Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro_mm:

Sådär då, efter massa fram och tillbaka samt vidare läsning av recensionerna slutade det med att jag lyckades lösa ett AX11000 för 2200kr (BEG).

Att köra på två TUF 5400 var nästan ett alternativ jag övervägde. Däremot tror jag att oavsett vilken router jag valt borde jag testa och se ifall man behöver flytta fram den mer centralt i lägenheten.

Tack igen för all hjälp!

Haha bra deal så länge det inte är ett måndags-ex. AX11000 är mega mega overkill, I like it
Du kan till och med köra en helt egen dedikerad 5Ghz på den för bara gaming mot datorn för minimal störning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Usb-port på router används bara om man vill koppla in en hårddisk/usb-minne eller typ en skrivare och dela ut den till enheterna i nätverket.

För nätverk (internetanslutning) till dina datorer och andra enheter med sladd, så är det vanlig nätverkssladd som gäller.

Ah, jag som var trött och blandade ihop olika sladdar.

En riktig nybörjarfråga, och där jag tror att svaret är ja, men för säkerhets skull: Kan jag koppla min smart-TV till routern och kolla på den, antingen från internet eller från datorn?

Gällande kompabilitet med routerns standard, wifi 6, wpa3, etc, det finns inga problem att koppla in datorn oavsett ålder på den? Min nuvarande dator köptes under 2019.

Permalänk
Skrivet av edson:

Du skriver inte budget ("Vettig lägre peng" kan ha ett ganska brett spektrum) men om du gillar och är van vid Asus så kör på
TUF Gaming AX5400! Vettig Wifi 6-router som kommer klara din kravspecifikation utan problem och sannolikt ha en del headroom.

Bra pris via Webhallen för tillfället:
https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Hej och tack för svaret!

Jag hade väl tänkt mig nånstans runt 1000-1500 kronor plus minus några hundringar om man vinner något särskilt på det.
AX5400 du länkar har ju ett vettigt pris några dagar till, är detta mest för pengarna i nuläget eller finns det alternativ att kika på?

Ingen extremanvändare precis, men vill ha något stabilt som fungerar så att säga. (Stationära datorn är fortfarande den i sign, still going strong )

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Ah, jag som var trött och blandade ihop olika sladdar.

En riktig nybörjarfråga, och där jag tror att svaret är ja, men för säkerhets skull: Kan jag koppla min smart-TV till routern och kolla på den, antingen från internet eller från datorn?

Gällande kompabilitet med routerns standard, wifi 6, wpa3, etc, det finns inga problem att koppla in datorn oavsett ålder på den? Min nuvarande dator köptes under 2019.

Om du vill använda tv:n som skärm till dator så kopplar Hdmi mellan dator och tv (förutsätter att du har hdmi-utgång på din dator).

Har du smart-tv och vill spela upp via de inbyggda apparna så kopplar du antingen tv:n via wifi till routern eller via ethernet-sladd mellan router och tv:n.

Har routern stöd för wifi6 så behöver enheterna som ansluts via wifi också ha stöd för wifi6 för att nyttja den högre bandbredden. Men om enheterna som ansluts bara har stöd för wifi5 eller lägre, så kommer de också att funka (men då ansluta med lägre bandbredd).

Wpa3 blir bara problem om du ställer in routern på att enbart acceptera wpa3-kompatibla enheter, men vanligtvis så är routrarna ursprungligen inställda på att tillåta båda wpa2 och wpa3 enheter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Hej och tack för svaret!

Jag hade väl tänkt mig nånstans runt 1000-1500 kronor plus minus några hundringar om man vinner något särskilt på det.
AX5400 du länkar har ju ett vettigt pris några dagar till, är detta mest för pengarna i nuläget eller finns det alternativ att kika på?

Ingen extremanvändare precis, men vill ha något stabilt som fungerar så att säga. (Stationära datorn är fortfarande den i sign, still going strong )

Hej,

Jag tror du får svårt att hitta en vettigare router i detta prisspann. Rent estetiskt kan man ha åsikter men de flesta kompetenta routers är som bekant inget ögongodis

AX 5400 är nog ganska overkill för de allra flesta men å andra sidan så är du hyfsat framtidssäkrad. Asus brukar också ge sina populär modeller frekventa säkerhetsuppdateringar i många år. Plus också att det inte är ett rent "kinamärke" utan Taiwan om detta är viktigt för dig.

Asus mobilapp är nog bland de bästa i klassen kontra användarvänlighet vs funktionalitet.

Jag tror att du kommer bli nöjd och att den kommer möta din behov!

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Jag tror du får svårt att hitta en vettigare router i detta prisspann. Rent estetiskt kan man ha åsikter men de flesta kompetenta routers är som bekant inget ögongodis

AX 5400 är nog ganska overkill för de allra flesta men å andra sidan så är du hyfsat framtidssäkrad. Asus brukar också ge sina populär modeller frekventa säkerhetsuppdateringar i många år. Plus också att det inte är ett rent "kinamärke" utan Taiwan om detta är viktigt för dig.

Asus mobilapp är nog bland de bästa i klassen kontra användarvänlighet vs funktionalitet.

Jag tror att du kommer bli nöjd och att den kommer möta din behov!

Låter bra, jag beställde en så får vi prova! Den är nog overkill men å andra sidan vore det kanske dumsnålt att köpa en billigare bara för att, för jag kan tänka att under 1000 kronor är svårt att komma oavsett?

Tack så hjärtligt för hjälpen!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Låter bra, jag beställde en så får vi prova! Den är nog overkill men å andra sidan vore det kanske dumsnålt att köpa en billigare bara för att, för jag kan tänka att under 1000 kronor är svårt att komma oavsett?

Tack så hjärtligt för hjälpen!

Går det att sätta Telenors nya wifi 6 router du har i AP läge? På pappret är den väldigt stark på wifi, men mjukvaran är ju aldrig något att hurra för på operatörsprodukter…
Då kan du använda din gamla router för routing och Telenors för wifi, men är ju lite segt med två enheter.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Går det att sätta Telenors nya wifi 6 router du har i AP läge? På pappret är den väldigt stark på wifi, men mjukvaran är ju aldrig något att hurra för på operatörsprodukter…
Då kan du använda din gamla router för routing och Telenors för wifi, men är ju lite segt med två enheter.

Det hade ju kunnat funka, men jag har tyvärr inte kvar min gamla router. Mem tack för förslaget!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Jag tror du får svårt att hitta en vettigare router i detta prisspann. Rent estetiskt kan man ha åsikter men de flesta kompetenta routers är som bekant inget ögongodis

AX 5400 är nog ganska overkill för de allra flesta men å andra sidan så är du hyfsat framtidssäkrad. Asus brukar också ge sina populär modeller frekventa säkerhetsuppdateringar i många år. Plus också att det inte är ett rent "kinamärke" utan Taiwan om detta är viktigt för dig.

Asus mobilapp är nog bland de bästa i klassen kontra användarvänlighet vs funktionalitet.

Jag tror att du kommer bli nöjd och att den kommer möta din behov!

Estetiskt är AX 5400 minsann ett riktigt rymdskepp, lite svårt att få den att passa in öppet. Finns det något motsvarande med en mer sansad design? Jag har som sagt redan beställt men började fundera på var jag kan placera den haha. Min gamla router var ju närmast diskret i jämförelse och gick att ha på tv-bänken.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Estetiskt är AX 5400 minsann ett riktigt rymdskepp, lite svårt att få den att passa in öppet. Finns det något motsvarande med en mer sansad design? Jag har som sagt redan beställt men började fundera på var jag kan placera den haha. Min gamla router var ju närmast diskret i jämförelse och gick att ha på tv-bänken.

Xiaomi AX6S/AX3200 och flasha in OpenWrt.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Estetiskt är AX 5400 minsann ett riktigt rymdskepp, lite svårt att få den att passa in öppet. Finns det något motsvarande med en mer sansad design? Jag har som sagt redan beställt men började fundera på var jag kan placera den haha. Min gamla router var ju närmast diskret i jämförelse och gick att ha på tv-bänken.

Jag har asus ax92u, finns nu med merlin som jag kör med
https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/issues/236
Utan antenner uppe är den väldigt diskret

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Estetiskt är AX 5400 minsann ett riktigt rymdskepp, lite svårt att få den att passa in öppet. Finns det något motsvarande med en mer sansad design? Jag har som sagt redan beställt men började fundera på var jag kan placera den haha. Min gamla router var ju närmast diskret i jämförelse och gick att ha på tv-bänken.

ASUS XT8
Finns även merlin på Github för den.
1890 svart på Webhallen
1990 vit på Elgignten

Har du inte så snabbt internet typ upp till 500mbit är ju Unifi Dreamrouter clean design men lite dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken hade ni valt om ni fick välja mellan en TP-Link Archer AXE75 AXE5400 (Wi-Fi 6e) eller en Asus TUF-AX5400 (Wi-Fi 6)

Jag spelar inte men är ute efter en stabil och snabb Wi-Fi i lägenheten (115kvm)

Asus: https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

TP Link: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vilken hade ni valt om ni fick välja mellan en TP-Link Archer AXE75 AXE5400 (Wi-Fi 6e) eller en Asus TUF-AX5400 (Wi-Fi 6)

Jag spelar inte men är ute efter en stabil och snabb Wi-Fi i lägenheten (115kvm)

Asus: https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

TP Link: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

TP-link:en är väl lite mer "framtidssäker" då den har stöd för Wifi6E. Tycker du det är värt 500kr mer, så kör du på det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shugge:

TP-link:en är väl lite mer "framtidssäker" då den har stöd för Wifi6E. Tycker du det är värt 500kr mer, så kör du på det.

Hur är stabiliteten på mjukvaran mellan dessa två?
Samt räckvidden på Wi-Fi om man jämför upp till Wi-Fi 6 (för en rättvisare jämförelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Hur är stabiliteten på mjukvaran mellan dessa två?
Samt räckvidden på Wi-Fi om man jämför upp till Wi-Fi 6 (för en rättvisare jämförelse)

Vet inte, och tror inte att många har testat och jämfört just dessa två modeller. Så du får söka upp tester/recensioner för att bilda dig en uppfattning.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Vilken hade ni valt om ni fick välja mellan en TP-Link Archer AXE75 AXE5400 (Wi-Fi 6e) eller en Asus TUF-AX5400 (Wi-Fi 6)

Jag spelar inte men är ute efter en stabil och snabb Wi-Fi i lägenheten (115kvm)

Asus: https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

TP Link: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

Asus alla dagar i veckan. Kör själv på 2st AX92 i mesh och stabiliteten i kombination med mjukvaran är svårslagen.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Hedersmedlem

Är det så att TP linken har snabbare Wi-Fi hastighet än asus modellen? Och hur är det med räckvidden på Wi-Fi (5 och 6)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Är det så att TP linken har snabbare Wi-Fi hastighet än asus modellen? Och hur är det med räckvidden på Wi-Fi (5 och 6)?

Båda har ju wifi6, men TP-linken har även stöd för wifi6e (introducerar 6GHz band utöver 2,4GHz och 5GHz). Men dina enheter som ansluter till routern måste också stödja wifi6e för att du ska ha någon nytta av det.

Wifi6e ger högre bandbredd på korta avstånd och är mer fritt från störning av närliggande wifis eftersom att inte så många har wifi6e routrar än.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av tp-links omada system. Sett en deöt positivt om det och funderar på att försöka lämna "konsumentsegmentet" för nätverket till min lägenhet.

Tar gärna emot alla erfarenheter ni har om detta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

TP-Link är inte framtidssäkert idag då det finns risk för att de blir klassade som säkerhetsrisk precis som Huawei. Det sista jag skulle vilja ha noll kontroll över är min router, mobil och dator.

Det finns en anledning till att TP-Link precis som Huawei är några hundralappar billigare än konkurrenterna för motsvarande hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Någon som har erfarenhet av tp-links omada system. Sett en deöt positivt om det och funderar på att försöka lämna "konsumentsegmentet" för nätverket till min lägenhet.

Tar gärna emot alla erfarenheter ni har om detta

tplink ligger i "konsumentsegmentet".

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hej jag hjälper min far som har Bahnhof 250/250 fiber och har beställt en "ASUS RT-AX55 Wi-Fi 6"

Vad tror ni, duger den gott o väl? Var tänkt mest som en uppgradering då han har en Tilgin 2332 Router från typ 2014 med bara 2.4ghz bandet.

Vill att det ska vara helst så enkelt som möjligt att koppla upp sig, så har ni några andra router tips så mottages det tacksamt, kollat lite på Asus TUF-AX5400 men kanske overkill?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Hej jag hjälper min far som har Bahnhof 250/250 fiber och har beställt en "ASUS RT-AX55 Wi-Fi 6"

Vad tror ni, duger den gott o väl? Var tänkt mest som en uppgradering då han har en Tilgin 2332 Router från typ 2014 med bara 2.4ghz bandet.

Vill att det ska vara helst så enkelt som möjligt att koppla upp sig, så har ni några andra router tips så mottages det tacksamt, kollat lite på Asus TUF-AX5400 men kanske overkill?

Du ger ingen information kring hur stor yta din far bor på? Lägenhet, sannolikt inga problem. Större villa, kanske mer utmaning.

AX55 är en budget Wifi 6-router som verkar helt ok. Oavsett blir det en uppgradering på en router från 2014.

Skrev lite om AX55 här tidigare:
#19754267

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du ger ingen information kring hur stort yta din far bor på? Lägenhet, sannolikt inga problem. Större villa, kanske mer utmaning.

AX55 är en budget Wifi 6-router som verkar helt ok. Oavsett blir det en uppgradering på en router från 2014.

Skrev lite om AX55 här tidigare:
#19754267

Ja du får ursäkta mig, skrev inlägget i all hast faktiskt hehe

Villa på 100kvm, men Nvidia shield och tv samt dator är inom 10meter från där routern skall sitta.

Det får nog bli en AX-55

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om att Asus RT-AX86U finns för bra pris just nu. 2190 kr. Så för mig blev det en sådan istället för AX5400 nu när AX5400 inte är väldigt nedsatt.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är lite fundersam på vad jag ska köpa för router. Jag funderar nämligen på att sist och slutligen gradera upp mitt wifi till wifi6 från wifi5 som jag har nu. Det är iofs förknippat med en tveksamhet då min nuvarande router en fyra år gammal Netgear fungerar klanderfritt.

Jag funderar förstås på en Netgear då de senaste två jag haft fungerat helt stabilt men sneglar även på Asus. Netgear har dock blivit rätt dyra och jag vet inte om det är värt att punga ut med 2500 kr för en sådan (rax50) när det tydligen finns motsvarande mycket billigare Asus routrar.

Jag är ingen gamer måste jag väl säga så jag behöver egentligen ingen gamingrouter. Fast problemet med det resonemanget är väl att en gamingrouter mycket väl fungerar även som standardrouter. Med tanke på det så har jag tittat på en Asus TUF gaming AX5400, en Asus TUF gaming AX3000 V2, en Asus RT-AX58U samt några av de andra Asus-routrarna som inte är entry-level, men samtliga tycker jag är för dyra och lite overkill för min lilla lägenhet på 58 kvm. TUF gaming AX5400 får väl iofs även den sägas vara lite overkill samt den är ful. RT-AX58U är jag tveksam till, får väl kallas entry-level. Dock verkar den rätt kraftfull fast den kom redan 2019. Hur AX3000 V2 är vet jag inte men det verkar vara något mellanting.

Om jag inte köper en Netgear AX5400 RAX50 så lutar jag mot en Asus TUF AX5400. Dessa routrar är ju likartade men Netgearen är 800 kr dyrare med nuvarande pris.

Vad tycker ni här i tråden, vad ska jag köpa för något för att vara någorlunda framtidssäkrad i några år? (Om jag nu ska köpa något alls). Jag är inte en som går och köper routrar stup i kvarten.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehlm:

Hej,
Är lite fundersam på vad jag ska köpa för router. Jag funderar nämligen på att sist och slutligen gradera upp mitt wifi till wifi6 från wifi5 som jag har nu. Det är iofs förknippat med en tveksamhet då min nuvarande router en fyra år gammal Netgear fungerar klanderfritt.

Vad tycker ni här i tråden, vad ska jag köpa för något för att vara någorlunda framtidssäkrad i några år? (Om jag nu ska köpa något alls). Jag är inte en som går och köper routrar stup i kvarten.

Tack på förhand.

Låter som att du inte borde köpa någonting alls, vad tjänar du på att köpa en ny? Har du något speciellt scenario som du tänker behöver wifi 6?
Om nuvarande fungerar som den ska och inte är för långsam på något vis pga föråldrad eller döende hårdvara och inte heller erbjuder någonting nytt som du faktiskt behöver så låter det bara som slöseri med pengar

Permalänk
Skrivet av pehlm:

Hej,
Är lite fundersam på vad jag ska köpa för router. Jag funderar nämligen på att sist och slutligen gradera upp mitt wifi till wifi6 från wifi5 som jag har nu. Det är iofs förknippat med en tveksamhet då min nuvarande router en fyra år gammal Netgear fungerar klanderfritt.

Jag funderar förstås på en Netgear då de senaste två jag haft fungerat helt stabilt men sneglar även på Asus. Netgear har dock blivit rätt dyra och jag vet inte om det är värt att punga ut med 2500 kr för en sådan (rax50) när det tydligen finns motsvarande mycket billigare Asus routrar.

Jag är ingen gamer måste jag väl säga så jag behöver egentligen ingen gamingrouter. Fast problemet med det resonemanget är väl att en gamingrouter mycket väl fungerar även som standardrouter. Med tanke på det så har jag tittat på en Asus TUF gaming AX5400, en Asus TUF gaming AX3000 V2, en Asus RT-AX58U samt några av de andra Asus-routrarna som inte är entry-level, men samtliga tycker jag är för dyra och lite overkill för min lilla lägenhet på 58 kvm. TUF gaming AX5400 får väl iofs även den sägas vara lite overkill samt den är ful. RT-AX58U är jag tveksam till, får väl kallas entry-level. Dock verkar den rätt kraftfull fast den kom redan 2019. Hur AX3000 V2 är vet jag inte men det verkar vara något mellanting.

Om jag inte köper en Netgear AX5400 RAX50 så lutar jag mot en Asus TUF AX5400. Dessa routrar är ju likartade men Netgearen är 800 kr dyrare med nuvarande pris.

Vad tycker ni här i tråden, vad ska jag köpa för något för att vara någorlunda framtidssäkrad i några år? (Om jag nu ska köpa något alls). Jag är inte en som går och köper routrar stup i kvarten.

Tack på förhand.

Har du ens några enheter som stödjer wifi 6? Personligen skulle jag avvakta och invänta på wifi 7 då den ger större förbättringar, eller iaf köra på wifi 6e om du nu absolut måste köpa nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehlm:

Hej,
Är lite fundersam på vad jag ska köpa för router. Jag funderar nämligen på att sist och slutligen gradera upp mitt wifi till wifi6 från wifi5 som jag har nu. Det är iofs förknippat med en tveksamhet då min nuvarande router en fyra år gammal Netgear fungerar klanderfritt.

Jag funderar förstås på en Netgear då de senaste två jag haft fungerat helt stabilt men sneglar även på Asus. Netgear har dock blivit rätt dyra och jag vet inte om det är värt att punga ut med 2500 kr för en sådan (rax50) när det tydligen finns motsvarande mycket billigare Asus routrar.

Jag är ingen gamer måste jag väl säga så jag behöver egentligen ingen gamingrouter. Fast problemet med det resonemanget är väl att en gamingrouter mycket väl fungerar även som standardrouter. Med tanke på det så har jag tittat på en Asus TUF gaming AX5400, en Asus TUF gaming AX3000 V2, en Asus RT-AX58U samt några av de andra Asus-routrarna som inte är entry-level, men samtliga tycker jag är för dyra och lite overkill för min lilla lägenhet på 58 kvm. TUF gaming AX5400 får väl iofs även den sägas vara lite overkill samt den är ful. RT-AX58U är jag tveksam till, får väl kallas entry-level. Dock verkar den rätt kraftfull fast den kom redan 2019. Hur AX3000 V2 är vet jag inte men det verkar vara något mellanting.

Om jag inte köper en Netgear AX5400 RAX50 så lutar jag mot en Asus TUF AX5400. Dessa routrar är ju likartade men Netgearen är 800 kr dyrare med nuvarande pris.

Vad tycker ni här i tråden, vad ska jag köpa för något för att vara någorlunda framtidssäkrad i några år? (Om jag nu ska köpa något alls). Jag är inte en som går och köper routrar stup i kvarten.

Tack på förhand.

Som de andra skriver så är det inte säkert du märker skillnad alls på wifi 5 vs wifi 6. Föreslår också spara pengarna och invänta Wifi 7.
Vilken Netgear har du?