TSMC: "Pat Gelsinger för gammal"

Permalänk
Melding Plague

TSMC: "Pat Gelsinger för gammal"

Intels VD är för nära pensionsålder för att hinna ombilda bolaget till en stor kontraktstillverkare, säger TSMC:s 90-åriga grundare Morris Chang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja och...?

Permalänk
Medlem

Känner de sig hotade?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Förstår inte.. tror han att alla planer faller ifall deras VD går i pension om 5 år? Tycker uttalandet är lite konstigt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Förstår inte.. tror han att alla planer faller ifall deras VD går i pension om 5 år? Tycker uttalandet är lite konstigt.

De kan dessutom ändra reglerna om de så vill om det skulle bli ett problem OCH om Pat vill fortsätta jobba såklart...

Permalänk
Medlem

Han själv är nu 90

Han grundade TSMC 1987, alltså för 34 år sedan

Då var han själv alltså 56 år

Intels VD är 60 år

Är det verkligen stor skillnad?

Skäms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han själv är nu 90

Han grundade TSMC 1987, alltså för 34 år sedan

Då var han själv alltså 56 år

Intels VD är 60 år

Är det verkligen stor skillnad?

Skäms...

Han vet väl vad han pratar om då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Känner de sig hotade?

Verkar så. Detta är ju inte första gången det är nyheter (på SweC) om att han snackar om att TSMC är bäst och andra dåliga...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ett kinesiskt bolag som känner sig hotat och går på offensiven? Ovanligt...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ett kinesiskt bolag som känner sig hotat och går på offensiven? Ovanligt...

Du är av åsikten att Taiwan är en del av Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han vet väl vad han pratar om då.

Gick det dåligt för TSMC medan han jobbade där eller vad menar du? Tyckte han det var jobbigt?

Permalänk
Medlem

Kul att Tsmc känner pressen från Intel, detta är ett bra betyg

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Eh, det är fel del av hans uttalande som citeras.
Morris Chang sa också att Pat Gelsinger gjorde sitt uttalande om TSMCs känsliga geopolitiska läge för att han ville kapa åt sig mångmiljardbidrag för att bygga nya fabs.

Morris Chang gav responsen som TSMCs nuvarande aktiva ledning inte kan göra gentemot en kund.

Permalänk
Medlem

Men snälla. Varför allt detta trailer trash tugg från företag åt alla håll nu vad fan? Gör bra produkter som folk vill köpa istället. Det är klart att slipa Pasar också har rätt att säga vad de vill men det leder ju bara till att det egna företaget ser dåligt och desperat ut så vad är meningen? Vad tror man att man skall uppnå? Pat bygger ju knappast fabriken med egna händer och man kan definitivt vara klipsk nog att vara en bra VD långt efter 60 så detta och liknande tilltag känns bara onödigt. Nu är det ju möjligt att någon på Intel "började" och att detta är ett sätt att ge igen, men sådant hör hemma i sandlådan. Och jag tycker de ska göra chip av sanden istället för att äta den och kasta på varandra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gick det dåligt för TSMC medan han jobbade där eller vad menar du? Tyckte han det var jobbigt?

Det var ett skämt. Vilket jag försökte förtydliga genom att använda en blinkande emoji likt denna .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Känner de sig hotade?

Ja av Kina

Skrivet av filbunke:

Du är av åsikten att Taiwan är en del av Kina?

De blir snart tuktade och får rätta in sig i ledet eller så blir ön bortsprängd i kriget som annars bryter ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var ett skämt. Vilket jag försökte förtydliga genom att använda en blinkande emoji likt denna .

Jag tar en woosh på den, ingen fara. Ibland missar jag uppenbara saker tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du är av åsikten att Taiwan är en del av Kina?

Tekniskt sett så är väl Taiwan kina? Problemet är bara att det finns två kina och den ena är lite större

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Han vet väl vad han pratar om då.

Eller om man ska ta å säga samma ord om honom tillbaka... Vet han vad han pratar om? Han kanske är för gammal.

Permalänk

Gud så löjligt uttalande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör bra produkter som folk vill köpa istället.

Ja det är ett problem TSMC har just nu. Ingen vill köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem

Kan nog hålla med om att få det fult upp och rullande på fem är positivt tänkt men om det ser lovande ut så tror jag andra kommer ta över arbetet om han nu inte vill arbeta längre eller åtminstone vara kvar i någon typ av styrelsepost.
Att många tycker att ett så stort mål bla med tanke på hur lång tid det vara är att bygga upp en ny fabrik kan jag förstå.
Om han nu är rädd eller bara tänker på hur lång tid han själv fick kämpa innan stora förändringar visade skörd vet jag inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du är av åsikten att Taiwan är en del av Kina?

Det är väl Sveriges officiella ståndpunkt?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är väl Sveriges officiella ståndpunkt?

Jag är väl medveten om Sveriges officiella ståndpunkt. Det var inte vad jag frågade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag är väl medveten om Sveriges officiella ståndpunkt. Det var inte vad jag frågade om.

Frågade du om republiken Kina eller folkrepubliken Kina?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är ett problem TSMC har just nu. Ingen vill köpa deras produkter.

Åfan. Jag som trodde det gick typ bäst i världen för dem och att de absolut inte har något behov av att hävda sig. Men där ser man. Ja om de snart konkar så har de väl knappt råd med mat på bordet och i det läget är det ju förståeligt att man blir lite osäker på sin egen förmåga och börjar hävda sig som en försvarsmekanism. Stackars TSMC

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åfan. Jag som trodde det gick typ bäst i världen för dem och att de absolut inte har något behov av att hävda sig. Men där ser man. Ja om de snart konkar så har de väl knappt råd med mat på bordet och i det läget är det ju förståeligt att man blir lite osäker på sin egen förmåga och börjar hävda sig som en försvarsmekanism. Stackars TSMC

Ja det är bäst att de tar sig i kragen och följer ditt råd och börjar tillverka produkter folk vill ha. För de verkar ju inte ha tänkt på det tidigare.

Ärligt talat så är väl gubben uttråkad. Det går för bra. In med lite bensin på spelplanen så att det iaf händer nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det är bäst att de tar sig i kragen och följer ditt råd och börjar tillverka produkter folk vill ha. För de verkar ju inte ha tänkt på det tidigare.

Ärligt talat så är väl gubben uttråkad. Det går för bra. In med lite bensin på spelplanen så att det iaf händer nått.

Nu var ju det rådet riktat till alla företag som hellre leker i sandlådan än jobbar. Min poäng var att företag borde ägna sig åt sina egna produkter istället för trash talk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många som hoppar på det för att synas i media, trash talk och inlägg på social media.
Vad det tillför är fortfarande oklart

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu var ju det rådet riktat till alla företag som hellre leker i sandlådan än jobbar. Min poäng var att företag borde ägna sig åt sina egna produkter istället för trash talk.

Du kallar det för trash talk, företag kallar det för marketing.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net