Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det avgörande står efter det du markerade

Jag ser ingen större skillnad i avgifterna, utveckla gärna.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ditt inlägg gav inte intryck av att veta, snarare som om du inte begrep, vilket du nu själv erkänner.

Det avgörande står efter det du markerade

Suck. Lägg ner, troll.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Ingen kan ju vara säker på vart det går, men jag vill inte äga SAS på till nuvarande priset iaf 🤷‍♂️

Äsch, jag gör inga analyser. Bottenfiska lite, har lite Scandic och SAS. Tänkte när pandemin är över så MÅSTE ju det lyfta. Å andra sidan så är det 2% av mitt totala kapital. Går det ned mot 0 så spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

"Avgiften skiljer sig mellan olika marknader, men handlar du nordiska aktier betalar du 0,09 procent av värdet på din order. Dock minst 1 krona och som mest 199 kronor. Till exempel, om du vill köpa aktier för 10 000 kronor kostar det 9 kronor i courtage."

Andra marknader har inget maxbelopp och minst 29kr.

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/aktier...

Självklart tjänar Nordea också pengar på sitt upplägg

Visst men Nordea är billigare än Avanza, där är "skillnaden" som jag skrev. Dessutom kör Nordea inte något "lockande" med gratis upp till 50000:- för att sedan ta avgift.

Avanza som dessutom gillar att ge sken av att man är billigare än "Storbankerna" när man egentligen inte är det, nu verkar Avanza ha slutat med just den reklamen men den var nog där förra året. Idag är Avanza själv en "Storbank" och inte någon liten billig utmanare som de var då när de kom. "Mer till dig mindre till banken" har jag för mig Avanza hade som slogan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Visst men Nordea är billigare än Avanza, där är "skillnaden" som jag skrev. Dessutom kör Nordea inte något "lockande" med gratis upp till 50000:- för att sedan ta avgift.

Avanza som dessutom gillar att ge sken av att man är billigare än "Storbankerna" när man egentligen inte är det, nu verkar Avanza ha slutat med just den reklamen men den var nog där förra året. Idag är Avanza själv en "Storbank" och inte någon liten billig utmanare som de var då när de kom. "Mer till dig mindre till banken" har jag för mig Avanza hade som slogan.

Det är inte så lätt att avgöra vilken av dem som är billigast. Det beror på vad man köper, för vilka belopp man köper, vilken courtageklass man väljer och hur mycket kapital man har.

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Jag ser ingen större skillnad i avgifterna, utveckla gärna.

Nordea har faktiskt höjt avgifterna för ett år sedan, vilket jag missat då jag inte har dem.

https://rikatillsammans.se/forum/t/dags-att-lamna-avanza/9416

Såg det här då jag sökte en sida där jag kunde jämförd dem sida vid sida.

Men jag fick öppna deras respektive sida och jämföra istället.

Där har vi lite grötigt hos Avanza med olika valbara klasser på courtaget. Nordea blir betydligt enklare då de kör samma rakt igenom hela registret,

Vi kör då...

Avanza Mini 0,25% eller 1:- i avgift. Här har Nordea lägre procentuellt avgift.

Avanza Small 0,15% eller 39:- här är Nordea både billigare med lägre procentuell avgift samt minimiavgift på 1:-.

Avanza Medium 0,069% eller 69:-, här blir Nordea billigare på minimumavgiften 1:- men har högre procentuellt avgift, dock har Nordea ett tak på 199:- vilket inte Avanza har så vill det sig illa och man inte tänker sig för kan dra iväg ordentligt i courtage, då tak saknas.

Avanza Fast pris för affärer över 143000:- här blir Nordea billigare vid mindre affärer då de har ett minimum på 1:- medans Avanza har 99:- som golv. På dyrare affärer blir Avanza billigare.

- Nordeas jämförelsevis enkla upplägg med 0,09% eller 1:- i courtage, max är 199:-

Höjningen Nordea gjorde för ett år sedan ställer till det, skillnaden till Nordeas fördel var större före den höjningen. Fick reda på den nu som sagt via den där länken. Ska kolla SEB och Handelsbanken som de tog upp också. Bara för eget intresse, det ska ni slippa här då jag tydligen är ett troll.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är inte så lätt att avgöra vilken av dem som är billigast. Det beror på vad man köper, för vilka belopp man köper, vilken courtageklass man väljer och hur mycket kapital man har.

Jag gjorde faktiskt jämförelsen alldeles nyss, det gör jag inte om på den här 7" plattan, det var jobbigt... Fattas bara att "Moderator" rensar bort det "trollinlägget" också så åker denna plattan i väggen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Äsch, jag gör inga analyser. Bottenfiska lite, har lite Scandic och SAS. Tänkte när pandemin är över så MÅSTE ju det lyfta. Å andra sidan så är det 2% av mitt totala kapital. Går det ned mot 0 så spelar det ingen roll.

Det kommer de säkert göra. H&M tror jag kommer lyfta också när folk börjar röra sig mer i affärer.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag gjorde faktiskt jämförelsen alldeles nyss, det gör jag inte om på den här 7" plattan, det var jobbigt... Fattas bara att "Moderator" rensar bort det "trollinlägget" också så åker denna plattan i väggen.

Du kom ju fram till att det beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Äsch, jag gör inga analyser. Bottenfiska lite, har lite Scandic och SAS. Tänkte när pandemin är över så MÅSTE ju det lyfta. Å andra sidan så är det 2% av mitt totala kapital. Går det ned mot 0 så spelar det ingen roll.

jag själv hade inte " vågat " satsa på SAS, de har väl lånat ca 4 miljarder om inte mer av staten som skall betalas tillbaks i en redan ansträngd bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nja avgiftsfritt är det inte på fonder. På de fonder som har förvaltningsavgift är det fortfarande förvaltningsavgift. Sen har Swedbank samma upplägg men då är det avgiftsfritt upp till 100000, dvs dubbelt upp.

Har man sen kommit över 50000 då är Nordea billigare att handla med. Avanza har ju riktigt dyrt courtage i jämförelse.

Jag har under ett par års tid i begynnelsen för mitt sparande lekt runt med Nordea och deras interface för fonder. Jag tycker interfacet är svårt att förstå, komplicerat, och oöverskådligt! Visst, i början var det inga problem, men det var för att jag inte förstod vad som var bra och dåligt då jag inte hade något att jämföra med.

I slutet så pillade jag runt med Avanza med läropengar (1000 kr) för att förstå hur den platformen fungerade. Detta gjordes parallellt med att mitt kapital låg kvar på Nordea. Jag tycker att Avanzas platform vann med hästlängder i användarvänlighet och efterhand som jag var redo att ta mer aktiva val i mitt sparande så sålde jag av hos Nordea och flyttande pengarna.

Nu är jag främst en fondsparare, så courtaget blir inte en särskilt betydande summa o det stora hela över långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet. Vi hade redan rett ut detta innan du kom med alla habrovinker om fonder etc. Jag vet inte hur det kan vara så svårt att begripa. Vi har redan konstaterat att avgifterna är noll.

Antar att du är något frustrerad vid detta laget. Måste vara rätt drygt att försöka övertyga någon om att gratis inte är bättre än gratis

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stan Carley:

Jag får förslag om att investera i fonder som är "Gröna, rena, fredliga", men jag tror inte på den ljusa framtiden
Har ni några tips på fonder som anses vara smutsiga (kanske som mest handlar med olja och massförstörelsevapen)?

Fonder är svårt. Man får kolla i periferin eftersom alla godhetskrigare som Banker och Fondförvaltare knappt får röra en fond om den har olja explicit i sig.
Massförstörelsevapnen hittar du i bolag som Pfizer, Johnson & Johnson, Moderna, och AstraZeneca. Dock har de ju redan stigit kraftigt så jag vet inte hur mycket det finns att hämta där.

Det näst smutsigaste man kan köpa är väl Apple, Amazon, eller Alibaba eftersom hela deras verksamhet drivs av olja och slavar.

Lockheed Martin är väl annars ett av de mest korrumperade försvarsbolagen man kan hitta och som fullkomligt badar i pengar från skatteslavar, krigsoffer, och norska oljepengar i år och år framöver när de valde F-35 istället för Gripen så det kan ju vara värt att kolla in.

Själv gillade jag kol men det har också stigit så mycket i pris nu eftersom den gröna omställningen gjorde sig påmind i vinter bland Euro-Tysk politik och feltänk... Så nu är det är kanske dags att börja rotera hårt in i tobak och alkohol igen när misären börjar på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Fonder är svårt. Man får kolla i periferin eftersom alla godhetskrigare som Banker och Fondförvaltare knappt får röra en fond om den har olja explicit i sig.
Massförstörelsevapnen hittar du i bolag som Pfizer, Johnson & Johnson, Moderna, och AstraZeneca. Dock har de ju redan stigit kraftigt så jag vet inte hur mycket det finns att hämta där.

Det näst smutsigaste man kan köpa är väl Apple, Amazon, eller Alibaba eftersom hela deras verksamhet drivs av olja och slavar.

Lockheed Martin är väl annars ett av de mest korrumperade försvarsbolagen man kan hitta och som fullkomligt badar i pengar från skatteslavar, krigsoffer, och norska oljepengar i år och år framöver när de valde F-35 istället för Gripen så det kan ju vara värt att kolla in.

Själv gillade jag kol men det har också stigit så mycket i pris nu eftersom den gröna omställningen gjorde sig påmind i vinter bland Euro-Tysk politik och feltänk... Så nu är det är kanske dags att börja rotera hårt in i tobak och alkohol igen när misären börjar på riktigt.

Menar du massförstörelsevapnen i form av Covid-vaccin?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag har under ett par års tid i begynnelsen för mitt sparande lekt runt med Nordea och deras interface för fonder. Jag tycker interfacet är svårt att förstå, komplicerat, och oöverskådligt! Visst, i början var det inga problem, men det var för att jag inte förstod vad som var bra och dåligt då jag inte hade något att jämföra med.

I slutet så pillade jag runt med Avanza med läropengar (1000 kr) för att förstå hur den platformen fungerade. Detta gjordes parallellt med att mitt kapital låg kvar på Nordea. Jag tycker att Avanzas platform vann med hästlängder i användarvänlighet och efterhand som jag var redo att ta mer aktiva val i mitt sparande så sålde jag av hos Nordea och flyttande pengarna.

Nu är jag främst en fondsparare, så courtaget blir inte en särskilt betydande summa o det stora hela över långa perioder.

Tycker likadant om nordea/avanza. Vilket för mig vidare till frågan vilken sida har egentligen bäst förutsättningar för att jämföra och få ut bra nyckeltal? Har inte hittat nån än som kan redovisa PEG t.ex.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

jag själv hade inte " vågat " satsa på SAS, de har väl lånat ca 4 miljarder om inte mer av staten som skall betalas tillbaks i en redan ansträngd bransch.

Kanske inte som investering, men man kan ändå ha 4000st i portföljen för deras aktieägarprogram, det är ju billigt att köpa in sig i det just nu.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kanske inte som investering, men man kan ändå ha 4000st i portföljen för deras aktieägarprogram, det är ju billigt att köpa in sig i det just nu.

De höjde det till 4000st för inte så länge sedan eller hur?

Är det värt det? Hur pass bra priser får man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De höjde det till 4000st för inte så länge sedan eller hur?

Är det värt det? Hur pass bra priser får man?

Japp, men billigare än någonsin.

Som vanligt beror det på…, men det dyker absolut upp erbjudanden om man gillar att flyga som gör att man kan tjäna igen sin investering: https://www.inkomsten.se/bolag-med-aktieagarformaner/

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Japp, men billigare än någonsin.

Som vanligt beror det på…, men det dyker absolut upp erbjudanden om man gillar att flyga som gör att man kan tjäna igen sin investering: https://www.inkomsten.se/bolag-med-aktieagarformaner/

Det gör det inte alls. Erbjudanden är tillgängliga för alla Bättre att i sådana fall vara EBD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Menar du massförstörelsevapnen i form av Covid-vaccin?

Kom ihåg att du kan förlora hela det investerade kapitalet.

Citat:

OPERATIONS RESEARCH TECHNICAL MANUAL TM-SW7905.1
Welcome Aboard

This publication marks the 25th anniversary of the Third World War, called the “Quiet War”, being conducted using subjective biological warfare, fought with “silent weapons.”

This book contains an introductory description of this war, its strategies, and its weaponry.

May 1979 #74-1120

https://enchantedlifepath.com/war-on-humanity/silent-weapons-...
https://archive.org/details/SilentWeaponsForQuietWarsOriginal...

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Xact högutdelande Norden höjer sin utdelning till 1,63:- á kvartal!

#Ränta-på-ränta-effekten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet inte riktigt vad du menar.

Ta på dig hatten, så kommer du förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ta på dig hatten, så kommer du förstå

Jag misstänker att hatten är gjord av ett metalliskt material och är väldigt tunn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Xact högutdelande Norden höjer sin utdelning till 1,63:- á kvartal!

#Ränta-på-ränta-effekten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hehe, hur länge har du velat posta den där videon?
En timmas remix, är väl klar till fikat

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Xact högutdelande Norden höjer sin utdelning till 1,63:- á kvartal!

#Ränta-på-ränta-effekten.

Vilket inte säger någoting om man inte vet vad priset är. Bättre att använda procent som är lätt att relatera till, och jämföra annat med

Min kollega gör förövrigt något liknande med aktiepriser, typ säger saker i stil med "Nice! Telia gick upp till 177kr idag!", men för mig som inte har någon koll på vad deras pris var igår/senaste månaden/året då jag inte äger den, säger det ingeting.

(och 177kr där var taget ur luften, av samma anledning)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vilket inte säger någoting om man inte vet vad priset är. Bättre att använda procent som är lätt att relatera till, och jämföra annat med

Min kollega gör förövrigt något liknande med aktiepriser, typ säger saker i stil med "Nice! Telia gick upp till 177kr idag!", men för mig som inte har någon koll på vad deras pris var igår/senaste månaden/året då jag inte äger den, säger det ingeting.

(och 177kr där var taget ur luften, av samma anledning)

Ok, tog för givet att alla kände till fjolårets utdelning som var på 1,34:-

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok, tog för givet att alla kände till fjolårets utdelning som var på 1,34:-

Du får ursäkta min totala brist i kunskap om detta

Rätt rejäl ökning med andra ord.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Xact högutdelande Norden höjer sin utdelning till 1,63:- á kvartal!

#Ränta-på-ränta-effekten.

Kanontips. Köpt ett gäng idag!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)