Permalänk
Medlem

Gigabyte I-COOL strul

Jag använder mig utav denna medföljande gigabyte mjukvara som används för att styra cpu fläkten.
Det fungerar sådär, jag måste starta om programmet ibland 20 gånger för att fläkten till slut skall gå igång. Varje gång jag startar programmet säger det "FAILED QUERY", vet inte vad den syftar på där.
Jag har iaf bytt ut stock fläkten mot en Freezer 7 pro. Det är att gigabyte ds4 kort och en c2d. Vore tacksam om någon med erfarenhet kunde guida mig lite!

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem

Anledningen kanske helt enkelt är att den nya fläkten inte orkar snurra vid lägsta spänningsmatningen ifrån moderkortet vilket leder till att programvaran tror att fläkten är trasig. Antingen det eller så är programvaran helt enkelt tossigt buggig. Har du provat att justera fläkten med Speedfan istället?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jo har installerat speedfan, men jag är inte så haj på det programmet.
Vet heller inte om det fungerar så bra till min dator,
enligt programmet skall min "fan 3" snurra i ca 20 000 rpm, känns lite som lamobrghini varning där :/

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig med mitt gigabyte kort. CPU fläkten slutade snurra, så jag fick hjälpa igång den med fingret.

Nu har jag ställt in så att fläkten aldrig stannar. Bara att ställa att den ska gå på typ 30% när cpu är 10-15grader, för ner dit kommer inte cpu tempen.