Nybörjare behöver guide. [hur byter jag chassi?]

Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver guide. [hur byter jag chassi?]

Alltså, jag är inte särskiljt gammal och nybörjare. Jag skulle vilja ha reda på hur man byter chassi (flyttar alla komponenter till ett nytt chassi).
Tro inte att jag är en total invalid, jag är bara 13 år (om det nu är lite). Guiden ska vara så detaljerad som möjligt. Finns det på nätet, i så fall var?

Visa signatur

tRucC Mådding Kåmpjuters AB

Permalänk
Medlem

inte så svårt att byta låda.. skruva loss moderkort å flytta sen hårddiskar / cdrom osv

Permalänk
Medlem

Jo men hur allt ska kopplas du vet

Visa signatur

tRucC Mådding Kåmpjuters AB

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att titta och rita ner hur det sitter i din nuvarande låda, men oftast är det bara att sätta sladdarna där dom passar. Det gäller dock inte allt.

Men är du inte så säker rekomenderar jag att du ber nån som kan byta chassi åt dig, och glöm för fasiken inte bort distanserna till moderkortet

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Ta & kolla NOGA hur alla sladdar sitter, även alla små-sladdarna som går till fronten, antingen ritar du av det, eller tar ett bra kort.

Sen är det bara att plocka ur sakerna metodiskt, glöm inte att det sitter distanser bakom moderkortet & att det är viktigt att dom hamnar på samma ställe i det nya chassiet.

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk
Medlem

En bra sak som jag använde mig av när jag var "nybörjare" var att jag tog ut t.ex: nätagget och satte in det i det nya chassiet dvs, man är säker på att man får med allt och var det ska sitta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

vart många av sladdarna ska sitta kan du läsa ut i moderkortsmanualen om du har den kvar....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk

förstår inte hur folk kan missposta en sådan här tråd?.. läser inte folk ens vad forumen är tillför nu förtiden?

det säger vell sig själv titta bara så allting satt från början och sättihop det likadan t i det andra..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Dessutom går kablarna knappt inte att sätta fel.
Det enda som typ går att sätta fel är kablarna som kommer från alla grejerna i fronten (usb, ljud, power etc).
Det var det enda jag behövde manualen till när jag byggde min första dator.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
förstår inte hur folk kan missposta en sådan här tråd?.. läser inte folk ens vad forumen är tillför nu förtiden?

det säger vell sig själv titta bara så allting satt från början och sättihop det likadan t i det andra..

För det första är han inte särskilt gammal, för det andra så är det ju en typ av modd skulle man kunna se det som, han skall ju trots allt byta chassi

Men som sagt, det bästa är att koppla ur en sak i taget, rita och antekna hur allt satt och fortsätt sedan så. Det kinkigaste är kablarna som skall till fronten av chassiet. Passa dig för statisk elektricitet bara! Se till att avjorda dig ofta eller skaffa en ESD länk som du kan koppla till chassit du jobnbar med

Kan vara rätt nervöst att slakta sin första dator, särskilt om det är ens enda men helt klart tillfredställande efteråt