Final Fantasy XII- tråden

Permalänk

Final Fantasy XII- tråden

Efter att ha sökt lite hittade jag ingen aktiv tråd om detta lir(vilket är lite konstigt?:P) så nu skapar jag en.

Inhandlade spelet igår på webhallen och har suttit i ca 8timmar totalt sen dess. Måste säga att det är ett underbart spel liksom alla andra FF :D.

Hursomhelst finns det några rätt stora skillnader i XII som skiljer det från de andra Final Fantasy spelen som jag tänkte ta upp lite snabbt nu för de som inte redan vet om de.

det nya Battlesystemet som är mindre stängt i en "viss ruta" som de andra utan mer fritt, d.v.s. att man kan gå runt i omgivningarna medans man attackerar fiender, på så sätt blir hela fightingen mer strategisk eftersom att man kan gå bort med vissa gubbar och låta de andra ta stryk istället etc.

Ett så kallat "Gambit" system som betyder att man kan låta datorn styra sina gubbar under strider genom att man skapar "orders" som låter gubbarna göra vissa saker under vissa omständigheter. Man kan t.ex. låta en av sin gubbe kasta "Cure" när en av sina allierade har under 50% i liv etc.

Licenses. Vilket är en slags uppgradering av 10ans sphere grid, här behöver du dock låsa upp licenser till olika rustningar och vapen etc. också. Inte bara magier.

Storyn är som vanligt med FF helt ny och alldeles, alldeles underbar :D.

Diskutera gärna strategier om bossar, builds eller liknande. Berätta dock inte för mycket om storyn utan spoiler ;).

f.ö. åker jag till Norge på skidresa imorrn så kommer inte kunna lira på 5 dagar.
Skidor är iofs inte så tråkigt det heller.

Länkar:

www.finalfantasyxii.com

Gamespot:
http://www.gamespot.com/ps2/rpg/finalfantasy12/index.html?q=F...

/// Music_Freak, NaM_Ki

Permalänk
Medlem

Bra initiativ.

Funderade själv på att starta en tråd för ett par dagar sedan men det blev inte av.

Jag gillar spelet skarpt för dess grafik, spelbarhet. Jag gillar vad som gjorts med stridssystemet och det känns mycket friare nu.

Det är i storyn och karaktärerna jag tycker det saknas något speciellt. Det där lilla extra som brukar finnas. Eller något i den stilen.

Spelet känns mer som ett bra MMORPG som man spelar själv än ett Final Fantasy IMO.
Men allt som allt så tycker jag det är ett mycket bra spel som ska finnas i varje FF fans spelhylla.

Edit: Jag har inte klarat spelet så mina åsikter är inte slutgiltiga.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag var verkligen exalterad över FFXII, men nu när jag spelat det så känns mitt intresse för spelet ganska stendött! Jag har ingen som helst lust att spela det.

Jag tycker inte att det var det Final Fantasy jag känner och älskar, men saker och ting förändras antar jag...

Permalänk
Medlem

Jag läste Gamereactors recension och tappade intresset helt.
Saker som att man fortfarande inte kan välja japanska originalröster, ett ny styrning i strid i form av ett "mmo" system och den still som jag alltid tyckt varit sämst i FF. Gillar 10:ans styrning, funkar fint och det är inte så mycke dötid. Sen tycker jag FF8/10/12 har ganska tråkig karaktärsdesign.

Aja får köpa det förr eller senare och testa, men suget som funnits runt release av de äldre spelen finns inte längre.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Har klarat FF12 (Amerikanska Versionen) för några månader sedan och jag tycler att spelet är helt underbart bra!

Så de jag undrar över nu är (skiljer de ngt mellan PAL och Usa Versionen?)

Visa signatur

Rock On!

Permalänk

Hehe, här ser vi att folk tycker mycket annorlunda om FF XII ;), vilket är bra? Då kanske vi kan få en lite mer livlig diskussion här :).
Jag måste säga att även jag var skeptisk till spelet när jag först prövade hos en kompis men efter att jag inhandlade det själv så blev jag fast. Så Karpo, du BÖR prova på det :D.

Tandapa: Jag har ingen aning. Pröva och googla lite ;).

Offt. Jag skriver inte så ofta i forum (typ aldrig) så jag undrar hur citerar man folk mitt i inlägget? Det var nått med /quote eller nått sånt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Music_Freak
Hehe, här ser vi att folk tycker mycket annorlunda om FF XII ;), vilket är bra? Då kanske vi kan få en lite mer livlig diskussion här :).
Jag måste säga att även jag var skeptisk till spelet när jag först prövade hos en kompis men efter att jag inhandlade det själv så blev jag fast. Så Karpo, du BÖR prova på det :D.

Tandapa: Jag har ingen aning. Pröva och googla lite ;).

Offt. Jag skriver inte så ofta i forum (typ aldrig) så jag undrar hur citerar man folk mitt i inlägget? Det var nått med /quote eller nått sånt?

tryck på knappen "Citera" nere i högra hörnet av ett inlägg du vill citera

Själv testade jag XII för ett tag sedan, och visst, verkar asnice, har dock inte blivit av att jag lirat mer :s

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
Har klarat FF12 (Amerikanska Versionen) för några månader sedan och jag tycler att spelet är helt underbart bra!

Så de jag undrar över nu är (skiljer de ngt mellan PAL och Usa Versionen?)

Spelsparningarna fungerar inte, trots att man byter filnamnen, så det har antagligen skett ett par goa uppdateringar. Lirar om det i PAL version nu, är så jävla glad över att de inte har stympat spelet som de har gjort med alla andra FF lir i Europa.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Hur är spelet mot tian? Likheter osv, anledningen till att jag frågar är att jag tyckte tian var ett skämt. Maken till styrt spel får man leta efter. Jag vill utforska spelvärden relativt fritt när jag spelar, inte begränsas av massa stängda vägar osv. Storyn är viktig i rollspel men det är oxå viktigt att ha en stor öppen och trevlig värld. FF7 var helt perfekt i det avseendet. Rollspel på räls har jag inte mycket till övers för, hur bra storyn än är.

Ang amerikanska röstskådespelare så tyckerjag verkligen inte om sådanna heller då de oftast är så krystade att man mår illa. Jag vill inte spela en karaktär som förmedlar känslan av en brat unge @ OC. I sånna fall tycker jag det är betydligt bättre med ett påhittat fikonspråk till karaktärerna och text under, spelen utspelar sig ju i andra universum så det spelar ju ingen roll hurvida man förstår dem eller inte och lite text stör mig inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jag vill utforska spelvärden relativt fritt när jag spelar, inte begränsas av massa stängda vägar osv.

Kunde inte sagt det bättre själv.. Visst, tian var rätt nyskapande och en skön story, men ack så instängt det kändes jämför med bla 7an.

Till trådskaparen: Skönt initiativ! Funderade själv på att starta en tråd om liret, men har aldrig hunnit sätta mig in i det på allvar pga jobb.

Permalänk

Det skilljer inte allt för mycket, jag tror att några av dom frivilliga bossarna är svårare än i NTSC versionen (dom är som i jap versionen, tydligen hade dom mindre HP i NTSC)

Sitter och lirar för fullt. Älskar spelet och det nya stridssystemet är helt otroligt underbart!

Jag är bara 30 timmar in och gör alla sidequests/hunts och sånt som jag hittar, kan knappt bärga mig tills jag är stark nog att prova på den där bossen med 50 miljoner health

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Inhandlade det i fredags och har spelat det så mycket som möjligt sedan dess. Tycker att ändringarna i spelet är precis vad som behövs i serien för att det inte ska kännas som man spelar det förra spelet på nytt. Jag tycker stridssystemet med gambits fungerar bättre än de vanliga.
Världen att gå runt i är ju mycket stor och möjligheten att utforska lite på egen hand är ju välkommen, även om man är för svag för att ta sig an monstren på de områdena. Som sagts så känns FFXII lite mer som ett MMORPG än de tidigare spelen, men kanske beror det på att det är lite samma manér som WOW här och där. Man attackerar ju på samma sätt också.

Köp spelet tycker jag, avfärda det inte utan att ha gett det åtminstone 10 speltimmar, det blev bättre när man kommit in i det.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Dock ni som säger att 7:an är fritt jämför med 10:an som är en smått interaktiv film ung. Japanska rollspels akilleshäl har ju alltid varit att de är väldigt låsta. Allt är scriptat och ofta kommer man inte frammåt i storyn om man inte springer/gör precis det som är förutbestämt.
Dock är ju storyn oftast 100 ggr bättre än i Europeiska/Amerikanska klassiska rpgs...

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Har beställt ff12 och hoppas på att få det innan helgen så att man kan få den räddad
Hoppas att man kan komma in i stridssystemet bara, har nämligen alltid tyckt om atb systemet och även 10:ans turordningsbaserade. Tycker om när man kan tänka på sitt nästa drag ett litet tag och inte blir ihjäl stressad. Jag kommer hur som helst ge det en ordentlig chans trots att man börjar bli lite seg så här på "äldre" dar (är snart 24).

Permalänk
Medlem

Importerade FF12 när det släptes i USA... och tja, ångrar mig grymt starkt från det.

Sämsta FF't i serien enligt mig.

#1 Storyn var inte någonsin intressant en enda gång... och det här brukar vara FF's starkaste del... men nejdå, storyn var total kass och jag fastnade inte alls.

#2, Karaktärs designen... tja samma problem i FFX här med, med andra ord ganska trist.

#3, Strids systemet.... LOL riktigt ur kast strids system, vist något kanske behövdes uppgraderas men ett automatiskt fighting system där du inte behöver göra något annat än att gå rakt fram... NEJ TACK. Många säger att det öppnar med strategi? Tja egentligen inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Tänkte testa att lira nu igen, men minns inte alls vad jag höll på med sist jag lirade eller vad jag ska göra...

Har bara lirat ca 2h. står det någonstans vart man ska? ser att jag har en Hunt, är det bara att göra den så kommer man vidare eller är det mer som en "side-event"? Vad ska jag följa för att komma vidare?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Tänkte testa att lira nu igen, men minns inte alls vad jag höll på med sist jag lirade eller vad jag ska göra...

Har bara lirat ca 2h. står det någonstans vart man ska? ser att jag har en Hunt, är det bara att göra den så kommer man vidare eller är det mer som en "side-event"? Vad ska jag följa för att komma vidare?

Nja den första hunten måste göras för att komma vidare. Sedan är det fritt. Jag tycker spelet är kul spelat i ca 5h enda jag gillar är schack brädet där man utvecklar sina gubbar det suger styggt!

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henk
Nja den första hunten måste göras för att komma vidare. Sedan är det fritt. Jag tycker spelet är kul spelat i ca 5h enda jag gillar är schack brädet där man utvecklar sina gubbar det suger styggt!

Första har jag tagit; Rouge Tomato.... den jag hade nu var Thextera. Klarade den precis, men fick göra åt 2st Pheonix down och 3 pots

hur ska man komma vidare då? har inte en aning nämnligen...
Kanske borde ha kommit längre och blivit starkare så jag inte behövt göra åt så mkt på Thextra?

Edit:
Hittade ett rött kryss på kartan inne i stan, skulle tydligen snacka med en Dalan
Då vet jag iaf vart jag ska nu... skiter nog i att save'a detta, känns lite onödigt att göra åt så "många" pots och alla pheonix downs så tidigt xD

Dendär Dalan snackade om 2 dörrar, varav ena skulle vara någon "training grounds" eller liknande (?), såg bara filmsekvensen... tänkte bara höra om detta "training grounds" är som det ev.antyder, en plats för att träna vaan/partyt på? Eller minns jag bara fel och det inte alls var "training grounds" som nämndes? ^^

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Första har jag tagit; Rouge Tomato.... den jag hade nu var Thextera. Klarade den precis, men fick göra åt 2st Pheonix down och 3 pots

hur ska man komma vidare då? har inte en aning nämnligen...
Kanske borde ha kommit längre och blivit starkare så jag inte behövt göra åt så mkt på Thextra?

Edit:
Hittade ett rött kryss på kartan inne i stan, skulle tydligen snacka med en Dalan
Då vet jag iaf vart jag ska nu... skiter nog i att save'a detta, känns lite onödigt att göra åt så "många" pots och alla pheonix downs så tidigt xD

Dendär Dalan snackade om 2 dörrar, varav ena skulle vara någon "training grounds" eller liknande (?), såg bara filmsekvensen... tänkte bara höra om detta "training grounds" är som det ev.antyder, en plats för att träna vaan/partyt på? Eller minns jag bara fel och det inte alls var "training grounds" som nämndes? ^^

===Spoiler===
Hmm...har varit i Norge och åkt skidor sen torsdags så det var ett tag sen jag lirade men jag tror att du ska och hämta en viss "sunstone"? Det gör du isånafall genom att gå ut i den södra porten och sedan till nån by i öknen där du sedan får mer information av befolkningen.

===Spoiler slut===

Håller med om att det kanske kan kännas något instängt jämfört med FF7 eller MMORPG's på vissa ställen men annars tycker jag faktiskt att det är rätt fritt, mycket friare än FF X iallafall... Fast iofs tyckte jag att FF X var bland det bästa spelet som gjorts, så frihet kanske inte betyder så mycket för mig egentligen.

Jag har iofs inte spelat så mkt (fortf bara 8h) så jag ska inte uttala mig allt för mycket men hittils har jag tyckt att det har varit mycket bra och desto längre man spelar, desto mer gillar man det enligt mig. Så ni som funderar på att gå o köpa det... KÖP!

Permalänk

ett bra spel men jag e besviken på storyn och karaktärdesignen.. de inte direkt ff7 om man säger så..

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är sjukt bra. Och då har jag dissat vartenda FF spel i stort sett sen FFVII vilket är diamanten i serien enligt mig själv och många. Spelet är smockat med sidequest och det finns alltid saker vid sidan av man kan göra som man egentligen inte behöver. Storyn är bra så långt som jag spelat, dock lite avancerad då alla städer har så konstiga namn så man blandar ihop hit och dit och fattar inte ibland vad dem snackar om. Men är man idel öra när man lirar så ska det nog gå bra. Inga hjärndöda 03:00 sitta upp nätter dvs Fighting systemet var jag riktigt spektisk till i början för jag trodde det skulle förstöra själva final fantasy känslan. Men ju mer jag spelar desto mer gillar jag det. I mitt tycke så är det iaf det näst bästa ff jag spelat efter 7an. 1-6 har jag inte lirat. Testade på 6:an och kom en bra bit in men tröttnade rätt snabbt. Jag får liksom inte kontakt med spelet med 2d grafik på något sätt. Jag kan förstå att folk som spelade på den tiden tyckte om det och får nu en sån där härlig nostalgisk kännsla när man lirar det nu. Men eftersom jag inte får det så fastnar jag inte Får väl ge det ett nytt försök när jag har tid. Jag rekommenderar iaf FFXII starkt! Grafiken är vansinnigt snyggt för att vara ett PS2 spel. Helt sanslöst vad dom lyckats på den biten. Undra hur FF13 kommer se ut?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av rösterna i FF12? För då skulle jag iafall kunna ge det en chans. Pallar verkligen inte rösterna från trailern till spelet och kan tänka mig att det blir värre ju längre man måste lyssna på skiten.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Karpo, tråkigt att du bygger dina åsikter på en spelrecension.

FFXII har ju en mycket starkare karaktärsdesign än vad FFX hade. Visserligen har jag inte spelat nog långt, men måste säga att jag verkligen njuter av cutscenes med Balthiers fåniga brit-accent och 'intelligenta' utlägg tillsammans med Fran's mysporriga röst. Då jag i tidigare spel bara läst det absolut nödvändigaste av dialoger för att förstå storyn så tycker jag faktiskt att detta spelet gör sig riktigt bra på den punkten. Trots att FFX hade mr Bender som Wakka :]
Kan nämna att jag också tyckte att rösterna 'skar sig i öronen' efter jag sett trailern och introt och att jag hellre hört japanska rösterna, men spelet klarar sig mycket bra jämfört med dem andra.

Tråkigt tycker jag väl att stridssytemet är, då jag har svårt att få grepp av en strid. Tycker dem går lite väl för fort och man får aldrig samma syn på en enda fiende som man fått i tidigare med random encounters. Men det har ju positiva att man slipper gå i strid då man inte vill (vilket varit otroligt störande i tidigare, att man t.ex. behövt hitta moogle charm eller enc-none). Som sagt inte spelat helt mycket men tror verkligen att gambit-systemet tillsammans med hunts gör detta stridssystemet unikt på ett positivt sätt

Dock känns det inte som att världen runtomkring rör sig på ett levande sätt, snarare det tidigare nämnda att man "rör sig i en MMO-värld, ensam". Vilket inte roar mig särskilt. Som jag förstått det är det även 'random treasures', dvs. kistor spawnar slumpmässigt i världen. Skulle hellre sett att det var lite mer genomtänkt, så att man kunde hitta det där speciella svärdet på en lite speciell plats (svårt att förklara sig, men jah).

Negativt tycker jag även level systemet är, inte det att det är tråkigt på något sätt utan bara lite för stort. Har inte fått något grepp om hur man levlar och hur man bör tänka med varje karaktär för att kunna få den att bli bra. Då är jag ändå redan över level 12 på alla karaktärer jag fått. Visst kommer man förstå, men känns som det kommer kräva ett omspel vilket jag sällan hinner :]

Ni som är negativa tycker jag borde pröva att låna och spela!

Permalänk
Medlem

Är inne på 50h+ speltid nu och kan säga att det finns mycket att göra vid sidan om storyn. Blir säkerligen en 100h för min del innan jag är klar.

Det finns ett antal Espers att samla som är gömda lite här och var i spelet, en del kräver att man gör sidequests. Dessutom behöver man samla (och sälja) ett visst antal loot-föremål för att komma över de bästa vapnen etc.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Kan passa på o fråga vad erat rekord på Mist Chains är? Jag har bara klart 8 i rad än så länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Music_Freak
Kan passa på o fråga vad erat rekord på Mist Chains är? Jag har bara klart 8 i rad än så länge

strax över 100, ganska lätt när man är på 'oilriggen'. en typ av fiender nästan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Music_Freak
Kan passa på o fråga vad erat rekord på Mist Chains är? Jag har bara klart 8 i rad än så länge

9 chains som rekord hittils.

MorteM: Mist chains och chains på kills av samma fiendetyp är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
9 chains som rekord hittils.

MorteM: Mist chains och chains på kills av samma fiendetyp är inte samma sak.

aha, vad e mist chains?
eller får man det förklarat senare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
aha, vad e mist chains?
eller får man det förklarat senare?

Det är spelets svar på ff7 limit break "magier". Dom finns i hörnen på licenseboard och heter quickenings. Man kan chaina dom för att få extra mycket skada osv.

Permalänk

Dendär licenseboard har inte jag vågat mig på ännu... Har inte den blekaste om vad som är bra och vad man bör sätta, drygt om man sätter åt helvete fel... :s

Hur ska man veta vad man ska sätta för att det ska bli bra? Kände samma sak med Sphere grid'en i FFX, tror inte jag satte ut så mkt där, vilket troligen är anledningen till att min Tidus sög åsnepung medan polarens var hans bästa karaktär

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".