Artikel: Tyst dator med Antec SLK3000B

Permalänk

Att hårddiskarna monteras i gummibussningar i chassiet tycker inte jag verkar som någon bra ide. Då får nämligen hårddiskarna mycket sämre kylning. I vanliga fall så leds värmen vidare från hårddiskens sidor till chassiet som då fungerar som en stor kylfläns. Det är dock möjligt att det fungerar fint med bra luftflöde.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyko
"Är denna lucka låsbar så att klåfingriga småbarn inte kan stänga av datorn?"

Nej luckan är inte låsbar på denna låda men det behövs lite kraft för att öppna den så det är inte säkert hon kan öppna den ....ännu.

Hon klarar utan problem att öppna luckan på min andra dator (Antec Performanse Plus 1080) om den inte är låst. Hon öppnar kylskåpet, frysen och allt annat som saknar barnspärr. Dom är mycket starkare i fingrarna än man tror de små liven. Är halvt omöjligt att ta något ur fingrarna som hon håller fast i (det går men man får ta i rejält).

Jag får söka vidare efter ett bra låsbart chassi. Tills vidare har jag löst problemet genom att barrikadera datorn bakom stora tunga kartonger i ett hörn.

Permalänk

på mitt acousticase, så har jag också en sån öppning där i frontens botten. Störande. Hur täppte du igen den??

Permalänk

Tips; häng upp hårddiskarna i gummiband. Min Seagate hörs knappt alls numera. (35C) Har själv ett Antec 3700. Mycket prisvärd.

120mm fläkten kör jag på 5v
80mm fläkten kör jag på 7v (Papst "12db")
Original-agget är dessutom ganska tyst.

Permalänk
Medlem

Konsten i mina ögon med en tyst dator är att kunna köpa exakt det man vill ha i prestandaväg och sen göra det tyst och inte kompromissa prestandan bara för att man vill ha det tyst (självklart måste man välja tysta komponenter men att köpa ett långsammare grafikkort/processor eller färre hårddiskar bara för att få det tyst är inget som jag skulle villja göra).
Det handlar förstås om prioriteringar men det går att prioritera både prestanda och ljudnivå om man är beredd att göra nåt åt saken själv (för färdiga (bra) lösningar är det ont om).

Tyvärr så blir problemen bara värre om man vill ha det ännu tystare än det system som beskrivs i artikeln. De största problemen med att kyla en dator tyst är i min mening nätaggregatet och hårddiskarna. Nätaggregatet därför att det inte går att komma undan luftturbulesen och att det därför alltid låter mycket om man har ett någorlunda luftflöde (vilket krävs för att få det tillräckligt svalt). Det går ju att lösa genom att köpa ett passivt nätagg men det kostar ju också en hel del, tyvärr så har man inte mycket val om man inte har kunskaperna att göra om ett vanligt nätagg till ett passivt.

Men det allra största problemet som inte går att lösa lika lätt är hårddiskarna, hårddiskars ljud stör riktigt mycket (min åsikt). Särskilt om man har mer än en disk så räcker det inte att hänga upp dem i gummiband, oavsett märke eller modell på diskarna.
Diskar har ett högt susande ljud som tränger igenom chassit med lätthet och stör bra mycket mer än fläktar som inte är särskilt tyst även om dess ljudvolym inte är särskilt stark.

Man kan komma undan hårddiskljuden rätt bra om mam bara har en disk, men diskar verkar börja låta mer med tiden och i längden så anser jag inte att det fungerar särskilt bra. Sen har jag personligen svårt för att begränsa mig till en hårddisk.

För att få tyst på hårddiskarna är den enda lösningen jag vet om att isolera den.
Problemet är bara att lyckas hålla hårddiskarna tillräckligt sval när man isolerar den.

Och såvida man inte har riktigt stora flänsar som även kan användas som isolering (de drar ju upp tyngden på chassit avsevärt) så blir det ofta svårt att kyla hårddisken med luft eftersom luften inte kan tränga igenom isoleringen särskilt bra.

En av de bästa lösningarna som jag vet är då att ta till vattenkylning så att du verkligen kan isolera hårddiskarna samtidigt som du kyler dem.
Ett annat sätt som fungerar men som antagligen kräver lite mer av användaren är att leda bort värmen med heatpipes.
Men då behöver du också heatpipes av rätt storlek och det är inte alltid särskilt lätt att få tag på.

Visserligen så skulle man kunna använda ex. en Zalman-passiv-grafikkortskylnings-fläns men avståndet mellan flänsnarna på den är i det kortaste laget för att kunna rymma bra isolering. Sen vet jag inte om de heatpipsen skulle fungera särskilt bra med de temperaturer som en hårddisk bör arbeta vid.

Ett tips till de som är ute efter en riktigt tyst dator och där prestandan inte är så viktig är bärbara hårddiskar (och med det menar jag 2,5" diskar). De drar mycket mindre ström och de tysta modellerna låter mycket mindre än de tystaste 3,5" diskarna och kan isoleras bättre utan att behöva någon kylning.

Som skrevs i artikeln så kan man inte lita på att en produkt är tyst bara för att det står så på den eller för att den har ett riktigt lågt db bland specifikationerna. Det går helt enkelt inte att lita på för fem öre. En annan sak som är väldigt viktig att komma ihåg är att det inte går att lita på andras åsikter heller.
Ljuduppfattningen är subjektiv och när det inte rör sig om personer som verkligen är ute efter en riktigt tyst dator så kan egentligen vad som helst klassas som tyst eller till och med "ohörbart".
Som tidigare rekommenderats så är silentpcreview.com riktigt bra och dess forum är det enda stället på internet som jag vet om där man kan lita på rekommendationerna (rent generellt) när det kommer till ljudnivåer (lita aldrig på en enstaka person utan på vad flera säger (inte för att man ska förutsätta att personen i fråga ljuger men har man inte ett tyst system i övrigt så kan vad som helst uppfattas som tyst)).

Ett typexempel från sweclockers forum är att för kanske 2 år sen så ansågs Antecs nätagg (främst ur TruePower eller TrueControl serierna) vara riktigt tysta enligt majoriteten och många påstod att de inte gick att höras.
Skulle man säga det till en entusiast som pysslar med att få tyst på sin dator så skulle han få sig ett gott skratt.
Allt är relativt - ha det i åtanke när ni letar efter tysta prylar/lösningar.

En annan sak som var väldigt vanlig förr men som lyckligtvis inte är lika vanligt idag var att man ansåg att grafokkortet inte lät nåt, främst därför att fläkten var så liten. Idag så låter ju grafikkorten så mycket så det inte går att ta miste på det men förr var det lite svårare och många trodde att det var processorfläkten som tjöt istället.

Själv är jag inte alls färdig med mitt projekt och det går tyvärr inte särskilt fort framåt. Jusst nu så skulle jag behöva _bra_ ljudisolering. Någon som kan tippsa om någon sådan? (är inte särskilt imponerad av biltemavarianten utan mer ute efter någon mer "kraftig" lösning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Håller helt med i den måte att en dator som är utrustad med fläktar inte blir lika tyst som en utan... Antecs Phantom kan jag verkligen rekommendera efter snart tre månader och påslaget nästan dygnet runt...

Zalmans Reserator är också ett nästan måste för att nå tystnads nirvana.

Mitt nästa chassie kommer med stor sannolikhet att vara ett Zalman TNN 500AF

Phantom är nice

I och med att man får ett SLK3000B för under 500 spänn så kan man ju unna sig ett Antec Phantom eller varför inte Silverstones passiva agg som kostar 1300 spänn! Tanken med artikeln är att man kan börja nånstans och sen gå vidare när man ställer högre krav. Det är inte en hardcore tystdatorlösning men extremt tyst ändå

När det gäller 100% passiva lösningar (dvs inte heller vattennpumpar ) så kommer den här om 1,5 månad (och den ser ju lite trevligare ut än Zalmans 500 monster IMHO

Jag får hem ett provex direkt efter Cebit

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

MagnusT: Vad är det där för intressant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

mCubeds helpassivt kylda ATX-chassi. Det är lite mer hardcore tystdator liksom

http://www.hifiatx.com

Permalänk
Medlem

MagnusT: Det verkar ju onekligen intressant, finns det några planerade priser? Får en känsla av att det kommer ligga utanför mitt budgetområde dock :/

OnT: Intressant artikel, bra jobbat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

MagnusT, tror du att man kan ha: p4 3.2Ghz northwood, geforce 6800GT och ett par Hdd's och 1gig ram i den?

Permalänk

Den lådan ser ganska intressant ut men jag är ganska säker på att den inte klarar utav snabbare processor än 3.0Ghz och grafikkortet då...?

Zalmans låda må vara ett monster men den är väldigt genomtänkt dock lite dyr men den har sjunkit en del sedan den kostade ca 10500:-.

Finns att köpa nu för ca 8500:-...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
MagnusT, tror du att man kan ha: p4 3.2Ghz northwood, geforce 6800GT och ett par Hdd's och 1gig ram i den?

Känns som det vore på sin plats med en trådsplitt iof

120watt ska cpukylaren kunna kyla bort. De sa att de skulle köra en AMD 64 3500+ Winchester på Cebit i den och köra 100% passivt. Men eftersom den stödjer vanliga ATX-grejer så kan man ju även ha lååååångsamma fläktar i den om man vill.

Här finns en (ganska stor) pdf-fil med lite fler bilder och info: http://tystpc.nu/mcubed-downloads/hfx.zip

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

En AMD 64 3500+ Winchester förbrukar ca 67W så det är en bit kvar till 120W...;) Och en FX prolle med samma Ghz förbrukar ca 89W...Det finns säkert som amen i kyrkan en anledning till att dom inte skall köra en Snabbare processor som förbrukar mer än ca 67W

Lådan hanterar med stor säkerhet inte processorer över 70W med deras passiva kylare/chassie.

Mvh

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Om det inte redan nämts så är nåt man kan göra är att ha duckts till processorer mm. Såg att lådan hade ett för insug men nu tänkte jag mer på utblås.

Var en kille på www.overclockers.com som testade det för ett tag sedan. Bland annat gjorde han en duckt som gick runt cpu kylaren och bak till cahssifläkten som sedna sög ut luften.

För mycket av den varma luften som kommer från processorn hinner cirkulera flera gånger i genom cpu kylaren innan den kommer ut så det ger en högre tempratur helt enkelt.

Skulle vara kul å testa vad det kunde göra på den lådan.

Typ om man kunde göra en som passade runt zalman flänsen sedan gick upp till utblåset men jag tänkte att man kanske på något vis kunde dra nytta av säg halva 120mm fläktens kappasitet eller 2/3 genom att låta duckten som går dit kunna dra lite luft från lådan med vid chassifläkten för att få ut lite varm luft efter övriga komponenter.

Fördelen är ju om man kan få ännu lägre CPU temp så kan man ju eventuelt ha ännu lägre rpm på cpu och och chassifläktar och få ännu lägre ljudnivå. Även nätaget påvärkas av tempen i lådan så har man agg med fläkt så skulle tempen där sjunka med lite och då skulle man kuna sänka varvtalet på nätagsfläkten mer med.

Samma sak duckt till grafikkortet specietl om man har nyare kort som ger en del värme. en del grafikkort har ju sånt redan så.

Funderar på att testa det på min 3D cooler på min AMD64 å se om det fungerar. Ska dock bygga om den burken snart så vet ej om det blir nu eller då kanske lika bra å vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
En AMD 64 3500+ Winchester förbrukar ca 67W så det är en bit kvar till 120W...;) Och en FX prolle med samma Ghz förbrukar ca 89W...Det finns säkert som amen i kyrkan en anledning till att dom inte skall köra en Snabbare processor som förbrukar mer än ca 67W

Lådan hanterar med stor säkerhet inte processorer över 70W med deras passiva kylare/chassie.

Mvh

Det är bara o vänta o se. Jag kan inte tänka mig att de hittar på hej villt om att den klarar att kyla bort 120 watt. Det som är intressant är att väl att se vilken tempdiff man har vid den effekten.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att minska ner antalet hårddiskar, en hårddisk låter kanske inte så mycket, men jag har sex stycken och dom viner på ganska friskt. Har du många hårddiskar och vill ha en lägre ljudnivå så bör man kanske se över sitt lagringsbehov.

Permalänk
Avstängd

hmm, enligt mig var det där inte så bra "guide" till en tyst dator!
att hänga dit nån fläkt som är stryps och lite ljudisolering som inte ens är optimalt monterat ens! och gummiplopparna till hårddiskarna är inte heller nån vidare bra lösning heller eftersom den är aldeles för lite gummit för att stoppa vibrationerna.
och din klagan på sonatans tvärställda diskställ försämrar flödet(högre temp) och mer turbolens(mer ljud) min windows disk 31c(60GB) och min lagringsdisk 26c(200GB) och ljud? nej inte ett sus.
har du själv haft en sonata och testat göra den tyst? om inte så ska du inte tracka ner på dom eftersom det funkar minst lika bra som ett vanligt "rakt" diskställ.

detta måste vara det mest tafatta försöket till att skriva en artikel som kunde bli så mycket bättre.

MVH

Lutte

Permalänk
Medlem

Ujuj. Det var ord och inga visor

Ja, jag har haft Sonata. Jag har också två stycken 3700AMB. Det är betydligt sämre flöde genom Sonatan och 3700BQE jmfrt med 3700AMB och 3000B. Jag har provat.

Gummiplopparna till hårddiskarna är ingen bra lösning var väl precis vad jag skrev. Har du verkligen läst rätt artikel?

Ljudisoleringsmattor har jag inte monterat än på bilderna. Jag har bara lagt in någon för att lägga fläktstyrningen på o nån liten bit till. Sista meningen i min artikel "Nä nu ska jag gå och köpa mer dämpmattor" redigerades tyvärr bort av Sweclockers redaktör. Men tack vare det shyssta flödet trots de extremt låga fläkthastigheterna + tysta hårddiskar så gör dämpmattorna inte så jättemycket till faktiskt heller. I andra burkar som har bullrigare grejer så har jag tex kört med tex både blymatta och högdensitets skumplastskivor. Där har det tveklöst gjort ordentlig skillnad. Speciellt med tunnlar i dämpmaterial kring insug och utblås.

Sonata med sitt originalupplägg rakt av låter massor jmfrt med den här burken. Jag vet. Jag tror inte

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MagnusT
[B]Ujuj. Det var ord och inga visor

Ja, jag har haft Sonata. Jag har också två stycken 3700AMB. Det är betydligt sämre flöde genom Sonatan och 3700BQE jmfrt med 3700AMB och 3000B. Jag har provat.

Gummiplopparna till hårddiskarna är ingen bra lösning var väl precis vad jag skrev. Har du verkligen läst rätt artikel?

Ljudisoleringsmattor har jag inte monterat än på bilderna. Jag har bara lagt in någon för att lägga fläktstyrningen på o nån liten bit till. Sista meningen i min artikel "Nä nu ska jag gå och köpa mer dämpmattor" redigerades tyvärr bort av Sweclockers redaktör. Men tack vare det shyssta flödet trots de extremt låga fläkthastigheterna + tysta hårddiskar så gör dämpmattorna inte så jättemycket till faktiskt heller. I andra burkar som har bullrigare grejer så har jag tex kört med tex både blymatta och högdensitets skumplastskivor. Där har det tveklöst gjort ordentlig skillnad. Speciellt med tunnlar i dämpmaterial kring insug och utblås.

Sonata med sitt originalupplägg rakt av låter massor jmfrt med den här burken. Jag vet. Jag tror inte

/Magnus Thomé

bra att du har testat. och jag "rasade" nämligen över detta.
dock sitter jag med en sonata kör asfaltmatta med skummgummi och lite andra mysiga grejor och även 2st 120mm och den hörs inte. och en dammsamlar sak är det inte heller eftersom lufthålen framtill är igentäppta.

Permalänk
Medlem

Vore kul o se foton på hur du gjort! Alltid kul o se byggen som funkar

Ladulås bygge tycker jag är bra gjort!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Bra guide, trevlig läsning.
Hoppas på mer sånt här i framtiden

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MagnusT
[B]Vore kul o se foton på hur du gjort! Alltid kul o se byggen som funkar

Ladulås bygge tycker jag är bra gjort!

/Magnus Thomé

ja jag kan knäppa lite kort och lägga upp om du vill se.

Permalänk
Medlem

men ärligt, varför inte bara skaffa ett vattensystem? Varför inte? Verkar ju onekligen både bli billigare och effektivare. Nope, den dagen jag skall ha en knäpptyst dator då blir det vatten.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert en bra introduktion för människor som inte har någon koll alls på ljuddämpning till datorer, men för oss andra var det ju inga nyheter.

Jag ser heller inte varför SLK3000B skulle vara så väldigt lämpligt chassi, det är av bilderna och texten att döma uppbyggt som vilket dussinchassi från Compucase, AOpen, Chenbro m.fl. som helst, med den skillnad att modellen har ett klantigt monterat luftfilter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook Jag ser heller inte varför SLK3000B skulle vara så väldigt lämpligt chassi, det är av bilderna och texten att döma uppbyggt som vilket dussinchassi från Compucase, AOpen, Chenbro m.fl. som helst, med den skillnad att modellen har ett klantigt monterat luftfilter. [/B]

Smaken är ju alltid olika men jag skrev i artikeln vad jag tycker iaf:

Bra pris (under 500 spänn). Då kan man lägga extrapengar på ett tyst agg (och slipper betala för ett halvdant medföljande). Chassit har en mycket vettig grundlayout med få missar (men inte felfritt). Så med en ganska liten ansträngning kan man få en riktigt hyffsat tyst dator som inte är tyst bara på papper utan tyst på riktigt. Att få en Sonata lika tyst kräver betydligt mer pillande pga nätagget + layouten i chassit.

Men allt det där står ju i artikeln

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

Magnus, du skrev: " Grafikkortskylaren, en Arctic Cooling VGA silencer v1, har fläkten utbytt till en Papst."

Var det knepigt att byta ut fläkten på graffekortskylaren och vilken papst är det som sitter där istället?

Har ett 9800 kort med en ATI Silencer 3 som jag är riktigt misssnöjd med. Har varit nära att sätta sågen i den ett antal gånger. Hade tänkt slita bort originalfläkten och göra ngn sorts trattkontruktion med en 80mm Enermax som jag har liggandes. Men din lösning verkar mycket enklare Om den nu går att göra på en Silencer 3. Eller är det TBAN som är hemligheten?

Permalänk
Medlem

Jag kan ta foto nästa gång jag har isär datorn

Jag tog bort originalfläkten helt och monterade sen 60mm Papsten utanpå mot insugshålet med skumplast mellan för att hindra vibrationer att nå kylarens plasthölje (utan så surrade det lite om plasten där den låg emot kylflänsen)

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Fin guide.
Jag skulle också vilja passa på att fråga när ni tror att Antec's p180 chassi kommer ut i handeln?

Magnus Thomé: Hur tycker du det chassit verkar, av den information man kan läsa på nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlate
Fin guide.
Jag skulle också vilja passa på att fråga när ni tror att Antec's p180 chassi kommer ut i handeln?

Magnus Thomé: Hur tycker du det chassit verkar, av den information man kan läsa på nätet?

Jag väntar med spänning på mitt recensionsex av P180!!!! Det blir nog grejer det

Jag har lagt upp lite bonusbilder på SLK3000B här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43360...

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om något annat tyst chassi? Gärna med bärhandtag på och så får det gärna vara lite snygg design, men framförallt ska det vara TYST. (Kan tänka mig att lägga ca 1000 spänn utan nätagg.)

Det får gärna finnas att köpa på Komplett eller Datorbutiken