Krönika: Calles önskelista till tomten

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Calles önskelista till tomten

Det lackar mot jul och Calle har traditionsenligt skrivit ett brev till tomten med en önskelista.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad gäller HDR jobbar Microsoft på det. Tyvärr kan det vara ett fall av att man bör vara försiktig med vad man önskar sig. Risken är att de har sönder färghanteringen i Windows. Tanken är väl annars god i att man vill att HDR ska funka korrekt när det alltid är påslaget - i både SDR och HDR. Det tråkiga är att det verkar drabbat av inkompetens och en ovilja från utvecklarna att ta till sig återkoppling från folk som kan mer än dem.

Får se hur det blir. Det lär inte komma till julafton men borde inte vara så långt borta.

Permalänk
Medlem

Bra stuff där. Jag skulle vilja tillägga:

- Snälla grafikkortstillverkare, moderkortstillverkare och nätaggstillverkare. Börja om och gör rätt när det kommer till kontakter för strömmatning. Om ni känner er tomma på idéer så kan ni snegla på radiostyrda hobbyn som hade samma problem fram till runt 2005 men löste det.

- Skicka ett snällt julkort till Calle och hinta om att man inte särskriver "genomföra".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Förutom fred på jorden och det där, så önskar jag mig en uppdatering av Intels Open Path Guiding Library (Open PGL), så det fungerar på GPU. Det ska komma, sägs det, men jag har inte sett nån beräknad tidpunkt. Kommer det nästa år? 2028? 2059? Ingen vet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag önskar en 50% starkare krona plus att man blir miljonär på kuppen så man kan köpa massor med datorprylar!

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av CrispVanDahl:

Om jag får minst en av ovan saker vore det kul och då lovar jag att skriva fler tester, bättre artiklar och vara snäll under nästa år.

Du har fått jultomten helt om bakfoten, vi ska ju vara snälla först och SEDAN komma med önskningar... 😬

Men vi är på din sida, och hoppas karln styr upp! 🎮

Permalänk
Medlem

När det gäller effektuttag så är ju ni recensenter viktiga. Att såga produkter som är effekthungriga där man i många, de flesta tom? når 85-90% av prestandan till halva effekten bör sågas imho, men jag saknar dessa recensioner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Vadå? Skulle dålig optimering av resurser vara coolt på något sätt?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du kan be Valve att släppa en ny Steam Deck med OLED-skärm och mycket bättre prestanda med dubbelt så bra batteritid vore det fint.

Det har kommit en Steamdeck med OLED skärm och bättre batteritid.
Den har även generellt något bättre prestanda, men inom någon procent. Troligtvis inte märkbart förutom benchmarks.
Batteritiden är bättre än tidigare revision, men inte dubbelt så bra.

Känns som Calle delvis har fått denna önskan uppfylld men inte riktigt fullt ut.

SweClockers får väl ordna ett recensionsexemplar av SteamDeck OLED som Calle får låna tills SteamDeck 2 kommer.

Permalänk

Att det ska börja säljas bra laptops för nördar igen.
Besöker man närmsta datorbutik så är det endast ultraportabla enheter oftast i 14" storlek och ibland någon gaming dator.
Det jag vill ha är inget speciellt: En 15,6-17" laptop med plats för 2st ssd, en ethernetkontakt, en hdmi, minst 4st usb utgångar, uppgraderingsbart ram. Jag har dator från typ medeltiden som uppfyller detta, men de är gamla och jag vill byta ut dem.
Min önskelaptop hade haft en comport med stöd för rs232/rs485 på sig, men jag förstår att det då hade blivit en nischad specifikation.

*edit*
En 16" macbook med 16GB ram, 500GB ssd, den behöver inte uppfylla kraven ovanför, det enda är att jag skulle vilja slippa sälja min ena njure för att ha råd med en sådan som allrounddator som jag har med överallt i garage m.m Alltså en dator jag skulle använda supermycket, troligen mest av alla mina privata laptops, men som jag inte är så rädd om och den får följa med överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att det ska börja säljas bra laptops för nördar igen.
Besöker man närmsta datorbutik så är det endast ultraportabla enheter oftast i 14" storlek och ibland någon gaming dator.
Det jag vill ha är inget speciellt: En 15,6-17" laptop med plats för 2st ssd, en ethernetkontakt, en hdmi, minst 4st usb utgångar, uppgraderingsbart ram. Jag har dator från typ medeltiden som uppfyller detta, men de är gamla och jag vill byta ut dem.
Min önskelaptop hade haft en comport med stöd för rs232/rs485 på sig, men jag förstår att det då hade blivit en nischad specifikation.

*edit*
En 16" macbook med 16GB ram, 500GB ssd, den behöver inte uppfylla kraven ovanför, det enda är att jag skulle vilja slippa sälja min ena njure för att ha råd med en sådan som allrounddator som jag har med överallt i garage m.m Alltså en dator jag skulle använda supermycket, troligen mest av alla mina privata laptops, men som jag inte är så rädd om och den får följa med överallt.

Kan detta vara något för dig? Visst det är ej ny, men dom är dock gjorda för att tåla bära runt arbetsmässigt än mellan skola och hemmet.
https://shop.inrego.se/barbara/dell-precision-7540-25

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Kan detta vara något för dig? Visst det är ej ny, men dom är dock gjorda för att tåla bära runt arbetsmässigt än mellan skola och hemmet.
https://shop.inrego.se/barbara/dell-precision-7540-25

Den är inte fel, jag köper dock inte begagnat. Det finns laptops som uppfyller mina krav och det är ofta workstationmodeller. Men om man vill göra ett billigt fynd så är det svårt att idag hitta något.

Permalänk
Medlem

Mycket bra lista, håller med om typ alla punkter även om jag inte haft så mycket problem med just låset på Display Port. Men ibland kan de vara lite omständiga att låsa upp förstås.

Punkterna längst upp ömmar lite extra, HDR i Windows är krångligt. Sen DualSense, fungerar överlag smidigare än Dual Shock 4 någonsin gjort i mitt tycke men lite omständigt fortfarande att få fullt stöd i spel där stöd finns. Går inte köra trådlöst utan måste köra trådat för att allt fungerat eller har jag missat något?

En ny Shield är välbehövligt. Hoppas personligen att en anländer när Super Switch är på gång. I det stora hela fungerar de två jag har (senaste Pro och "tuben") bra men de är ju aningen till åren förstås.

Oroat mig också för 32" OLED-skärmarna som är på gång och gjorde som många andra, vad det verkar, och slog till på en LG OLED 42" C3 Evo när de prissänktes. Faktiskt nöjdare än jag räknat med, speciellt då jag upplevde att 32" var optimalt för mig. Skulle kanske vara någonstans 38-40" men från Reclinern så är 42" fint. Myst med lite Vampire Survivors, Final Fantasy VII Remake samt Forza Horizon 5 med tidigare nämnda DualSense kontroller under eftermiddagen/tidig kväll. Lite för smått med min 32". Och OLED istället för IPS. Bra HDR! Jag är nöjd för stunden, även om det blev en liten annan lösning i slutändan vad gäller just skärm. Gaming grade 4K 32" OLED kommer kollas på när produkterna når handeln.

Sjukt sugen på att uppgradera till SD OLED men likt Calle vill jag också se mer prestanda innan jag slår till. Men nog lockar den allt...

Högre kvalitet på PC-versioner av spel som portas från konsol. Det har varit ganska bra ett tag kan jag tycka, iallafall sånt jag spelar, men det har varit katastrof ett tag nu. Jedi Survivor har jag tänkt hoppa på den dagen spelet är fixat, om det inte redan är det, samt att priset sjunkit. Last of Us-släppet till PC var riktigt pinsamt med. För att nämna två.

Håller med om AMD och Intel, AMD räknar jag med att kommer fortsätta förbättra RT prestanda, de började senare och har inte samma budget som Nvidia eller Intel har. Intel hoppas jag på allvar snabbt kommer in i entusiastklassen framöver. Satsningen verkar vara seriös tack och lov, förhoppningsvis går det bra att skala upp.

I övrigt önskar jag önskat välstånd, fred, fortsatta medicinska upptäckter (2023 har varit ett bra år, men vi har lång väg kvar) och en allmänt trevligare värld. Och en snörik och härlig jul.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att det ska börja säljas bra laptops för nördar igen.
Besöker man närmsta datorbutik så är det endast ultraportabla enheter oftast i 14" storlek och ibland någon gaming dator.
Det jag vill ha är inget speciellt: En 15,6-17" laptop med plats för 2st ssd, en ethernetkontakt, en hdmi, minst 4st usb utgångar, uppgraderingsbart ram. Jag har dator från typ medeltiden som uppfyller detta, men de är gamla och jag vill byta ut dem.
Min önskelaptop hade haft en comport med stöd för rs232/rs485 på sig, men jag förstår att det då hade blivit en nischad specifikation.

*edit*
En 16" macbook med 16GB ram, 500GB ssd, den behöver inte uppfylla kraven ovanför, det enda är att jag skulle vilja slippa sälja min ena njure för att ha råd med en sådan som allrounddator som jag har med överallt i garage m.m Alltså en dator jag skulle använda supermycket, troligen mest av alla mina privata laptops, men som jag inte är så rädd om och den får följa med överallt.

Var försiktig med önskningarna, ibland kanske det inte blir riktigt som man tänkt sig...

Mitt datorintresse, då specifikt för HW, har nått en rejäl lägstanivå. Orsaken är att efter att skaffat en M3 Max känns allt annat så totalt stenålders. Positiva är att det är den bästa "programmeringsdatorn" jag någonsin haft, och det är ett större intresse än HW för egen del.

En av de svaga punkterna för denna CPU ställd mot AMD/Intel är 3D-rendering, t.ex. Cinebench 2024. Den är inte lika snabb som dessa, man får ~1680 poäng MT (mot ~2180 med 7950X), fast M3:an drar ~50 W när den får den poängen (den får ~13000 poäng med GPU, som drar ~30 W). Enligt TechPowerUp drar 7950X ~250 W (och 14900K når hela 285 W) för att göra samma sak.

Tar man de starka fallen, t.ex. kompilering, så är CPU-effekten ungefär densamma men i det läget är M3 Max snabbare än både 7950X och 14900K all-core, fördelen är ännu större i ST för kompilering (M3 Max har ju "bara" 12 P-kärnor och 4 E-kärnor).

Är en MBP med M3 Max skitdyr? Absolut, men det finns i nuläget inte heller något annat på planeten som ens kommer nära. Sådant brukar göra att man kan ta lite "extra"...

Enda realistiska konkurrenten i närtid är Qualcomms Snapdragon X Elite, den kanske äntligen kan ge en riktigt bra Windows-laptop igen! (Microsoft verkar faktiskt fått till ARM64 på Windows, ARM64/Win11 med Parallels Desktop fungerar förvånansvärt bra, inklusive x86_64 kompat och spel, huvudproblemet med Parallels är att DX12 inte fungerar vilket det kommer göra med X Elite!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Var försiktig med önskningarna, ibland kanske det inte blir riktigt som man tänkt sig...

Mitt datorintresse, då specifikt för HW, har nått en rejäl lägstanivå. Orsaken är att efter att skaffat en M3 Max känns allt annat så totalt stenålders. Positiva är att det är den bästa "programmeringsdatorn" jag någonsin haft, och det är ett större intresse än HW för egen del.

En av de svaga punkterna för denna CPU ställd mot AMD/Intel är 3D-rendering, t.ex. Cinebench 2024. Den är inte lika snabb som dessa, man får ~1680 poäng MT (mot ~2180 med 7950X), fast M3:an drar ~50 W när den får den poängen (den får ~13000 poäng med GPU, som drar ~30 W). Enligt TechPowerUp drar 7950X ~250 W (och 14900K når hela 285 W) för att göra samma sak.

Tar man de starka fallen, t.ex. kompilering, så är CPU-effekten ungefär densamma men i det läget är M3 Max snabbare än både 7950X och 14900K all-core, fördelen är ännu större i ST för kompilering (M3 Max har ju "bara" 12 P-kärnor och 4 E-kärnor).

Är en MBP med M3 Max skitdyr? Absolut, men det finns i nuläget inte heller något annat på planeten som ens kommer nära. Sådant brukar göra att man kan ta lite "extra"...

Enda realistiska konkurrenten i närtid är Qualcomms Snapdragon X Elite, den kanske äntligen kan ge en riktigt bra Windows-laptop igen! (Microsoft verkar faktiskt fått till ARM64 på Windows, ARM64/Win11 med Parallels Desktop fungerar förvånansvärt bra, inklusive x86_64 kompat och spel, huvudproblemet med Parallels är att DX12 inte fungerar vilket det kommer göra med X Elite!).

Jag syftade på utbudet av billiga hemlaptops med lite vad man såg som standard på bättre för några år sedan. För några år sedan: Laptoppen man köpte i butiken har kanske 500GB ssd, inga problem, för 2500kr köper man till 4TB som man sätter vid sidan av. Endast 16GB ram, inga problem, bara köpa till mer för några år sedan.

Dyra macbook vs dyra PC laptops kan man diskutera. Min åsikt är att de dyra PC laptopparna ofta inte är så bra, buggiga drivers och annat. Priser på tillbehör som dockor är svindyra. Laptopparna kan ha en fläkt som har missljud som laptops förr inte hade.
Fokus har gått på att göra laptopparna så små och man förlorar kvalitekänslan, tangenter som är sladdiga, ingen numerisk del osv.

Macar har i sin tur sina problem med inte uppgraderingsbara och väldigt snålt med portar.

*edit*
Angående fläktarna som låter mer idag så tror jag svaret är enkelt. Förr när laptopparna var större så kunde de stoppa in större, bättre och tyngre fläktar. Nu på PC sidan har de ungefär lika strömtörstiga komponenter men sämre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag syftade på utbudet av billiga hemlaptops med lite vad man såg som standard på bättre för några år sedan. Laptoppen man köper i butiken har kanske 500GB ssd, inga problem, för 2500kr köper man till 4TB som man sätter vid sidan av.
Endast 16GB ram, inga problem, bara köpa till mer.

Dyra macbook vs dyra PC laptops kan man diskutera. Min åsikt är att de dyra PC laptopparna ofta inte är så bra, buggiga drivers och annat. Priser på tillbehör är svindyra. De kan ha en fläkt som har missljud som laptops förr inte hade.
Macar har i sin tur sina problem med inte uppgraderingsbara och väldigt snålt med portar.

Skulle vilja lägga till avsaknad av Bootcamp eller motsvarande vad gäller Mac. Hade gillat något sådant till min MBA M1.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Var försiktig med önskningarna, ibland kanske det inte blir riktigt som man tänkt sig...

Mitt datorintresse, då specifikt för HW, har nått en rejäl lägstanivå. Orsaken är att efter att skaffat en M3 Max känns allt annat så totalt stenålders. Positiva är att det är den bästa "programmeringsdatorn" jag någonsin haft, och det är ett större intresse än HW för egen del.

En av de svaga punkterna för denna CPU ställd mot AMD/Intel är 3D-rendering, t.ex. Cinebench 2024. Den är inte lika snabb som dessa, man får ~1680 poäng MT (mot ~2180 med 7950X), fast M3:an drar ~50 W när den får den poängen (den får ~13000 poäng med GPU, som drar ~30 W). Enligt TechPowerUp drar 7950X ~250 W (och 14900K når hela 285 W) för att göra samma sak.

Tar man de starka fallen, t.ex. kompilering, så är CPU-effekten ungefär densamma men i det läget är M3 Max snabbare än både 7950X och 14900K all-core, fördelen är ännu större i ST för kompilering (M3 Max har ju "bara" 12 P-kärnor och 4 E-kärnor).

Är en MBP med M3 Max skitdyr? Absolut, men det finns i nuläget inte heller något annat på planeten som ens kommer nära. Sådant brukar göra att man kan ta lite "extra"...

Enda realistiska konkurrenten i närtid är Qualcomms Snapdragon X Elite, den kanske äntligen kan ge en riktigt bra Windows-laptop igen! (Microsoft verkar faktiskt fått till ARM64 på Windows, ARM64/Win11 med Parallels Desktop fungerar förvånansvärt bra, inklusive x86_64 kompat och spel, huvudproblemet med Parallels är att DX12 inte fungerar vilket det kommer göra med X Elite!).

Det stora problemet för egen del är inte huruvida Apple gör kompetent hårdvara eller ej, för det gör dem absolut sedan introduktionen av M1. Tyvärr är det MacOS som sätter käppar i hjulen, tycker det är ett regelrätt horribelt operativsystem att handskas med..

Det ligger högt på min önskelista till tomten att framöver kommer det bli smidigt att köra Windows eller valfri Linux distro på Apple's hårdvara utan massa fulhack/krav på VM. Törs man önska dualboot?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

Det lackar mot jul och Calle har traditionsenligt skrivit ett brev till tomten med en önskelista.

Läs hela artikeln här

"Jag önskar att nästa generations grafikkort fortsätter utvecklingen med att vara mer energieffktiva. Mer prestanda vid högre effektuttag är varken ballt eller praktiskt."

Personligen bryr jag mig inte så mycket om energieffektivitet, så länge prestandan är där.

Skulle utan problem kunna tänka mig ett 600W+ monster om det innebar verkliga generationskliv i prestanda också. Trippla (eller fler) 8-pinskontakter gör mig inget, så länge som FPS-mätaren reflekterar effektåtgången.. Dubbla 12VHPWR kanske vore något

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

"Jag önskar att nästa generations grafikkort fortsätter utvecklingen med att vara mer energieffktiva. Mer prestanda vid högre effektuttag är varken ballt eller praktiskt."

Personligen bryr jag mig inte så mycket om energieffektivitet, så länge prestandan är där.

Skulle utan problem kunna tänka mig ett 600W+ monster om det innebar verkliga generationskliv i prestanda också. Trippla (eller fler) 8-pinskontakter gör mig inget, så länge som FPS-mätaren reflekterar effektåtgången.. Dubbla 12VHPWR kanske vore något

Du kommer att få det du vill, det finns ingenting på horisonten litografiskt som skulle tillåta att öka prestandan med en faktor två utan att effektbehovet ökar med 70% eller så.
Resten av oss får undervolta, dra ner power targets och så vidare.

Du kommer däremot inte att få en återgång till historiska prislägen. Även om det inte är fullt så eländigt som det rapporteras i konsumentmedia, så ökar kostnaden per wafer och täthetsförbätttingarna är små.
Det verkar nu som om konkurrensen på grafikkortsmarknaden kommer att minska i och med att AMD lämnar lågvolymsegmenten. Utvecklingskostnader och produktionsstart kostar för mycket på de nya noderna för att volymssledaren inte skall ha en stor fördel prissättningsmässigt när det kommer till stora kretsar och relativt små volymer.

Så ja - effektslukande och dyrt är framtiden i toppsegmentet för de som har lust att vara med på det tåget.

Permalänk
Medlem

Billigare, strömsnålare och bättre hårdvara.

Konsolidering av kod till färre standarder.
Konsolidering av linux till färre standarder.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Det stora problemet för egen del är inte huruvida Apple gör kompetent hårdvara eller ej, för det gör dem absolut sedan introduktionen av M1. Tyvärr är det MacOS som sätter käppar i hjulen, tycker det är ett regelrätt horribelt operativsystem att handskas med..

Det ligger högt på min önskelista till tomten att framöver kommer det bli smidigt att köra Windows eller valfri Linux distro på Apple's hårdvara utan massa fulhack/krav på VM. Törs man önska dualboot?

Är man van Windows-användare kan jag förstå att MacOS blir chock och kanske nästan tråkigt då det har en designfilosofi som i praktiken alla "nativte" applikationer följer, stark kontrast till den enorma kollaget av alla tänkbara ideér man får uppleva i Windows

Mer seriöst: försöker man designa något som passar alla kan man vara 100 % säker på att det kommer bli ett komplext haveri, så inget bra designat system passar alla.

Men ställ frågan till dig själv: har du verkligen försökt förstå filosofin hos MacOS? Var primärt Windows-användare på 90-talet, testade Linux ett gäng gånger med såg aldrig poängen då jag försökte få det att fungera så likt Windows som möjligt.

Från 2000 hade jag väldigt starka anledningar att köra Linux på jobbet, bestämde mig för att verkligen försöka förstå hur vissa kunde vara så extremt nöjda med Linux. Slutade se det som en Windows-klon och lärde mig istället arbetsflödet Linux primärt var designat för, då blev det helt plötsligt favoriten och körde det som primärt OS till 2020!

Började köra MacOS (OSX) som andra-OS när de gick över till x86_64 (och kör det som primärt OS sedan lansering av M1), då med samma inställning som för Linux. Skulle säga att MacOS, Linux (Gnome i mitt fall) och Windows har rätt stora skillnader där ingen kommer i närheten av sin fulla potential om man inte verkligen gör en rejäl ansträngning att förstå filosofin i arbetsflödet.

Det skrivet: trivs man ändå bäst med Windows ska man nog inte hoppas på Apple, då är det nästa år Qualcomms Snapdragon X Elite man får hålla utkik efter. Bör vara i nivå med Apples CPU givet att det är arkitekten bakom "Apple silicon" som också designar Snapdragon X Elite.

Ryktena säger att även Nvidia kommer med sin "egen" ARM64 design (som lär gå att köra både Windows och Linux på) 2025, frågan där är om de bara siktar på datacenter eller om det också blir för desktop/laptop...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

"Jag önskar att nästa generations grafikkort fortsätter utvecklingen med att vara mer energieffktiva. Mer prestanda vid högre effektuttag är varken ballt eller praktiskt."

Personligen bryr jag mig inte så mycket om energieffektivitet, så länge prestandan är där.

Skulle utan problem kunna tänka mig ett 600W+ monster om det innebar verkliga generationskliv i prestanda också. Trippla (eller fler) 8-pinskontakter gör mig inget, så länge som FPS-mätaren reflekterar effektåtgången.. Dubbla 12VHPWR kanske vore något

Men när nästa generation av det där 600w+ monstret kommer ut som presterar 50% bättre med samma energieffektivitet som föregående generation och drar 900w+ så börjar det bli lite tight.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lilu:

Men när nästa generation av det där 600w+ monstret kommer ut som presterar 50% bättre med samma energieffektivitet som föregående generation och drar 900w+ så börjar det bli lite tight.

Haha, tror inte det skulle göra mig allt för mycket heller.. Åtminstone inte vintertid.

Köpte nyligen ett värmeelement med 2 000 Watt i effekt. Istället för att låta det brassa kanske man kan göra lite affär av det hela, sälja renderingstid mot elkostnad och värma upp kontoret samtidigt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag önskar en 50% starkare krona plus att man blir miljonär på kuppen så man kan köpa massor med datorprylar!

Bara att börja använda danskarnas. Nästan exakt 50% starkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Först och främst önskar jag mig bättre HDR för PC-spel, jag är trött på att Windows auto-HDR ibland fungerar och ibland inte. När jag spelar Resident Evil 2 behöver jag ofta genomföra ritualen: Windows-HDR av, HDR i spelet av, HDR i spelet på, Windows-HDR på. Ibland fungerar det, ibland behöver man göra det några gånger till och ibland behöver man starta om hela spelet eller datorn. Jag vet inte om det är Capcoms fel eller Microsofts men kan du inte snälla prata med dom så att vi under 2024 slipper härket.

Läs hela artikeln här

Kul, vi är jämnåriga där ser man!

Jag är mest rädd att slita ut ögonen för fort och kör TVn utan HDR, inte främst för att jag är rädd att slita ut OLED alltså.
Men för mig kickar HDRen i RE2 in utan problem, dock om jag alt-tabbar ut och inte har HDR på i skrivbordsläget stängs den av tills jag går fullscreen igen och slår på det i menyn.
Jag har inte ens tänkt på att W10 har AutoHDR, och när eller inte det är på, men behövs det alls i spel som har HDR inbyggt?
Har inte RE2 det?

Skrivet av Hellspawned:

Bara att börja använda danskarnas. Nästan exakt 50% starkare

Den Norska lär väl stärkas parallellt nu, den är väl ganska låg med men vill man valutaspekulera kanske Schweizerfranc är bättre?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Varför använder ni den där promobilden på Karl? Ser långt mer seriöst ut än innehållet. Ah....

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Håller med i alla punkter som berör de områden jag bryr mig om, förutom att när det gäller DP-kabel så hatar jag låsningsmekanismer överhuvudtaget, det har aldrig någonsin hänt mig att en kabel glidit ut av sig själv, och om jag mot all förmodan skulle snubbla på en kabel så får den ju MYCKET hellre flyga ut ur sin kontakt än att dra hela skärmen i golvet.

Är det faktiskt någon som på riktigt någonsin haft nytta av låsningsmekanism för hemmabruk (då tänker jag även på de gamla sketna skruvbaserade lösningarna som DVI-kablarna var de sista att befläckas med)?

Visa signatur

5950X, 3090