Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Inaktiv

Detta e egentligen farsans tabbe men hursomhelst lite rolig:

Var en vanlig söndags morgon, man går ner, startar datorn o fixar frukost, märker att datorn inte gillar att bli startad så rör jag tangentbordet. STÖT. den var strömledande. "vaffan" tänker jag, stänger ner datorn o lyfter tangentbordet varpå man ser en liten pöl med öl under den och nån dl rinner väl ur den också. då hade farsan tydligen vart lite full på natten och spillt öl medans han spelat poker och bara torkat upp runtomkring tangentbordet. lite kul, mycket irriterande för farsan att höra i 3 veckor :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NZXTGaming
största tabben...

har två rätt så korkade...

farsans gamla AMD vart rätt så varm.. så för och lösa det hela enkelt så plockade vi av sidan på den och satte en fläkt som blåste ut den varma luften.. men denna fläkten hade inte en riktig kontakt utan det var bara sladdar som var uppkörda i kontakten, och då och då så lossnade sladdarna.. så när jag en gång skulle trycka tillbaka sladden så, njeewt.. ni vet det där ljudet som kommer ibland när man stänger av datorn... men iallafall, fick en liten rysning genom kroppen och tänkte WTF!! startade datorn, ja.. sen dess har inte mina föräldrar gillat mig.. Hårddisken gick år helvete och moderkortet har även fått sig en ordentlig jävel, internet på mer än 0.5mbit klarar den inte av, och så fort den får jobba lite extra så dör den..

förra året fick jag en riktigt gammal dator, det var en 4.86'a eller nått sånt.. riktigt fornhistoriskt skit.. men ville ha den eftersom det är en sådan gammal sak.. kopplade in allt på den och startade upp den, fick ingen bild.. stängde av den och kollade sladdar och allt.. allt var rätt, så jag startade upp den igen.. och då kom världens jävla knall och det luktade bränd bäver.. då hade den där saken som du kan ställa i hur mycket ström den ska få, bak på nätdelen, den hade fått sig en liten jävel så den hade ställt in sig på 115 eller vad det är.. så det sa pang, och sen var den datorn körd.. :/

byt ut den/de brända grejjerna i agget så funkar det igen, gjorde jag!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag har suttit i 30 minuter och testat olika jumpersettings, olika grafikkort och massor, ja hade nämligen ingen bild på skärmen...

efter 30 minuter då så upptäckte jag att sladden till bildskärmen ja satt i varje gång gick till en annan bildskärm :/

PS. ja slog sönder 2 st grafikkort av frustration när ja va i farten.

Visa signatur

viNyL^ / cMon @ IRC

Permalänk
Medlem

lyckats med ganska mycket bara det senaste halvåret så här kommer godingarna

en helt vanlig kväll ska jag sätta på chassisidan efter att ja har lekt lite i 3dmark. kasprak! det slår gnistor om hela datorn när ja sätter på chassisidan. wft tänker jag. datorn går inte igång igen heller. rycker ur strömsladden och väntar tills lampan på moderkortet slocknar, stoppar i den igen och försöker starta. HELDÖD! springer till mammas dator och frågar om hjälp här får självklart ingen iaf så går jag ner och börjar plocka ur allting ur datorn för att se om man kan se någon fysisk skada, det gör man inte :p. så plockar jag ihop allt igen och den bootar då blev man lite glad.
det här orsakades av att jag hade tejpat en lödning till en fläkt lite dåligt så den får i hårddiskracket. numer så e de ordentligt med tejp på alla lödningar.

sen lyckades jag på nått sätt köra in fingret i en 120mm fläkt som gick i 2000rpm, de va väldigt skönt

sen av ren frustration av att mitt fx5500 hade börjat klocka så dåligt så satta ja 3 120mm fläktar runt det och frog upp de från 270/400 till 350/520 och körde så i 2 veckor, inga artefrakter eller nått sånt så den verkade ju klara det fint. efter en reboot efter en 3dmarkrunda så rebootade hela tiden när ja skulle in i drivrutinerna eller spela något spel. de va de grafikkortet no more 24/7 klock för min del.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Tryckte i en kabel mellan datorn och tv:n för ngt år sedan, medan datorn var på. Slutade med att mitt 9800XT-kort faktiskt lade av. Det hade jag inte trott. Jag brukar vara försiktig, men har inte vågat ansluta de två efter det. Har ett 6800 Ultra nu, och får nog läsa på innan det blir filmvisning... Efter många om och men fick jag ut ett nytt på produktgarantin, skickat från Kanada. Sålde det nya. Slutet gott.

Har också satt på en CPU-kylare åt fel håll (Arctic) då det inte fanns någon indikator som visade åt vilket håll skiten skulle sitta. Tempen hamnade på 113 grader och datorn stängde av sig. Efter mycket velande noterade jag att koppardelen inte satt på mitten av flänsen, vände på den och vips, 39 grader istället. Betydligt trevligare.

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk
Medlem

det är ju en fetstor indikator på AC fläktarna, eller är det bara jag som tycker det är extremt uppenbart att socket A kanten skall vara där kopparn inte är?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Som jag minns fanns där ingen indikator, mer än att koppardelen inte satt i mitten. Trodde det här var en tråd för att garva åt sina och andras misstag, inte håna dem?
Om det nu är rätt som du säger, var det uppenbarligen mer uppenbart för dig än för mig. Så har du fått bekräftelse också...

Visa signatur

Mvh Thomas.

Permalänk

jag byte chassi, hade front audio portar på de förra men inte nu. så när jag hade bytt så glömde jag stoppa in de 2 jumpersen på mobot som behövdes om man inte hade front audio. var riktigt nära på att sälja hela datorn när jag inte fick ljud.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Min största och den ända tab jag har gjort med min dator var när jag brännde min X800GTO. Höjde VDDQ för högt och brännde minnerna.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag knäckte sata-uttaget (?) på min nya hårddisk när jag skulle plocka i den. Hade skruvat ut och in den när jag gjorde backup på datorn så sista gången orkade jag inte ta loss mitt grafikkort (gf4, riktig chassievägg).
Nu kan jag bara använda kabel som resterna av uttaget sitter i annars kommer inte pinsen rätt.

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Avstängd

Ja lyckades med 2 saker i mina unga dagar som 16, 17 åring! Ja hade precis byggt ihop en AMD Athlon Thunderbirt 1400MHz med en TT Dragon Orb kylare. Ett MSI K7T266 Pro-2 (Nått liknande iaf) med 256MB i minne och ett GeForce3 Ti200 med 128MB i minne. De roliga är att ja av någon anledning skulle sätta i en fläkt när datorn var på och ja hade nästan fått fast den när ja stopar i sladden och får in fingret. Blam säger de och ja fick ett jack i fingret plus att ett fläktblad lossna. Inte nog med de så fick ja in samma finger i Dragon Orb fläkten så den dog och ja förskte i panik stänga av datorn men min Thunderbird hann å brinna ner rätt ordentligt. Och sen senare gjorde ja den sista tabben för den dagen. Min Polare, ACID BLUE FIRE skulle då testa mitt GeForce3 i sin burk och hade lagt ur sitt GeForce2 MX400 på mitt andra bord (Vi hade ett litet lan tills...) och ja skall ju klart dit och se hur de går för han och vips så flyger hans MX400 upp i luften och gör en trippel snurr, skydive i hög fart dykning rakt i golvet och total krashar! Han var inte så glad men han luckades få tag i ett annat lite bättre kort sen och ja sov tydligen enligt min polare med min egen dator i famnen den natten, de var visst en rolig syn. De är nog min största tabbe ja gjort med en dator.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

ouch...
Har själv inte lyckats med så mycket.. har aldrig förstört något iaf
En gång när jag var på lan, som varade från fredag till söndag, så fick jag för mig att jag skulle ha ur mitt ljudkort på söndagmorgonen. Jag hade inte sovit på hela lanet, och därför tänkte man ju inte så särskillt klart
Iaf, jag skruvar ur skruven till kortet, och tar tag i det för att dra ur det. Känner den välbekanta kittlande känslan av elektricitet genom fingrarna. Tänker trött, "va f*n?" o gör ett nytt försök. En stöt till. Börjar fundera lite när jag försöker den tredje gången, och såklart får en stöt då med. ungefär samtidigt som jag får den tredje stöten tittar jag på min skärm som står bredvid datorn på bordet, och märker att jag har glömt o stänga av datorn!
Fattar fortfarande inte varför jag inte märkte att fläktarna snurrade på datorn :D.
Sensmoral: pilla inte i datorn när ni inte sovit på 2 dygn!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Jag har trots mina 10 år med datorer aldrig haft sönder något pga olika klantigheter.
Men jag skulle bygga en dator åt syrran med mina gamla delar det var dags att uppgradera BIOS. Tyvärr blev disketten lite dålig för jag hade inte gjort en full formattering på den innan så flashningen stannade mitt i, jag väntade länge och startade om, svart bild och en massa pip. Helvete.
En kompis berättade då att det brukar finnas ett grund-bios som kan läsa en floppy och visa en bild med ett ISA-grafikkort, jag behövde bara automatisera en ny bios-floppy. Tyvärr var flashprogrammet inte det som moderkortstillverkaren hänvisade till för just detta, den kunde inte automatiseras. Så efter mycket letande hittade jag den och gjorde min boot-floppy. Den funkade och datorn gick igång. Happy times!

Tyvärr är inte historien roligare än så här.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

mitt nätagg slutade fungera efter att den luktade som mina muffins som stod inne i ugnen tills dom började brinna... så jag kollade den, såg inga fel. satte igång den igen och den funkade! tills den luktade lika illa igen och small ^^ (smart drag nr1) och jag skickade tilbaka den och fick en ny. när jag satt i den så funkar bara fläktarna, så antagligen nåt mer som gick sönder samtidigt, sen dess har jag bara haft samtal med företaget då dom flesta (FAKTISKT) lyder såhär =

*mitt inne i samtalet*:
-eftersom du köpt delarna separat måste du själv ta reda på vad felet är'
-men jag har inga fler möjligheter att testa delarna
-du måste ta reda på själv vad felet är
-jag har fortfarande inga fler möjligheter att testa alla komponenter
-grejjen är att du måste kolla upp det själv för du har köpt din dator i separata delar.
-jag har FAN INGA MÖJLIGHETER TILL ATT TESTA MER! ni kan väl fan ta och felsöka jag har ju garanti!
-måste fortf veta vart felet ligger
etc
etc
etc
etc
så kul har jag haft det

inte fullt min tabbe men det e ganska roligt?:P

Visa signatur

Är 104C för högt på min cpu under idle?

Permalänk

var ganska kul i helgen när vi satt på LAN så började det lukta rök så in i helvete, jag trodde det var min polares grafikkort som har haft vämeproblem tidigare, vi stängde av hans och slet ur grafikkorten, inget fel på dom inte.
Det visade sig att det var mina ndra polares (shino_san på forumet) DVD-läsare som börjat brinna inuti, har ingen aning om varför, den var inte ens igång med någon skiva elle så i.

Permalänk

Det största misstaget jag har gjort va då jag skulle byta fläkt i mitt nätagg.. skruvade upp agget och kolla runt lite. när jag väl skulle ta bort fläktkontakten så kände jag till en välbekant känsla i handen och handen flög rakt upp i luften.
Kom sedan på att det kan vara bra att ta ut sladden ur väggen innan man börjar skruva

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Hårddisken var full och jag vill installera ett spel (var ganska liten på den tiden) så jag tänkte att jag tar bort lite grejer, helt plöstligt var jag inne i "windows" mappen och tryckte på delete på allt som såg onödigt ut. Efter ett tag kom den blåa felskärmen upp (den som kommer på win98) jag tryckte då ctrl+alt+del som pappa hade lärt mig att göra när det strulade, och datorn stardes om. kom dock inte längre än till DOS Blev att formatera den hårdisken iaf...

Visa signatur

DeLux3

Permalänk

hehe orkar inte skriva alla misstag man gjort eller sett så tar ett bara....

satt en dag på pers datan i skolan och skulle skriva prov innan ja började me hade jag startat datorn vilket visade sig seara att de inte var aen sådan bra ide föra tt det börja lukta bränt i hela rumet, efter att man stängt av datorn så upptäckte man till sin glada förrvåning att skärmen nästan börjat brinna stank uta vette fy fan...

ett annnat misstag amn gjort var när jag skulle fixa strömen i bror dator slutade med ett kortslutet näg och en massa extrajob för att byta
tog ioförsig bara 15 min att byta nätag och sätta allt på plats igen men hyfsad kabeldragning.... ganska bra för en noob som jag tyck ja

Visa signatur

[TT Shark][Traktor Datorn]

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort var pajj. Men jag trode det var MB+CPU som var bränt. Köpte nytt men det fungerade inte. Då märkte jag att det var gfx kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffu
mitt nätagg slutade fungera efter att den luktade som mina muffins som stod inne i ugnen tills dom började brinna... så jag kollade den, såg inga fel. satte igång den igen och den funkade! tills den luktade lika illa igen och small ^^ (smart drag nr1) och jag skickade tilbaka den och fick en ny. när jag satt i den så funkar bara fläktarna, så antagligen nåt mer som gick sönder samtidigt, sen dess har jag bara haft samtal med företaget då dom flesta (FAKTISKT) lyder såhär =

*mitt inne i samtalet*:
-eftersom du köpt delarna separat måste du själv ta reda på vad felet är'
-men jag har inga fler möjligheter att testa delarna
-du måste ta reda på själv vad felet är
-jag har fortfarande inga fler möjligheter att testa alla komponenter
-grejjen är att du måste kolla upp det själv för du har köpt din dator i separata delar.
-jag har FAN INGA MÖJLIGHETER TILL ATT TESTA MER! ni kan väl fan ta och felsöka jag har ju garanti!
-måste fortf veta vart felet ligger
etc
etc
etc
etc
så kul har jag haft det

inte fullt min tabbe men det e ganska roligt?:P

mjo visst har du garanti men har du även lagt till en försäkring eller garanti att företaget skall stå för felsökningen på dina delar. Om inte så får du lyckat stå ditt kast eller betala dem för felsökning så de kan konstatera vad som lever och vad som inte gör det. Deras tid är inte gratis

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

jag har spillt cola på tangentbordet och modemet att fler antal gånger

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Medlem

idag skulle jag testa en 70 millimetersfläkt som ja hitta på en gammal cpu kylare. kopplade såklart in den när datorn varpå och de funka fint, den blåste som f*n. glad för att den funka tänkte jag att den kan vara bra å ha nån gång och skulle koppla ur fläkten från moderkortet när jag råkade butta in fläkten i mit USB2/Firewire kort. Pang sa de, å sen skakade fläkten ordentligt... jag hade brute av 4 blad på den.... jobbit

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla mitt geforce kort (5200) till tv:n Funkade prima Skit gla

senare skulle man kolla på film, VHS. Både datorn och videon var kopplad till tv:n Men det har varit krångligt å kolla på film på videon ett bra tag. Det brukar sluta med myrornas krig. iaf blir jag så sur så jag slår på videon

(Dumt)

Tänker inte mer på det. ser senare att datorn har hängt sig (trodde jag) startade om, Blev bara svart.
Videon dog , tv:n dog , grafikkortet dog. Tur man har fått sakerna

Våld löser inga problem, Det blir bara värre

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

min lilla tabbe när jag hadde en stationär data var när ja gjorde ett litet fyverkeri av moderkortet (av misstag) jag hadde spelat hela dan med datan å hadde en bordsfläkt till den för att kyla ner den men ja hadde ju så klart glömt att sätta på fläkten under dagen... så när ja avslutade spelet (NFSU2) så skulle ja surfa lite hadde ja tänkt mig. så klart ska det slå gnistror runt hela moderkortet och så ska det så klart flyga ut en säkring från datan med (flög förbi huvudet på mig ca 5-7cm ifrån skallen) och skärmen blev svart och så kom det en sån häftigt vit liten fläk som blev mindre å mindre.:P haha blev as skraj haha

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Jag lyckades gripa runt den varma änden på en lödkolv som var påslagen när jag famlade omkring efter en skruvmejsel samtidigt som jag hade blicken riktad in i chassit... Blev ett ganska hyfsat brännsår i handflatan.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hehe.. jag har bara lyckats förstöra en 256mb ram-sticka. men fråga mig inte hur.

sen har man ju såklart pillat på den röda knappen på nätagget. haha, det måste vara den vanligaste tabben.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Min största tabbe var väl när jag och min polare satt och mailade genvägar till varandra, i tron om att hela spelet skulle följa med.

F.ö... det är sorgligt att se hur låg nivån på det svenska skriftspråket är här nu för tiden. Varannan post saknar ju skiljetecken och stora bokstäver för tusan.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Har väl råkat sätta några kablar fel och så men inget allvarligt. Dock så hände mindre trevliga grejer på ett lan inget misstag jag gjorde men killen som hade lanets lillsyrra tyckte det var skitkul att dra av huvudströmbrytaren. HOn gjorde det X antal gånger alla ville slå ihjäl henne och det hela slutade med att en killes HDD krasha, mindre glada miner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
F.ö... det är sorgligt att se hur låg nivån på det svenska skriftspråket är här nu för tiden. Varannan post saknar ju skiljetecken och stora bokstäver för tusan.

Det är slang
Tack vare våra amerikanska hippetihoppvänner så är det nu coolt att skriva fel. Eller så är folk bara korkade

Värsta misstaget... Ja, det var väl för några veckor sen då jag skulle bygga ihop min fars nya dator, hade glömt distanser. Jaja, det var bara ett uselt Q-Tec-agg som brann upp (eller proppen gick och det kom ut lite rök ur den, inga lågor faktiskt), som sedan byttes ut mot en FSP om jag inte kommer ihåg helt fel... Betalade ~50 spänn för den, fick ju tillbaka alla mina pengar för Q-tec:s agg.
"Fabriksfel"

"Är bara fjorton så va snäl!!!111!!!"

Go' jul allihopa!

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

formaterade just bort 80G spel bara att börja installera igen och köra alla updates lär ta typ en hel dag, GRRR vill slå sönder något DYRT kanske min 22" skärm eller mitt 9 timmar gamla 7800GT

Visa signatur

(1)| Amd Xp 2000+ | Msi KT3 Ultra | 768mb Pc-2700 | 2.3Tb@15 Ide Hdd | GainWard Fx5600 Ultra |
(2)| Amd 64 3200+ | Msi K8N Neo4-SLI | 1024Mb Pc-3200 Dual Channel | 9Gb@1 Scsi Hdd | 80Gb@1 Ide Hdd | Xfx 7800Gt |