Tillgänglighet på grafikkort ökar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tack, missade helt det när jag hade 154 flikar med lagersaldon uppe
Rättat i artikeln u!

Fungerar inte GPU-kollen?

http://gpukollen.ingman.me/

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte många säger nog att det är fel pris på dagens marknad, men för några år sedan när extrema kort som Titan kostade mindre än så så får man ju se saker lite annorlunda. Priserna är ju ungefär dubbelt så höga som för 5-10 år sedan i samma prestandaklass, det är nog det ovanstående försöker säga

Precis... Inget grafikkort i denna värld är värt mer än 3500 kr. Åtminstone inte för mig. Möjligen 4500 kr om vi lägger på lite inflation, men samtidigt inget jag skulle betala. Hade nöjt mig med 3500:- för det näst bästa. Om alla hade kommit till denna insikt så hade den här världen sett lite bättre ut, det är jag övertygad om.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är de tillåtet att sälja så högt över MSRP för butiker?
Nvidia tar en del av kakan, distributörer tar en del, och sen återförsäljaren, vilken del i kedjan är de som kraftigt utnytjar kunderna när vi ligger ibland över 100% påslag på priset ? Tycker det är illa.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Med Kinas förbud av mining så lär tillgängligheten bli bättre men även begagnat marknaden i vissa länder lär fyllas med GPU:er.
Jag tror att även priserna kommer sjunka lite längre fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fattade det som att du menade att titan kostade mindre än prisexemplen i hans inlägg.

Fair enough!

Dyrt oavsett dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur kommer det sig att etablerade ÅF tar överpriser för grafikkort men inte de nya konsolerna?

Har själv funderat på samma sak och var nära att köpa ett MSI Ventus 3070 på inet för 9300kr innan jag insåg att det är ett överpris p.g.a efterfrågan och egentligen inte värt pengarna prestandamässigt.
Men vem är det som utnyttjar den höga efterfrågan och höjer priserna i det här fallet?
Är det Inet?
Eller någon distributör?
Eller MSI (partnertillverkaren)
Eller Nvidia?
Eller kanske en mix i hela kedjan?
Lite fundersam då jag sitter och väntar in lägre priser och undrar vart i kedjan det behöver ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Är det nån här som fått något 3080 levererat från Webhallen senaste halvåret?

Fick det idag faktiskt =), men beställde det 6 december och ett Palit, inte önskekortet kanske men helt ok och priset ok.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom för skoj skull, har 980 Ti SC+ SLI i en burk som jag byggde ihop 2015.

Då betalade jag 7489:- per GPU.

Tycker att det var ganska dyrt då, men nu så är det en helt annan nivå.

980 Ti var ju dock ett riktigt monster på den tiden.. och tycker att det ändå håller i helt OK i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och väntar på grafikkort i 3000-4000 kr klassen med ray-tracing som kan slå mitt ex 5700 i vanlig rastergrafik. Men det känns som att jag kommer få vänta lääääänge.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Har själv funderat på samma sak och var nära att köpa ett MSI Ventus 3070 på inet för 9300kr innan jag insåg att det är ett överpris p.g.a efterfrågan och egentligen inte värt pengarna prestandamässigt.
Men vem är det som utnyttjar den höga efterfrågan och höjer priserna i det här fallet?
Är det Inet?
Eller någon distributör?
Eller MSI (partnertillverkaren)
Eller Nvidia?
Eller kanske en mix i hela kedjan?
Lite fundersam då jag sitter och väntar in lägre priser och undrar vart i kedjan det behöver ske.

Min förmodan är att det är en mix i hela kedjan. Bristen är ju iaf samma hela vägen bak till själva GPUn.

Vet inte om det går att få tag på info om hur GPU-priserna ser ut, det vore ju ganska intressant att se över tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kladdpapper:

Den visar inte antal och inte RX 6000?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gnisch:

Är de tillåtet att sälja så högt över MSRP för butiker?
Nvidia tar en del av kakan, distributörer tar en del, och sen återförsäljaren, vilken del i kedjan är de som kraftigt utnytjar kunderna när vi ligger ibland över 100% påslag på priset ? Tycker det är illa.

Tillåtet: ja. Motsatsen: dvs att styra prissättningen från tillverkarledet är till och med olagligt i de flesta länder.

Skrivet av e3henri:

Har själv funderat på samma sak och var nära att köpa ett MSI Ventus 3070 på inet för 9300kr innan jag insåg att det är ett överpris p.g.a efterfrågan och egentligen inte värt pengarna prestandamässigt.
Men vem är det som utnyttjar den höga efterfrågan och höjer priserna i det här fallet?
Är det Inet?
Eller någon distributör?
Eller MSI (partnertillverkaren)
Eller Nvidia?
Eller kanske en mix i hela kedjan?
Lite fundersam då jag sitter och väntar in lägre priser och undrar vart i kedjan det behöver ske.

Det stora ”prispåslaget” verkar ske hos partnertillverknarna. Men inte nödvändigtvis inte bara för ”att de kan” utan snarare att de faktiskt har högre kostnader för allt omkring.
Det är inte enbart brist på GPUer just nu.

Men inget led är helt oskyldigt i sammanhanget förstås.

Kretstillverkarna som sätter MSRP å sin sida är ju ansvariga för att kommunicera priser som är baserade i verkligheten.
Det vill säga: om de vet att de kommunicerar MSRP som inte är realistiska så bör de justera dem eller om de tycker att det är för svårt å borde de helt enkelt sluta kommunicera dem till att börja med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den visar inte antal och inte RX 6000?

Om du drar musen över lagerhyllan som ser ut som ett höghus så visas lagerstatus. Nej visar ej 6000.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg åt rätt håll, men fortfarande för höga priser för att jag ska vara intresserad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vart får du tag i ett GTX 1660 Super för 2450 kr?????

Skrivet av medbor:

Visa vart 3060 kostar 2500kr bara så ska vi lugna oss

Vilket är varför jag nämnde att sista 18 månaderna varit extrema. Men långsiktiga trenden pekar inte mot generellt dyrare kort. Och livslängden verkar öka med tiden. Ett 960 med sina 2 GB är väl inte så mycket att ha, men ett 1060 duger ännu för många moderna spel och det är fem år gammalt i år. Hur många ville år 2011 spela med ett mellanklasskort från 2006?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tillåtet: ja. Motsatsen: dvs att styra prissättningen från tillverkarledet är till och med olagligt i de flesta länder.

Det stora ”prispåslaget” verkar ske hos partnertillverknarna. Men inte nödvändigtvis inte bara för ”att de kan” utan snarare att de faktiskt har högre kostnader för allt omkring.
Det är inte enbart brist på GPUer just nu.

Men inget led är helt oskyldigt i sammanhanget förstås.

Kretstillverkarna som sätter MSRP å sin sida är ju ansvariga för att kommunicera priser som är baserade i verkligheten.
Det vill säga: om de vet att de kommunicerar MSRP som inte är realistiska så bör de justera dem eller om de tycker att det är för svårt å borde de helt enkelt sluta kommunicera dem till att börja med.

Va de inte någon butik i kina som blev blockerade av Nvidia för att sälja något kort till skalppriser? Synd vi ska acceptera vilda western-priser när konsolerna verkar hålla normala priser.

Håller med om att MSRP borde justeras i de fall dom omöjligen kan hålla priset.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det hänger ju ihop med inköpspriserna.

Vad vi hört och sett är i regel inte återförsäljarnas marginaler procentuellt nämnvärt högre än de varit tidigare. (Däremot i faktiska kronor tjänar de såklart mer.)

I de fall tillverkarna säljer för över MSRP till återförsäljarna så bör MSRP antingen ändras eller slopas helt. Jag tycker dock att det i detta fall är ganska bra, då det så tydligt visar på överpriser. Sedan förstår jag att tillverkningen kan ha blivit lite dyrare av olika skäl, men inte i denna omfattning.

Det här öppnar ju förhoppningsvis upp för en tredje part som kan kränga GPU. Typ Intel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Kollade igenom för skoj skull, har 980 Ti SC+ SLI i en burk som jag byggde ihop 2015.

Då betalade jag 7489:- per GPU.

Tycker att det var ganska dyrt då, men nu så är det en helt annan nivå.

980 Ti var ju dock ett riktigt monster på den tiden.. och tycker att det ändå håller i helt OK i dagsläget.

Steget prestanda/krona därifrån till 1070 var väl rätt snarlik steget från mellan 20-30 serierna också? Trevligt kort oavsett.

Permalänk
Medlem

Hur har det fungerat med MSRP historiskt? Brukar priserna ligga inom 10-20% av MSRP under "normalförhållanden".

Jag hade velat ha nytt grafikkort men har egentligen inte direkt bråttom, så jag tänkte vänta. Vill mest ha en ide om var jag kan förvänta mig att det landar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt att ett 2060 går loss för typ 5000 spänn.

Har alltid gillat det segmentet, 460, 560, 660 osv och det segmentet har alltid genererat bäst fps per krona och på den tiden ovan nämnda grafikkort med bland annat fermi så kunde man köpa ett 460 för 2500-3000:-
När jag ser på priserna idag så ligger ett 2060 på samma nivå man kunde få ett 480 eller 580 eller för den delen 680 eller 780 för. Som för tiden var det dyraste man kunde köpa (fanns några extremare varianter och dåtidens Ti hade väl 90 i slutet om jag inte missminner mig)

När priserna för xx60-varianterna landar på ungefär samma prisnivå som förr kanske att man kan sträcka sig till 3500:- så är det värt det, annars inte. Allt över det känns som ocker

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

En kan ju hoppas att tillgängligheten blir något bättre nu när alla kinesiska miners slutat hamstra kort! Var på Webhallens support så sent som häromdagen angående min beställning och fortsätter leveranserna i samma takt som tidigare kommer jag få mitt kort lagom till årsdagen som det ser ut nu 🤷‍♂️

EDIT: Finns ju dock inte en chans i världen att jag avbokar beställningen nu och jagar kort som är tillgängliga när jag beställt ett 3080 till lanseringspris! I skrivandetrs stund ligger det specifika kortet +33% i pris.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

En kan ju hoppas att tillgängligheten blir något bättre nu när alla kinesiska miners slutat hamstra kort! Var på Webhallens support så sent som häromdagen angående min beställning och fortsätter leveranserna i samma takt som tidigare kommer jag få mitt kort lagom till årsdagen som det ser ut nu 🤷‍♂️

Inga från kina köper men ännu större är ju LHR där många miners skippar dem korten iaf for now.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en intressant artikelserie hur allokeringen kanske med grafik hur världsallokeringen av tillgängliga kort har skett månad för månad under pandemin.

Jag tror inte nvidia och amd har varit helt ärliga med sitt retail-led jämfört med ISV. Och är det ISV nivån man behöver vara för att få första CHing på batchar av kort?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nasso:

Hur har det fungerat med MSRP historiskt? Brukar priserna ligga inom 10-20% av MSRP under "normalförhållanden".

Jag hade velat ha nytt grafikkort men har egentligen inte direkt bråttom, så jag tänkte vänta. Vill mest ha en ide om var jag kan förvänta mig att det landar.

Normalt som du skriver är att korten ligger på ca 15% över MSRP.
Detta eftersom Nvidia/AMD kommunicerar MSRP för referens/founders, så tredjepartskorten som folk faktiskt köper är ju allt som oftast dyrare än så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Här sitter jag och väntar på grafikkort i 3000-4000 kr klassen med ray-tracing som kan slå mitt ex 5700 i vanlig rastergrafik. Men det känns som att jag kommer få vänta lääääänge.

Jag satt länge i samma båt med HD4830 på DX10-tiden. Sanningen är att det aldrig kom ett billigare kort med samma prestanda i DX10.

Känns som det är på väg till samma grej nu med RT, att alla tar extra pengar för den funktionen. 5700(xt) var nog bästa köpen man kunde göra för en bra tid framåt om man fick dem billigt

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inga från kina köper men ännu större är ju LHR där många miners skippar dem korten iaf for now.

Finns det något bevis alls på att LHR hjälper tillgängligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns det något bevis alls på att LHR hjälper tillgängligheten?

Nog lär detta åtminstonne stoppa småskaliga miners iaf men någon statistik har jag inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sjuka överpriser jämfört med rekommenderat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madshrimp:

En kan ju hoppas att tillgängligheten blir något bättre nu när alla kinesiska miners slutat hamstra kort! Var på Webhallens support så sent som häromdagen angående min beställning och fortsätter leveranserna i samma takt som tidigare kommer jag få mitt kort lagom till årsdagen som det ser ut nu 🤷‍♂️

EDIT: Finns ju dock inte en chans i världen att jag avbokar beställningen nu och jagar kort som är tillgängliga när jag beställt ett 3080 till lanseringspris! I skrivandetrs stund ligger det specifika kortet +33% i pris.

Kan inte tänka mig att du får köpa det till lanserings pga prisreservationer. Jag sitter i samma båt med bokning från Webhallen men blir gärna motbevisad!

Känns inte superattraktivt att betala ytterligare 4000 kr för ett kort som blivit nästan ett år gammalt
Om något kan jag _överväga_ att köpa UNDER lanseringspriset såvida mina grafikkort inte går sönder i förtid.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Kan inte tänka mig att du får köpa det till lanserings pga prisreservationer. Jag sitter i samma båt med bokning från Webhallen men blir gärna motbevisad!

Känns inte superattraktivt att betala ytterligare 4000 kr för ett kort som blivit nästan ett år gammalt
Om något kan jag _överväga_ att köpa UNDER lanseringspriset såvida mina grafikkort inte går sönder i förtid.

Undra om Nvidia hinner lansera RTX 4000 serien innan ditt kort är levererat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag satt länge i samma båt med HD4830 på DX10-tiden. Sanningen är att det aldrig kom ett billigare kort med samma prestanda i DX10.

Känns som det är på väg till samma grej nu med RT, att alla tar extra pengar för den funktionen. 5700(xt) var nog bästa köpen man kunde göra för en bra tid framåt om man fick dem billigt

Ha tyvärr haft samma känsla, gav 3500 för mitt 5700, en tusenlapp för vattenblocket och xt bios så blev kortet fortfarande billigt och slår allt upp till 7-8000 idag utan RT, insåg efteråt att jag hade galen tur med tajmingen rent prismässigt.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB