Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Skrivet av Phiplex:

IP-adresser kan jag förstå och gäller självfallet om någon delar lösenord med någon på annan geografisk plats.

Men enhets-ID:n och användningsmönster blir jag fundersam på, vilket kanske beror på att jag inte känner till hur det är tillåtet, om ens alls, att dela ett abonnemang. Är det oftast tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj (snarare grupp av personer) som befinner sig på samma plats (= samma IP-adress)? För inom en familj kan ju ett antal olika enheter med olika enhets-ID förekomma. Och definitivt olika användningsmönster förekomma mellan olika individer som vill streama olika saker och på olika tider och kanske samtidigt.

Är det alls tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj med flera personer? Och använda olika enheter. Och måste dessa personer alltid befinna sig på samma plats (samma IP) då de delar (samtidigt)? Kan man (någon i familjen) alltså inte använda ett abonnemang om man tillfälligt befinner sig någon annan stans (t.ex en sommarstuga)?

Vad gäller alltså för regelverk för delning för olika abonnemang från olika företag? (Frågorna är seriöst menat, för jag känner inte till reglerna.)

Roligt vad händer om jag använder min mammas utrustning, nät m.m men mitt konto för filmkväll. Och loggar ut efter. Gör jag fel? Mitt internet är cgnatat till att börja med, så även hon har cgnat, Haparanda ena dagen Ystad andra. Samt jag använder tex inte Disney på telefonen just nu så har inte appen installerad. Men jag betalar. Så är min enhet betrod om jag installerar vid henne samt castar. Tror 7 hav och vpn igen blir det som gäller. Synd...

Bara för att klar göra, mitt konto. Inte att jag delar det till andra men jag kan se problemen. Vid eget bruk utan att dela det...

Permalänk
Skrivet av viller2:

… och ändå går 11 miljarder back.

Tjänsten har funnits i 4 år. Det tar tid innan man blir vinstdrivande.

Skrivet av Phiplex:

IP-adresser kan jag förstå och gäller självfallet om någon delar lösenord med någon på annan geografisk plats.

Men enhets-ID:n och användningsmönster blir jag fundersam på, vilket kanske beror på att jag inte känner till hur det är tillåtet, om ens alls, att dela ett abonnemang. Är det oftast tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj (snarare grupp av personer) som befinner sig på samma plats (= samma IP-adress)? För inom en familj kan ju ett antal olika enheter med olika enhets-ID förekomma. Och definitivt olika användningsmöntser förekomma mellan olika individer som vill streama olika saker och på olika tider och kanske samtidigt.

Är det alls tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj med flera personer? Och använda olika enheter. Och måste dessa personer alltid befinna sig på samma plats (samma IP) då de delar (samtidigt)? Kan man (någon i familjen) alltså inte använda ett abonnemang om man tillfälligt befinner sig någon annan stans (t.ex en sommarstuga)?

Vad gäller alltså för regelverk för delning för olika abonnemang från olika företag? (Frågorna är seriöst menat, för jag känner inte till reglerna.)

Regelverk vet jag inte, tog bara imformationen som står att läsa på deras supportsidor.

Citat:

Dela ditt Netflix-konto.
Ett Netflix-konto är avsett för personer som bor tillsammans i ett och samma hushåll.

Vad är ett Netflix-hushåll?
Ett Netflix-konto är avsett för personer som bor tillsammans i ett och samma hushåll. Personer som inte ingår i ditt hushåll måste registrera sig för ett eget konto för att titta på Netflix. Du kan hantera vem som använder ditt konto genom att ställa in ett Netflix-hushåll.

Ett Netflix-hushåll är en grupp enheter som anslutits till internetuppkopplingen på platsen där du vanligen tittar på Netflix. Ett Netflix-hushåll kan ställas in med hjälp av en tv. Alla andra enheter som använder ditt Netflix-konto via samma internetuppkoppling som tv:n kommer automatiskt att ingå i ditt Netflix-hushåll.

Hur Netflix känner av enheter i ett Netflix-hushåll.
Vi använder information som IP-adresser, enhetsnummer och kontoaktivitet för att avgöra om en enhet som är inloggad på ditt konto ingår i ditt Netflix-hushåll. Vi samlar inte in GPS-data för att fastställa den exakta fysiska platsen för dina enheter.

Om ett Netflix-hushåll inte har ställts in.
Om ett Netflix-hushåll inte har ställts in kommer vi automatiskt att ställa in ett åt dig baserat på IP-adress, enhetsnummer och kontoaktivitet

Permalänk

Hur funkar det om man bor på hotell ofta? kan man kolla på sitt konto när man är ute o reser?

Permalänk
Medlem

Viaplay föll hårt när folk började dra in plånboken och säga upp abonnemang. De hade en skakig finansiell grund. Enda lösningen för dem var att låta de som var kvar betala kraftigt höjda ockerpriser och sen sälja bolaget. Netflix, Disney och Amazon har idag väldigt feta plånböcker. Men oavsett, de skulle inte gilla om de började tappa abonnenter.

Permalänk
Medlem

Alla dessa tjänster kommer troligen gå i graven om de fortsätter såhär. För snart kommer det vara som vanlig tv. Dom skulle BÖRJAT med ett IP per abb så hade detta inte varit ett problem.
Tyvärr gör många företag såhär nuförtiden. Allt är skitbra i början men sedan börjar de ta bort de saker som gjorde det bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Kryckster:

Hur funkar det om man bor på hotell ofta? kan man kolla på sitt konto när man är ute o reser?

Ja, det kan man.

Permalänk

Nu handlar det om Disney inte Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Både deras strömmade och fysiska medier har kopieringsskydd du inte får kringgå. Kringgår du blir exemplaret olovlig, verktygen för att kringgå är också olagliga att tillhandahålla till marknaden.

Det verkar som att man förmodligen har laglig rätt att under ganska generösa omständigheter kringå DRM för egen konsumtion och privatkopiering:

Skrivet av lawline:

Det är därefter en annan fråga om du får kringgå en digital eller analog spärr (dess DRM) för att kopiera den genom 12 §. 52 d § lagen sätter nämligen ett förbud på att utan samtycke från upphovsmannen eller rättsinnehavarna kringgå en sådan spärr som hindrar kopiering av verket. Undantaget till denna regel är ifall du lovligen har tillgång till ett exemplar av verket och behöver kringgå kopieringsskyddet för att kunna se på det. Det osäkert huruvida detta undantag gäller om du vill kringgå ett DRM för att sedan kopiera det för privat bruk, men det är sannolikt också tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det verkar som att man förmodligen har laglig rätt att under ganska generösa omständigheter kringå DRM för egen konsumtion och privatkopiering:

Den tolkningen har inget stöd i förarbeten.

Förarbeten är så tydliga att de som behöver tillgång till verk utan skydd av teknisk åtgärd måste gå till domstol för att begära ut detta, alltså de som behöver hjälpmedel.

Det sagt, exemplarframställningen är i praktiken omöjlig att åka dit för men säljer du verktyg kan du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Ja, är det inte konstigt att rättighetsinnehavarna skapar en egen tjänst för att kunna dra in mer pengar, än att fortsätta licensiera ut sitt utbud till andra mot mindre pengar.

Att gå plus utan att investera eller riskera något eller att gå elva miljarder back efter flera år… valet var tydligen enkelt

Permalänk
Medlem

Ni äger ju ändå ingenting så varför betala för det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av surrogate activity:

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

privatkopieringen är väldigt väl utnyttjad om man känner en pirat;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Viaplay föll hårt när folk började dra in plånboken och säga upp abonnemang. De hade en skakig finansiell grund. Enda lösningen för dem var att låta de som var kvar betala kraftigt höjda ockerpriser och sen sälja bolaget. Netflix, Disney och Amazon har idag väldigt feta plånböcker. Men oavsett, de skulle inte gilla om de började tappa abonnenter.

Jag tycker Viaplay har helt okej utbud, särskilt sett mot Netflix. Mindre, men bättre.
Det som blir största anledningen till att jag kommer säga upp det är dock text. De har inte engelsk text och jag har svårt att höra vissa frekvenser på grund av tinnitus och kan inte köra så pass hög volym på kvällar och att köra svensk text på engelskt språk är bara korkat.

Hur som så kommer även jag gå tillbaka till piratkopiering om de fortsätter erbjuda en dålig produkt sett till priset. Viaplay ryker nästa månad, Netflix och Disney har redan rykt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Som många skriver här i tråden så blir det nog mer vanligt att folk letar sig runt efter andra alternativ...
Dock är det bara Disney vi har här hemma, men svärmor med familj får ta nytta av det så det blir deras problem tyvär.
Jag kommer ha kvar Disney tills det kommer någon extrem prishöjning eller liknande.
Har försökt att lösa Disney filmer på annat sätt, men blir svårt med svenskt ljud och textning, så inte riktigt värt mödan att säga upp Disney ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Har för närvarande Netflix, HBOmax, Disney+, och youtube premium samt Spotify.
Av dessa använder jag och frugan youtube och Spotify, tonåringen netflix, småbarnen disney+ och ingen HBOmax.

Så även om det svider med 600+ i månaden så är HBOmax den ende vi rimligen kan säga upp.

600+ må svida per månad, men med tanke på hur mycket det ändå brukas av det du beskriver, så känns det troligen ändå värt det. Hade varit en annan sak om ni knappt hade använt tjänsterna, för då hade det mestadels känts som att kasta pengarna i sjön.

Skrivet av Fulci:

Viaplay föll hårt när folk började dra in plånboken och säga upp abonnemang. De hade en skakig finansiell grund. Enda lösningen för dem var att låta de som var kvar betala kraftigt höjda ockerpriser och sen sälja bolaget. Netflix, Disney och Amazon har idag väldigt feta plånböcker. Men oavsett, de skulle inte gilla om de började tappa abonnenter.

Netflix var ju i princip den första stora streamingtjänsten i världen, dock har Netflix miljarder i skulder (https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NFLX/netflix/long-t...). Vilket jag finner är lite udda. Visst man kan ha diverse åsikter om deras material och kvalité, men man tycker ju ändå att de borde ha lite bättre ekonomisk situation för att vara en gigant på marknaden.

Disney var ju redan ett gigantiskt bolag, värderat till över 100 miljarder dollar redan innan de startade streamingtjänsten. Satt där hade dem redan de finansiella musklerna. Samma sak för Amazon i princip, där var bolaget värderat till 300 miljarder 2016 när Prime Video lanserades i december samma år.

De tre sista bolagen är ju alla dessutom från USA, som har en liten annan marknad och ekonomi än Sverige som Viaplay kommer ifrån. Är ju få bolag från Sverige som är så pass stora, exempelvis IKEA.

Permalänk
Medlem

Tycker man inte att det är värt priset, eller benämner innehållet som "skräp" och så vidare - varför då ta del av det på "andra" sätt? Förstår inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tycker man inte att det är värt priset, eller benämner innehållet som "skräp" och så vidare - varför då ta del av det på "andra" sätt? Förstår inte alls.

Bara för att man tycker att något inte är värt priset betyder det inte att det är värdelöst. Det är bara i dina ögon felaktigt prissatt.
Netflix för 25000kr/mån är ju inte så intressant.
Netflix för 25kr/mån lockar lite fler.

Tycker man det är skräp så kvittar ju priset och man kommer inte att konsumera det via "andra kanaler" heller.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Bara för att man tycker att något inte är värt priset betyder det inte att det är värdelöst. Det är bara i dina ögon felaktigt prissatt.
Netflix för 25000kr/mån är ju inte så intressant.
Netflix för 25kr/mån lockar lite fler.

Tycker man det är skräp så kvittar ju priset och man kommer inte att konsumera det via "andra kanaler" heller.

Ja det är tydligen värt att vara kriminell än att betala någon hundring i månaden, okej, förstår fortfarande inte.

Från tråden...

Skrivet av Señor Hallon:

Usch då, tänk om det fanns något annat sätt att kolla på skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

”det är inte värt pengarna” rättfärdigar inte att helt sluta betala och fortsätta att konsumera. det är ren och skär stöld och något jag trodde de flesta la av med när de växte upp och började jobba.

att folk piratar är ju anledningen till att de behöver höja priserna. jag har netflix, amazon prime och hbo max. för de ca 250kr/mån det kostar tycker jag att både vi vuxna men framförallt våra barn får valuta för pengarna.

jag kör mycket bil i jobbet och hundringen som spotify kostar mig i månaden betalar jag gladerligen. det kostar nog ca 1kr per lyssnad timme poddar för min del

Det är olagligt att piratkopiera, men det är inte stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den tolkningen har inget stöd i förarbeten.

Förarbeten är så tydliga att de som behöver tillgång till verk utan skydd av teknisk åtgärd måste gå till domstol för att begära ut detta, alltså de som behöver hjälpmedel.

Det sagt, exemplarframställningen är i praktiken omöjlig att åka dit för men säljer du verktyg kan du få problem.

Har du möjligtvis någon källa att länka till? Personen du citerade hade en jurist som kommenterade juridiken och det är lättare att tro på det än en medlem på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Netflix var ju i princip den första stora streamingtjänsten i världen, dock har Netflix miljarder i skulder (https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NFLX/netflix/long-t...). Vilket jag finner är lite udda. Visst man kan ha diverse åsikter om deras material och kvalité, men man tycker ju ändå att de borde ha lite bättre ekonomisk situation för att vara en gigant på marknaden.

Att göra serier kostar en massa pengar. Netflix har haft en väldigt expansiv strategi, vilket också innebär stora lån.

Att serier kostar en massa är också är varför vi inte kommer att se "Spotify för TV".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har du möjligtvis någon källa att länka till? Personen du citerade hade en jurist som kommenterade juridiken och det är lättare att tro på det än en medlem på sweclockers

Jag sitter inte och länkar något under arbetstid jag redan hänvisat till. Du bör snarare fråga dig varför de svarade utan att hänvisa till någon tolkning.

Permalänk
Musikälskare

Lördagstips: https://www.plex.tv/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

Tala inte om för copyswede att man kan göra så! Då måste vi börja betala kopieringsavgift på nätvärkssladdar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

att folk piratar är ju anledningen till att de behöver höja priserna. jag har netflix, amazon prime och hbo max. för de ca 250kr/mån det kostar tycker jag att både vi vuxna men framförallt våra barn får valuta för pengarna.

Enligt vem?

Vad jag kan se och vad som varit sanning långt längre än streamingtjänster existerat så har piratkopiering varit en extremt liten del av eventuella förluster. Finns även studier som pekar på raka motsatsen (ju fler som pratar om X ökar betalande kunder för X)

Den ENDA anledningen till varför de behöver höja priserna är för att de inte har en hållbar affärsmodell. Det finns inget annat, det har inget med konsumenter att göra eller någon annan - Om din produkt blir sämre samtidigt som du ökar priserna så kommer du förlora i det långa loppet. Den enda som har ansvaret för det är bolagen, styrelsen och de som bestämmer hur tjänsten skall se ut.
Allt bygger på ändlös tillväxt i en ändlig värld, tro fasiken att det skiter sig till slut.

Edit*
Jämför gärna med Spotify.
Det är en fantastisk tjänst som jag gladeligen betalade för för det gav mig enkel tillgång till musik jag själv valde.
Sedan tyckte man att en bra, enkel och fungerande app var för mycket begärt och totalförstörde den med orelevanta uppdateringar och bloat som gav noll värde tillmig, så jag slutade betala och tog en annan tjänst.

Är det piratkopieringens fel att Spotify förlorar pengar?
Knappast - Jag betalar gärna det jag tycker att det är värt, inte vad en styrelse tycker att de borde få i avkastning.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Både deras strömmade och fysiska medier har kopieringsskydd du inte får kringgå. Kringgår du blir exemplaret olovlig, verktygen för att kringgå är också olagliga att tillhandahålla till marknaden.

Har du tillgång att se en oskyddad ström får du fånga den, men de skyddas givetvis av kopieringsskydd (teknisk åtgärd i lag-snack).

Spela in får du göra precis som om du spelar in strömmar/fysiskt media via tv eller vhs-spelare etc. Annars skulle vår svenska lagrätt inte kunna appliceras någonstans eftersom även tv sändningar generellt är skyddade.

Verktyg för att spela in är varken olagliga eller bryter DRM eftersom du inte manipulerar och sparar mediet. Dock brukar det stå att man inte får göra en kopia, men svenska medborgare har undantag i och med svensk lag som står över företagens ToS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Spela in får du göra precis som om du spelar in strömmar/fysiskt media via tv eller vhs-spelare etc. Annars skulle vår svenska lagrätt inte kunna appliceras någonstans eftersom även tv sändningar generellt är skyddade.

Verktyg för att spela in är varken olagliga eller bryter DRM eftersom du inte manipulerar och sparar mediet. Dock brukar det stå att man inte får göra en kopia, men svenska medborgare har undantag i och med svensk lag som står över företagens ToS.

Vi pratar inte om samma sak här.

Är strömmen eller HDMI-utgången skyddad så får inte Elgiganten eller Power sälja dig en inspelningsbox som kan fånga innehållet, du hittar därför ingen där.

Inbyggda inspelningar från TVns PVR-funktion kan inte flyttas till någon annan apparat oavsett om kanalens kryptering tillåter det eller inte.

Permalänk
Medlem

Sagt upp alla mina prenumerationer för ett tag sedan och när det kommer till Disney finns det bara en sak att säga.

https://youtu.be/oskmsCp6xzM?si=8cInqZ-_y1zje5IC

Permalänk
Medlem

Delat Netflix med mossan utan problem sedan de infördes.
Men ny bytte jag ISP och nu för första gången någonsin börjar mina enheter klaga på att jag inte är i hushållet.

Så byta ISP var ingen bra ide
Har utan problem använt netflix på både dator, mobil, padda, apple tv innan här utan någon som helst promt med detta.
Direkt vid ny ISP så poof flaggad.

Har redan börjat övergå till Plex för det mesta ändå, så antar att detta även blir gällande netflix biblioteket o kommande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag sitter inte och länkar något under arbetstid jag redan hänvisat till. Du bör snarare fråga dig varför de svarade utan att hänvisa till någon tolkning.

Menar du varför juristen inte hänvisade till någon tolkning?