Intel står över Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Intel står över Windows Vista

Även om Intel stödjer Microsoft senaste operativsystem Vista i de produkter man säljer i form av drivrutiner och support, kommer Intel själva inte att övergå till Windows Vista. Detta är första gången som hårdvarutillverkaren inte uppdaterar sina egna datorer med det senaste operativsystemet från Microsoft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gör som intel jag och skippar Vista, det p.g.a att jag ser inte att det tillför något jag är i behov utav.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Vista är ganska okej, bör köra det i Vlite dock så man slipper allt skräp.

Ja kör Xp nu men hoppar återigen på Vista när nya datorn är klar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Samma tjat som vanligt! Vem bryr sig.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Mycket uppseendeväckande någon inom branschen går ut och säger detta officiellt. Även om det inte är direkt förvånande, knappast nyhet att vista inte har "penetrerat" marknaden lika framgångsrikt som föregående windowsversioner. Att skylla på att kunderna inte fattat hur bra produkten är istället för titta vad som klickat i marknadsföringen och eventuella brister har inte hjälpt heller.
Microsoft blir onekligen mer eller mindre tvugna bemöta detta, ska bli mycket intressant se hur.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Nä, varför byta något som redan fungerar.
Sedan så är det vara en risktagning då det inte är sagt att vissa XP-program rullar klockrent på Vista.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt rätt! ut med vista.. Har aldrig haft det kommer aldrig att ha heller! xD

Permalänk
Medlem

Men som några redan har sagt, XP är tydligen inte så dåligt som många ville få det att se ut. Dock så anser jag att man på en modern dator bör köra Vista, då Vista helt enkelt kan utnyttja denna hårdvara på ett mycket bättre sätt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Vista är bara ok med vLite enligt mig. Tycker det är botten att man inte kan välja bort skräp i själva installationsprogrammet utan blir påtvingad allt möjligt.

Vill jag har WMP10 som inte ens kan spela vanliga DVD som tar +200MB
när det finns VLC på ca 20MB som klarar DVD och så gott som alla format?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DouG
Helt rätt! ut med vista.. Har aldrig haft det kommer aldrig att ha heller! xD

Har du ens brytt dig om att testa vista?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Dock så anser jag att man på en modern dator bör köra Vista, då Vista helt enkelt kan utnyttja denna hårdvara på ett mycket bättre sätt.

Mnja... För att kunna utnyttja mer än c:a 3GB minne så är 64-bitars OS ett krav, men man behöver ju inte köra Vista för det - man kan också installera Linux, som jag gjorde, eller något av de andra 64-bitars OS som finns.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som faktiskt kör Vista.
Det är inte för att jag gillar det, snarare är så hatar jag det. Jag har kört det sedan 1,5 år, men det har bara blivit marginellt bättre.
Rent sagt, Vista suger.

Varför inte installera XP?, tja, M$ kommer inte förändra sig, så det är lika bra att vänja sig vid datorvärldens mest användar-O-vänliga operativsystem. Man blir bara irriterad. Till och med Gates blev förbannad...

Permalänk
Medlem

Jag har testat vista mycket, förstår intel, finns inget nytt som är nödvändigt i Vista.

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar så har de köpt in datorer från dell med Vista på, 1gb minne och någon crapig celeron propp.

Datorn arbetar bra mycket när man ska surfa lite och skriva något i Word, satt på en gammal 2000 dator, P4 på 2,4ghz och 512mb minne, satt med ett gäng excel blad uppe, en del word, totalcmd, Firefox med ett gäng tabbar och SAP, laggade inte ett skit med den datorn.

I grunden har båda datorerna samma virusskydd osv.

Ser inte anledningen varför företag ska använda vista som anävnder vanliga program som word och surfning, räcker gott och väl med XP. Finns säkert undantag hos vissa företag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Samma tjat som vanligt! Vem bryr sig.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer år 2010, inte år 2009 som det felaktigt står i artikeln. Bill Veghte på Microsoft bekräftade den utvecklingsplanen för ett tag sedan. Inte för att jag tror att någon på Swec skulle hålla sig uppdaterad om sånt, men ändå.

Och det är väl inte direkt underligt att Intel inte byter till Windows Vista? Om XP fungerar, varför uppgradera hela maskinparken till något annat? För en konsument som köper en ny dator eller uppgraderar sin burk eller ett företag som investerar i en ny maskinpark kan Vista absolut vara ett alternativ väl värt att kolla på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Men som några redan har sagt, XP är tydligen inte så dåligt som många ville få det att se ut. Dock så anser jag att man på en modern dator bör köra Vista, då Vista helt enkelt kan utnyttja denna hårdvara på ett mycket bättre sätt.

Jag tycker att en modern dator ska köra linux. då kan du verkligen uttnyttja hårdvaran och göra precis vad du vill med hårdvaran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Mnja... För att kunna utnyttja mer än c:a 3GB minne så är 64-bitars OS ett krav, men man behöver ju inte köra Vista för det - man kan också installera Linux, som jag gjorde, eller något av de andra 64-bitars OS som finns.

eller bara vanliga xp!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

går direkt x10 till XP?!

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
går direkt x10 till XP?!

nej

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
går direkt x10 till XP?!

Fail...

finns några skumma patchade dx 10 installfiler på nätet men majoriteten som provat dom verkar fått mer problem än nytta av dom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
går direkt x10 till XP?!

Mycket pekar på det, JA..
Men enligt många experter här på swecs forum skulle det aldrig hända, så jag får väl anta att det inte fungerar.
Kanelmoderatorn låste t.ex tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... med hänvisning till detta.

Så här ser det iaf ut när jag kör dxdiag på min burk numera:

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Någon som vet vilket datormärke Intel kör? dell, hp?

Permalänk
Medlem

Kul för Intel... vem bryr sig...

Jobbar själv på ett stort försäkringsbolag och vi uppgraderade inte till XP förens för 3 år sedan. "If its not broke, dont fix it" som det heter.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Physical Address Extension ( http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension ) säger jag bara.

Permalänk

Big surprise... not.

Vista är det sämsta som har hänt Microsoft sen länge. Länge leve XP!

Permalänk
Medlem

"Källan fortsätter med att klargöra att det inte på något sätt är ett försök från Intels sida att smutskasta Microsoft. Istället är Windows Vista helt enkelt inte rätt för Intel just nu."

Låter som en breakup "Det är inte dig det handlar om, utan om mig. Jag kan inte gå in i ett förhållande just nu."

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fille@SweC
Big surprise... not.

Vista är det sämsta som har hänt Microsoft sen länge. Länge leve XP!

Suse 11 är släppt! Men ingen nyhet om det från sweclockers
I allafall... Vista är det sämsta som hänt på länge alla kategorier, går inte ens att ge bort skiten! Njet stannar nog på pingvinens sida ett tag.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att Vista är värdelöst har antingen ej testat det eller så pallar era datorer ej operativsystemet. Har själv kört vista i ett halvår och har än så länge inte stött på några problem.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]