Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreeMan:

Hur ska du tjäna pengar på att satsa på både uppgång och nedgång?
Så mycket som ena går upp kommer den andra att gå ned? Du kommer aldrig kunna tjäna pengar på den iden utan bara förlora på spreaden.

sedan kommer volatiliteten urholka värdet över tid, cert med en häv på 15x är för dagshandel och man köper antingen eller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Sålde hälften av mina bitcoin cert med 700% gain för några månader sedan när kursen var ca $53k, tyvärr investerade jag väldigt lite så det är bara 26k kr, men har ju 50% kvar.

Då köpte du i mitten av 2020 nånstans?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Då köpte du i mitten av 2020 nånstans?

Köpte mest 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Hur ska du tjäna pengar på att satsa på både uppgång och nedgång?
Så mycket som ena går upp kommer den andra att gå ned? Du kommer aldrig kunna tjäna pengar på den iden utan bara förlora på spreaden.

Ja men rör sig en till minus 99% och en till plus 400% är det ju ändå vinst.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Ja men rör sig en till minus 99% och en till plus 400% är det ju ändå vinst.

Alla market makers som tillverkar och säljer börshandlade produkter har ju självklart inte tänkt på detta. Bara att gratulera till framtidens rikaste man!

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Alla market makers som tillverkar och säljer börshandlade produkter har ju självklart inte tänkt på detta. Bara att gratulera till framtidens rikaste man!

/s

Eller göra som den här killen 🙂
https://youtu.be/iHfJRON3b-w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Funderar på att köra BULL & BEAR x15 olja med typ 5000kr, 2500kr åt båda hållen. Känns som om det borde fungera bra.

Okay så du behöver en kursrörelse på typ 7% åt något håll så blir den ena posten nollad. Vänder det snabbt och går tillbaka till 0% så har du förlorat hälften av ditt värde som du inte får tillbaka. Gud förbjude att det vänder åt andra hållet innan du hinner reagera och således nollar den andra posten oxå.
Det KAN funka men det KAN gå åt helvete med x15s hastighet oxå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Okay så du behöver en kursrörelse på typ 7% åt något håll så blir den ena posten nollad. Vänder det snabbt och går tillbaka till 0% så har du förlorat hälften av ditt värde som du inte får tillbaka. Gud förbjude att det vänder åt andra hållet innan du hinner reagera och således nollar den andra posten oxå.
Det KAN funka men det KAN gå åt helvete med x15s hastighet oxå.

Exakt.

Tittar man på olja Bull så har flera certifikat gjort över 10.000%

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

En USD kostar runt 10kr. Köp mer svenska aktier. Det är rea nu.

Permalänk
Medlem

Det är i oroliga tider som dessa man märker hur bra globala indexfonder som har stora innehav i USA är. Skräpfonden Avanza Zero som alla vurmar över på internet bara för att den är gratis, den har gått ned ca 20% sedan årsskiftet. Exempelvis Dnb Global indeks är ned hela TVÅ procent över samma tidsperiod På ett tioårsperspektiv hade man ökat 300% om man köpt dnb global indeks, jämfört med 150% om man köpt möget Avanza zero. Sluta vara dumsnål, sluta köp Avanza zero.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Det är i oroliga tider som dessa man märker hur bra globala indexfonder som har stora innehav i USA är. Skräpfonden Avanza Zero som alla vurmar över på internet bara för att den är gratis, den har gått ned ca 20% sedan årsskiftet. Exempelvis Dnb Global indeks är ned hela TVÅ procent öber samma tidsperiod På ett tioårsperspektiv hade man ökat 300% om man köpt dnb global indeks, jämfört med 150% om man köpt möget Avanza zero. Sluta vara dumsnål, sluta köp Avanza zero.

håller inte riktigt med dig. Visst är hälften av mitt total innehav i Globala indexfonder. Men anledningen att din DnB Global Indeks bara gått ned 2% är för att skvalpvalutan SEK har störtdykt. Har blivit hånad här tidigare av medlemmar att "valutan spelar ju ingen roll över tid" när jag har föreslagit att man ska ha tillgångar i USD när tiderna är oroliga. Det är ju nu man ska köpa Avanza Zero. Rea på svenska bolag vid bearmarket och när det är bullmarket så växlar man över till globala indexfonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

håller inte riktigt med dig. Visst är hälften av mitt total innehav i Globala indexfonder. Men anledningen att din DnB Global Indeks bara gått ned 2% är för att skvalpvalutan SEK har störtdykt. Har blivit hånad här tidigare av medlemmar att "valutan spelar ju ingen roll över tid" när jag har föreslagit att man ska ha tillgångar i USD när tiderna är oroliga. Det är ju nu man ska köpa Avanza Zero. Rea på svenska bolag vid bearmarket och när det är bullmarket så växlar man över till globala indexfonder.

Jag delar din analys. Om man går in med en engångssumma vid en krasch kan det bli en fin affär med snålfonder som Avanza zero, men att månadsspara över tid i dessa är sällan lönsammare än en global indexfond.

Med det sagt tankar jag spiltan aktiefond investmentbolag idag. Liten avgift men historiskt mycket bättre än Avanza zero. Sen får framtiden utvisa vilket som var det bättre valet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Jag delar din analys. Om man går in med en engångssumma vid en krasch kan det bli en fin affär med snålfonder som Avanza zero, men att månadsspara över tid i dessa är sällan lönsammare än en global indexfond.

Med det sagt tankar jag spiltan aktiefond investmentbolag idag. Liten avgift men historiskt mycket bättre än Avanza zero. Sen får framtiden utvisa vilket som var det bättre valet.

Kör Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Småbolag. Just småbolag störtdyker när det blir oroligt, å andra sidan blir det större uppsida. Bara fortsätta att shoppa.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kör 10% zero, 10% spiltan och 20% AMF Småbolag. Är det för mycket Sverige tro? Dumt att dra ner på det nu, men kanske borde stuva om lite när det har stabiliserat sig i världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm, jag kör 10% zero, 10% spiltan och 20% AMF Småbolag. Är det för mycket Sverige tro? Dumt att dra ner på det nu, men kanske borde stuva om lite när det har stabiliserat sig i världen?

Finns inga rätt eller fel, men personligen hade jag bytt Avanza Zero mot en USA- eller global-fond, Avanza Zero underpresterar oftast globala index över tid.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Hmm, jag kör 10% zero, 10% spiltan och 20% AMF Småbolag. Är det för mycket Sverige tro? Dumt att dra ner på det nu, men kanske borde stuva om lite när det har stabiliserat sig i världen?

Finns lite olika deviser kring det här. Men kör som du kör nu, månadsspara och skit i nyheterna. När oroligheterna slutar så kommer folk släppa USD och köpa utländska tillgångar och oftast så sjunker USD/SEK. Då passar man på att växla över. Svenska börsen är mer ”slagig” och det gäller att nyttja detta till sin fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns inga rätt eller fel, men personligen hade jag bytt Avanza Zero mot en USA- eller global-fond, Avanza Zero underpresterar oftast globala index över tid.

Ja detta var ju bara 40%. Resterande 60 är 50% Avanza Global och 10% Emerging Markets (har beslutat mig att ligga kvar i tillväxtmarknader trots allt).

Funderar mest på om 40% Sverige (visserligen ganska diversifierade segment, men ändå) är för mycket.

Skrivet av anon333222:

Finns lite olika deviser kring det här. Men kör som du kör nu, månadsspara och skit i nyheterna. När oroligheterna slutar så kommer folk släppa USD och köpa utländska tillgångar och oftast så sjunker USD/SEK. Då passar man på att växla över. Svenska börsen är mer ”slagig” och det gäller att nyttja detta till sin fördel.

Yes, bra tips, tänker så också. Kommer ligga kvar i Sverige tills det lugnat sig. Men kanske värt att skippa Avanza Zero för 10% mer Globalt sedan? Och bara så jag fattar rätt nu (fortfarande lite nybörjare på detta): du syftar på att kronan troligen kommer stärkas mot dollarn, så man då får mer för pengarna om man handlar amerikanska aktier/fonder? (Och dit räknas väl Global med egentligen, den ligger ju drygt 70% i USA)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Ja detta var ju bara 40%. Resterande 60 är 50% Avanza Global och 10% Emerging Markets (har beslutat mig att ligga kvar i tillväxtmarknader trots allt).

Funderar mest på om 40% Sverige (visserligen ganska diversifierade segment, men ändå) är för mycket.

Yes, bra tips, tänker så också. Kommer ligga kvar i Sverige tills det lugnat sig. Men kanske värt att skippa Avanza Zero för 10% mer Globalt sedan? Och bara så jag fattar rätt nu (fortfarande lite nybörjare på detta): du syftar på att kronan troligen kommer stärkas mot dollarn, så man då får mer för pengarna om man handlar amerikanska aktier/fonder? (Och dit räknas väl Global med egentligen, den ligger ju drygt 70% i USA)

Just nu köper jag bara svenska fonder. Skvalpvalutan SEK gör att du får så himla lite för pengarna nu. Jag lovar att Sverige kommer igen, efter IT-kraschen, efter bankkraschen (2008), efter Coronadippen (2020). Du ska handla när det gör som ondast

Permalänk
Medlem

Vad händer med Storskogen?
Ned 63% i år och verkar fortsätta falla.
Köpläge eller skall man dra sig ur?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Vad händer med Storskogen?
Ned 63% i år och verkar fortsätta falla.
Köpläge eller skall man dra sig ur?

Drog mig en koll på deras hemsida om vilka företag de står som ägare/delägare i. Majoriteten är Svenska småföretag av hantverkare. Typ skorstenssopning, rörmontage, bygg och gräv, ventilation och plåtslagare. Därefter följer andra företag som kanske utvecklar och eventuellt producerar nischade produkter, så som hårprodukter eller mat till husdjur. Fanns även anläggning av fiber och tillseende av transporter.

OBS, ordningen ovan är inte någon storleksfördelning.

Jag får en känsla av att investera i Storskogen är ungefär samma sak som att investera i en småbolagsfond. Småbolag är hög risk och dyker ganska hårt i dagsläget. Men småbolag har också möjlighet att studsa tillbaka rejält när det vänder. Möjlighet är ingen garanti, men är ju en spread då de har nästan 100 företag?

Man får väll själv välja om en dip på 60% sedan årsskiftet är sälj- eller köpläge. Vet ju inte när du gick in och bara du som ser exakt din förlust skulle bli just nu. Eller glöm bort att aktierna finns och titta in igen när Svensk ekonomi överlag ser bättre ut

Permalänk
Medlem

Jag ska få en bonus utbetald av min arbetsgivare. Jag skulle gissa att det smartaste sättet att investera pengarna, i synnerhet givet rådande läge, är att inte investera allt på en gång, utan att investera återkommande mindre belopp över en längre tid. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag ska få en bonus utbetald av min arbetsgivare. Jag skulle gissa att det smartaste sättet att investera pengarna, i synnerhet givet rådande läge, är att inte investera allt på en gång, utan att investera återkommande mindre belopp över en längre tid. Eller?

Återkommande fråga. Statistiskt sett finns det mycket som visar att det är bäst att gå all in på en gång. Men det kan kännas bättre att pytsa in lite åt gången.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Återkommande fråga. Statistiskt sett finns det mycket som visar att det är bäst att gå all in på en gång. Men det kan kännas bättre att pytsa in lite åt gången.

Statistiskt sett är det bäst att gå all in om man väljer en slumpvis dag att gå in på utan mer information än så. Nu frågar han dock efter vad som ger bäst sannolikhet för ett gynnsamt utfall betingat läget som vi är i nu, det behöver inte alls ge samma svar som den obetingade sannolikheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Statistiskt sett är det bäst att gå all in om man väljer en slumpvis dag att gå in på utan mer information än så. Nu frågar han dock efter vad som ger bäst sannolikhet för ett gynnsamt utfall betingat läget som vi är i nu, det behöver inte alls ge samma svar som den obetingade sannolikheten.

Så du menar att du kan förutspå riktningen på börsen just nu?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du menar att du kan förutspå riktningen på börsen just nu?

Nej, men du kan inte säga att bara för att en sak gäller statistiskt rent generellt så gäller detsamma när vi betingar det med nuvarande situation. Då får du kolla vad statistiken säger när samma betingning gällt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bakgrund:

Det är i oroliga tider som dessa man märker hur bra globala indexfonder som har stora innehav i USA är. Skräpfonden Avanza Zero som alla vurmar över på internet bara för att den är gratis, den har gått ned ca 20% sedan årsskiftet. Exempelvis Dnb Global indeks är ned hela TVÅ procent över samma tidsperiod På ett tioårsperspektiv hade man ökat 300% om man köpt dnb global indeks, jämfört med 150% om man köpt möget Avanza zero. Sluta vara dumsnål, sluta köp Avanza zero.

Alltså, Avanza Zero är fantastiskt bra på att göra det den ska göra, följa OMX30. Om du inte vill följa OMX30 så ska du såklart inte ha Avanza Zero.

Att jämföra olika fonder med olika innehav och försöka säga vilken som är bäst är totalt meningslöst.

Skrivet av Aktsu:

Nej, men du kan inte säga att bara för att en sak gäller statistiskt rent generellt så gäller detsamma när vi betingar det med nuvarande situation. Då får du kolla vad statistiken säger när samma betingning gällt.

Låter som att du säger att statistik är sämre än spåkulan? Javisst, men jag har ingen spåkula. Jag säger samma sak som @Nioreh83, statistiken stipulerar att det ger bäst utfall att putsa in stålarna direkt och inte försöka sprida ut köpen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att jämföra olika fonder med olika innehav och försöka säga vilken som är bäst är totalt meningslöst.
Låter som att du säger att statistik är sämre än spåkulan? Javisst, men jag har ingen spåkula. Jag säger samma sak som @Nioreh83, statistiken stipulerar att det ger bäst utfall att putsa in stålarna direkt och inte försöka sprida ut köpen.

Nej, jag säger att P(A) inte är samma sak som P(A|B) som ni hävdar.

Man kan inte ta statistik som är framtagen på ett sätt och direkt applicera den för att svara på frågor i andra scenarion. Frågan som ställdes var vad som är bäst strategi för att lägga in pengar nu när krigstrummorna ljuder, då kan man inte hänvisa till statistiken som säger att en slumpvis dag är det förväntade utfallet bäst ifall man lägger in alla pengar direkt. Skall man göra det så argumenterar man för att krig eller risken för storskaliga sådana har noll påverkan på börserna vilket jag har svårt att se någon lyckas argumentera för.

Jag vänder mig alltså inte emot att man kan argumentera för att det ändå är bäst att lägga in allting på direkten, men att använda all historisk statistik och applicera på denna fråga är ett felaktigt användande av statistik.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aktsu:

Nej, jag säger att P(A) inte är samma sak som P(A|B) som ni hävdar.

Man kan inte ta statistik som är framtagen på ett sätt och direkt applicera den för att svara på frågor i andra scenarion. Frågan som ställdes var vad som är bäst strategi för att lägga in pengar nu när krigstrummorna ljuder, då kan man inte hänvisa till statistiken som säger att en slumpvis dag är det förväntade utfallet bäst ifall man lägger in alla pengar direkt. Skall man göra det så argumenterar man för att krig eller risken för storskaliga sådana har noll påverkan på börserna vilket jag har svårt att se någon lyckas argumentera för.

Jag vänder mig alltså inte emot att man kan argumentera för att det ändå är bäst att lägga in allting på direkten, men att använda all historisk statistik och applicera på denna fråga är ett felaktigt användande av statistik.

Nja, statistiken är baserad på flera olika studier, bland annat monte carlo simuleringar över alla potentiella utfall (och kombinationer av utveckling) som historiskt gått att se de senaste 100 åren eller så. Att det skulle vara "annorlunda nu" är bara dumheter.
Jag utgår ifrån att du vet hur monte carlo fungerar och varför det är relevant.

Du har dock rätt i att statistik inte är samma sak som verkligheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, statistiken är baserad på flera olika studier, bland annat monte carlo simuleringar över alla potentiella utfall (och kombinationer av utveckling) som historiskt gått att se de senaste 100 åren eller så. Att det skulle vara "annorlunda nu" är bara dumheter.
Jag utgår ifrån att du vet hur monte carlo fungerar och varför det är relevant.

Du har dock rätt i att statistik inte är samma sak som verkligheten.

Att man använder monte carlo förändrar dock inte det vi diskuterar här, det är inget magiskt med monte carlo som gör att man kan ta vilket dataset som helst och sedan applicera resultatet på alla frågor i alla scenarion för att prediktera ett utfall på bästa sätt. Hade man kunnat göra det så hade jag inte haft ett jobb då en dator kunnat sköta det automatiskt. Varför vi behöver folk som jobbar med matematisk statistik är för att där vi står nu kanske inte bäst representeras av ett ihopvägande av all data, man kan behöva begränsa sitt dataunderlag till ett som bättre passar den frågan man försöker svara på eller ha olika vikter beroende på saker som skett.

Som sagt kan man argumentera för att det är den bästa skattning vi kan få fram och att den passar bra ändå, men då är det ett antagande man gör som man måste försvara och inget som är givet rent statistiskt.

Permalänk
Medlem

Har precis sålt mitt hus och fått en liten slant över. Kan ingenting om investeringar, men har förstått att det är dumt att bara ha dom sitta på ett vanligt konto. Några tips? Är endast ute efter bästa sättet att "förvara" pengarna på, är inte intresserad av något hög-riskabelt alls.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k