Permalänk
Medlem

Desto mer jag kollar på dessa ledsnurror desto mer vill jag att mina avr samples ska komma, får väll prova med en ny request.
Förövrigt ett underbart bygge.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Så efter flera dagar av hårslitande felsökningar och reparationer är nu Ledsnurran återigen i funktionsdugligt skick.

Här är en liten film som först visar den vanliga animationen (har inte orkat göra nån ny) och sen så flippar jag en switch och kör lite pong. Min vänstra hand är bättre än min högra

http://www.kakmonster.com/mulle/ledsnurra/ledsnurraklar.WMV (obs 7,57mb)

Kommer fler bilder på ledsnurran och den kåpa jag har försökt bygga idag i morgon eller senare i veckan.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

helfräckt...Pong är ju perfekt när man har tröttnat på ex. Far Cry

Permalänk
Medlem

Ja nu kallar jag min ledsnurra klar.

Här kommer lite bilder på hur snurran ser ut nu och kommer se ut tills jag kommer över en bra genomskinlig skyddskåpa till ledsnurran.

Mina planer på att lägga in tetris krossades totalt av att kompilatorn sa stopp av att minnet var slut.. så det får bli på nästa version av snurra

här kommer lite bilder som ni kan titta på tills nästa version blir byggd.

her goes.

Klicka för större!

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

löjligt snyggt.
vore gött om man hade kunskaperna att göra något sådant själv
Du som kan detta, har du nån schysst länksamling till vars man kan lära sig om programmering av diverse kretsar, hur man skall tänka när man ska sätta sig och göra något liknande osv. dela med dig av tips och erfarenheter

edit: bah, bumpade lite, klickade på länken i sign och antog att tråden var aktuell.

Permalänk
Medlem

hmm tja har desvärre inte så många länkar kvar, de försvann i förra formateringen desvärre =( men en ganska bra sida är www.rentron.com där står finns en del projekt som är ganska bra beskrivna.

En sån här ledsnurra som denna är inget man gör som första projekt direkt, har tidigare gjort en hel massa andra småprojekt där jag har lärt mej hur de olika kretsarna jag användt fungerade och hur programeringen ska vara och så..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

jockeman riktigt bra jobb...nästan en måste skaffa pryl!

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Trevligt att du gillade den eproz..

Det är bara för dej att börja bygga så du får en egen

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

cooolt som f*n

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

mäkta imponerad

hade jag hängt med lite på el lektionerna i gymnasiet kanske man skulle byggt nånting liknande själv men jag gjorde allt annat än det man skulle på lektionerna

Permalänk
Medlem

Byggde en likadan förr 2-3 år sedan när jag praktiserade. Vi använde en Basic Stamp och kunde på så sätt programmera den relativt enkelt. Bortsett från det att den wobblade utav helvete och inte var närheten lika avancert som din med en massa Styrportar och liknande. Men den skrev ut text. Har man tur så kanske den tom finns kvar på MUX elektronik i göteborg.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

riktigt fin ledsnurra! jag försöker bygga en mycket förenklad variant med bara 8led's men jag kan inte komma på hur jag ska få signalerna från printerkabeln upp till ledsen, ja kan ju inte direkt löda fast kablarna för då lär den tvinnas ruskigt fort. så ja undrar hur du gjorde?

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggy_Toaster
riktigt fin ledsnurra! jag försöker bygga en mycket förenklad variant med bara 8led's men jag kan inte komma på hur jag ska få signalerna från printerkabeln upp till ledsen, ja kan ju inte direkt löda fast kablarna för då lär den tvinnas ruskigt fort. så ja undrar hur du gjorde?

glid kontakt, du får ha 10st bleck som går mot 10st runda spår..
inte mycket till förklaring men hoppas det duger, och om du kör serielt så räcker det med 3 eller 4

Permalänk
Medlem

Om du bara vill skriva text så räcker det egentligen med 7 lysdioder i höjd, på min så har jag två mikrokontrollers som snurrar med runt och sköter lysdioderna, strömmen till dessa överförst via två kopparflätor som släpas mot två cirkulära banor under den.

Överföringen har jag löst genom att ta hjälp av lite fiberoptik, under snurran så sitter där en rund ljusledare som sprider ljuset den får in från sidan uppåt emot ir-mottagaren.

men sen så måste du ha någon form av styrsignal som går tillbaka till datorn och ger en signal en gång per varv, annars blir det ruskigt svårt att synka texeten så den står stilla på samma ställe.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

har inte så mycket komponenter hemma att använda så jag får nog prova att fästa 9st bleck och en pinne som slår emot för varje varv, men det blir trångt med alla små bleck...

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

Därför köper man komponenter ifrån ww.elfa.se

Permalänk

hehe jo ska göra det så fort jag får lön

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

Elfa har mycket men är tyvärr lite dyra..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Så jävla coolt!!!

Permalänk
Inaktiv

riktigt snyggt gjort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp, det är den verkligen, tycker att det nästan är värt att dra upp tråden bara för att få nykomlingar att se den.
Föresten, Jockeman, kommer det någon ny version på ledsnurran?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
varfor .MOV filer ??? finns det inget annat progg an quicktime som klarar det ?

Quicktime alternative!

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt fina pong spel.. Fluger bollen ut i rummet om man missar?

Ett förslag til version 4.

Använd dubbelportat minne med seriella snitt.

Trigga på något i rotationen så du vet var bilden börjar, men det gör du nog redan och bara skifta ut det till arrayen, så många bitar i taget som du har arrayen hög. vänta några ms och skifta ut nästa linje.

Du skiftar in bitarna i minnet och behöver alltså väldigt få "släpringar"

Skriv en rutin i datorn som skiftar ut din array för att rita vad som helst.

Använder du RGB dioder och tillräckligt hög skifthastighet (fånigt hög) kan du få nyanser i färgerna oxå.

skriver du sen en rutin som skiftar ut bildminnet i datorn så har du en ruskigt futuristisk skärm. Tillräckligt många varv i minuten så kan man kanske spela spel mot varandra.

för att minska "Blinket" får du montera två armar mitt emot varandra med "varannan" diod på varje arm för att få en interlaced bild.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

jockeman: är det två stora kondensatorer du har? vad är de till för i så fall?

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk

Väldigt coolt bygge skulle va kul att göra en egen någon som vet var man kan hitta ritningar/guide mm ???

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Tommy_enstaberga: han har ju faktiskt lagt upp schema på ett av sina inlägg

/Johan

Permalänk
Medlem

Moste lägga till en komentar om era byggen.
Ni är helt jä*** otroliga på att bygga (jag är avundsjuk)

Permalänk
Medlem

Kul idé att göra en själv

Permalänk
Medlem

GeeZen: De är för att spänningen ska hålla sig stabil ifall kopparflätorna under skulle glappa lite.

Tommy_enstaberga: J som strombom sa så finns där ett schema ute, dock är hårdvaran det lilla i bygget, det som gör att allt funkar är ca 1000 rader kod i de två mikrokontrollerna.

ZecretW: Trevliga ideér, tyvärr har jag nästan aldrig tid att sitta å bygga längre, skolan tar upp alldeles för mycket tid och andra projekt har högre prioritering för tillföllet.

Aluvi: Det är så det blir när man är lite för nördig

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.