Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
HUR?!

Det går tydligen inte. I vilket fall som helst så går det att få likvärdig skärpa med D-Sub om man ändrar "phase" i display settings. Om någon annan än jag är intresserad av att ställa in skärmen bra

Tycker för övrigt att Dell är riktigt korkade att de inte integrerar kontrast och sånt med DVI. Ska det vara så svårt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Att ställa in skärmen

Gör så här: Koppla VGA anslutningen och gör dina inställningar.
När du är nöjd byt kabeln till DVI, inställningarna som du gjorde är kvar och kunde inte märka några ändringar eller kvalitetsförlust.
I annat fall går det utmärkt att göra inställningar för Desktop i Grafikkortets Kontroll panel. Det blir dock värre med 3D applikationer, då måste man hela tiden gå ut och in i 3D.
Detta är naturligtvis väldigt svagt av Dell, att inte ordna kontroll möjligheter via skärmen.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Dell har en kampanj på gång för denna skärm? Ser att de andra skärmarna på Dell är sänkta tom 29/11. Då borde det väl vara 24" -arns tur snart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av craezy
Nån som vet om Dell har en kampanj på gång för denna skärm? Ser att de andra skärmarna på Dell är sänkta tom 29/11. Då borde det väl vara 24" -arns tur snart?

Dem hade rabatt på den förra månaden och jag tror att det kommer att ha rabbat igen nu i december så det är bara att hålla ögonen öppna på dells hemsida.

2007 har ju rabatt nu och den hade det för två månader sen också.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Discokungen

Re: Att ställa in skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Gör så här: Koppla VGA anslutningen och gör dina inställningar.
När du är nöjd byt kabeln till DVI, inställningarna som du gjorde är kvar och kunde inte märka några ändringar eller kvalitetsförlust.

Det går tyvärr inte, jag har provat. Det är bara brightness som följer med men annars är den likadan i kontrasten som innan jag ändrade på D-Sub. Ökade till 100 för att se om det hjälpte, till ingen nytta. Får väl nöja mig med det helt värdelösa originalkontrastet. Får garanterat ögonskador pga ljuset om fem-sex år men vadå, skärmen var ju billig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Funkar iaf utmärkt för mej Flamso när man kör skärmen med DVI, kan ändra allting.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Funkar iaf utmärkt för mej Flamso när man kör skärmen med DVI, kan ändra allting.

Revision? Vad har du for DVI-sladd? Ge mig info om vad jag saknar är du snäll. =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nu är skärmen på väg... 5:e december ska jag få den...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Har fått svar från Dell angående Passmark Monitor Test glitchar på alla kuberna i LCD Pixel Persistence testet.

Citat:

Det testet syftar på att det inte ska bli ghosting ( eftersläpningen ) att det glitchar är normalt
pga att skärmen inte klarar av att uppdatera bilden så fort som testat kör.

Så det är inga fel med våra skärmar.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Att ställa in skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
. Får garanterat ögonskador pga ljuset om fem-sex år men vadå, skärmen var ju billig.

Jag skulle vilja rekommendera Dig att INTE ha de standard inställningarna.
Du kommer att förstöra dina ÖGON inom kort. Det är ungefär sama sak om du skulle vistas i extrema förhållanden som snö och sol eller vatten och sol.
Jag har skruvat ner kontrasten och ljus styrka kraftigt, märkte direkt efter några dagar att jag var nästan ljusblind.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk

Re: Re: Re: Att ställa in skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Jag skulle vilja rekommendera Dig att INTE ha de standard inställningarna.
Du kommer att förstöra dina ÖGON inom kort. Det är ungefär sama sak om du skulle vistas i extrema förhållanden som snö och sol eller vatten och sol.
Jag har skruvat ner kontrasten och ljus styrka kraftigt, märkte direkt efter några dagar att jag var nästan ljusblind.

Hur ställer man ner ljus och kontrasten?

Permalänk
Medlem

Problem med backlight bleeding, enligt tidigare inlägg. Bilden nedan är tagen med mobilkamera, då jag inte äger någon annan digitalkamera.

Vill varna alla som lider av backlight bleeding att skärmarna troligtvis inte kommer bli bytta, så om ni stör er på det - häv köpet.

Svaret från DELL:

Hej Vladimir,

Kvaliteten på fotot är tillräckligt bra för att vi ska kunna bedömma det.

Vad vi kan se på fotot så är där backlight bleeding i hörnorna. Vi bedömmer det däremot som att det ligger innanför de felmarginaler vi anser som tillåtna.

Genom att studera det foto du skickat till oss kan vi inte byta ut din skärm.

Permalänk
Discokungen

Re: Re: Re: Att ställa in skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Jag skulle vilja rekommendera Dig att INTE ha de standard inställningarna.
Du kommer att förstöra dina ÖGON inom kort. Det är ungefär sama sak om du skulle vistas i extrema förhållanden som snö och sol eller vatten och sol.
Jag har skruvat ner kontrasten och ljus styrka kraftigt, märkte direkt efter några dagar att jag var nästan ljusblind.

Jag är faktiskt inte trög. Men jag kör på minsta ljusstyrka i windowsmiljö och när jag spelar eller tittar på film så höjer jag den lagom. 50 är overkill i det mesta och förbannat jobbigt i windows. Men det suger att man inte kan ha låg ljusstyrka och bra kontrast även om man kör DVI. DET ÄR HELT SJUKT DÅLIGT!

vlad_swe: Satan i gatan. På min är det bara lite bleeding i kanterna (kanske går ut max 5mm från varje hörn) och det är DEFINITIVT inte så illa som på din.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag har ställt ner till ca: 40 i både kontrast och färg, ni andra vad har ni vid vanligt användande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Jag har ställt ner till ca: 40 i både kontrast och färg, ni andra vad har ni vid vanligt användande?

Jag kör på runt 30 i Brightness. Resten är på grundinställningen.

Förresten har jag bestämt mig att för att inte byta min skärm, kubtestet är uppenbart felaktigt och BF2 rippingen blir nog inte bättre med byte.

Däremot skulle jag nog bytt skärmen med backlight bleedingen. Vad jag har förstått ska Dell vara rätt frikostiga med byten, iallafall i USA. vlad_swe: Det är nog bättre att ringa deras kundtjänst och övertyga dom att du inte är nöjd med skärmen, det är lättare för dom att avvisa via e-mail. Läs på warranty informationen som du fick med innan du ringer så du vet vad du har för villkor vid byte alternativ retur.

Permalänk

Så Xhit du kör på 50 i contrast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Så Xhit du kör på 50 i contrast?

Om 50 är grundinställningen så Ja. Kan endast ändra kontrast i Nvidia kontrol panel och där jag har experimenterat lite men även där är grundinställningen rätt så bra. Kontrasten är ju inte problemet när någonting är ljusstarkt utan då är det just ljusstyrkan som är problemet och 50 är på tok för ljust.

Permalänk

Så det är ljusstyrkan som gör man får ont i ögonen och så?

Permalänk
Medlem

Har ni aldrig ägt TFT's innan? Jag kör default på allting, funkar perfa och inte fan får ja ont i ögonen eller blir blind. Men vad vet jag, kanske är för jag vistas utomhus ibland också..

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Så det är ljusstyrkan som gör man får ont i ögonen och så?

Japp. Men med låg ljusstyrka så måste man öka kontrasten om man vill se alla detaljer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Har ni aldrig ägt TFT's innan? Jag kör default på allting, funkar perfa och inte fan får ja ont i ögonen eller blir blind. Men vad vet jag, kanske är för jag vistas utomhus ibland också..

Efter 5-10min framför skärmen med deafult-inställningar så börjar det svida ordentligt i ögonen på mig. Det är ALLDELES för ljust. Fast sen så har jag bara lite mjukt (40-50W, gul lampa) ljus bakom skärmen och sen inga andra ljuskällor.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Inte funderat på att ha en taklampa eller dylikt tänt? Kanske pengarna gick åt till skärmen o_0

Jag finner inte skärmen sjukt ljusstark mer än att det är jobbigt att kolla på den om man precis vaknat efter 12hr sömn, men så har jag ju haft TFT ett tag så man är väl van.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Inte funderat på att ha en taklampa eller dylikt tänt? Kanske pengarna gick åt till skärmen o_0

Jag finner inte skärmen sjukt ljusstark mer än att det är jobbigt att kolla på den om man precis vaknat efter 12hr sömn, men så har jag ju haft TFT ett tag så man är väl van.

Nej, det blir så irriterande ljus runt om som bländar och reflekterar etc.

Jag har haft TFT i runt fyra år nu, så jag är också lite van.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Har fått svar från Dell angående Passmark Monitor Test glitchar på alla kuberna i LCD Pixel Persistence testet.

Så det är inga fel med våra skärmar.

på min skärm blir kanterna på kuberna suddiga, är det pga ghosting?

Permalänk
Medlem

Ni alla som har köpt denna 24" Ni som har kartongerna kvar, kan någon av er vara så vänlig och mäta - Höjd, Djup och Längd?

Skulle vara evigt tacksam om någon vänlig själ gjorde det

Eller ni som kommer få Dellen snart, kan ni göra mig tjänsten att mäta katongen?

Tack på förhand

Mvh sWe. Titus^

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Idag är priset sänkt på denna skärm. Kostar nu 7870:- inkl moms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Ni alla som har köpt denna 24" Ni som har kartongerna kvar, kan någon av er vara så vänlig och mäta - Höjd, Djup och Längd?

Skulle vara evigt tacksam om någon vänlig själ gjorde det

Eller ni som kommer få Dellen snart, kan ni göra mig tjänsten att mäta katongen?

Tack på förhand

Mvh sWe. Titus^

B= 49½cm
H=26cm
L=65cm

Pallar inte mäta dom små kartongerna då dom ligger utspridda lite varstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Efter 5-10min framför skärmen med deafult-inställningar så börjar det svida ordentligt i ögonen på mig. Det är ALLDELES för ljust. Fast sen så har jag bara lite mjukt (40-50W, gul lampa) ljus bakom skärmen och sen inga andra ljuskällor.

Jag håller fullständigt med dig. Jag har gjort så här: använder VGA kabel med en liten DVI adapter så att jag kan använda DVI utgången på grafikkortet. Nu går det att justera kontrast/ljusstyrka på skärmens meny.
Du kan även göra justeringar på grafikkortets kontroll panel och sedan finjustera på skärmen.

Slutligen måste jag säga att bilden med DVI kabel är fantastisk men inte naturlig, helt enkelt för bra, allting lyser som på julgran. Det viktiga är också den vita och svarta färgen, vit skall inte lysa utan vara vit. Jämför dina resultat med : http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Too...

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
B= 49½cm
H=26cm
L=65cm

Pallar inte mäta dom små kartongerna då dom ligger utspridda lite varstans.

Var det skumplast/skydd kartongen?
Någon som kan bekräfta att dessa sifforor stämmer? Det är nämligen så att jag har tänkt att köpa 24" i US och är tänkte frakta med USPS och är orolig att inte kartongen får plats.

När ni fick skärmen fick ni den omlindad i något skumplast eller fick ni bara en sån här:

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Bara en sådan kartong.

Vilka drivrutiner till skärmen snackar ni om? jag fick inga till min. och hittar inga på dells hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bilen
Bara en sådan kartong.

Vilka drivrutiner till skärmen snackar ni om? jag fick inga till min. och hittar inga på dells hemsida.

Gå till Enhetshanteraren , bildskärm, drivrutiner, uppdatera drivrutin automatiskt.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP