Ordentlig ökning för Netflix reklamabonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Verkar som det är före och under i avsnitt/film drygt 4 min per timme i nya filmer så visas bara reklam före filmen

Före skulle man kunna klara av.. men under, i H heller.

Då skulle jag hellre avsluta abb, finns så många andra tjänster som man kan välja nu för tiden som kostar under 100:-

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Vid en snabb sökning verkar det vara 15 miljoner totala användare, så man kan nog förutsätta att väldigt många av dessa är människor som har nedgraderat.

Jag tänker mer, folk som inte har Netflix men tänker att de kan kika på utbudet med ett gratisabb. Dvs de som inte redan hade Netflix för att det inte är värt om man knappt aldrig kollar.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Ungefär som väldigt många andra former av TV-tjänster har fungerat under åren.

Och har man inte råd så för man helt enkelt avstå att ha tjänsten. Det handlar inte om att vara någon etik-besserwisser, du får se på dom tjänsterna du helt enkelt har råd med. Det är 100% frivilligt att lägga pengar på tjänsten.

Våra elräkningar och matkostnader är inte frivilliga, dem är påtvingade oss av en specifik del av befolkningen. Denna påtvingade kostnad påverkar hur mycket vi har råd med att göra på våran fritid. Tror inte det är många som går med på att stirra på en vägg hela dagarna för att tillfredställa moralpolisen. Det är inte 100% frivilligt om man har råd med netflix eller ej, är nog många som hade det för några år sedan men inte nu längre. Det är däremot 100% frivilligt att välja om man vill tolerera att denna specifika delen av befolkning får fortsätta trampa och spotta på en, och fortsätta ta allting ifrån en. Tror dem flesta väljer att göra vad dem kan för att fortsätta leva deras liv så "fritt" dem kan mot dessa odds. Hade jag fått bestämma hade denna specifika del av befolkningen tvingats betala för all skada dem har gjort, men det lär ju dröja innan det händer.

Permalänk
Medlem

Det här går ju helt emot SweClockers användares världsbild. Hur hanterar vi detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det här går ju helt emot SweClockers användares världsbild. Hur hanterar vi detta?

Genom att konstatera att amerikaner är korkade! Wow! Stoppa pressarna!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det här går ju helt emot SweClockers användares världsbild. Hur hanterar vi detta?

Does not compute.

Det är väl ett töcken på att folk sparar pengar i dessa tider. Vi sa själva upp Disney precis. Bara Netflix kvar men måste ha nånting. Jag skulle dock inte ta med reklam. Möjligen om det var helt gratis och inte var allt för mycket reklam. Däremot betalar jag inte för 4k utan för vanliga abonnemanget på 1080p. Är dessutom en 1080p TV vi använder mest. Enda 4k TVn vi har använder jag till spelande i mitt spelrum.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Grattis till din moraliska ofelbarhet, men det var inte det jag frågade om.

Tack så mycket!

Permalänk

Jag kan fortfarande inte förstå hur folk kan välja att betala, för att utsätta sig själva för reklam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Jag kan fortfarande inte förstå hur folk kan välja att betala, för att utsätta sig själva för reklam!

Man betalar mindre, och får då reklam istället. Beroende på hur mycket man tittar på och ens budget så kan det vara ett bra val. Och att man då också vill vara hederlig och inte ägna sig åt att vad flera här signalerar att de tänker göra så fort tex netflix höjer med en tjuga i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så... Medans sweclockers medlemmar, i sann aftonbladet-anda, rasade över Netflix med reklam så valde miljoner att skaffa det.
Sweclockers medlemmar blir ibland lite väl insulära...

Haha precis vad jag var på väg att skriva, man läser tråd upp och tråd ner här på Sweclockers om folk som säger upp och fördömer streaming, att det kommer dö ut o.s.v när tjänsten blir dyrare\"sämre". MEN ändå går det helt andra hållet enligt statistiken.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och har man inte råd så för man helt enkelt avstå att ha tjänsten. Det handlar inte om att vara någon etik-besserwisser, du får se på dom tjänsterna du helt enkelt har råd med. Det är 100% frivilligt att lägga pengar på tjänsten.

Samtidigt kan andra få en bättre vara till ett bättre pris. Är ju ingen nyhet att priserna är mycket lägre i t.ex. Turkiet, just för att fler ska ha råd och tycka det är värt det. Men om nu inte folk i andra länder behöver acceptera att leva efter "100% frivilligt att lägga pengar på tjänsten" med samma priser som vi har, varför ska man behöva acceptera det som svensk utan att leta vägar för att få ett pris som man har råd med, eller tycker det är värt?

Visst, vi har större köpkraft i genomsnitt här, men det betyder inte att alla svenskar är rikare än alla turkar. En fattig svensk behöver fortfarande betala mer än en rik turk. Ser inte varför en fattig svensk har moraliskt incitament att göra rätt för sig, och i förlängningen inte heller andra svenskar som har råd men inte tycker det är värt det till ordinarie pris, när man har denna prisdiskriminering mot sig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Samtidigt kan andra få en bättre vara till ett bättre pris. Är ju ingen nyhet att priserna är mycket lägre i t.ex. Turkiet, just för att fler ska ha råd och tycka det är värt det. Men om nu inte folk i andra länder behöver acceptera att leva efter "100% frivilligt att lägga pengar på tjänsten" med samma priser som vi har, varför ska man behöva acceptera det som svensk utan att leta vägar för att få ett pris som man har råd med, eller tycker det är värt?

Visst, vi har större köpkraft i genomsnitt här, men det betyder inte att alla svenskar är rikare än alla turkar. En fattig svensk behöver fortfarande betala mer än en rik turk. Ser inte varför en fattig svensk har moraliskt incitament att göra rätt för sig, och i förlängningen inte heller andra svenskar som har råd men inte tycker det är värt det till ordinarie pris, när man har denna prisdiskriminering mot sig.

Prisnivån är inte satt efter vad den fattigaste svensken eller turken tjänar, utan efter vad genomsnittet är.

Och, den där möjligheten kommer troligtvis försvinna, då genom att priserna kommer att höjas kraftigt i de länderna. I valet mellan att förlora stora delar av då tex turkiska och argentinska kunder eller att resten av världen startar upp en vpn och skaffar streamingkonton/köper spel i dessa länder så kommer man i slutändan välja det första.

https://store.steampowered.com/news/app/588650/view/334675766...
https://store.steampowered.com/news/app/1217060/view/32927182...

Så det du gör driver upp priset för den fattige turken, och för den genomsnittlige turken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Jag kan fortfarande inte förstå hur folk kan välja att betala, för att utsätta sig själva för reklam!

För egen del så bryr jag mig inte särskilt mycket om det är en reklamtjänst, har haft boxer i många år och där betalar man också för reklam. För tillfället använder jag inte Netflix, men kan vara ett alternativ när mina månader på viaplay är slut då jag tycker den tjänsten är ganska dålig och inte värd att betala för. Andra får givetvis göra andra bedömningar utifrån vad som är viktigt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man betalar mindre, och får då reklam istället. Beroende på hur mycket man tittar på och ens budget så kan det vara ett bra val. Och att man då också vill vara hederlig och inte ägna sig åt att vad flera här signalerar att de tänker göra så fort tex netflix höjer med en tjuga i månaden.

Är det omoraliskt att gå på toa när det är reklampaus också? Att titta ned i telefonen? Stänga av ljudet?

Hur mycket reklam behöver man se (medan man fortfarande betalar månadsavgift) för att vara "hederlig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Våra elräkningar och matkostnader är inte frivilliga, dem är påtvingade oss av en specifik del av befolkningen. Denna påtvingade kostnad påverkar hur mycket vi har råd med att göra på våran fritid. Tror inte det är många som går med på att stirra på en vägg hela dagarna för att tillfredställa moralpolisen. Det är inte 100% frivilligt om man har råd med netflix eller ej, är nog många som hade det för några år sedan men inte nu längre. Det är däremot 100% frivilligt att välja om man vill tolerera att denna specifika delen av befolkning får fortsätta trampa och spotta på en, och fortsätta ta allting ifrån en. Tror dem flesta väljer att göra vad dem kan för att fortsätta leva deras liv så "fritt" dem kan mot dessa odds. Hade jag fått bestämma hade denna specifika del av befolkningen tvingats betala för all skada dem har gjort, men det lär ju dröja innan det händer.

Så du menar på fullaste alvar att för dig är Netflix en rättighet alla måste kunna ha?
Det finns absolut ingen som "trampar och spottar" på någon pga att den ej har råd att Netflix som tjänst.

Har du så dåligt ställt att du inte har råd att ha Netflix så är ju det i vuxenvärlden så att man då får avstå från den tjänsten.
Det är åter 100% frivilligt att ha tjänsten, till skillnad mot att ha el och mat...

Det finns faktiskt andra alternativ än just Netflix som både är billigare och gratis. Därav är hela den är disfusionen väldigt märklig.
Det är som vissa anser Netflix är den enda tjänsten som existerar.

Du kan se SVT helt utan att betala något då den numera är skattefinansierad.
Många playtjänster är helt gratis att se på med kriteriet att du får reklam mitt i det du ser på.

Så snälla, vi tar det igen: Har du inte råd för Netflix billigaste tjänst (100 kr/månaden) så får du helt enkelt avstå från att ha Netflix. Svårare än så är det inte.
Detta handlar inte om någon "moral-polis" etc, det handlar om hur vuxenvärlden fungerar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Samtidigt kan andra få en bättre vara till ett bättre pris. Är ju ingen nyhet att priserna är mycket lägre i t.ex. Turkiet, just för att fler ska ha råd och tycka det är värt det. Men om nu inte folk i andra länder behöver acceptera att leva efter "100% frivilligt att lägga pengar på tjänsten" med samma priser som vi har, varför ska man behöva acceptera det som svensk utan att leta vägar för att få ett pris som man har råd med, eller tycker det är värt?

Visst, vi har större köpkraft i genomsnitt här, men det betyder inte att alla svenskar är rikare än alla turkar. En fattig svensk behöver fortfarande betala mer än en rik turk. Ser inte varför en fattig svensk har moraliskt incitament att göra rätt för sig, och i förlängningen inte heller andra svenskar som har råd men inte tycker det är värt det till ordinarie pris, när man har denna prisdiskriminering mot sig.

Netflix är en tjänst från ett privat företag. Det är helt upp till dom att bestämma sin prisbild på olika platser runt om i världen.
Det är ingen rättighet eller det finns ingen viktigt behov att ha just Netflix som tjänst. Är du fattig svensk eller fattig turk och inte har råd med Netflix i ditt land får du helt enkelt avstå från det. Istället får du då välja ett billigare tjänst eller någon gratis tjänst, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Jaha så man måste fortfarande betala för ett abb med reklam...LOL

Det gjorde vi i min familj redan på 80-talet. Varför skulle det vara något magiskt med streaming som gör att detta är konstigt?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är det omoraliskt att gå på toa när det är reklampaus också? Att titta ned i telefonen? Stänga av ljudet?

Hur mycket reklam behöver man se (medan man fortfarande betalar månadsavgift) för att vara "hederlig"?

Det finns inget alls krav på att du ska titta på reklamen, reklamen är där för att Netflix får pengar från dom som gjort reklamen. Dom struntar fullständigt i om du tittar på reklamen eller inte...

Reklamen är alltså inte där för dig utan den är där för Netflix.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det finns inget alls krav på att du ska titta på reklamen, reklamen är där för att Netflix får pengar från dom som gjort reklamen. Dom struntar fullständigt i om du tittar på reklamen eller inte...

Reklamen är alltså inte där för dig utan den är där för Netflix.

Strålande. Då kan väl jag köra adblocker utan att du tycker synd om dem? De kan ju initiera en annons bäst de vill och räkna det till sin statistik. Alla nöjda, då, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Strålande. Då kan väl jag köra adblocker utan att du tycker synd om dem? De kan ju initiera en annons bäst de vill och räkna det till sin statistik. Alla nöjda, då, eller?

Vad menar du med "tycka synd om"? Handlar inte om att tycka synd om någon utan att du självklart ska betala för dom tjänster du vill använda.

Om du ha ett program som automatiskt ger en svart skärm under den tiden reklamen visas så ser jag inte några problem alls med det. Det är ju samma sak som om du hade tittat bort från skärmen.
Men om adblockern skulle göra att du inte får någon reklam alls och detta gör att du kringgår systemet så att företaget förlorar reklam-"klick" så är det så klart inte okey. För det är ju reklamen som deras inkomstkälla...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Strålande. Då kan väl jag köra adblocker utan att du tycker synd om dem? De kan ju initiera en annons bäst de vill och räkna det till sin statistik. Alla nöjda, då, eller?

Reklam som blockas räknas inte, och de får då inte betalt. Detta förstår du säkert själv

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Vad menar du med "tycka synd om"? Handlar inte om att tycka synd om någon utan att du självklart ska betala för dom tjänster du vill använda.

Om du ha ett program som automatiskt ger en svart skärm under den tiden reklamen visas så ser jag inte några problem alls med det. Det är ju samma sak som om du hade tittat bort från skärmen.
Men om adblockern skulle göra att du inte får någon reklam alls och detta gör att du kringgår systemet så att företaget förlorar reklam-"klick" så är det så klart inte okey. För det är ju reklamen som deras inkomstkälla...

Jag försöker bara förstå din logik. Självklart kommer inte bolag betala för en reklamspot som ingen tittar på. Jag förstår inte hur man kan veva för att man absolut inte får blockera reklam, men det är helt okej att inte konsumera reklamen, bara den visas.

Skrivet av Nioreh83:

Reklam som blockas räknas inte, och de får då inte betalt. Detta förstår du säkert själv

Den här klappa-på-huvudet-retoriken kan du sluta med, särskilt när du kommer med felaktiga påståenden. Netflix tar betalt för detta abonnemanget, de får således dubbelt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Den här klappa-på-huvudet-retoriken kan du sluta med, särskilt när du kommer med felaktiga påståenden. Netflix tar betalt för detta abonnemanget, de får således dubbelt betalt.

Jag jobbar med reklambaserad streaming. Man får endast betalt per visad och trackad reklam.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag jobbar med reklambaserad streaming. Man får endast betalt per visad och trackad reklam.

Ja, då är det ju inte särskilt förvånande att du är mot Adblockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, då är det ju inte särskilt förvånande att du är mot Adblockers.

Jag har inget emot ad blockers, jag använder det ofta själv. Jag säger bara hur det ligger till. Jag trodde på fullaste allvar att du förstod att man inte får betalt om annonserna blockeras. Annars hade ju inte företagen jobbat så hårt för att förhindra annonsblockerare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har inget emot ad blockers, jag använder det ofta själv. Jag säger bara hur det ligger till. Jag trodde på fullaste allvar att du förstod att man inte får betalt om annonserna blockeras. Annars hade ju inte företagen jobbat så hårt för att förhindra annonsblockerare.

Självklart förstår jag detta. Men du hoppade in mitt i en diskussion om "hederlighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Självklart förstår jag detta. Men du hoppade in mitt i en diskussion om "hederlighet".

Nej, jag påpekade att man inte alls kan blocka annonser, och de ändå kan räkna det i sin statistik, och alla blir nöjda. Sen påstod du att jag kommer med felaktigheter, och påvisade att du inte alls förstod detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Man betalar mindre, och får då reklam istället. Beroende på hur mycket man tittar på och ens budget så kan det vara ett bra val. Och att man då också vill vara hederlig och inte ägna sig åt att vad flera här signalerar att de tänker göra så fort tex netflix höjer med en tjuga i månaden.

Visst är det så, men reklamen är ju också en form av kostnad, så förstår ändå inte hur folk kan välja det oavsett. Vet inte vad det skiljer i ren kostnad, men det lär ju vara en kopp kaffe i månaden i skillnad. Reklam "kostar" mer än så, och inget en människa vill utsätta sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Visst är det så, men reklamen är ju också en form av kostnad, så förstår ändå inte hur folk kan välja det oavsett. Vet inte vad det skiljer i ren kostnad, men det lär ju vara en kopp kaffe i månaden i skillnad. Reklam "kostar" mer än så, och inget en människa vill utsätta sig för.

Ingen tvingar dig eller någon annan att välja ett abonemmang med reklam.

Som sagt, det är ett val, betala fullpriset och få ingen reklam eller få priset reducerat med reklam.

Tittar man bara på ett fåtal serier så kanske man vill betala så lite som möjligt och är ok med reklam. De här siffrorna gäller ju för USA och Kanada där vanliga TV-program och sport är nerlusade med reklam. Så har man vant sig vid NBC/Fox Sports/etc med reklamavbrott, så är det här inte det stora problem det är i detta forumet.

Prisskillanden är liten, men du kan ju inte ha missat aftonbladet-raseriet i forumet när netflix höjer priset med mycket mindre än en kopp kaffe. Värsta plågorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Den här klappa-på-huvudet-retoriken kan du sluta med, särskilt när du kommer med felaktiga påståenden. Netflix tar betalt för detta abonnemanget, de får således dubbelt betalt.

De reducerar vad de får in från abbonemanget och får istället pengar från företag som vill visa reklam. Det är inte dubbelt betalt, det är betalt från två inkomstkällor.