Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

Citat:

2010 ska de flesta av Bredbandsbolagets fiberkunder kunna surfa med en hastighet på 1 000 Mbit/s. Uppgraderingen av nätet börjar nu med två fastigheter i Stockholmsförorten Bandhagen.

Tidsplanen för övriga kunder och delar av nätet är än så länge inte bestämd, men fortsätter kontinuerligt fram till 2010.

Med 1 000 Mbit/s kan man i teorin ladda ned till exempel en dvd-film på 58 sekunder, enligt operatörens siffror. Hdtv är en av tillämpningarna som bandbredden ska användas till. Det ska också skapa en plattfrom för framtida produktutveckling, enligt Bredbandsbolagets vd Marcus Nyhlén.

Hastigheten gäller både upp- och nedladdning. Vad tjänsten ska kosta vill operatören inte avslöja.

http://www.idg.se/2.1085/1.129364

Vilken tur att man har adsl då

Permalänk
Medlem

Problemet blir att man får ringa sin lokale datorförsäljare och beställa en ny hårddisk varje vecka.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt om dom kunnat erbjuda 100/100 någonstans på vägen om inte annat

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

suck.. vart e världen på väg...

Permalänk
Medlem

Tycker att dom borde fixa 100/100 innan, o testa köra det så det funkar i hela landet innan dom krämmar på med 1000/1000 mbit. O jag hoppas att det inte blir någon kvot på tex 500 gig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, de kunde ju börja med att erbjuda riktiga uppkopplingar i form av 100/100 i det nät som redan finns, som de flesta andra isp:s har gjort de senaste åren.
Istället har man fortsatt med nån slags "one-size-fits-all" modell där alla kunder ska ha lika bra/dåliga uppkopplingar.

Nu när övriga marknaden har börjat med gigabit på riktigt så har t om Bredbandsbolaget vaknat och insett att de är frånkörda för länge sen.

Så man skickar ut ett pressmeddelande lite i panik att man minsann också kan leverera gigabit. Om tre år kanske

Nåja, det är väl bra att det händer något...

Permalänk
Medlem

Blir det 1000/10 tro?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

najs - blir till att investera i ny router då! men vilken kan tänkas ha en throughput på ~2Gbit ...?

Permalänk
Medlem

Trevligt, det är på tiden

Permalänk

x1zt står ganska tydligt att det blir 1000/1000 , men det kan jue vara så att dom bluffar som comhem gör 24/7

Dock ser jag 100/100 som ett bra max alternativ i sverige, ska man ha gigabit så ska det vara för server eller annat, 1000 mbits/s kan bli svårt o maxxa med dagens diskar tyvärr :/

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Blir det 1000/10 tro?

Står ganska så tydligt i 1a inlägget "Hastigheten gäller både upp- och nedladdning." det borde ju betyda just 1000/1000 och inte 1000/10.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Gigabit FD ser jag inte som troligt för hemmaanvändare inom 2-3år.. Eller möjligheten kan givetvis finnas men knappast så någon kommer ha råd att betala.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Gigabit FD ser jag inte som troligt för hemmaanvändare inom 2-3år.. Eller möjligheten kan givetvis finnas men knappast så någon kommer ha råd att betala.

Gigabit lina erbjuds redan här i Lund inom LKF´s boende...Kostnaden ligger mellan 900-1500:-/månad beroende på vald operatör...

Citat:

KOMMANDE BREDBANDSNÄT

I hela LKFs bostadsbestånd, vilket även inkluderar fastigheterna i Dalby, S Sandby, Veberöd, Revinge och Genarp planerar LKF att installera ytterligare ett bredbandsnät. Genom denna satsning kan LKF i samarbete med en kommunikationsoperatör erbjuda hyresgästerna möjligheten att välja sin egen mix av bredbandstjänster (Internet, telefoni, IP-TV samt VoD). Bl a planeras bredbandsuppkoppling med hastigheter upp till 1000 Mbps.

En testinstallation har skett i ett av LKFs bostadsområden, kv Gärdet, under sommaren 2006. Start för LKFs övriga bostadsområden beräknas ske i början av 2007. Tidplan för alla områden bedöms vara upprättad under våren 2007.

https://www.lkf.lund.se/sites/default/lkf/minbostad/internet....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är väl medveten om deras "lansering". Har dock aldrig hört någon säga att dom sitter på denna gigabit lina, någon som vet hur den funkar? Sen är som sagt detta inte priser som folk har råd att betala för internet. Tror man måste överboka enormt ifall detta ska funka, riktiga gigabitlinor går på femsiffriga belopp..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

gah bättre dom fixar riktigt bredband till alla istället =(

måste sitta med adsl i trelleborg då det inte finns något annat att välja..
trött på skiten

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Så vi ska sitta med 100/10 fram tills 2010 och sen Gbit helt plötsligt? Hade det inte vart så att föreningen bundit upp sig med BBB skulle jag ha Blixtvik eller Banhof nu.

Permalänk

Det låter väl bra men jag väntar på en mer trovärdig källa. IDG har jag lagt i samma fack som Aftonbladet och Expressen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Det låter väl bra men jag väntar på en mer trovärdig källa. IDG har jag lagt i samma fack som Aftonbladet och Expressen.

hallå idg interjuvade bredbandsbolagets vd, kan du få en bättre källa? läste du ens nyheten?

http://www.bredband.com/wps/wcm/resources/file/eb2da5400dcfbd...

Men alla vet ju att BBB haft svajjig peering o transit, men om en isp börjar lansera något dröjer det ofta inte länge innan konkurrenterna hakar på.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt gbit anslutning äntligen här, kanske sätter lite sprätt på resterande snigel operatörer.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Det blir väl isf fiberbaserade stadsnät som kan komma ifråga? Fibern i sig är ju ingen flaskhals, dock finns det annat (switchar etc) i näten som kan bromsa trafiken rejält. Behöver uppgraderas ..... och till vilken kostnad?
Jag tycker att de 100/100 tjänster som finns att tillgå i dag är rätt svajiga - åtminstone i Sollentuna stadsnät. Det vore på sin plats att man såg till att de nuvarande tjänsterna klarar av att leverera sin nominella bandbredd innan man börjar yra om gigabit-fart. Misstänker att månadskostnaden för en gigabit-tjänst kommer att svida i plånboken.

Jag tycker detta mer liknar ett marknadsföringsjippo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Är väl medveten om deras "lansering". Har dock aldrig hört någon säga att dom sitter på denna gigabit lina, någon som vet hur den funkar? Sen är som sagt detta inte priser som folk har råd att betala för internet. Tror man måste överboka enormt ifall detta ska funka, riktiga gigabitlinor går på femsiffriga belopp..

Jag vet folk som har detta av Bredband2 för 995kr/mån. Ganska dyrt men ändå nice att ha Med många samtidiga bra peers blir det riktigt nice:a hastigheter neråt.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Suck... Ännu mer överbokning...
Vem FAN beöver mer än 10Mbit internet hemma? 10 kunder fyller ju BBBs 10Gbit-länkar i netnod, och det är där den mesta trafiken kommer hamna... Jag tror att vi kommer få sämre anslutningar när alla sitter på gig, snarare än bättre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JAg kan förstå att man har 1Gbit om man ska ha en server på den.

Men vadf*n ska en privatperson med 1Gbit att göra? Det är ju inte särskilt många servrar som klarar den hastigheten och det kommer bara leda till att nätet blir överbelastat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
JAg kan förstå att man har 1Gbit om man ska ha en server på den.

Men vadf*n ska en privatperson med 1Gbit att göra? Det är ju inte särskilt många servrar som klarar den hastigheten och det kommer bara leda till att nätet blir överbelastat.

Correction, det fins INGA servrar som levererar 1Gbit i ett koppel.. Man kan driva typ youtube på 1Gbit... Inse hur larvigt det är...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

bamsefar, varför denna bakåtsträvan?

Jag tar mer än gärna 100mbit mycket hellre än 10. Blir ju bra skillnad.

Sen om transiten går fullt får ju BBB utöka, det är ju därför de behöver tid på sig, förhandla ny lina o.s.v..

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Att en uppgradering behövs har med tex. IP-tv och dess utveckling.

om man ska skicka HDTV via IP så drar det ~14Mbit/s per HDTV kanal... så det är ju ganska lätt att räkna ut att när det kommer fler HDTV kanaler så räcker inte 100Mbit till... dock så hade det räckt med 1000/100 just at tv-strömmen kommer ju bara ner och inte up.

Permalänk
Medlem

Hur många kunder kommer ha 71 HDTV boxar? 1Gbit är overkill !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Hur många kunder kommer ha 71 HDTV boxar? 1Gbit är overkill !

Det är ju inte per box utan per kanal... Låt säga att under en snar framtid det kanske finns 10 kanaler med HDTV... det skulle bli 14 Mbit/s * 10st = 140 Mbit/s och detta är en multicast ström vilket innebär att även om du stänger av tv så kommer detta att belasta din uppkoppling och sen kanske du vill kunna surfa och spela...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anx
Det är ju inte per box utan per kanal... Låt säga att under en snar framtid det kanske finns 10 kanaler med HDTV... det skulle bli 14 Mbit/s * 10st = 140 Mbit/s och detta är en multicast ström vilket innebär att även om du stänger av tv så kommer detta att belasta din uppkoppling och sen kanske du vill kunna surfa och spela...

det är bara den kanal man tittar på som belastar uppkoplingen.
så 140Mbit så får du ha 10st digitalboxar med abonemang & 10st tv/dator

Visa signatur

10100111001