Elektronikstädning, vad har ni testat?

Permalänk
Medlem

Datavac

https://www.webhallen.com/se/product/307445-Metrovac-Datavac

Denna kör jag med 2st pälsdjur hemma, perfekt för att blåsa bort damm / päls från komponenter

Permalänk

Fick en del bra förslag här! Tack!

Dammfilter finns, dock endast på undersidan av intagsdelarna på burken. (Lian Li o11 Evo)

Som jag tidigare nämnt så har jag långhåriga djur hemma, samt katt. Det dammar en hel del, vare sig man vill eller inte. Har alltid också kört med dammsugare, men just när det kommer till dammet som lyckats ta sig in där dammsugaren inte kommer åt, så känner jag att jag vill ha något som kan blåsa rent. Att blåsa och hålla i dammsugaren samtidigt är inga problem för mig alls! 🙂

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Dyr men satan vad bra den är. Klarar att blåsa rent de mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Nja, jag jobbar i en rätt högljudd miljö, så i värsta fall finns hörselkåpor.
Att påstå att jag ska ångra mig utan att veta vad jag egentligen har för tolerans medmera känns lite sisådär.

Fläktar håller man ALLTID i så dom inte spinner pga blåst, även när man dammsuger eller bara använder luft på burk.

Har du också lärt dig den hårda vägen?

Jag tar ut allt i garaget och kör med högtryck (med fingret på fläkten). I de få fall jag behöver dammsugare tar jag hem en från jobbet som är ESD säkrad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

”Tryckluft” på burk till kretskort, borstar och mikrofiberdukar till sånt som inte är känsligt. En burk räcker väldigt länge om man inte använder den till saker som man egentligen kan rengöra med dammsugare/dukar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är oljefria också vattenfria?

Skrivet av KjellO:

En kompressor ger alltid ifrån sig en liten mängd vatten oavsett. Därför är en vattenavskilljare med ett riktigt fint filter (5 µm) ett måste med tanke på de små tolleranser ett moderkort har. Lätt att man blåser in fukt under något utan att man är medveten om det. (Skulle aldrig köra med ett grövre filter. Har sabbat billack med ett grövre filter vid något tillfälle. Inte kul.)

Skrivet av Fraggle1988:

Lite därför jag inte nämnt något om att leta efter en kompressor, med tanke på risker. 🙂

Skrivet av Massy:

Och är ungefär 25 gånger så stor, trots "liten". Finns "tryckluft på burk" i samma storlek som en burk men med batteri och motor i. Inte riktigt samma produktkategori som en kompressor.

Har den hjul för förflyttning så är den på tok för stor.

Det räcker förmodligen att ha datorn avstängd en kvart (eller timmar om man är nojig) efter man blåst den rent. Så mycket fukt kan det knappast komma ur kompressorn att det blir pölar i datorn.

Fast hur tänker ni nu?
En kompressor tillför ju inte vatten till luften på något sätt.
Anledningen till att man får en utfällning av kondens i en kompressor är dels tryckskillnaden och sen vätskan kondenserar då en går från varm som fan till att hamna mot den kalla tanken.

När vätskan fällts ut ur luften samlas den ju på botten (som man dränerar).

Vill man slippa utfällningar i luften man sprutar ut så är det ju bara att sänka trycket (man behöver ju inte ladda 10bar för att blåsa rent datorn heller). Sen är det ju bara att köra ett vatten/partikelfilter om man vill. Är ju ett par hundralappar.

Sen finns det ju små kompressorer. Jula har ju en för 999:- med bärhandtag.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du också lärt dig den hårda vägen?

Jag tar ut allt i garaget och kör med högtryck (med fingret på fläkten). I de få fall jag behöver dammsugare tar jag hem en från jobbet som är ESD säkrad.

Lyckligtvis inte 🤣 men läst en del skräckexempel 😁

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

En pensel är underskattad.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Samma här köpte en kompressor på biltema för 3 år sedan för 700:- tror jag, tröttnade på att åka till jobbet och blåsa ur allt.
Står i källaren, så när de är dags hoppar jag ner där o dååånar lite
Som sagt håll i fläktarna så de inte tokspinner, men rent blir de.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Typ samma stil som Ryobin ovan.

Lidl har detta erbjudande denna veckan: https://www.lidl.se/p/parkside-du-fixar-det/batteridriven-kom...

Jag har både pump och kompressor i ett kit som jag köpte för ett par år sen. Då köpte jag den för att få kompressorn och trodde inte att jag skulle ha nån nytta av pumpen, men det visade sig vara tvärtom. Pumpen är den jag använder allra mest. Den funkar riktigt bra till att blåsa rent saker och är även superb till att få fart på grillen!

Priset denna veckan är utan batteri och laddare. Jag har för mig att kittet med båda inkl laddare och batteri gick att få för 600-700 förut.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tryckluft.

Har en icke oljefri kompressor, men det är inte olja i luften som är problemet, det är kondensvatten och rostpartiklar.

Eftersom jag inte heller vill ha vatten i mina bildäck eller tryckluftsverktyg har jag en lösning med en 1/2" slang som går direkt från tanken upp i taket genom garaget och ner längst väggen till en vattenavskiljare med finfilter och tryckregulator. På det viset så stannar en del vatten i tanken, det som följer med bildar större droppar i slangen och eftersom slangen till regulatorn är betydligt grövre än min blås-slang och trycket högre, så är också hastigheten på luften lägre och de stora vattendropparna samlas lättare i avskiljaren. Är man väldigt försiktig så pumpar man upp tanken till fullt tryck och stänger sen av kompressorn och låter vattendropparna sjunka till botten. Detta är givetvis inte helt torr tryckluft, men jag får inga märkbara vattendroppar eller partiklar i luften. Däremot kan tank och avskiljare samla på sig åtskilliga deciliter vatten en varm sommardag.

Sen som sagt, kör man 10 bar full flås på nära håll så kan man blåsa sönder saker.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

fick en elektrisk blås i present, långt över förväntan i blås-styrka, trodde inte den skulle prestera så bra faktiskt.

https://www.amazon.se/Electric-Computer-Vacuums-Console-Elect...

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Brukar köra datorn i diskmaskinen en snabbis, blir rent precis överallt. Slänger in den i torktumlaren efteråt så det blir snustorrt. Sen är det bara att köra på! Funkar kanon!

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Dammsugaren har funkat i 25 år …

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dammsugare! Funkar ypperligt och inget har gått sönder senaste 15 åren ^^

Dammsugare (vanliga alltså) är lite luriga, de kan skapa massor med statisk elektricitet vid användning. Ofta har de dessutom rena metallmunstycken som man verkligen ska hålla på respektabelt avstånd från elektroniken. Det bästa och mest kost-effektiva är att köpa en borste med avledande borst och skaft och att ha handledsband kopplat till jord på sig. Borsta loss damm och avlagringar och dammsug upp alltsammans (fortfarande med handledsbandet på) med enbart metallmunstycket på respektfullt avstånd från elektroniken (minst 7-8 centimeter) OCH med fingret på metalldelen.

Själv har jag en speciell ESD-dammsugare där munstycken och slang är avledande mot jord. Tyvärr låter den utav helvete (sorry för språkbruket) och kostar typ 6-7 tusen.

/ B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neroth:

Brukar köra datorn i diskmaskinen en snabbis, blir rent precis överallt. Slänger in den i torktumlaren efteråt så det blir snustorrt. Sen är det bara att köra på! Funkar kanon!

Så långa program på diskmaskinerna numera. En urspolning med högtryckstvätten och sen torka lite snabbt med varmluftspistolen så spar man värdefull uptime.

Permalänk
Medlem

Dammsugare, men kör inte på full fart och se till att munstycket inte är av metall eller glas, plast eller trä är bra.
För mindre och känsligare saker som inne i ett nätagreggat eller USB-portar, så kan man använda en pump till luftmadrass eller en cykelpump.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har båda dessa, bra för olika tillfällen. Behöver inte köpa luft på burk igen på länge (eller aldrig).

https://www.inet.se/produkt/1974288/it-dusters-compucleaner-o... (inte exakt den modellen, men väldigt lik - köpte min på Amazon)
https://www.komplett.se/product/1189559/datorutrustning/konto...

Just nu när komplett har rea skulle jag överväga ett köp om du använder luft på burk just nu. Just att man inte behöver koppla in en nätsladd gör den mer mångsidig imo. Jag köpte min hos komplett när de hade SweC specialerbjudanden för 599 SEK. Kanske ta en titt på Amazon, de lär finnas något liknande som förmodligen är billigare.

Dock är det ju viktigt att få bort djurhår helt, så använd mesh-filter och dammsug det ofta är också ett tips.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nuförtiden så kör jag bara Spendrups - klass I förstås!

https://www.youtube.com/watch?v=r8jzReOWkXY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Denna kör jag med och är grymt nöjd!
Rejält tryck i grejerna.
Köpte min på Amazon för typ 600.

https://www.inet.se/produkt/1974288/it-dusters-compucleaner-o...

Denna har jag ägt i några år och är nöjd. Brorsan köpte egen av exakt samma modell och är också nöjd.
Använder den till att göra rent datorn, blåsa rent tangentbordet mm.. Används även en del under städning.
Blåsa damm/smuts som ligger under soffan är ett exempel!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

stor kompressor med oljefri motor, dock kan man ju nämna att det är väldigt länge sedan jag behövde städade datorn då robot dammsugaren går så ofta blir det närmast inget damm. (är mer än 2år sedan sist)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Dammsugare (vanliga alltså) är lite luriga, de kan skapa massor med statisk elektricitet vid användning. Ofta har de dessutom rena metallmunstycken som man verkligen ska hålla på respektabelt avstånd från elektroniken. Det bästa och mest kost-effektiva är att köpa en borste med avledande borst och skaft och att ha handledsband kopplat till jord på sig. Borsta loss damm och avlagringar och dammsug upp alltsammans (fortfarande med handledsbandet på) med enbart metallmunstycket på respektfullt avstånd från elektroniken (minst 7-8 centimeter) OCH med fingret på metalldelen.

Själv har jag en speciell ESD-dammsugare där munstycken och slang är avledande mot jord. Tyvärr låter den utav helvete (sorry för språkbruket) och kostar typ 6-7 tusen.

/ B

självklart men vet man vad man gör så är det riskfritt, som min nuvarande dator är mer eller mindre tät runt om utöver undersidan med insug och utblås på toppen. Kombinera det med ett ordentligt damfilter som görs rent med jämna mellanrum så är risken borta

Sen kör man med damsugare och har metallmunsyycke i datorn så får man skylla sig själv, har dock aldrig någonsin sätt en damsugare med metallmunstycka, är väll snarare bara röret som brukar vara metall sen är nästan alltid munstycke osv plast? själv så plockar jag bort röret då det ändå är så otroligt otympligt att göra rent datorn med =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som Ryobi användare så rekommenderar jag deras luftblåsare för en femhundring om du har deras batterier annars så blir det dyrare, eller kanske en uppladdningsbar Dustblover för 450 inklusive frakt.
https://www.lightinthebox.com/en/p/wireless-air-blower-51000-...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har helt ärligt alltid kört dammsugare, jag vet att folk tror det är instadeath för varje chip, men det är verkligen inte så illa

Sen ska jag inte rekommendera det till alla i alla situationer såklart, men ibland får man vara ärlig också

Det problematiska med statisk elektricitet är ju att man inte vet när elektroniken dör. Skadan kan uppstå först om ett par år eller kortare. Eller direkt. Det som är det jobbiga. Så dammsugare bör man faktiskt undvika. Ärligt alltså.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Hårtorkare på full blås och en arms längd ifrån eller närmare, det är bara varm luft. 5 till 10 minuter. Done. Jag gör det ute på altanen, eller inne på toan med fönstret öppet under vintern.

De flesta hårtorkar har ju en kylningsfunktion som gör att det blåser kalluft istället, om man tycker varmluft känns ”läskigt”.

Själv kör jag med gammal hederlig tryckluft på burk och dammsugare. Funkar toppen! 👍

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kör sån tryckluft på burk från clas ohlson och dammar lätt med mikrofiberduk. Utvändigt kör jag med städservetter. 4 gånger per år ungefär. Ska nog göra det i helgen, var ett tag sen sist.

Permalänk
Medlem

Är ändå rätt intressant att många verkar så hysteriskt rädda för fukt. Med tanke på att Der8auer rätt nyligen demonstrerade att han kör sina prylar i diskmaskinen (utan diskmedel) för att få de rena borde den diskussionen vara över. Samma sak gällande värme - prylarna blir bra varma under drift. Sen ska man såklart se till att det inte finns någon spänning på prylarna när man jobbar med dem eller tills de torkat helt.

Brukar göra rent ärgad/skitig bil-elektronik med destillerat vatten och tandborste vilket fungerar finfint. För sakens skull sköljer jag av det med elektronikrengöring efteråt men är nog egentligen inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en liten målarpendel för att lossa på dammet. Typ en moddlare eller elementpensel eller liknande: https://www.bauhaus.se/elementpensel-go-70mm
https://www.kontorsgiganten.se/moddlare-12mm-10fp-p-7730120.h...

Och sen tryckluft på burk för att få bort det från burken. Behövs inte lika mycket trycklyft om allt redan "är löst".

Görs med fördel utomhus.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört dammsugare…funkar bra och inga problem! Sen med lite mikrofiberduk. Däremot så brukar jag inte hålla i fläktarna 😅 ibland har jag gjort det men ofta blåst på så de snurrar ordentligt. Tänkte att det får dem att släppa lite damm. Är det verkligen farligt för dem att göra så? Aldrig har en fläkt pajjat pga det…

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Typ samma stil som Ryobin ovan.

Lidl har detta erbjudande denna veckan: https://www.lidl.se/p/parkside-du-fixar-det/batteridriven-kom...

Jag har både pump och kompressor i ett kit som jag köpte för ett par år sen. Då köpte jag den för att få kompressorn och trodde inte att jag skulle ha nån nytta av pumpen, men det visade sig vara tvärtom. Pumpen är den jag använder allra mest. Den funkar riktigt bra till att blåsa rent saker och är även superb till att få fart på grillen!

Priset denna veckan är utan batteri och laddare. Jag har för mig att kittet med båda inkl laddare och batteri gick att få för 600-700 förut.

Den där ska jag spana efter i lokala Lidl, tack för tipset.

Precis som du säger tror jag pumpen är av större användning. Även jag tänkte på grillen, haha. Men även luftmadrasser och badleksaker.