Permalänk
Medlem

Problem med radeon-kort

Jag har ett stort problem med mitt Club3d 9600XT 128MB. Det börjar med att det slocknar och visar massa konstiga bilder hela tiden med massa rektanglar i olika färger och lodräta ränder över hela skärmen innan datorn startar om.

Jag får upp en massa olika felmeddelande varje gång om VPU recover, drivrutinsfel och allt möjligt. Det konstiga är att datorn har fungerat från och till hela tiden, men nu går det inte ens att lägga in nya drivrutiner, för då får jag bara massa felmeddelanden. Ofta står det när datorn har startat om att källan till problemet är grafikkortsdrivrutinen. Jag har provat med alla ATI:s drivrutiner och det verkar inte vara ngn skillnad.

Kan det vara ett kompatiblitetsproblem mellan AMD och ATI? har läst att det inte funkar helt 100%. Jag har satt i ett fx5600 i datorn och det funkar och slocknar aldrig, och en kompis har satt i mitt kort i sin dator och han sa att det funkar. Nu får jag köra utan drivrutin för att datorn inte ska hänga sej hela tiden.

Finns det någon som har en aning om vad som kan vara fel och vad man ska göra åt det? Jag har uppdaterat moderkortets drivrutiner och flashat bios, men nu vill inget fungera.

MYCKET tacksam för svar.
/Andreas

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Tjena... vet hur det känns grabben...

Har samma problem med samma graffe och amd system.

Har dock inte provat mitt i en annan dator...trodde att mitt var trasigt men efter att ha pratat med en massa folk så sr det ut som att det är mitt nätagg som är för klent eller att kortet inte gillar amd

Vet inte vad jag ska göra åt problemet men om DU kommer på något kan du ju höra av dig.

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Jag verkar oxå ha samma problem... så fort man installerar grafik drivrutnerna så funkar inget som det ska. kör med amd athlon 64.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag också
Fast för mig spelar det ingen roll om jag har drivisar eller inte..

Visa signatur

<-- ja, jag har googlat innan jag skrev tråden -->

Permalänk
Medlem

hmm... det konstiga är att mitt kort kan fungera ett par månader, sen slutar det fungewra helt plötsligt utan att jag har gjort någonting. nätagget tror jag inte på. har ett 300W och har inget alls i datorn som kräver massa ström. bara en disk och en fläkt.

Grafikkortet ballade ju ur totalt när jag hade sp2 installerat, då kom man inte ens in i windows efter man loggat in innan datorn slocknade.

Jag har AthlonXP jag... Vad har ni för OS? jag kör på XP Pro... vet inte om det skulle funka bättre med 2000.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
hmm... det konstiga är att mitt kort kan fungera ett par månader, sen slutar det fungewra helt plötsligt utan att jag har gjort någonting. nätagget tror jag inte på. har ett 300W och har inget alls i datorn som kräver massa ström. bara en disk och en fläkt.

Grafikkortet ballade ju ur totalt när jag hade sp2 installerat, då kom man inte ens in i windows efter man loggat in innan datorn slocknade.

Jag har AthlonXP jag... Vad har ni för OS? jag kör på XP Pro... vet inte om det skulle funka bättre med 2000.

Köpte ett ATI 9600XT. Har en AMD XP2000+ och ett Aopen AK77-333 moderkort.
Fick det inte att fungera bra tillsammans..trots ominstallation av XP pro sp2, driver clean, testat en uppsjö olika moderkortdrivisar, flashat BIOS, olika versioner av ATIs grafikdrivrutiner m.m.

Hängde sig nästan jämt efter en stunds spelande.
Gav upp..
Sålde det och köpte ett leadtek 6800LE istället som jag är helnöjd med.. fungerar klockrent.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

Ok, grabbar....
Provade Omega drivisar och det går bättre men inte bra.

PROVA:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39428...

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Jag testade DNA Omega å orginal med smartgart avinstallerat... orginal med utan smartgart funkade men lång tifrån bra... hackade när man scrollade i webbläsaren å det var många små ränder i skärmen... Nån som hittat nått som funkar bättre??? verkar vara många som har detta problem... tror ni det kommer nya drivisar som funkar snart eller???

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Jag tycker fan det är skandal att inte ati eller Club3d skriver nått om detta problem på deras hemsidor trotts att jag har påpekat att det inte verkar fungera med amd!

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Det är mycket dåligt ja... det är ju hur många som hälst som har problemet oxå... frågan är om man ska skicka till baka kortet å byta till nvida eller vänta på å se om det kommer bättre drivrutiner

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

det verkar vara ati!!

själv har jag:

*Amd athlon 64 3000++
*Msi k8N neo platinum
*Hightech excalibur IceQ radeon 9800pro

Jag inga som hellst värme problem, men någonting verkar vara riktigt fel!!!

Har en massa konstiga streck på skärmen.. Och det verkar inte som några drivisar kan få det bättre

Visa signatur

<-- ja, jag har googlat innan jag skrev tråden -->

Permalänk
Medlem

mhmm... ja man tycker det borde vara något skume med korten, men min handlare hotar med att om jag skickar tillbaka kortet och ati:s tekniker inte hittar ngt fel så kommer jag få tillbaka det gamla kortet och pröjsa 500 spänn, vilket inte låter så lockande direkt...

Ja, man har ju hört mycket om att omegas drivrutiner ska funka bättre, men dom verkar alltså inte göra det?

Det som stårt på Club 3d:s hemsida är iallafall att korten fungerar dåligt med ATI-system.
"■ Random system instability
Especially on AMD systems, AGP fastwrite causes stability problems. Club-3D recommends switching this functionality off since it has no influence on system performance. This setting can be found in your Mainboard BIOS settings. If you cannot find it, contact your mainboard manufacturer for information how to switch it off.
"

Jag har ju givertvis avaktiverat AGP fastwrite, men vad hjälper det?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

ja det verkar inte hjälpa nått!

Står åxå i valet å kvalet om man ska byta graffe....
eller vänta....frågan är bara hur länge man orkar!

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

men man tycker det ska funka. sen vill man inte köpa ati för att det inte funkar som det ska, sen vill man inte ha geforce för att man inte får nån prestanda för pengarna om man jämför. tycker jag iaf.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Hej. "Anderch" låter inte bra jag hade samma problem med ett 9700pro.
det blev sämre o sämre ,jag prövade mitt kort i 3st olika maskiner med samma
resultat dock var alla 3 "AMD"maskiner. jag har råkat ut för samma problem med
ett gf4200ti kort också. så jag misstänker att dit kort kan ha gjort sitt men jag
hoppas jag har fel!.

Visa signatur

fullfart spar tid

Permalänk
Medlem

men det har ju funkat ett tag efter man har "fixat" det, och sen dött igen från och till hela tiden. ja, men det går ju inte att göra nåt heller. handlaren vägrar ta ansvar, fast han har konfigurerat datorn.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Å vad jobbigt ingen som vet om du funkar med äldre drivrutiner??? Verkar vara smartgart som ställer till det... avinstallerade bara det å då funkade det men jävligt dåligt... det hackade när man scrollade i windows

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Nu fungerar mitt graffe i alla fall....

Laddade hem nya VIA agp drivisar till moderkortet och sen använder jag omega drivrutinerna...

Men det som gjorde att det fungerar är att jag drog ner mhz på gpu´n till 450mhz i stället för 499!

så nu fungerar det utan att lagga eller något annat... men ska nog i alla fall köpa ett nytt....

Nån som har tips om nått bra spel kort för 1500 ca?

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

mhm... jag har uppdaterat drivrutinerna till moderkortet. Funkar omegas drivrutiner bättre än ati:s??? var ställer man ner gpu:n då? sjunker inte prestandan då? Tack för alla svar. Fortsätt skriv.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett vanligt problem detta, lider själv av samma symptom. Ibland kan man spela ett bra tag, men ofta så funkar det ett par minuter innan allt dör och man får starta om datorn.

Permalänk
Medlem

jo.. men är det ingen som vet vad man kan göra? jag har varit i kontakt med både ati och Club3d, men de säger att de är fel på mina spel och program... SÄKERT!

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Tur att nån har fått igång sitt... men vad ställer man ner gpun då??? Tur för dig som ahr via en annan har ju nvidia chipset.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Tjenis... man ställer ner GPu´n i radlinker som följer med omega drivrutinerna...

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Är omegas drivrutiner bättre än ati:s egna eller?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

jag tycker att dom fungerar bättre....

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Jag har testat både ati's egna och omega drivrutinerna och stält ner gpun till 300 från 400 å även testat att sänka minnena och. Men jag lyckades bara få windows till att gå en halv minut sen svart skärm och då gick även windows redigt jävla seg.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

hmm...skummt... nu kan jag köra i 499mhz på gpu´n helt plötsligt...
det fungerar för mig nu...har gjort det sen igår...
men det krachar väl snart:)

Visa signatur

Ztudio

Permalänk
Medlem

Haha jaja kul för dig, mitt funkade ju inte änns i 300mhz på gpu´n... själv ger jag upp nu å ringer till datorbutiken imån... ska försöka få dom att skicka ett likvärdigt prestanada mäsigt fast nvidia istället... får hålla tummarna...

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

ja, den som hade haft en handlare som var villig att byta in kortet, han har det bra. den idioten jag har köpt det av säger bara "det finns inget jag kan göra", trots att jag har garanti...

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Snacka lite med konsument ombuds mannen eller hota med att ringa plus eller nått liknande borde sätt lite fart på gubben

Visa signatur

Karlsson