollar inte ens utan bara svänger bara rakt ut hela tiden.

Och jag har sätt flera gånger att cyklister har fått tvärnita, och dom kollar på mig och jag ser på dom att dom inte fattar någon IQ befriade och man ser även att dom blir lite sura/arga på en och dom kan inte fattar vad dom själva gör fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Bedragare.

Det är vad de är. Riktiga jävla bedragare som är ute efter att sno av dig dina pengar, och de bryr sig inte om hur de bär sig åt för att lyckas heller; ändamålet helgar medlen.

Sedan undrar jag varför så många människor inte kan slå på ljuset på sina bilar längre. I Sverige har vi lagkrav på halvljus på bilen ALLTID dag som natt! Inte bara varselljus eller tammefan ingenting alls - HALVLJUS FÖR FAN DÖNICKAR!!!

Har till och med sett folk som kör helt nedsläckt, inget ljus alls vare sig fram eller bak till och med kvälls/nattetid! Vafan är det för FEL på er era jävla tokstollar?!

Hoppas fan ingen här kör omkring med nedsläckta lyktor på bilen. Sätt på ljusautomatiken och lämna den på!!! *gorm gorm morr morr*

Tyvärr har vi ju inga trafikpoliser längre i det här landet - i GBG skulle de kunna ta in en halv miljard i böter för detta på en vecka typ. Folk är helt hopplösa nuförtiden. Ingen som har några skyldigheter längre tror de tydligen, bara rättigheter...

Tagga ner lite du. Om du inte känner till det har dagens bilar halvljusautomatik och är besiktningsgodkända med det. Därav kör så många med halvljuset avstängt när det är ljust.

Om du tar och läser här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/g...
Så ser du att det står att man ska ha halvljus men det går också bra med annat ljus. Nya bilar har "annat" ljus i form av varselljus. Och det står även att ljus baktill inte behöver vara tända i dagsljus om föreskrivna varselljus används. Det är alltså tillåtet dagtid, så läs gärna på innan du skriker ut din frustration.

Vet inte var du fått info om att det inte finns trafikpoliser i Sverige längre, men det är rätt tydligt att du skriver i affekt. Dom allra flesta verkar ju i övrigt tycka att det finns för mycket poliser på vägarna när dom blir stoppade..

Edit: Var visst långt ifrån först på den här bollen..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min surdeg till min bil Ford Focus 2013 köpt och service gjord på Borås Bil:

Har fått problem med bilen en första och sista Ford . Det började med att batteriet dött en morgon när jag skulle till jobbet. Laddade batteriet under natten och allt verkade bra till jag skulle stänga av motorn då släcktes allt på instrumentbrädan men motorn fortsätter. Den stängde dock av när jag öppnade bildörren. Mycket märkligt och tänkte inte mer på det körde en runda för att handla mat m.m. och varannan gång jag stannade och stängde av motorn så fungerade/felade det.
Dagen efter så batteriet tomt igen. Kollade över så inget stod på som skulle kunna dra ur batteriet. Tur i otur verkade inte finnas någon startspärr eller så var inte batteriet helt slut och lyckades starta igen efter ny laddning. Batteriet verkar ok men kanske inte toppform men konstigt att laddades ur helt under en natt och startmotorn var ok efter laddning.

Efter allt detta så var det dags och kolla upp vad är fel. Misstänker att någon kabel eller annan del gör att elen spökar och drar ur batteriet så jag lämnade in den på Ford återförsäljare/verkstad där jag köpt och gjort all service tidigare. De tog emot den och gjorde en felsökning och kontaktade mig på telefon. De hade hittat en läcka från ena spolaren till vindrutetorkaren och sa att det droppat spolarvätska ner på elkablarna som går in till BCM (Body Control Module) som sitter i styrkarossdonet och skall vara tillgänglig bakom handskfacket.

Så vad skulle detta kosta att fixa detta? 41 000 kr säger reparatören och rabblar upp flera andra delar som berör och blir tvungna att bytas för att få tillgång att komma åt BCM och spolaren.
Detta kan inte vara möjligt eller rimligt och han uppger att detta är inte helt unikt på dessa bilar. Jag ber honom råd och att vänta så jag kan kontakta Ford försäkring (helförsäkring) som jag har haft och blivit rekommenderad vid köpet av bilen.
De ger snabbt svar vid skadeanmälan att detta täcks inte av försäkring av anledning
- Detta är ingen skada.
Så även om Ford försäkring maskinskadeförsäkring är fortfarande gällande (1 månad kvar av 8 år) så har denna "icke skada" påverkats av [väta, köld eller korrosion] så deras försäkring avsäger all typ ersättning. Så all typ av vätska är enligt deras syn icke gällande för ersättning. Hur många typer av vätskor har vi i våra bilar som kan uppge vara orsak till skada?

Allt detta verkar märkligt att detta har gått igenom och de verkar hittat bra kryphål allt för neka bilägare ersättning. Nåväl jag lägger ej mer tid på ifrågasätta deras bedömning och kontaktar Ford hur vi kan gå vidare med detta. De gör samma sak att kontakta försäkringsbolaget och får samma svar på mail och det blir hänvisat till mig. Så jag ställer frågan vad kan vi göra åt detta? jag har kollat upp på forum och detta är inte ovanligt fel på denna modell och fick svar

"-Upptäcker man läckaget i tid så kan man byta pumpen innan det tar sej in i styrdonet. Det är inte tillräckligt vanligt för att Ford skall skicka ut en återkallning/återgärd till berörda bilar. Hos oss har vi kanske 1bil/år med detta fel.
Så det vi kan hjälpa till med är det du fått en offert på, någon annan lösning har vi tyvärr inte.

Vi är märkesverkstad och vi hanterar enbart märkes delar m.m........."

Så de har ej haft avsikt att förmedla bilägare ens som kan fått detta fel heller ej vid service från märkesverkstad att fråga eller på egen hand seöver om min bil är drabbad. De frågat om jag vill göra tillsyn på detta under alla dessa år av service men lägger detta på ägaren att jag på sätt skulle sett vätskan som rann längs med kablarna till BCM modulen eller ansett att det var ett fel tidtagare och reparerat innan detta skett.
Angående antalet drabbade bör ses över av oberoende aktör då ägare kan hittat en lösning på egen hand eller lämnat in på verkstad och statistik okänt.
På nätet finner jag tråd https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=89&t=90340 och ser man mer brett utanför detta land så många andra modeller som har blivit drabbad av samma fel.

Så jag vill upplysa er Ford ägare att se över eran bil. Dels om finns någon läcka från pumpen från spolaren och om det runnit ner till BCM bakom handskfacket.
Om ni inte rapporterar detta innan nått denna del så kan ni räkna med höga kostnader med 0 ersättning eller hjälp från Ford märkesverkstad.
Jag kommer ha som avsikt att upplysa detta till så många jag kan och hoppas att Ford inser att de skulle gjort något istället för lägga hela notan på ägare som omöjligen kan se detta dolda fel innan det är försent. Jag får knappt in fingrarna mellan alla delar i motorutrymmet och bilbatteriet var ju bara det näst intill omöjligt att byta. Hur skall jag kunna se vätska rinna i kabel inlindad med någon typ av försegling eller tejp.
Bara inse vi har inga rättigheter bara skyldigheter. Vi är skyldiga inte den som byggt bilen eller gjort service på den.

Min bil är avställd tillsvidare och kommer att dokumentera så mycket jag kan och vet ej hur detta slutar. Kommer förmodligen behöva skrota i värsta fall om jag ej kan laga själv.
Skada överskrider nuvarande värdet på bilen.

Ren skär ilska... mitt liv till fots och får jag några pengar över kan jag köpa en cykel. Jag kan inte bara inte tänka mer på detta.

Permalänk
Medlem

Vad håller danskj*vlarna på med?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/700-000-liter-avlo...
Det är väl andra gången som de "låter" skitvatten rinna rakt ut i östersjön..!?

tydligen lika illa i Sverige enligt senare inlägg...
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"