Att jobba på Inet och Komplett - Fråga (nästan) vad som helst

Permalänk

Att jobba på Inet och Komplett - Fråga (nästan) vad som helst

Eftersom högsäsong som black friday och jul passerat tänkte jag att någon kanske vill veta lite mer om hur det är att jobba i branschen. Har jobbat på både Komplett och Inet med bekanta på Webhallen så förhoppningsvis kanske jag kan svara på frågor folk har om dessa företag, om hur det är att jobba där och i branchen.

Mest erfarenhet har jag nog från deras backoffice/retur och kundserviceavdelningar.
Vad för framtidsplaner, inköpspriser och liknande som finns är inget jag kommer svara på dock

Lite oklart om tråden hamnat rätt men någon moderator kommer säkert skälla på mig om det blivit fel.

Permalänk
Medlem

Hur ofta, om ens någonsin, kommer erbjudanden där ÅF faktiskt går back på produkten?

Permalänk
Medlem

hade du mål på dagen?
som hur många returer du ska behandla på en dag?

jag tänker att det är stressigt

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk

Inte för att vara sådan. Men jag har fördomar emot arbete på dessa arbetsplatser att det mest är ungdomar som utför enklare montage, supportärende och de inte brukar bli så långvariga där.
Hur väl stämmer denna bild ihop?
Och sedan gissar jag såklart att det finns andra personer i uppgift att ta fram det som datorerna ska "bloatas ner med", (allt förutom en ren standardinstallation)
Även personer som har till uppgift att ta fram nästa färdigmonterade dator.
Även personer som har uppgifter att ta fram vilka saker som ska tillkomma och utgå.
Även personer som har hand om garanti. Där det dels behövs tekniker som uppför jobbet, men även någon högre upp som fattar beslut. Liksom ibland måste retur nekas, ibland fungerar en dator inte perfekt trots flera inlämningar. Beslut kring detta är ju knappast något som någon helt vanlig sommarbetare ska fatta.

*edit*
När jag radar upp så fanns det en mängd tjänster och det går att komma på fler.
Men de jobb som folk nog först tänker på är de som jobbar i butik, montering och felsökning. Och jag gissar att det är väldigt hög personalomsättning på dessa jobb där de framförallt är ungdomar.

*edit2*
Det jag egentligen tänker på är att ungdomar säkerligen drömmer om att få jobba på dessa ställen. Vissa funderar på vilken utbildning ska jag läsa. Jag tror dock att det som sagt är mer enkla arbetsuppgifter som vanligt folk börjar, precis som man har jobbat på bandet i en fabrik etc. Inget fel med dessa jobb. Poängen är dock att det mer är ett jobb man får och kan trivas med. Men ofta ingen karriär utbilda sig för att få.
Även om såklart det finns mycket tekniska kompetenta personer på arbetsplatserna, men det handlar i slutändan om att tjäna pengar. Så skulle dessa butiker anlita en massa seniora tekniker för att utveckla något, så måste kostnaden för dessa läggas någonstans som i pris för kund. Och många som mig vill ha en helt ren dator utan en massa egenutvecklade saker ändå.

Permalänk
Medlem

Finns det någon ÅF som har bäst anseende hos er inom branschen? Alltså som man helst vill jobba för.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Hur ofta, om ens någonsin, kommer erbjudanden där ÅF faktiskt går back på produkten?

Hela tiden höll jag på att säga men det beror lite på vad man menar. Tittar man på entusiastprodukter är det väldigt ofta de säljs till förlust, självklart med tanken att du ska köpa något mer. En entusiasttelefon kan ibland säljas till förlust, även grafikkort, processorer o.s.v, självklart då tänkta som lockvaror. Om du mer tänker på kampanjer, som blackfriday är det mer vanligt att tillverkaren har någon form av kickback. Återförsäljaren kanske säljer till förlust enligt vanliga inköpspriser men tillverkaren puttar in pengar för varje sålt exemplar.

Summa summarum är att det absolut inte är den största delen av produkterna på en "dunderkampanj" som blackfriday, men jag skulle inte kalla det ovanligt.

Skrivet av tystast:

hade du mål på dagen?
som hur många returer du ska behandla på en dag?

jag tänker att det är stressigt

Tänker man kundservice skulle jag nog säga att agenter förväntades snitta på runt 100 ärenden per dag, mail/telefon/chatt, på returen/backoffice berodde det helt på vilka uppgifter du hade just då. Att ensam hantera och laga 10 datorer ses nog som helt kanon, 10 RAMminnen är inte lika imponerande.

Kan nog inte ge en exakt siffra för men vill minnas att 20-30 "allmänna" returer var det som förväntades men det är väldigt ofta det krävs mycket mer än så.

Det är nog väldigt många, inte bara jag som tyckte att det kunde vara väldigt stressigt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för att vara sådan. Men jag har fördomar emot arbete på dessa arbetsplatser att det mest är ungdomar som utför enklare montage, supportärende och de inte brukar bli så långvariga där.
Hur väl stämmer denna bild ihop?
Och sedan gissar jag såklart att det finns andra personer i uppgift att ta fram det som datorerna ska "bloatas ner med", (allt förutom en ren standardinstallation)
Även personer som har till uppgift att ta fram nästa färdigmonterade dator.
Även personer som har uppgifter att ta fram vilka saker som ska tillkomma och utgå.
Även personer som har hand om garanti. Där det dels behövs tekniker som uppför jobbet, men även någon högre upp som fattar beslut. Liksom ibland måste retur nekas, ibland fungerar en dator inte perfekt trots flera inlämningar. Beslut kring detta är ju knappast något som någon helt vanlig sommarbetare ska fatta.

*edit*
När jag radar upp så fanns det en mängd tjänster och det går att komma på fler.
Men de jobb som folk nog först tänker på är de som jobbar i butik, montering och felsökning. Och jag gissar att det är väldigt hög personalomsättning på dessa jobb där de framförallt är ungdomar.

Jag skulle inte direkt se din stereotyp som kontroversiell, stämmer ganska bra enligt mig.

Mycket unga människor i tidig 20-årsålder där väldigt många går vidare inom ett år. Däremot ska det understrykas att det finns många som jobbar kvar med t.ex. kundservice i flera år, något jag generellt tycker är synd för de flesta borde kunna få så mycket bättre.

Är inte helt säker på vad du menar med att det skulle finns personer som "bloatar ner" datorer. Om du typ menar att det sitter folk på något av företagen som installerar Norton i hemlighet för att dra in pengar från Symantec så är svaret inga

De sista punkterna är det vanliga montörer, inköpare, returmedarbetare, och arbetsledare du beskriver. Det är dock inte särskilt ofta man egentligen behöver fråga en arbetsledare om vad som är garanti eller inte. Det tar inte särskilt lång tid att lära sig känna igen ett moderkort som en kund haft sönder, gångerna någon frågar är det nog mest för att de inte orkar få skit för att de varit för snälla.

Skrivet av Bakgrund:

Finns det någon ÅF som har bäst anseende hos er inom branschen? Alltså som man helst vill jobba för.

Nu finns Kompletts kontor i Göteborg inte längre kvar sedan 1,5 år tillbaka, i alla fall inte för retur och kundservice, men hade det funnits hade jag valt Komplett alla dagar i veckan. I övrigt skulle jag, från vänner och bekantas erfarenheter, säga att Kjell och Companys butiker verkar otroligt trevligt. Har förstått det som bra mycket lugnare än andra aktörer inom hemelektronik men å andra sidan är det inte lika nördigt som på t.ex. Webhallen/Komplett/Inet.

Edit* För att förtydliga. Jag har inte stött på någon allmän uppfattning om att någon särskild aktör är väldigt mycket bättre. Av mina tidigare kollegor från Komplett som är kvar i branschen tror jag dock att den största delen önskade att de jobbade kvar.

Permalänk

Alltid kul att höra lite inside info!

Hur var det att jobba på Inet o Komplett?
Vad gjorde de annorlunda i sin hantering mot sina kunder?

Har flera vänner som jobbar på Webhallen som pratat mycket om deras galna fester där. Även så på Inet o Komplett?

Permalänk
Medlem

Vad kostar en retur för återförsäljaren?

Permalänk
Skrivet av xenterionz:

Alltid kul att höra lite inside info!

Hur var det att jobba på Inet o Komplett?
Vad gjorde de annorlunda i sin hantering mot sina kunder?

Har flera vänner som jobbar på Webhallen som pratat mycket om deras galna fester där. Även så på Inet o Komplett?

Nu ska det väl tilläggas att det (såklart) är min erfarenhet vi talar om men jag har mestadels positiva saker att säga om Komplett. Trivdes oerhört bra där med mycket sköna kollegor där det kändes som att alla på det svenska kontoret hörde till samma grupp och drog åt samma håll. Låter lite klyschigt kanske men det kombinerat med högt i tak gjorde att det var enkelt att föreslå ändringar som också togs på allvar.

Även om jag personligen inte led av det fanns det dock en jargong som inte alltid uppskattades. Jag tror det räcker med att man beskriver arbetsplatsen som oerhört homogen och tillstörsta del fylld med nördiga grabbar så kan nog de flesta föreställa sig hur det såg ut. Däremot, i en tid av metoo, ska jag dock understryka att jag inte såg något sådant skitbeteende.

Min egna erfarenhet av Inet var dock motsatsen, både på gott och ont. Det kändes som mer toppstyrt. Min bild också att man förväntade sig lite väl mycket av många anställda i förehållande till den lön som betalades. Avsaknad av kollektivavtal och mycket övertid kändes inte som en kanonkombination. Att man i övrigt hade en mer professionell arbetsplats, med allt var det innebär, är väl dock ändå något jag skulle lyfta som något bra. Det finns såklart många gamla rävar även på Inet som trivs där de är så min bild är ju inte den enda som räknas.

När det kommer till hantering av kunder skulle jag säga att den inte skiljer sig åt nämnvärt. Att Komplett var snällare vid olika returärenden skulle jag våga påstå men å andra sidan har nog Inet en högre produktkunskap hos många anställda som säkert uppskattas av de som ringer eller besöker butikerna för råd.

Slutligen ska jag väl inte säga att det förekom särskilt många "vilda" fester på Inet men brist på firmafester eller AWs var det inte heller. Komplett var väl lite mer ostädat där, särskilt för de som fick åka på Dreamhack.

Skrivet av m4gnify:

Vad kostar en retur för återförsäljaren?

Här blir det lite känsligt att prata siffror men mer än vad de flesta tror. Det beror såklart på vad det är för produkt men tar man ett tangentbord som exempel:

Det ska fraktas tillbaka, i värsta fall har kunden själv köpt fraktsedeln istället för den som skickas av företaget och vi säger då att det går på 150 kr för frakten. Sen ska den in, packas upp, kontrolleras och rengöras (för det finns minsann inga kunder som gör det själv), kartongen ska göras snygg, och sen ska den packas för att skickas tillbaka till lagret. I Kompletts fall låg det i Norge så det ska tullas hit och dit och sedan återigen packas upp på lagret igen och ställas ut på sin lagerplats. Nu är all returhantering i Norge så lite billigare har det väl blivit men en bild av hur mycket tid det går åt för ett sketet tangentbord kanske du har fått.