Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ensamstående förälder i villa.

Okej. Men antar att du klarar det ekonomiskt även i vinter.

Skrivet av Ostbullen:

Eftersom svt är lite småstöriga och gör det svårt att länka till direkta nyhetsinslag, så länkar jag väll till deras samlingsinlägg:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-svensk-pol...

Men lösningen på de brutala kommande elräkningarna verkar bli att folk ska få lov att låna till elräkningen via sitt elbolag.. Känns ju skoj att bli skuldsatt hos sitt elbolag pga. de ökade priserna :/

Not. det rör inte mig, då jag har varmhyra med änsålänge oförändrad hyra, men lider med dem som allt det här drabbar.

Ja helt sjukt! Detta kommer sätta Sverige i ett värre läge än finanskrisen och 90-talet. Idioter till politiker sabbar detta land här och nu. Jag tror Sverige kommer gå in i sin djupaste recession på över hundra år.

Tro mig hyrorna kommer höjas mer än normalt vid årsskiftet. Kommer inte bli roligt för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Har hänt i Sverige också på en flygbas tror det var skaraborg eller något sådant.

Nädå, det var F 17 Kallinge.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då så! Det blir inga problem för dig och du har ju en sambo eller fru som delar kostnaderna med dig.

Ensamstående betyder exakt motsatsen till det du skrev. Men jag hoppas att det var sarkasm eller ironi.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då så! Det blir inga problem för dig och du har ju en sambo eller fru som delar kostnaderna med dig.

Vad tror du ensamstående betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Ensamstående betyder exakt motsatsen till det du skrev. Men jag hoppas att det var sarkasm eller ironi.

Vad tror du?

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Ensamstående betyder exakt motsatsen till det du skrev. Men jag hoppas att det var sarkasm eller ironi.

Skrivet av joakim99:

Vad tror du ensamstående betyder?

Skrivet av pine-orange:

Vad tror du?

Jag läste fel ursäkta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Fy f*n. Vi behöver inte nöje, bara nöjet att betala elräkningen. Fasiken alltså. Ska våra skattade pengar bara gå till elräkan. Vad blev kWh-priset på?

Snittpriset blev 3,13kr / kWh

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej. Men antar att du klarar det ekonomiskt även i vinter.

Ja helt sjukt! Detta kommer sätta Sverige i ett värre läge än finanskrisen och 90-talet. Idioter till politiker sabbar detta land här och nu. Jag tror Sverige kommer gå in i sin djupaste recession på över hundra år.

Tro mig hyrorna kommer höjas mer än normalt vid årsskiftet. Kommer inte bli roligt för någon.

Beror ju helt på vad räkningarna landar på. Men visst har man sparat en del för att försöka förbereda sig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror ju helt på vad räkningarna landar på. Men visst har man sparat en del för att försöka förbereda sig.

Kikade på mitt avtal och det stod att rörligt var 3,1633kr/kWh. Brände 335. Så det blir strax under 1100kr. Sen nät och överföring, 500kr. Fan vi är i augusti. Vad händer när det är 5kr/kWh eller 10kr/kWh.

Permalänk
Medlem

Bor i Norge och är lite sjuka tilltag som har blivit införda här. Vi har redan subvisionerad priser på el där staten betalar 90% av räkningen när priset stiger över 70-80 öre/KWh eller något sånt.

Det som dom inte har tänkt på är att det är många som har fastpris på vi säger 70-80 öre/KWh, subvisoneringen räknas inte på vad du betalar utan vad priset har varit i elpris området.

Så nu när priserna börjar nå väldigt höga nivåer så tjänar man faktiskt på att använda ström när det är som dyrast...

Permalänk
Medlem

Gjorde av med 1 220 kWh i augusti, total kostnad inkl fasta avgifter 6 419 kr. 323 öre/kWh i SE04.

Förra året samma tid 2 650 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saihtam:

Bor i Norge och är lite sjuka tilltag som har blivit införda här. Vi har redan subvisionerad priser på el där staten betalar 90% av räkningen när priset stiger över 70-80 öre/KWh eller något sånt.

Det som dom inte har tänkt på är att det är många som har fastpris på vi säger 70-80 öre/KWh, subvisoneringen räknas inte på vad du betalar utan vad priset har varit i elpris området.

Så nu när priserna börjar nå väldigt höga nivåer så tjänar man faktiskt på att använda ström när det är som dyrast...

Blev samma sak med elpriskompensationen i Sverige tidigare, då det gick på förbrukad mängd (med golv och tak dock). Kruxet är att om man inte subventionerar de med fastprisavtal så belönas det samtidigt att spela på att priset är lågt och annars räddas av statlig subvention, så ändan hamnar bak hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ergoline:

Gjorde av med 1 220 kWh i augusti, total kostnad inkl fasta avgifter 6 419 kr. 323 öre/kWh i SE04.

Förra året samma tid 2 650 kr.

Aj det måste svida för en sommarmånad, använder du mycket AC, spabad eller liknande?
Hur tänker du inför hösten/vintern? risk att det blir otroligt dyrt eller vad har du för förbrukning under vintermånaderna?

Ser at prognosen fortsatt pekar mot ca 3x mot 2022 i SE4 i terminpriserna vilket stämmer hyfsat mot dina siffor...

Glad att jag lyckades binda 1a mars till 69öre i 3 år, annars hade det verkligen blivit falukorv till vintern när huset ska värmas och bilen ska laddas...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Håller även om det tar emot att ge mer bidrag till villaägare så är det definitivt en bättre åtgärd än att bara begränsa hur mycket el kostar för i längden med alla energi effektiviserade åtgärder så kommer efterfrågan att sjunka och priset sjunka.

Dock så tar detta minst 1-5 år vi kan helt enkelt inte installera så pass mycket Bergvärme och Luftvärmepumpar inom ett år finns inte tillräckligt med installation kapacitet.

Sedan är det delvis ren idioti att inte minimum ha installerat en Luft Luft värmepump visar väl att människor är skit dåliga på långsiktigt planerade då Luft Luft värmepump betalar sig själv med normala elpriser inom 3-5 år ifall man har ett eluppvärmt hus med dagens elpriser så har nog en Luft Luft värmepump betalat sig själv när vintern är över.

Edit Normal kostanden för en Luft Luft Värmepump med installation snittar runt 20 000 - 30 000 kr beroende på modell.

Bergvärmepumpar är det över ett halvårs väntetid på, om du beställer idag. Senaste jag hörde pratade de om till påsk och det är ett tag sen.

Därtill är jag rätt övertygad om att det är minst ett halvårs väntetid på att få någon att borra bergvärme också, om man inte har tur/kontakter.

LVP av riktigt bra kvalitet kostar drygt 20000kr färdigt installerat. Om ni inte blir rånade i Sverige.

Ett tips: de som funderar på bergsvärme , mena har möjlighet till jordvärme. Ni ska köra på de, avsevärt mycket billigare i det här skedet att installera.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kanske medföljer ett direktiv att ingen ränta får tas ut?

Bättre i England iaf...

"Storbritanniens nytillträdda premiärminister Liz Truss har tillkännagivit sin energistrategi för det brittiska underhuset.

Från och med den 1 oktober, och två år framåt, kommer brittiska hushåll inte betala mer än 2 500 pund, motsvarande drygt 30 000 kronor, per år i elräkningar."

/hulle.

Fast det är väl enbart för dem med bidrag gränsen är? England har nu annars kvartalstak på kWh.

" The price cap limits the rates a supplier can charge for their default tariffs . These include the standing charge and price for each kWh of electricity and gas (the units your bill is calculated from). It doesn't cap your total bill, which will change depending on how much energy you use. "

Från ofgem, deras energimyndighet
Priset 1 oktober - 31 december
£0.52 per kWh

Daily standing charge: £0.46
Så 9 SEK/kWh

Edit :
" Under new plans, a typical UK household will pay no more than £2,500 a year on their energy bill for the next two years from 1st October, through a new ‘Energy Price Guarantee’ which limits the price suppliers can charge customers for units of gas. This takes account of temporarily removing green levies, worth around £150, from household bills. The guarantee will supersede the existing energy price cap. "

Pris taket är enbart gas och inte el

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Bergvärmepumpar är det över ett halvårs väntetid på, om du beställer idag. Senaste jag hörde pratade de om till påsk och det är ett tag sen.

Därtill är jag rätt övertygad om att det är minst ett halvårs väntetid på att få någon att borra bergvärme också, om man inte har tur/kontakter.

LVP av riktigt bra kvalitet kostar drygt 20000kr färdigt installerat. Om ni inte blir rånade i Sverige.

Ett tips: de som funderar på bergsvärme , mena har möjlighet till jordvärme. Ni ska köra på de, avsevärt mycket billigare i det här skedet att installera.

Man kan ha sjövärme också under vissa förutsättningar, men det är ju som med jordvärme att man måste ha nånstans att ha slingan. Luft/vatten är ett mellanalternativ som kan vara aktuellt beroende på var man bor och husets isolerstandard, givet att man redan har ett vattenburet system. Då slipper man grävning eller borrning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag installerade bergvärme i våras. Varmvattendelen har en ecofunktion som ställer varmvattnet till lågt, typ 40-50 grader - och på en angiven dag i veckan kokar den ur ev legionella ur systemet (jag har valt natten till söndag då det brukar vara lägst elpris då). Smart grej.

Jag kör Tibber och har gått från 40-60 % högre förbrukning än sitthuset, till 20-30 % lägre än snitthuset med bergvärmebygget. Tidigare hade jag äldre luft/luft-pumpar och en enstaka elradiator. Inte gratis att konvertera till vattenburet, men återbetalningen är bara några år. Det är galet att pumpa in högar med miljarder för folks elräkningar, istället borde energibesparande installationer subventioneras mer. Det förstnämnda är som att kissa i byxan; skönt för stunden men ingen bra lösning.

Fy fasen vad gött att höra. Håller på att konvertera villan till vattenburet i denna stund och pumpen kopplas på i nästa vecka. Hoppas på liknande eller större effekt i vinter.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan ha sjövärme också under vissa förutsättningar, men det är ju som med jordvärme att man måste ha nånstans att ha slingan. Luft/vatten är ett mellanalternativ som kan vara aktuellt beroende på var man bor och husets isolerstandard, givet att man redan har ett vattenburet system. Då slipper man grävning eller borrning.

Absolut men sjövärme är avsevärt mycket mer ovanligt. Angående jordvärme, varför jag skrev om man har möjlighet.

Ett frånluftsvärme system är inte alls dumt.
Luft/vatten pumpar har ju samma bekymmer som LVP, nästintill värdelösa när det är kallt. Men klart det beror ju bara på var man bor

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Aj det måste svida för en sommarmånad, använder du mycket AC, spabad eller liknande?
Hur tänker du inför hösten/vintern? risk att det blir otroligt dyrt eller vad har du för förbrukning under vintermånaderna?

Ser at prognosen fortsatt pekar mot ca 3x mot 2022 i SE4 i terminpriserna vilket stämmer hyfsat mot dina siffor...

Glad att jag lyckades binda 1a mars till 69öre i 3 år, annars hade det verkligen blivit falukorv till vintern när huset ska värmas och bilen ska laddas...

Vi har ett rätt stort hus som är över hundra år gammalt så inte bästa energieffektiviteten men även Spa och elbil. Förra året var decemberräkningen på 11 600 kr så det lär bli intressant läsning i januari. Som tur är har vi "ordnad ekonomi" som man säger, så vi klarar det.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag installerade bergvärme i våras. Varmvattendelen har en ecofunktion som ställer varmvattnet till lågt, typ 40-50 grader - och på en angiven dag i veckan kokar den ur ev legionella ur systemet (jag har valt natten till söndag då det brukar vara lägst elpris då). Smart grej.

Jag kör Tibber och har gått från 40-60 % högre förbrukning än sitthuset, till 20-30 % lägre än snitthuset med bergvärmebygget. Tidigare hade jag äldre luft/luft-pumpar och en enstaka elradiator. Inte gratis att konvertera till vattenburet, men återbetalningen är bara några år. Det är galet att pumpa in högar med miljarder för folks elräkningar, istället borde energibesparande installationer subventioneras mer. Det förstnämnda är som att kissa i byxan; skönt för stunden men ingen bra lösning.

Hur fungerar det att duscha de dagar när tempen endast är 40-50 grader? Hur stor är varmvattenberedaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Luft/vatten är ett mellanalternativ som kan vara aktuellt beroende på var man bor och husets isolerstandard, givet att man redan har ett vattenburet system. Då slipper man grävning eller borrning.

Modern luft/vatten är klart rimligare än bergvärme sett till totalkostnad. Kostar väl 60k mindre att installera och bergvärme sparar (möjligen) en enstaka tusenlapp per år i jämförelse. Dvs, 40-60 års återbetalning…

Vi körde ändå på bergvärme nu i våras eftersom utomhusaggregatet inte kunde stå på någon vettig plats.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Absolut men sjövärme är avsevärt mycket mer ovanligt. Angående jordvärme, varför jag skrev om man har möjlighet.

Ett frånluftsvärme system är inte alls dumt.
Luft/vatten pumpar har ju samma bekymmer som LVP, nästintill värdelösa när det är kallt. Men klart det beror ju bara på var man bor

Nu menade jag inte frånluftsvärmepump, utan luft/vatten istället för luft/luft. Dvs att du i princip ha något som ser ut som en bergvärmepump inne och en större uteenhet än vad en typisk luft/luft har. De fungerar förstås inte lika bra om det är ordentligt kallt som en bergvärmepump, därav skrivningen om beroende på var man bor och isolerstandard. Nu är situationen extrem, men du ska ju räkna hem borrhålet (ibland borrhålen) vilket tar olika lång tid beroende på just detta. Till skillnad från luft/luft för man dock full täckning om värmesystemet är bra i övrigt, och inte bara flås där pumpens innedel sitter, som man sedan måste försöka få att sprida sig.

Frånluftsvärmepumpar sitter ju mest i relativt nya hus med bra isolerstandard. Dock inte ovanligt att tvåplanshus värmer nedervåningen med den och sedan har elradiatorer uppe för det tillskott som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur fungerar det att duscha de dagar när tempen endast är 40-50 grader? Hur stor är varmvattenberedaren?

Jag kan inte ta gift på exakt vilken temp vattnet får, men det funkar bra, enda skillnaden är att man inte bränner sig på varmaste som med den gamla. Tanken är 180 L (IVT Geo 608c).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag kan inte ta gift på exakt vilken temp vattnet får, men det funkar bra, enda skillnaden är att man inte bränner sig på varmaste som med den gamla. Tanken är 180 L (IVT Geo 608c).

Vad bra, riktigt trevlig investering du gjort med andra ord.

Min mor har jordvärme med underdimensionerad panna och det går knappt duscha 10 minuter på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu menade jag inte frånluftsvärmepump, utan luft/vatten istället för luft/luft. Dvs att du i princip ha något som ser ut som en bergvärmepump inne och en större uteenhet än vad en typisk luft/luft har. De fungerar förstås inte lika bra om det är ordentligt kallt som en bergvärmepump, därav skrivningen om beroende på var man bor och isolerstandard. Nu är situationen extrem, men du ska ju räkna hem borrhålet (ibland borrhålen) vilket tar olika lång tid beroende på just detta. Till skillnad från luft/luft för man dock full täckning om värmesystemet är bra i övrigt, och inte bara flås där pumpens innedel sitter, som man sedan måste försöka få att sprida sig.

Frånluftsvärmepumpar sitter ju mest i relativt nya hus med bra isolerstandard. Dock inte ovanligt att tvåplanshus värmer nedervåningen med den och sedan har elradiatorer uppe för det tillskott som behövs.

Vi pratar för samma sak. Håller med dig och håller med mig.

Problemet för en luft/vatten värmepump är speciellt i en större familj på vintern. Att hålla värme i huset är kontinuerligt. (Aldrig 0-100%) på en gång.
Men när någon/några duschar så blir den en stor belastning på systemet.
Som i många fall fixas med elpatroner, gäller även bergvärme om hålet är snålt tilltaget.

Eller borrföretaget fuskar. (Tyvärr känner jag till sådana)

Edit: dethär börjar vara otroligt offtopic. Om någon har frågor om bergsvärme (speciellt borrandet) skicka som pm)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Bergvärmepumpar är det över ett halvårs väntetid på, om du beställer idag. Senaste jag hörde pratade de om till påsk och det är ett tag sen.

Därtill är jag rätt övertygad om att det är minst ett halvårs väntetid på att få någon att borra bergvärme också, om man inte har tur/kontakter.

LVP av riktigt bra kvalitet kostar drygt 20000kr färdigt installerat. Om ni inte blir rånade i Sverige.

Ett tips: de som funderar på bergsvärme , mena har möjlighet till jordvärme. Ni ska köra på de, avsevärt mycket billigare i det här skedet att installera.

Skrivet av Wyver:

Absolut men sjövärme är avsevärt mycket mer ovanligt. Angående jordvärme, varför jag skrev om man har möjlighet.

Ett frånluftsvärme system är inte alls dumt.
Luft/vatten pumpar har ju samma bekymmer som LVP, nästintill värdelösa när det är kallt. Men klart det beror ju bara på var man bor

Finns dyra luftvärmepumpar som kostar ca 20 000 - 25 000 kr bara för luftvärmepumpen och de fungerar skapligt ner till minus -30 grader.

Rekommenderar en luftvärmepump just för att investering nästan bör vara betalad vid slutet av vintern ifall priserna håller i sig samt att man förmodligen kan få den installerade innan den vintern kommer.

Bergvärme, Luftvatten Värmepump och andra former är bättre men kräver en större investering som inte alla kan göra samt att det är osäkert att man får systemet installerat innan vintern allt är bättre än direktverkande el.

Just södra Sverige SE3/SE4 är också normalt inte lika kallt som Norrland

Ifall man kan spara 5000 kWh i Vintern så handlar det förmodligen om nära 20 000 - 30 000 kr ifall el priset snittar runt 4-5 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Finns dyra luftvärmepumpar som kostar ca 20 000 - 25 000 kr bara för luftvärmepumpen och de fungerar skapligt ner till minus -30 grader.

Rekommenderar en luftvärmepump just för att investering nästan bör vara betalad vid slutet av vintern ifall priserna håller i sig samt att man förmodligen kan få den installerade innan den vintern kommer.

Bergvärme, Luftvatten Värmepump och andra former är bättre men kräver en större investering som inte alla kan göra samt att det är osäkert att man får systemet installerat innan vintern allt är bättre än direktverkande el.

Just södra Sverige SE3/SE4 är också normalt inte lika kallt som Norrland

Ifall man kan spara 5000 kWh i Vintern så handlar det förmodligen om nära 20 000 - 30 000 kr ifall el priset snittar runt 4-5 kr

Håller med dig. Finns ingen chans i världen att du får installerat ett bergsvärme/jordvärme system före vintern.

Har själv en Mitsubishi Electric MSZ-LN35 och den kostade 2200€ färdigt installerat. Och det är ju en kvalitetspump. Så när vi pratar om 30000kr så är det ju säkert split system, där du har två innedelar

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blev samma sak med elpriskompensationen i Sverige tidigare, då det gick på förbrukad mängd (med golv och tak dock). Kruxet är att om man inte subventionerar de med fastprisavtal så belönas det samtidigt att spela på att priset är lågt och annars räddas av statlig subvention, så ändan hamnar bak hur man än gör.

Ja det är ett tak i Norge också (upp till 4000kWh), men lite sjukt att man får tillbaka 2.5K på strömräkningen för en månad nu. Går priserna upp något extremt framöver så har man ju världens topp semester betalt för att bara använda lite ström

Permalänk
Medlem

Läsvärt från SVD idag; Därför avreglerades den svenska elmarknaden

https://www.svd.se/a/JQWaEJ/darfor-avreglerades-den-svenska-e...

"– Konkurrensen har lett till att marknadspriset hela tiden har pressats ner till lägsta möjliga nivå. Marginalprissättningsmodellen fungerar. Men ingen har tänkt på att vi måste ha tillräcklig produktionskapacitet. Det var verkligen en miss, säger Nils Andersson."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det beror såklart på. Jag har 8 år och 19200 mils garanti på batteri, motor och övrig drivlina. Så länge har har jag aldrig behållt en bil. Kombinera det med en service som utgörs av luftfilter till kupen och smörjning av bromsar. Driftkostnader blir brutalt - för att inte säga absurt - mycket lägre.

Jo, man får hoppas batterierna håller längre i kalendertid för har du bara kört 8000 mil efter 8 år och batteriet lägger av pga ålder strax efter så har du inte ens kört upp hälften av dina 19200 mil som du betalat för och andrahandsvärdet lär inte bli bra i det fallet.

Så för egen del, då jag kör rätt lite så är nog en laddhybrid bättre i det avseendet.