Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Ta ett kort på brevet om du kan:p

Inget som påverkar oss, det är nog att hans bostadsförening har raggat dit ngt nytt företag som ska leverera bredband, eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Inget som påverkar oss, det är nog att hans bostadsförening har raggat dit ngt nytt företag som ska leverera bredband, eller?

Så är det säkert..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Comhem brukar ju alltid sälja modemet för 1 krona om man tecknar sig för 12 månader. Tror ni de kommer ha samma erbjudande när den nya hastigheten kommer eller kommer man få betala $$$ i startavgift/modemkostnad?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
jo men som sagt... det är inte download som kostar, utan upload.
länkar igen statsen som moire gav oss:
http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.geb.17

trots att upc´s linor är antingen 8/8 eller 24/8 (lika mycket eller större download som upload) så ser man att när uploaden toppar 1gbit ligger downloaden bara strax över 250mbit...

vad jag vill komma till är att 10,50 eller 100mbit downstream inte skapar så olika stora kostnader för operatörerna, känns inte som att nån med 100mbit tankar 10 gånger så mycket som någon med 10mbit...

däremot spårar ju dc, ftp och bittorrent hos folk med stor upload...
vilket jag tycker märks rätt fint av dom där graferna

nja det som på netnod är "outgoing" är relatrerat till netnodes switchar och inte upc's kunders interface, dvs "outgoing" på netnod är det som slutkunden kallar "download".

en ren fiber leverantör som ownit tex har väldigt mycket "upload" eller sk. "incomming" trafik på netnod.

http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.19

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
nja det som på netnod är "outgoing" är relatrerat till netnodes switchar och inte upc's kunders interface, dvs "outgoing" på netnod är det som slutkunden kallar "download".

en ren fiber leverantör som ownit tex har väldigt mycket "upload" eller sk. "incomming" trafik på netnod.

http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.gea.19

Bara 346M låter väl ändå väldigt lite?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att de hinner till Q4 2006 ang docsis 3.0 lanseringen, det kommer dock andra hastighetsuppgraderingar före docsis 3.0. Kundtjänsten svammlar i nattmössan som vanligt eftersom de inte vet och inte vågar lova något. Ryktet säger 24/1 via docsis 1.1 inom 1mån och sedan 24/8 via docsis 2.0 som de skall införa av nån himmla anledning precis innan docsis 3.0 är klart. Förvisso är det kanske för att de inte är så säker på lansering av docsis 3.0 i Q4 av 2006.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Jag är rätt säker på att de hinner till Q4 2006 ang docsis 3.0 lanseringen, det kommer dock andra hastighetsuppgraderingar före docsis 3.0. Ryktet säger 24/1 via docsis 1.1 inom 1mån och sedan 24/8 via docsis 2.0 som de skall införa av nån himla anledning precis innan docsis 3.0 är klart. Förvisso är det kanske för att de inte är så säker på lansering av docsis 3.0 i Q4 av 2006.

Vore ju trevligt om de kunde erbjuda lite snabbare hastighet innan avtalet med Poseidon (framtiden) går ut. Ja jag vet, vi kan rent hypotetiskt sett få fortsätta med Comhem även i framtiden men med min otur blir det säkert annorlunda.

Permalänk
Medlem

Det värsta skulle vara om ni fick Kabelvision tex, de har också snart triple play via sitt kabeltvnät men endast 512/128kbit

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Jag är rätt säker på att de hinner till Q4 2006 ang docsis 3.0 lanseringen, det kommer dock andra hastighetsuppgraderingar före docsis 3.0. Kundtjänsten svammlar i nattmössan som vanligt eftersom de inte vet och inte vågar lova något. Ryktet säger 24/1 via docsis 1.1 inom 1mån och sedan 24/8 via docsis 2.0 som de skall införa av nån himmla anledning precis innan docsis 3.0 är klart. Förvisso är det kanske för att de inte är så säker på lansering av docsis 3.0 i Q4 av 2006.

Du har typ sagt att det lanceras inom en månad i typ 2-3 veckor nu

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tror och hoppas på 100mbit i november fortfarande som utlovats!

Permalänk
Avstängd

Det gör jag med.. hoppas dom håller det nu också.
Men det lär dom inte göra.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

hur ska dom få ut 1 miljon cirka 3.0 docis modem i tid ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
hur ska dom få ut 1 miljon cirka 3.0 docis modem i tid ?

Comhem har inte i närheten av 1milj internetkunder, lite över 100k maximalt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
hur ska dom få ut 1 miljon cirka 3.0 docis modem i tid ?

som vanligt noll research....

från comhem.se:

Citat:

Com Hem har i dag 1 400 000 hushåll som kunder. Antalet bredbandskunder uppgår till 154 000.

så till en början ser du att dom "endast" har 154 000 bredbandskunder.

Sedan så är det ju troligt att dom till en början endast skickar docsis3-modem till dom kunder som vill utnyttja en snabbare tjänst en dagens...

Permalänk

driver du med mig är det bara 154.000 som har deras bredband :S

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
driver du med mig är det bara 154.000 som har deras bredband :S

Om det är någon som driver med dig så är det comhem, då texten är citerad direkt från deras hemsida.

http://comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&_pageLabel=...

Permalänk
Medlem

Många föreningar har ju både ComHem och Bredbandsbolaget och då finns det idag ingen anledning att ha combort som internetleverantör utan bara tv! Med tanke på deras priser. Många väljer nog också typ telia 24/1.
Därav den lägre siffran bredbandskunder skulle jag tippa på!

Permalänk

Jag kan tänka mig att det är en hel del som väljer comhem framför BBB LAN eftersom att Comhem erbjuder billigare internettjänster. Helt sinnessjukt enligt min mening, men dessa personer lär ju inte hoppa på Docsis 3 tåget i första taget..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Jag kan tänka mig att det är en hel del som väljer comhem framför BBB LAN eftersom att Comhem erbjuder billigare internettjänster. Helt sinnessjukt enligt min mening, men dessa personer lär ju inte hoppa på Docsis 3 tåget i första taget..

Jodå jag känner en heldel som har både comhem "jack" och bbb "jack" och väldigt många av dem kör på comhem, just för att det är billigare. I min mening så tycker jag det är vansinigt att betala 99:- för 0.5mbit när man kan betala ca 300kr för 100mbit. Men tror man sig inte behöva de extra 99.5mbit´en så har man ju gjort ett hejdundrande klipp på 200kr :s

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man använder internet till. Om du är en pensionär som betalar räkningar och surfar lite så betalar du ju hellre 99kr på Comhem än 300kr för 100 Mbit på bbb. Har du dessutom digitaltv och iptelefon med Comhem så får du den billigaste räningen gratis. Jag sitter själv med Comhem just nu som jag varit mycket nöjd med men byter till bb2 (100/100) nästa månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
som vanligt noll research....

från comhem.se:

så till en början ser du att dom "endast" har 154 000 bredbandskunder.

Sedan så är det ju troligt att dom till en början endast skickar docsis3-modem till dom kunder som vill utnyttja en snabbare tjänst en dagens...

Dessutom är detdär gamla siffror (tagna från årsrapporten i vintras tror jag). Hört nått runt 200 000 kunder nu + de ca 90 000-100 000 de fick med i köpet av upc. Stod om det på n24.se för ett tag sedan. comhem är ganska så nära att bli sveriges nästa största internetleverantör efter telia. Det som främst krävs är förändringar i pris och en fungerande 24/1 tjänst som ju alla vet att adslkonkurrenterna inte kan leverera alla gånger.

Jo jag har kanske sagt 1mån i 3mån ang hastighetsuppgraderingen men den näst sista veckan i okt händer en hel del gällande comhem. Då kanske inte bara gällande hastigheten...

Docsis 3.0 modem får bara de som tar de högre hastigheterna såklart. Till en början lär de vara allt för dyra att subvensionera i allt för stort antal. Gissningsvis lär det ju bara vara 5% av alla deras kunder som ens vill ha mer än 24/8 som de kan leverera i framtiden till sina befintliga modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Varför just näst sista vecka i oktober? Har hört i november....
Men ju snabbare desto bättre... Jag vill ha 100mbits linan nu!!!

Permalänk
Medlem

Några 100mbit då är jag väldigt tveksam till, 24/1 eller 24/8 som max. Förvisso vet jag inte hur deras docsis 3.0 tester går.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

martin kull skapa ett swec konto nu ffs

vi vill ha information!

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

24/8 hade väll inte varit så dumt? Det räcker ju en bra bit... Högre upload är ju inte fel. 24mbps ner är ju rätt snappt. Men 1mbps är ju hopplöst om man vill köra någon sorts server.

Hör är det med comhem och blockning av portar osv?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Ja, dock får comhem komma med något nytt snart man börjar tröttna :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

joo comhem borde gå ut med mera information.

Upc där i mot har mycket överbelastat nät och skulle behöva lägga ner allt sitt jobb på att fixa det och inte någon ***** telefoni

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på mer info när man fick nyhetsbrev från dom. Men icke.... och mailar man så blir det bara som svar: nångång i november månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
Hade hoppats på mer info när man fick nyhetsbrev från dom. Men icke.... och mailar man så blir det bara som svar: nångång i november månad.

Lite bra ändå att dom säger nån gång i november iaf?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Dom har sagt till mig att det inte finns några kunder som är intresserade av högre hastigheter än 8/1, och att dom inte har några planer på att uppgradera.

Självklart kommer den här informationen från nån random kundtjänst brud på comhem, så man vet ju inte vad som stämmer. Men om dom hade tänkt satsa på snabbt bredband så tycker man kundtjänsten borde fått någon slags info om det, ett tag innan det sker.

Jag tror inte på comhem höjning av hastigheten förens nästa år i sommaren eller på hösten av nästa år, det är way för tyst just nu för att dom skulle chock höja.