Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Permalänk
Medlem

Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Dell har ju 25% drop just nu på sin 2407 tft, ringde o snacka med en säljare och detta är revision 01, där banding o text fuzzieness ska tydligen vara fixat.

Någon som nappat på det nya priset och köpt en?

köper nog en själv när lönen kommer

Permalänk
Medlem

Jag fick precis min (1h sedan) men jag har inte hunnit testat den än. återkommer när jag hunnit testa den lite mer

Permalänk
Medlem

Har en Dell 24 tum på jobbet, widescreen, underbar att jobba med men vet inget om spel

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

Finns det inte en rev02? Eller är det något jag drömt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Finns det inte en rev02? Eller är det något jag drömt?

Fick min idag. en rev a02. Har surfat, kollat film, spelat black & white 2 och dod:s och skärmen har fungerat helt perfekt, inge problem med ghosting eller banding vid normal användning alltså.. den känns dock ganska ljus, men man vänjer sig väl antar jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
Fick min idag. en rev a02. Har surfat, kollat film, spelat black & white 2 och dod:s och skärmen har fungerat helt perfekt, inge problem med ghosting eller banding vid normal användning alltså.. den känns dock ganska ljus, men man vänjer sig väl antar jag..

Nice, då lägger jag nog också en beställning. Har stått i valet mellan 2 20"are eller en 24" och min gamla 19" Crt (1600x1200)... Blir det senare nu när dellen verkar fixad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
Fick min idag. en rev a02. Har surfat, kollat film, spelat black & white 2 och dod:s och skärmen har fungerat helt perfekt, inge problem med ghosting eller banding vid normal användning alltså.. den känns dock ganska ljus, men man vänjer sig väl antar jag..

Jag lyckas inte höja min skärm den har liksom fastnat i nedersta läget och knappen för att höja och sänka skärmen är stenhård har du samma problem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Nice, då lägger jag nog också en beställning. Har stått i valet mellan 2 20"are eller en 24" och min gamla 19" Crt (1600x1200)... Blir det senare nu när dellen verkar fixad

testade skärmen för banding nu, det finns noll, nada, zero horisontell banding, men det finns lite vertikal banding. Det är absolut INGET som du märker vid normal använding, men ska du sitta och göra (vertikala) gradients i PS hela dagarna kanske det är dumt att köpa denna skärm.

"text fuzzieness" har jag inte märkt av, texten är skarp och tydlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bilen
Jag lyckas inte höja min skärm den har liksom fastnat i nedersta läget och knappen för att höja och sänka skärmen är stenhård har du samma problem?

Nej, min går att reglera utan problem.

Permalänk
Medlem

Fasen va skönt att höra

När beställde du din skärm onlytobbe? Konstigt att du fick Rev02 när han sa att de hade bara 01 o inte skulle få 02 någon gång i framtiden..

Har du lust o testa ett par spel till onlytobbe? se om du får någon slags input lag?

vad kör du med för dator tobbe? Har du testat ändra resolutions i olika spel? hur blir det då? Såg att vissa hade probelm om man inte körde i native resolution (1900x??? ) o den fake'ar skalan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Fasen va skönt att höra

När beställde du din skärm onlytobbe? Konstigt att du fick Rev02 när han sa att de hade bara 01 o inte skulle få 02 någon gång i framtiden..

Har du lust o testa ett par spel till onlytobbe? se om du får någon slags input lag?

vad kör du med för dator tobbe? Har du testat ändra resolutions i olika spel? hur blir det då? Såg att vissa hade probelm om man inte körde i native resolution (1900x??? ) o den fake'ar skalan

Beställde den för en månad sendan som HEMPC, skulle dock vara konstigt om du fick en rev a01, 02 har ju varit ute i månader.

Har inte mycket spel just nu, men testade cs:s också i flera olika upplösningar och det fungerade bra. Input lag != ghosting eller? Jag märker ingen fördröjning alls hos skärmen, och då är jag en ganska petig före detta cs-spelare

Dator: 3.0ghz pentium D dualcore , 2GB, 7900GTX

Permalänk
Medlem

Input lag är typ en fördröjning som man kan märka genom att musen släpar efter ungefär

har ett sketet ati x800XL kort, undrar om den orkar driva skärmen..

Permalänk
Medlem

Mitt x300 kort driver min skärm utan problem

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

Menade i de höga resolutions man bör använda skärmen i (i spel)

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekomendera den för foto och videoredigering?
Om skärmen är allt för ljus och inte går att ställa ner på ett vettigt sätt är skärmen inte så intressant längre.
Hittar inte det i speclistan men hur många färger har den?

Ingen som tagit några _bra_ kort på sin 2407, (redan kollat flickr och google så dom svaren kan skippas)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Menade i de höga resolutions man bör använda skärmen i (i spel)

Kör med rätt upplösning och såväl harpan som MS Röj flyter på finfint...

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Någon som kan rekomendera den för foto och videoredigering?
Om skärmen är allt för ljus och inte går att ställa ner på ett vettigt sätt är skärmen inte så intressant längre.
Hittar inte det i speclistan men hur många färger har den?

Ingen som tagit några _bra_ kort på sin 2407, (redan kollat flickr och google så dom svaren kan skippas)

Den ska ha 16,77 miljoner färger. Däremot har den en pva-panel som tydligen ska vara lite sämre för just bildbehandling. Färgerna bleknar om man tittar på skärmen lite snett framifrån. Viktigt att sitta precis rakt framför skärmen!

Jag har letat efter en del tester av den och det finns några, den får bra kritik överlag men de flesta säger att den duger för bildbehandling.
Det är en sida som kalibrerar den också och efter kalibrering/profilering så blir den helt ok om inte riktig bra faktiskt.
Jag beställde en förra veckan och det ska bli spännande att se hur den presterar.
Har en kompis som köpte en tidigare och har kalibrerat den med en Monaco Optix kalibrator, han är väldigt nöjd med den.
Visst, det är ingen Eizo, men man verkar få otroligt mycket skärm för slantarna, speciellt nu när de har ett erbjudande på den.

Sen om man nu tycker att den är väldigt ljus, för det är en ljusstark skärm, så kan man ju dra ner på det för att få lite mer normal färgskala etc.

Generellt ska man ju alltid kalibrera den, om man har möjlighet till detta, om man håller på mycket med bildbehandling. Jag har tillgång till en gretag macbeth kalibrator så jag ska definitivt göra det.

Tips, kolla in den här länken för lite nyttig info:
http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid...

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puta
Däremot har den en pva-panel som tydligen ska vara lite sämre för just bildbehandling. Färgerna bleknar om man tittar på skärmen lite snett framifrån. Viktigt att sitta precis rakt framför skärmen!

betrakningsvinklar är helt ok:

Vanlig använding:

Film:

Fråga om ni undrar något..

Permalänk
Medlem

Puta Grymmt svar, tackar. Har tyvärr inget att kalibrera med men om jag slår till på denhär skärmen så skall jag definitivt se till att kalibrera den.

onlytobbe Schyssta bilder, ser helt ok ut faktiskt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Där ser man, jag måste erkänna att jag blir mer och mer sugen på att börja jobba med den. Min borde komma den här veckan.
Bra att du la upp egna bildexempel, det är så svårt att få klämma och känna på en Dell skärm överhuvudtaget eftersom de inte har någon butik man kan gå till.
Jag är helt övertygad om att jag kommer bli mer än nöjd med denna.

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Om ni fick välja, 2x19" alternativt en 2405 eller 2407, vad skulle ni ta då?

vad är dom riktigt stora fördelarna 2407 gentemot föregångaren 2405?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Om ni fick välja, 2x19" alternativt en 2405 eller 2407, vad skulle ni ta då?

vad är dom riktigt stora fördelarna 2407 gentemot föregångaren 2405?

Det beror ju helt på vad du ska använda skärmen/skärmarna till. Personligen tittar jag mkt på film och då är ju en 24" given. Behöver man mer skrivbordsyta ska man ha 2x19"

Permalänk
Medlem

shit allså, imorn är sista dagen med rabatten

ska man chans eller ska man vänta på 245T eller Benqs nya skärm

känns som dell har klantat sig för mkt med 2407 med allt strul som hände vid release....

men 7200 för 2407 är endå ett bra deal (köper genom företaget)

Permalänk
Medlem

Re: Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Dell har ju 25% drop just nu på sin 2407 tft, ringde o snacka med en säljare och detta är revision 01, där banding o text fuzzieness ska tydligen vara fixat.

Någon som nappat på det nya priset och köpt en?

köper nog en själv när lönen kommer

Tackar för det :D!
Varit orolig för att det ska uppstå sådant. Beställde skärmen för 2 dagar sedan och hoppas på att den kommer på fredagen, men det lär den absolut inte göra, får bara hoppas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luftis
Det beror ju helt på vad du ska använda skärmen/skärmarna till. Personligen tittar jag mkt på film och då är ju en 24" given. Behöver man mer skrivbordsyta ska man ha 2x19"

Jag ska ha skärmen för editering utav bilder, tycker min 19" 1280x1024 är för liten nu, den var ok för 5 år sedan när jag köpte den..

nackdelen med 2 skärmar blir ju att man får plasten mitt i synfältet..

Dell har ju fixat alla fel i REV02 som är de skärmarna som säljs just nu.

Permalänk
Medlem

För bildredigering så är ju det stora widescreen formatet som den här 24" har ypperligt. Du får plats med en väldigt stor bild och kan sen ha alla paletter m.m. på sidorna utan att det äter upp något av själva bildytan.
Det är det jag är ute efter, min befinner sig i sthlm någonstans så den borde ju dyka upp vilken dag som helst.
För ett företag så är det ju väldigt prisvärt, priset exkl. moms med den 25% rabatten är inte dålig.

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

Läste på Dells Community Forum att rev A03 har börjat komma i vissa delar av världen. Och i rev A03, ska precis alla banding problem vara fixade. Nån som har hört nåt om när A03:an kan tänkas börja dyka upp i Sverige?

Kommer definitivt köpa en 2407:a så fort jag vet att det är A03:an man får.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

Ingen som fått skärmen än? Jag fick min igår, är rätt nöjd men trodde den skulle vara större.. den är dock INTE värd 9k, det är på tok för mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Ingen som fått skärmen än? Jag fick min igår, är rätt nöjd men trodde den skulle vara större.. den är dock INTE värd 9k, det är på tok för mycket pengar...

Haft min i ca 1 mån och jag är enormt nöjd.

Tycker att den är klart värd priset.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag fick min i fredags.
Fyfan vilken underbar skärm.
Den är perfekt i storlek, har grymma respenstider (spelar mest CS) och riktigt bra färgåtergivning.

Klart värd de 7200:- jag betalade för den.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Tycker den är långt ifrån värd 9k då det är en herrejöses massa pengar för en elektronisk plastbit, tycker den är halvdålig i bild när man kollar film..

vad använder ni för kalibreringsverktyg och finns det någon howto för detta?