Pationera upp hårddisken

Permalänk
Medlem

Pationera upp hårddisken

Fördelar/nackdelar med att pationera upp hårddisken? om det finns några:)

Permalänk
Medlem

såhär ser jag på det:

Fördel: kör man 1 partition med windows på och 1 med annat o windows krånglar eller dylikt så blir man ju inte av med allt det andra.

Nackdel: säg att du har delat upp hårddisken så att du ska ha windows på en partition, spel på en och musik på en och sen så råkar ha lite mer spel än musik... då får du börja lägga över spelen på musik partitionen... det är ju lite fult ^^

Permalänk
Medlem

Om man har en hd på 250 gigg sen formaterar man och när det är klart har man bara 128.. går det att lösa genom att pationera upp den?

EDIT: måste man formatera om datorn för att det ska gå att pationera den?

Permalänk
Medlem

nej.. man partitionerar innan formatering. men man behöver å andra sidan inte partitionera för att formatera.

och det där me att du bara ser 128gb så kolla i faqen här i forumet. där står det hur du gör för att kunna utnyttja hela disken

Permalänk

kan det inte vara så att deesel inte formaterat partitionerna med ntfs? Då ser han väl bara en av dem (den första, som blivit formaterad i ntfs..)? (Annars kan faq-tråden om hdds vara något)

Permalänk
Medlem

jag skulle mer tro på sp1 för jag tror att min 160 bara visade 128 med ett windows utan sp1

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
kan det inte vara så att deesel inte formaterat partitionerna med ntfs? Då ser han väl bara en av dem (den första, som blivit formaterad i ntfs..)? (Annars kan faq-tråden om hdds vara något)

Förstår inte vad du menar. Kan du förtydliga. Menar du att man inte kan ha flera FAT* partitioner på samma disk?
Isf är det fel.

Ja, trådskaparen borde titta nogare nästan längst upp i forumet står det "Klistrad: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB? ( 1 2 3 4 ... Sista sidan )"

Vill påpeka för dessel att det är "fel" att säga att man formaterar om datorn. Du formaterar en partitionen. Med det slappa uttrycket formatera om datorn menas väl oftast att man formaterar en partition och installerar windows...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG