Remote desktop i Win 2k Server, samma session?

Permalänk
Medlem

Remote desktop i Win 2k Server, samma session?

Hej!

När man loggar in på frärrskrivbord i windows 2000 Server så hamnar jag i en ny session än den som redan var inloggad. har autoinloggning på administrator när datorn startar och vill efter det kunna administrera dator via de klienter som sitter i nätverket.

hur ändrar man så att man loggar in på samma "skrivbord", inte så att det blir olika "sessioner" , har letat och försökt få det att funka men utan resultat, även sökt här på forumet. Någon som kan hjälpa mig?

// nagrazol

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver inte att du testat just detta och jag har inte tillgång till en 2000 server nu, dock tror jag inte detta funkar för win 2000 men du kan ju testa om du inte hittar på något annat.
Om man startar den inbyggda remotedesktop-klienten i XP (SP0 och SP1, vet inte om den nya är med i SP2, finns att tanka) mstsc.exe /console så ska det logga in på datorns konsoll ("det man ser på datorskärmen").
Har du server 2003 klienten (XP SP2 med antar jag) så funkar /console växeln direkt efter datornamnet man ansluter till.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hur ska man skriva då?
om datorn jag ska logga in på heter "server"
skriver jag "server/console" som dator då?
får det inte att funka...
servern kör server2003 och jag kör XPpro sp2

Permalänk
Hedersmedlem

server /console
Alltså mellanslag. Är det någon annan port du ändrat till (likt mig) så är det server:port /console
Om klienten inte accepterar /console så lär den säga till (dvs då är det den gamla och man måste starta programmet med /console-växeln).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ahhh. jag fick det att funka nu.
om jag skriver "mstsc.exe /console" i kör så funkar precis så!
tackar!

Edit:
Finns det något sätt att få servern att själv logga in automatiskt när man avslutar sitt fjärrskrivbord?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
ahhh. jag fick det att funka nu.
om jag skriver "mstsc.exe /console" i kör så funkar precis så!
tackar!

Edit:
Finns det något sätt att få servern att själv logga in automatiskt när man avslutar sitt fjärrskrivbord?

När man avslutar det? Om du inte väljer "logga ut" så fortsätter sessionen utan att du ser den...

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
[...]
Finns det något sätt att få servern att själv logga in automatiskt när man avslutar sitt fjärrskrivbord?

Jag tänkte precis som Hejko. Stänger man RD rutan så ligger det ju kvar och kör. På server 2003 iaf. Om nu då ändå blir utloggad så kolla runt i terminal service-inställningarna för något om utloggning inte ska göras om man blir disconnectad.
En chansning bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG