TV tråden för Black Friday och mellandagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Dessa små detaljerna i prestanda, men främst att den har en bättre presterande panel, är lätt värt 2tkr extra.
Speciellt om man som jag, inte köper TV så ofta.

//MD

Tack, var inne på att köpa Q60A, men efter att jag såg ditt första inlägg så började jag granska dom lite närmre och känner även som du, att Q70A helt klart är det klockrena köpet till priserna dom ligger på idag. Är inne på 65".

Blir nog ett köp imorgon om inga nya deals dyker upp på faktiska black friday då.

Permalänk
Skrivet av Markus_d:

Jag köpte själv en Samsung Q70A.
Beställde först en Q60A på torsdagen förra veckan, sen på måndagen när Q70A kom ut så ändrade jag beställningen.
Den skall vara betydligt bättre än Q60A, och har framför allt också 4k 120hz möjligheter.

Jag tvivlar inte på att SONY är minst lika bra, men för mig föll det på att Samsung är så jäkla tunna, och har sitt "slim fit" fäste.
Jag ska byta ut min gamla Sharp som hänger på väggen, och har inga möbler framför eller runt om. Och i mitt fall ser man TVn från sidan ifrån matrummet med.
Då är det shysst att ha den slimmad mot väggen.
Så för mig blev valet enkelt, då nästan alla andra apparater är tjockare, förutom LG gallery design. Men då pratar vi 2x+ priset med. Och det känns inte aktuellt för mig.

Hade funderingar på en "The frame", men den är kass bild på tycker jag.. då är Q70A mycket finare bild på.

Så, mitt råd är att åka till en butik och titta på TVn live, den du tycker har finast bildupplevense, den köper du.
Förutsatt att den passar in oavsett montage i ditt rum. På papper så verkar ju båda lika bra.
det kanske går att hitta en vettig jämförelse på youtube med om du inte orkar

Lycka till!

Var o kikade på elgiganten men dem hade inte Q70A framme, det stod en X90J i demo-hallen som var 65". Det var en otrolig bild på Sonyn men nu när jag kollar på nätet så är 75" slut typ överallt

Hur bra hanterar Q70A svarta färger och mörka scener? den har ingen "local dimming" har jag läst mig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldeback:

Skulle du kunna utveckla skillnaden på dessa två och vad som gör den betydligt bättre?
När jag jämför Q60A med Q70A på samsungs egna hemsida med deras funktion för det, är skillnaden att man får "Color sensor" och "Active Voice Amplifier" på Q70A. Och även "Quantum Processor 4K" istället för "Quantum Processor Lite 4K" annars ser dom ut att vara identiska. Är det där vid processorn det blir betydlig skillnad vit Lite-varianten? för 4k har väl båda, men 120hz, det saknar den pga Lite eller?

Du kan göra en jämförelse på rtings.com för att få en känsla för hur de skiljer sig (du kan expandera de olika delarna för att få fram deras beskrivning). Sedan kan det givetvis vara värt att gräva lite mer på respektive modell.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q60-q60a-qled...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna och köpa en ny tv. Men vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Så jag är intresserad av A1 från LG pga priset.

Jag använder tvn mest i form av att titta på sport, och all sport streamas via diverse tjänster (cmore/viaplay). Är ingen jättefantast av film å serier, självklart tittar jag. Men självklart tittar jag och även här streamas det via tjänster(netflix,cmore/viaplay etc.).

Hur står sig en LG Oled A1 vs LG Oled C1 när det kommer till sport främst å serier senast. Kommer jag som extremt glad amatör märka någon skillnad.
Ska jag nöja mig med budgetvarianten och välja A1:an?
Jag kommer inte spela någon konsol så jag ser inte hur jag ska utnyttja 120hz på C1. Vänligen försök förklara för vilsen själ

Permalänk
Avstängd

Jag är också ute efter en Philips TV, men förstår inte vad "The One" är för något, någon som har en "enkel" förklaring för en lekman som köper tv så min fru kan se hur rynkiga kärringarna på Real housewives of XX verkligen är, nu i 4K.
Själv tittar jag inte på TV alls men vill inte köpa något sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a3R:

Jag går i tankarna och köpa en ny tv. Men vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Så jag är intresserad av A1 från LG pga priset.

Jag använder tvn mest i form av att titta på sport, och all sport streamas via diverse tjänster (cmore/viaplay). Är ingen jättefantast av film å serier, självklart tittar jag. Men självklart tittar jag och även här streamas det via tjänster(netflix,cmore/viaplay etc.).

Hur står sig en LG Oled A1 vs LG Oled C1 när det kommer till sport främst å serier senast. Kommer jag som extremt glad amatör märka någon skillnad.
Ska jag nöja mig med budgetvarianten och välja A1:an?
Jag kommer inte spela någon konsol så jag ser inte hur jag ska utnyttja 120hz på C1. Vänligen försök förklara för vilsen själ

Kollar du mestadels på sport med diverse ljusa statiska element i bilden konstant känns det som att risken för inbränning inom några år är betydligt högre än för de som tittar på mer blandat innehåll. Kollar du mycket på skidsport kan eventuellt TVns "Automatic Brightness Limiter" även bli störande.

Vad säger ni andra?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MellanMjoelk:

Jag är också ute efter en Philips TV, men förstår inte vad "The One" är för något, någon som har en "enkel" förklaring för en lekman som köper tv så min fru kan se hur rynkiga kärringarna på Real housewives of XX verkligen är, nu i 4K.
Själv tittar jag inte på TV alls men vill inte köpa något sämre.

"The one" är bara ett klatschigt namn Philips använder sedan några år på ett gäng modeller som har det vanligaste(*) folk frågar efter, håller en grundläggande lägstanivå på kvalitet, men heller inte är så värst dyra. Då kan säljaren leda bort kunden från en billig prutt-TV och peka på "The one".

*Folk frågar väldigt ofta efter 4K, smart-TV och HDR. Vilket i princip alla TV har i vilket fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

"The one" är bara ett klatschigt namn Philips använder sedan några år på ett gäng modeller som har det vanligaste(*) folk frågar efter, håller en grundläggande lägstanivå på kvalitet, men heller inte är så värst dyra. Då kan säljaren leda bort kunden från en billig prutt-TV och peka på "The one".

*Folk frågar väldigt ofta efter 4K, smart-TV och HDR. Vilket i princip alla TV har i vilket fall.

Tack!

En fråga till som dök upp men också en liten förklaring från min sida.

Jag sade precis upp vårt "TV" utbud från Tele2, det är för dyrt kontra utbudet, samt att vi har HBO, Disney+, Netflix, Viaplay sportkanaler, Cmore och PrimeTV.

Kikar på två st 75", en med Saphi "operativ" en med Android. Vad hade du tagit? Övriga specs ärligt talat, det är för svårt för mig att förstå, vill bara att det ska vara enkelt att bläddra mellan appar och starta det man vill ha och att det ska vara 4K HDR vilket alla verkar ha.

Tacksam för råd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MellanMjoelk:

Tack!

En fråga till som dök upp men också en liten förklaring från min sida.

Jag sade precis upp vårt "TV" utbud från Tele2, det är för dyrt kontra utbudet, samt att vi har HBO, Disney+, Netflix, Viaplay sportkanaler, Cmore och PrimeTV.

Kikar på två st 75", en med Saphi "operativ" en med Android. Vad hade du tagit? Övriga specs ärligt talat, det är för svårt för mig att förstå, vill bara att det ska vara enkelt att bläddra mellan appar och starta det man vill ha och att det ska vara 4K HDR vilket alla verkar ha.

Tacksam för råd

Ifall du vill ha mesta möjliga tillgång till appar och tjänster inuti TV:n väljer du AndroidTV. Alternativet är att hoppa över det inbyggda systemet (som med tiden ändå blir föråldrat i vilket fall) och köra en extern lösning som matchar din övriga teknik. Till exempel AppleTV, chromecast eller valfri Androidbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Var o kikade på elgiganten men dem hade inte Q70A framme, det stod en X90J i demo-hallen som var 65". Det var en otrolig bild på Sonyn men nu när jag kollar på nätet så är 75" slut typ överallt

Hur bra hanterar Q70A svarta färger och mörka scener? den har ingen "local dimming" har jag läst mig till

Jag kan inte svara på den frågan.
Men det kommer ju aldrig att bli perfekt svart som på en Oled TV.

Jag fick min 65" igår, men jag har inte packat upp den ännu.
Du kan ju kolla på en Q60A i butiken kanske, eller en "The frame", den skall ha samma panel som Q60A.
Tänk då att Q70A har nått dom kallar för "Micro Dimming, Supreme UHD Dimming", vad det är har jag inte nördat ner mig i...

Här har du en recention du kan se, sätt videon på 4k och förstora bilden. och försök uppskatta vad du ser.
https://www.youtube.com/watch?v=flkt2x8fUKE

Här visar han en svart bakgrund längre in i recentionen med.
https://www.youtube.com/watch?v=bbLr6QHxSqM
Då får man lite uppfattning av vad det svarta ser ut som.

Är det "perfect blacks" du vill åt, så är det Oled som gäller.
Men då får du gå upp i pris om du ska ha 120hz.

Tänk på att Sony tven är 5cm tjockare med, utan fot räknat...

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Var o kikade på elgiganten men dem hade inte Q70A framme, det stod en X90J i demo-hallen som var 65". Det var en otrolig bild på Sonyn men nu när jag kollar på nätet så är 75" slut typ överallt

Hur bra hanterar Q70A svarta färger och mörka scener? den har ingen "local dimming" har jag läst mig till

har jämför dom Q80A och X90J.
https://www.youtube.com/watch?v=JPbn2klFm4w

Klar skillnad på svart ser man ju.
Så kan du leva med en tjockare tv, så kör på den.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på vilken tv som är mest tv för pengarna nu på rea? Runt 10k klassen och runt 65tum.

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Tack!

En fråga till som dök upp men också en liten förklaring från min sida.

Jag sade precis upp vårt "TV" utbud från Tele2, det är för dyrt kontra utbudet, samt att vi har HBO, Disney+, Netflix, Viaplay sportkanaler, Cmore och PrimeTV.

Kikar på två st 75", en med Saphi "operativ" en med Android. Vad hade du tagit? Övriga specs ärligt talat, det är för svårt för mig att förstå, vill bara att det ska vara enkelt att bläddra mellan appar och starta det man vill ha och att det ska vara 4K HDR vilket alla verkar ha.

Tacksam för råd

Håll dig bort från Saphi - jag skulle inte ens klassa den som en smart TV.
Utan en Semi-Smart. Du hittar endast Netflix, Viaplay, SVT play och Primevideo (som är intressanta för svenska marknaden).

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en 70-75 tums tv, Samsung eller LG för max 10.000kr? Gärna så mycket som möjligt för pengarna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fin TV du har, har en liknande modell 😻

Har du en Panasonic Plasma är du van vid bra svärta så ditt val är en no-brainer, en OLED!

Sonys modeller och ev. Panasonic är bra val för film detta men mest bang för pengarna och allround är LGs C1-modeller.

Webhallen har och andra kedjor har medlemspris på 65”-modellen:
17 990:- (inloggad medlem!)

https://www.webhallen.com/se/product/334822-LG-2021-65-OLED65...

Grymt stort tack! Har nu varit iväg och tittat på den föreslagna tvn. Tror att jag kommer bli jättenöjd med den! En sista fråga bara, Butiken hade även B1 som var något lägre i pris. Vad skiljer dessa? Går det att förklara för en lekman på enkelt sätt?
De stod en bit ifrån varandra så det var svårt att avgöra mer än att jag upplevde C1 en aningens skarpare.
Ska jag lägga till kalibrering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StefanLars:

Håll dig bort från Saphi - jag skulle inte ens klassa den som en smart TV.
Utan en Semi-Smart. Du hittar endast Netflix, Viaplay, SVT play och Primevideo (som är intressanta för svenska marknaden).

Tack Det blev en med android tv istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubman:

Grymt stort tack! Har nu varit iväg och tittat på den föreslagna tvn. Tror att jag kommer bli jättenöjd med den! En sista fråga bara, Butiken hade även B1 som var något lägre i pris. Vad skiljer dessa? Går det att förklara för en lekman på enkelt sätt?
De stod en bit ifrån varandra så det var svårt att avgöra mer än att jag upplevde C1 en aningens skarpare.
Ska jag lägga till kalibrering?

Det som skiljer C1 och B1 är främst att den förstnämnda är lite ljusstarkare vid både SDR och HDR, att den har en nyare/kraftfullare processor, att dess VRR-range är 20-120 Hz istället för 40-120Hz, samt att alla dess 4 HDMI-portar klarar HDMI 2.1 (4K 120 Hz 10bit) istället för endast 2 av portarna på B1. Det är åtminstone skillnaderna jag kan komma på spontant. Du kan dock se en jämförelse mellan dem på rtings länkad nedan. Notera dock att deras resultat för färgerna innan kalibrering inte verkar matcha andra recensenters resultat så troligen är det antingen på grund av deras exemplar eller inställningarna de använde.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-b1-o...

Kollar jag på bilderna där ser jag också att C1 har 3 st av sina HDMI-portar på vänstersidan (sett framifrån) istället för 2 st på B1 så C1 lämpar sig potentiellt aningen bättre för väggmontering om ens väggfäste gör att TVn sitter väldigt tight mot väggen. Borde dock gå att lösa med en vinklad HDMI-kabel.

Något som dock inte bör kunna skilja är skärpan i bilden då de båda i grunden bygger på samma panel, även om vissa exemplar av C1 kan ha samma panel som i G1 (åtminstone i vissa regioner) fast med begränsad ljusstyrka. Det är troligare att de två demo-exemplaren helt enkelt hade olika inställningar.

Hur bra kalibreringen är beror nog lite på vilken återförsäljare vi pratar om. Har personligen ingen erfarenhet av hur bra kalibreringen de olika kedjorna erbjuder är så har svårt att råda dig i den frågan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Slog till på en C1 65 till gästvåningen Känns bra och fortsätta med LG så blir sambon nöjd att de är samma OS som de andra 2 Oled.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Slog till på en C1 65 till gästvåningen Känns bra och fortsätta med LG så blir sambon nöjd att de är samma OS som de andra 2 Oled.

Kör du alla årets modeller? För är ju ganska stor skillnad på webos 4,5 och 6

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Kör du alla årets modeller? För är ju ganska stor skillnad på webos 4,5 och 6

B7 55 tum i sovrummet , CX 77 i vardagsrummet och c1 blir på övervåningen:)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas på att Samsung har lite rea på sin slimmade serie the frame, 43 eller 55 tummarna.
Men troligtvis inte då modellen är 2021. Vet att de rear 32 tummaren men den är nog lite svårsåld, och är inte 4k. Gillar konst funktionen.

Så 🤞!

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hoppas på att Samsung har lite rea på sin slimmade serie the frame, 43 eller 55 tummarna.
Men troligtvis inte då modellen är 2021. Vet att de rear 32 tummaren men den är nog lite svårsåld, och är inte 4k. Gillar konst funktionen.

Samtidigt är det ju nu man rear ut 2021 års modeller inför att de ersätts i början på nästa år.

Generellt när det gäller Samsung är att kolla på Benify. Är ofta rea på deras prylar där, även om det är ont om vettiga rabatter på TV-apparater just nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Rätt nöjd med min C1 men jag tycker gränssnittet är lite seger än på min CX. Rörelsehanteringen är dock lite bättre på C1 kontra CX är väl det jag märkt av ännu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!

Hoppas på att Samsung har lite rea på sin slimmade serie the frame, 43 eller 55 tummarna.
Men troligtvis inte då modellen är 2021. Vet att de rear 32 tummaren men den är nog lite svårsåld, och är inte 4k. Gillar konst funktionen.

Så 🤞!

Mvh Nicklas

Om det inte är så att du absolut vill ha en som sitter dikt an mot väggen, så kan du egentligen välja vilken qled modell som helst.
Alla 2021 modeller är ju tunna, och har möjligheten att visa tavlor på skärmen osv.
Jag köpte själv en Q70A istället för "the frame", just för att min sitter så pass synligt från sidan, så vill jag ha den så nära väggen så möjligt med.

"The Frame" har en panel att jämföras med Q60A förklarade säljaren på Elgiganten.
Om det stämmer eller ej, kan jag inte säga. Men min egna upplevelse var att the frame gav en sämre tittar upplevelse när jag stog i butiken och kollade med egna ögon. Den var rejält mycket otrevligare att titta på, vad gäller bildkvaliteten tyckte jag.
Men det är väl en avvägning, vad man ska använda den till primärt.
I mitt fall serier och film, och då tar jag hellre en bättre bild.

Du kan få rätt mycket mer TV för pengarna då.
Dock ingen "one connect" till dom andra..

Det kommer säkert en rea till mellandagarna.
Alla 2021 ska säljas ut.

Happy hunting!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Om det inte är så att du absolut vill ha en som sitter dikt an mot väggen, så kan du egentligen välja vilken qled modell som helst.
Alla 2021 modeller är ju tunna, och har möjligheten att visa tavlor på skärmen osv.
Jag köpte själv en Q70A istället för "the frame", just för att min sitter så pass synligt från sidan, så vill jag ha den så nära väggen så möjligt med.

"The Frame" har en panel att jämföras med Q60A förklarade säljaren på Elgiganten.
Om det stämmer eller ej, kan jag inte säga. Men min egna upplevelse var att the frame gav en sämre tittar upplevelse när jag stog i butiken och kollade med egna ögon. Den var rejält mycket otrevligare att titta på, vad gäller bildkvaliteten tyckte jag.
Men det är väl en avvägning, vad man ska använda den till primärt.
I mitt fall serier och film, och då tar jag hellre en bättre bild.

Du kan få rätt mycket mer TV för pengarna då.
Dock ingen "one connect" till dom andra..

Det kommer säkert en rea till mellandagarna.
Alla 2021 ska säljas ut.

Happy hunting!

Att citera en säljare på Elgiganten, Mediamarkt etc. är förvisso inte den mest pålitliga källan. Dessutom hade de fel här. Mig veterligen är panelen i The Frame bättre än Q60A, någonstans mellan Q60A och Q70A. Baserar detta på recensioner från rtings.com. Råkade vara tvungen att jämföra dem i närtid nämligen.

Håller dock med dig om att man i de flesta fall åtminstone kan överväga att köpa en av de vanliga modellerna istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att citera en säljare på Elgiganten, Mediamarkt etc. är förvisso inte den mest pålitliga källan. Dessutom hade de fel här. Mig veterligen är panelen i The Frame bättre än Q60A, någonstans mellan Q60A och Q70A. Baserar detta på recensioner från rtings.com. Råkade vara tvungen att jämföra dem i närtid nämligen.

Håller dock med dig om att man i de flesta fall åtminstone kan överväga att köpa en av de vanliga modellerna istället.

Hehe ja, det var därför jag flikade in lite försiktigt att jag inte visste om det verkligen är så eller ej.

Men, jag upplevde själv att det som spelades på skärmarna i butiken, var en besvikelse i min upplevelse av färg, kontrast osv, samt att betraktnings vinkeln var sådär på "The frame".
Det var därför det landade på en Q70A för min del. (så man får 120hz också, det saknar Q60A.)

Jag måste även flika in, att är man van att titta på tv med blank panel, så är det jävligt skumt att börja titta på en med matt panel.
Fasen vad jag tycker det är jobbigt, men jag börjar vänja mig. Kände lite av en besvikelse i min förvirring, att den nya TVn gav mig en sämre upplevelse än min gamla Sharp 1080p som har 8 år på nacken. Tanken knager i mig, så eventuellt blir det att byta till en tv med blank panel, får väl se om man orkar. En OLED Gallery hade ju varit fint, men där tycker jag inte det är värt pengarna...

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Hehe ja, det var därför jag flikade in lite försiktigt att jag inte visste om det verkligen är så eller ej.

Men, jag upplevde själv att det som spelades på skärmarna i butiken, var en besvikelse i min upplevelse av färg, kontrast osv, samt att betraktnings vinkeln var sådär på "The frame".
Det var därför det landade på en Q70A för min del. (så man får 120hz också, det saknar Q60A.)

Jag måste även flika in, att är man van att titta på tv med blank panel, så är det jävligt skumt att börja titta på en med matt panel.
Fasen vad jag tycker det är jobbigt, men jag börjar vänja mig. Kände lite av en besvikelse i min förvirring, att den nya TVn gav mig en sämre upplevelse än min gamla Sharp 1080p som har 8 år på nacken. Tanken knager i mig, så eventuellt blir det att byta till en tv med blank panel, får väl se om man orkar. En OLED Gallery hade ju varit fint, men där tycker jag inte det är värt pengarna...

//MD

Jag får nog ta en tur till Elgiganten eller Mediamarkt här i JKPG. Såg denna Philips var också väldigt stilig med inbyggd soundbar. Vill se hur bilden ser ut på the Frame i verkligheten. Men Philips har ju även ambilight och soundbar. Verkar ha en bra bild, undrar om den är bra att spela på, tänker då främst nintendo switch. Men det är klart, ska den hänga på väggen får ju inte elkontakten sticka rakt ut.

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-55pus9435/101...

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Hehe ja, det var därför jag flikade in lite försiktigt att jag inte visste om det verkligen är så eller ej.

Men, jag upplevde själv att det som spelades på skärmarna i butiken, var en besvikelse i min upplevelse av färg, kontrast osv, samt att betraktnings vinkeln var sådär på "The frame".
Det var därför det landade på en Q70A för min del. (så man får 120hz också, det saknar Q60A.)

Ja, vet man källan så är det ju lättare att värdera informationen.

Var förbi en Elgiganten-butik för någon vecka sedan och kan bara konstatera att materialet de visade i butiken var horribelt. Var tvungen att rycka ur deras källa (TV:n växlade annars tillbaka dit automatiskt efter en kort stund), dela ut internet från telefonen och titta på lite HDR-klipp på YouTube. Betraktningsvinklar och vissa grundläggande skillnader kan man ju dock jämföra hyfsat.

En annan fördel med Q70A är ju potentiellt aningen bättre firmware-support med tanke på att de troligen säljer betydligt fler av dem. Det är dock mest spekulation från min sida.

Skrivet av Markus_d:

Jag måste även flika in, att är man van att titta på tv med blank panel, så är det jävligt skumt att börja titta på en med matt panel.
Fasen vad jag tycker det är jobbigt, men jag börjar vänja mig. Kände lite av en besvikelse i min förvirring, att den nya TVn gav mig en sämre upplevelse än min gamla Sharp 1080p som har 8 år på nacken. Tanken knager i mig, så eventuellt blir det att byta till en tv med blank panel, får väl se om man orkar. En OLED Gallery hade ju varit fint, men där tycker jag inte det är värt pengarna...

Intressant. Är det så störande alltså?

Rörande LG G1 (som jag antar att du syftar på med OLED Gallery) håller väl de allra flesta recensenter med om att C1 är ett betydligt bättre val för de flesta om man inte absolut är ute efter den jämna tjockleken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Siktet inställt på 65" oled sony,, kommer A80J ner på 17' (som BF) lutar det åt den men med reservation för att A90J kommer ner mot 25',, då hade den känts som ett bra kort!

Vet någon var A90J låg som lägst på BF?

(Verkar vara 28’ som var lägstanivån)