Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
http://hometheatermag.com/receivers/onkyo_tx-sr607_av_receive...

Exakta effektsiffror oberoende mätta, i _STEREO_, även om 140W låter generöst så ger den faktiskt 2x175W i 4 Ohm visar det sig.

Du menar 87W i 8Ohm och 131W i 4. Att mäta effekt vid någon procents distortion är inte riktigt rent spel. I mina ögon så ger den där 75WPC effekt utan att dista röven av sig.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
http://hometheatermag.com/receivers/onkyo_tx-sr607_av_receive...

Exakta effektsiffror oberoende mätta, i _STEREO_, även om 140W låter generöst så ger den faktiskt 2x175W i 4 Ohm visar det sig.

Helt ok siffror faktiskt (även som påpekats så är det ju för hög distortion på den högre siffran) Som sagt, ville bara klargöra att man inte kan lita på siffrorna som anges. Sen så är det mer än siffror som är viktigt, min förstärkare är ju som sagt en s.k. "dual mono" förstärkare. Så finns ju fler viktiga funktioner för ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Det är ingen lögn, bara för att du och din pappa är audiofiler skall du inte tro att alla är det. "Audiofiler" köper säkert övervägande 2-kanal än idag, som du säger, men de allra flesta som köper stereo är inte audiofiler och det är de som ger volym i produktionen.

Ne men oftast är det folk som är intresserade av ljud som lägger 15-20k på ett 2-kanalssystem (som nu tråden faktiskt handlar om)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Komponentkostnaden är obetydlig, om du visste hur förvånansvärt liten den är borta i Asien, det som kostar är produktion och distribution. Det utgör merparten av priset, såpass att det sänker hemmabioreceivrarna till den mycket mer prisvärda nivå de är idag.

Självklart, om man bara skall ha det bästa oavsett vad så blir det 2-kanal - och mycket dyrt - men nu försöker jag råda någon av få maximal utdelning för en viss summa.

Det är frågan det, jag vidhåller att skall du endast ha 2 kanaler får du mer för pengarna med en stereoförstärkare ;). Sen gillar jag inte Onkyo riktigt, känns för mycket som ett "kinamärke" (även om far min har ett kinesiskt rörförsteg som är riktigt bra)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
...Sen gillar jag inte Onkyo riktigt, känns för mycket som ett "kinamärke" (även om far min har ett kinesiskt rörförsteg som är riktigt bra)

Onkyo är ett riktigt äkta japanskt märke. De har funnits länge och har många fina grejor bakom sig.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Onkyo är ett riktigt äkta japanskt märke. De har funnits länge och har många fina grejor bakom sig.

Jag vet, det som är problemet! Blir en paradox!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag vet, det som är problemet! Blir en paradox!

Om det hjälper dig, så gör Onkyo även eftertraktade Audiofil-ljudkort. Som bara säljs i Japan. Såpass seriösa är dom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Om det är välljud och musik som står i centrum så hade jag inte ens tittat åt surroundreciever hållet. Har precis fått ihop mitt system efter flera års letande och provande för att få ihop det "enligt mig" bästa ljudet i min smak. Jag har provat de flesta svensson-hifi-märkena dvs, NAD, HK, Onkyo, Denon mm. och dragit olika slutsatser för vad som är typiskt för dom olika märkena. Men en sak som är mer eller mindre gemensamt för alla är att dom var hemska i 2.0 med undantag av Marantz som faktiskt fixade det ganska bra! Så mitt råd är att inte titta på surroundförstärkare, utan titta på förstärkare som är avsedda för det du ska ha den till. Och sen det mest självklara, åk och lyssna! De flesta ställena har provrum där du i lugn och ro kan lyssna, ändra inställningar och prova olika sorters musik. Finns många butiker som enligt mig är betydligt bättre än Hifiklubben, så det är bara att åka och lyssna! Lycka till!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

xtz och marantz säger jag iaf

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Du menar 87W i 8Ohm och 131W i 4. Att mäta effekt vid någon procents distortion är inte riktigt rent spel. I mina ögon så ger den där 75WPC effekt utan att dista röven av sig.

Det där med att bara mäta effekt säger inte allt, men förstärkaren ger iaf 87W i 8 Ohm med 0.1% dist vilket normalt är ok för ett slutsteg eftersom en högtalare distar mer än 0.1% vid den effekten. Som du säger kanske max. 2x75W vid riktigt låg dist som typ 0.003% eller vad det kan vara. Det finns iaf relativt hög REN effekt.

Utöver det skall man inte strunta i att den ändå ger 2x175 i 4 Ohm vid "höga" 1% dist, detta därför att högtalare normalt sett tappar impedans framförallt i de lägre registren och 1% dist i basljud är inte mycket dist. Den kan alltså putta ut upp till 175W av dunka, även om den kanske bara kan "skrika" rent i 75W.

Man måste se till hela bilden, och det är definitivt ingen svag förstärkare.

edit. till de som gärna vill rekommendera diverse dyra "icke konsum"-märken, inget fel med det, men jag säger spara pengarna och lägg en så stor summa som möjligt på högtalare istället. Ett par riktigt fina högtalare drivna av en medioker Yamaha låter mycket bättre än ett par klart sämre högtalare drivna av en McIntosh för 250.000Kr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En polare berättade om sin kompis som hade baslådan för nära datorn, och maxad, så hårddisken pajjade. Vet inte hur troligt det är, men förmodligen något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Undra på att du inte tycker att du får nån bas. 5.25" är ju ett mellanregisterelement på sin höjd. Det finns gott om golvare och bokhyllehögtalare med 10-15 tum i basen, vilket är mer än i många subwoofrar.

Har själv just beställt ett par JBL 4311B med tolv tum i basen (och 5 tum i mellanregistren) som går ner till 31Hz. Jag kommer nog inte att köra med en subwoofer för att komplettera de sista tio hörbara hertzen.

Har även ett par sådana här:

Och de behöver kompletteras med en sub också enligt mig. Sen kan det alltid bero på akustiken i rummet...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Sen kan det alltid bero på akustiken i rummet...

Sjukt viktigt att tänka på, ett par hur bra högtalare som helst i fel rum kan låta nästan hur dåligt som helst. Rummet är definitivt en av de största och viktigaste komponenterna i ljudanläggningen, det är därför hörlurar är så bra. Man tar bort rummet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla på Denon.
Kostar gott om pengar nytt, men begagnade är de ju faktiskt rätt överkomliga som förstärkare.

Kör själv med Denon 2105 till Ino Audio piP.

Om du har möjlighet att provlyssna på någon uppsättning från Ino Audio så gör det!

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli lite jitterproblem då signalen måste gå genom datorns ljudkort till onkyon?
Det är ju där USB-dacarna har en stor fördel - man använder inte datorns ljudkort överhuvudtaget.

Jag säger fortfarande att det är begagnat som gäller.
T.ex. såg jag ett Rega-system med förförstärkare samt två monoblock för 7kkr för ett tag sen.

Fördelen med att köpa 2-kanalsförstärkare är ju att man kan använda den som slutsteg till en hemmabioreciever om man skaffar en sån senare.

Nackdelen med en hemmabioreciever är ju att andrahandsvärdet på den är förhållandevis uselt. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripakt
Mitt tips är att kolla på Denon.
Kostar gott om pengar nytt, men begagnade är de ju faktiskt rätt överkomliga som förstärkare.

Kör själv med Denon 2105 till Ino Audio piP.

Om du har möjlighet att provlyssna på någon uppsättning från Ino Audio så gör det!

Skriver under på Ino Audio, hittar du ett par sådana: Köp! Och driv dem med vad du kommer över.

De tillverkas i mycket begränsad upplaga, och håller studiokvalitet med råge(många inspelningsstudios runt om i landet har minst ett par Ino Audio).

De har flera modeller, PiP är den minsta. Men det är 2-vägs golvaren som är den mest eftertraktade för hemmastereo.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bepe
Kan det inte bli lite jitterproblem då signalen måste gå genom datorns ljudkort till onkyon?
Det är ju där USB-dacarna har en stor fördel - man använder inte datorns ljudkort överhuvudtaget.

Jag säger fortfarande att det är begagnat som gäller.
T.ex. såg jag ett Rega-system med förförstärkare samt två monoblock för 7kkr för ett tag sen.

Fördelen med att köpa 2-kanalsförstärkare är ju att man kan använda den som slutsteg till en hemmabioreciever om man skaffar en sån senare.

Nackdelen med en hemmabioreciever är ju att andrahandsvärdet på den är förhållandevis uselt. Rätta mig om jag har fel.

Ja, ett fel har du i alla fall. USB är det absolut sämsta om man vill undvika jitter, eftersom USB-överföringen i sig orsakar jitter.

Skulle jag köra en extern DAC för musiklyssning skulle jag definitivt köra optiskt till den(som man ju också gör till en receiver).

USB-ljudkort har klart större jitterproblem än interna ljudkort(som istället dras med interferensproblem).

Firewire-ljudkort är vad som brukar användas i Studio, men inte för att Firewire på nåt sätt tar bort jitterproblemet utan istället brukar Firewireljudkorten ha rätt avancerade kontroller för att kompensera för jitter. Men Firewire har mycket större bandbredd än USB, därför används det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Satsa på ett rent 2-kanals system, allt annat är att slänga pengarna i sjön om du inte utnyttjar det. Du får betydligt mycket mer ljud för pengarna om du satsar på 2-kanal.

Mitt tips ligger i Marantz och Monitor Audio

Marantz PM-15S1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31306

Monitor Audio RS6
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32560

Kan du spräa budgeten lite så hade den nya RX6:an passat fint
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=471394

Sitter med RS6:orna själv och är sjukt nöjd med dem.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Satsa på ett rent 2-kanals system, allt annat är att slänga pengarna i sjön om du inte utnyttjar det. Du får betydligt mycket mer ljud för pengarna om du satsar på 2-kanal.

Självklart, om man inte alls utnyttjar det. Poängen att satsa på en hemmabioreceiver är om man kommer att utnyttja det, vilket är sannolikt om stereon hamnar i ett vardagsrum. Då är det mer ekonomiskt att ha en anläggning som sköter allt, än att ha en stereo och en hemmabioanläggning. Annars är det inget fel i att vara purist, det kan vara trevligt det med.

Citat:

Mitt tips ligger i Marantz och Monitor Audio

Marantz PM-15S1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31306

Monitor Audio RS6
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32560

Kan du spräa budgeten lite så hade den nya RX6:an passat fint
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=471394

Sitter med RS6:orna själv och är sjukt nöjd med dem.

Högtalarna ser mycket intressanta ut, jag instämmer i att de bör avlyssnas. Men eftersom Ino Audio blev omnämnda så kan jag bara upprepa att de bör avlyssnas också.

Jag är tveksam till att den förstärkaren är värd såpass mycket pengar, om jag skulle välja 2-kanal i den prisklassen skulle jag satsa på kraft och välja HK 990:

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catal...

eller ännu hellre köpa dyrare högtalare, och spara in åtskilliga tusen på förstärkaren.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det där med att bara mäta effekt säger inte allt, men förstärkaren ger iaf 87W i 8 Ohm med 0.1% dist vilket normalt är ok för ett slutsteg eftersom en högtalare distar mer än 0.1% vid den effekten. Som du säger kanske max. 2x75W vid riktigt låg dist som typ 0.003% eller vad det kan vara. Det finns iaf relativt hög REN effekt.

Utöver det skall man inte strunta i att den ändå ger 2x175 i 4 Ohm vid "höga" 1% dist, detta därför att högtalare normalt sett tappar impedans framförallt i de lägre registren och 1% dist i basljud är inte mycket dist. Den kan alltså putta ut upp till 175W av dunka, även om den kanske bara kan "skrika" rent i 75W.

Man måste se till hela bilden, och det är definitivt ingen svag förstärkare.

edit. till de som gärna vill rekommendera diverse dyra "icke konsum"-märken, inget fel med det, men jag säger spara pengarna och lägg en så stor summa som möjligt på högtalare istället. Ett par riktigt fina högtalare drivna av en medioker Yamaha låter mycket bättre än ett par klart sämre högtalare drivna av en McIntosh för 250.000Kr.

Problemet när man pressar förstärkaren så hårt att den klipper och har sig lite här och var är att det inte bara märks på basen, det påverkar ju diskanten också, vilket märks mycket tydligare.

Och om man ser på det där diagrammet, så är det 75WPC vid 0.05% dist, vilket ju inte är riktigt ultra-lågt, även om det mer än gott duger.

Sen så är det ju alltid bra att ha högt till taket. Jag har experimenterat en hel del med ett par Technics SB-6000 på ungefär 60W styck (ganska high-end hemma/studiohögtalare från 1976) som en kompis har, samt en Onkyo-förstärkare på 2x50W och en av mina kraftigare Luxman-stärkare på 2x150W. Även om man inte klättrar mot mer än ungefär 45W kontinuerligt, så märks det markant att Onkyon blir en flaskhals i topparna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Har även ett par sådana här:
http://pici.se/pictures/vLZevzlzI.png
Och de behöver kompletteras med en sub också enligt mig. Sen kan det alltid bero på akustiken i rummet...

Det finns antagligen två saker som kan ha hänt här:
1. Du gillar att ha en puckel på de lägre frekvenserna
2. Som du sa, så kan ditt rum äta upp en hel del om du har otur.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Angående förstärkare så är tanken följande: jag hade gärna byggt ett surrondsystem men det kommer kosta mer för att få bra ljud, köper jag ett system nu kommer det dröja minst fem år innan jag har råd att köpa nya grejer. Därför vill jag köra på stereo nu och sedan köpa hemmabioförstärkare när de har ännu några år på nacken.

Ska ta och bränna ut lite låtar och åka runt till några butiker, har dock inte så bra koll på vilka butiker som är bra i Göteborg. Det ska väll lösa sig dock.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Om det hjälper dig, så gör Onkyo även eftertraktade Audiofil-ljudkort. Som bara säljs i Japan. Såpass seriösa är dom

Jag tycker bara namnet låter så "kinaföretag" Men ja vet att de gör grymma saker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Självklart, om man inte alls utnyttjar det. Poängen att satsa på en hemmabioreceiver är om man kommer att utnyttja det, vilket är sannolikt om stereon hamnar i ett vardagsrum. Då är det mer ekonomiskt att ha en anläggning som sköter allt, än att ha en stereo och en hemmabioanläggning. Annars är det inget fel i att vara purist, det kan vara trevligt det med.

Grejjen som jag ser det med surround är att du behöver mer rum. Jag har t.ex. soffan mot en vägg, hur man än vrider och vänder på det som kan jag inte nyttja ett surroundsystem fullt ut, jag bor i lägenhet och har inte plats för högtalare överallt. I framtiden när jag bor större lär jag ha ett surroundsystem till ett dedikerat bio rum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Angående förstärkare så är tanken följande: jag hade gärna byggt ett surrondsystem men det kommer kosta mer för att få bra ljud, köper jag ett system nu kommer det dröja minst fem år innan jag har råd att köpa nya grejer. Därför vill jag köra på stereo nu och sedan köpa hemmabioförstärkare när de har ännu några år på nacken.

Ska ta och bränna ut lite låtar och åka runt till några butiker, har dock inte så bra koll på vilka butiker som är bra i Göteborg. Det ska väll lösa sig dock.

Som sagt kanske du ändå skall kolla på stativhögtalare också? Finns riktigt grymma sådana i din budget. Om du skall bränna låtar, se då till att du har dem i lossless/WAV när du bränner, att bränna en MP3 kommer inte ge mycket nytta av att lyssna på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt kanske du ändå skall kolla på stativhögtalare också? Finns riktigt grymma sådana i din budget. Om du skall bränna låtar, se då till att du har dem i lossless/WAV när du bränner, att bränna en MP3 kommer inte ge mycket nytta av att lyssna på.

Jo, faktiskt, sålänge inte mp3:an är missbildad på något sätt så låter även mp3 mycket bättre på en bra anläggning/bra högtalare än på sämre dito. Så visst kan man höra skillnad med hjälp av mp3. SÅÅ dåliga är inte mp3or, oftast är det folks anläggningar som är keff och inställningarna som är uppåt väggarna och så får den stackars mp3:an skulden

Om det låter gudomligt redan med mp3 så är det ju en tydlig hint om hur det kommer att låta med ännu bättre material. Det viktigaste är att få med sån musik som man faktiskt kommer att spela i anläggningen, sin favoritmusik, förmodligen bör man även ta med typisk partymusik även om aldrig själv lyssnar på sånt. Man vill ju att även gästerna skall tycka att det låter bra när man har party(och tvingas spela annan musik)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jo, faktiskt, sålänge inte mp3:an är missbildad på något sätt så låter även mp3 mycket bättre på en bra anläggning/bra högtalare än på sämre dito. Så visst kan man höra skillnad med hjälp av mp3. SÅÅ dåliga är inte mp3or, oftast är det folks anläggningar som är keff och inställningarna som är uppåt väggarna och så får den stackars mp3:an skulden

Om det låter gudomligt redan med mp3 så är det ju en tydlig hint om hur det kommer att låta med ännu bättre material. Det viktigaste är att få med sån musik som man faktiskt kommer att spela i anläggningen, sin favoritmusik, förmodligen bör man även ta med typisk partymusik även om aldrig själv lyssnar på sånt. Man vill ju att även gästerna skall tycka att det låter bra när man har party(och tvingas spela annan musik)

Nja skulle jag påstå, vid en gräns så kommer du ju inte höra skillnad på högtalarna då källan kommer vara så pass dålig, du vet inte om det är högtalaren eller källan

Visst kan man höra skillnad på olika anläggningar, men inte på alla. Blir svårare i var fall att höra skillnad på 2 anläggningar den den ena är lite lite bättre om du har en sämre källa.

Testade i fars stereo att spela lossless och MP3 via hans DAC, körde blindtest (dvs jag visste inte vad det var han spelade) och det var enkelt att höra skillnad på dem. Sen som jag tidigare nämn så kör både han och jag Spotify Premium mycket så det är ju inte oanvändbart med bitrate på 320 kbit/s, tycker dock att när man skall jämföra lite dyrare högtalare kan det vara bra att utesluta en faktor som kan ge störning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja skulle jag påstå, vid en gräns så kommer du ju inte höra skillnad på högtalarna då källan kommer vara så pass dålig, du vet inte om det är högtalaren eller källan

Visst kan man höra skillnad på olika anläggningar, men inte på alla. Blir svårare i var fall att höra skillnad på 2 anläggningar den den ena är lite lite bättre om du har en sämre källa.

Testade i fars stereo att spela lossless och MP3 via hans DAC, körde blindtest (dvs jag visste inte vad det var han spelade) och det var enkelt att höra skillnad på dem. Sen som jag tidigare nämn så kör både han och jag Spotify Premium mycket så det är ju inte oanvändbart med bitrate på 320 kbit/s, tycker dock att när man skall jämföra lite dyrare högtalare kan det vara bra att utesluta en faktor som kan ge störning.

Det är rätt tänkt, i princip, och fungerar väl som det är tänkt om man lyssnar i högkvalitativa hörlurar. Men vad gäller högtalare så är det flesta högtalare även dyra alldeles vansinnigt mycket sämre än vad en mp3 i sig är, så även in i det sista bör man höra skillnad för skillnaderna är verkligen väldigt stora mellan olika högtalare.

Sen får man inte glömma att kvaliteten på olika inspelningar även skiljer mycket mer än kvalitetsskillnaden mellan mp3/wav, det gäller att plocka högklassiga inspelningar och som helst har någon form av dynamik. Mycket modern musik är helt sönderkomprimerad och duger knappast för att utvärdera någonting alls.

För att särskilja elektronik, typ förstärkare, kan det däremot krävas riktigt högklassigt material för att kunna utvärdera. Där är skillnaderna försvinnande små jämfört med mellan olika högtalare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är rätt tänkt, i princip, och fungerar väl som det är tänkt om man lyssnar i högkvalitativa hörlurar. Men vad gäller högtalare så är det flesta högtalare även dyra alldeles vansinnigt mycket sämre än vad en mp3 i sig är, så även in i det sista bör man höra skillnad för skillnaderna är verkligen väldigt stora mellan olika högtalare.

Sen får man inte glömma att kvaliteten på olika inspelningar även skiljer mycket mer än kvalitetsskillnaden mellan mp3/wav, det gäller att plocka högklassiga inspelningar och som helst har någon form av dynamik. Mycket modern musik är helt sönderkomprimerad och duger knappast för att utvärdera någonting alls.

För att särskilja elektronik, typ förstärkare, kan det däremot krävas riktigt högklassigt material för att kunna utvärdera. Där är skillnaderna försvinnande små jämfört med mellan olika högtalare.

Jo du kan nog ha rätt nu när ja tänker efter Däremot kan vi väll enas om att det är enklare att höra skillnader om materialet är perfekt iaf? (mötas på mitten)

Och självklart spelar inspelning stor roll.

Själv håller jag på att förgås av väntan, har som jag kanske nämn tidigare ett par KEF iQ30 på G (typ 4 veckor tills tillverkaren fått tummen ur och levererar igen). Blev riktigt kär i dem på en provlyssning. Dock är de ju inga monsterhögtalare, ganska billiga faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Eftersom mycket av musiken kommer spelas från datorn kommer det vara väldigt mycket .mp3 som spelas. Jag vet att många ljudintresserade gråter blod när de lyssnar på så komprimerad musik men jag kan ju inte heller ha en serverpark bara för att alla låtar ska vara flac. =/

Om man då skulle köra på stativhögtalare skulle något i klass med dessa vara vettiga? http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/bw_...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Dom kan jag rekommendera dig om du ska ha stativare! Har en kompis som kör med dom och jag är ganska imponerad av ljudet i dom. DOCK kan jag påpeka att dom verkligen behöver kompletteras med en subba (inte en skrikig otrevlig dam). Om det är välljud före volym så kan du komma väldigt billigt undan gällande förstärkare. Tangent var ett för mig okänt märke tills jag kom i kontakt med dom, och jag kan säga att jag blev mäkta överraskad. Första som jag provade hette Tangent AMP-100, liten som sörens, men levererade fin ljud. Dock har dom nog inga direkta kvalitets op-ampar, för det låg nåt litet missljud när jag hade volymen på men ingen signal. Så jag bestämde mig för att prova Tangent AMP-200, som är den större modellen, och den hade samma fina varma ton och dom hade blivit av med missljudet. Numera kör jag med en Audio Pro A.7 som är ombyggd av nån audiofil som jag aldrig nånsin kommer göra mig av med (förstärkaren då, inte audiofilen). Har du tillgång till bil? Isf kan du ju ta en tur till fyndbörsen, inte jättelångt dit tror jag från Götet. Men som sagt, man kan sitta och rekommendera hur många märken och modeller som helst, det som spelar roll är hur DU tycker att det låter. Gillar du mycket bas? Gillar du diskant? Får det se hur jävligt ut som helst i stereobänken? Finns en hel del faktorer som spelar in. Jag själv har inte haft jättebra erfarenhet av Hifiklubben, men det kan vara att jag hade kontakt med nån sommarjobbare eller nåt. Och innan jag avslutar detta onödigt långa inlägget så skulle jag nog snarare rekommendera dig ett par mindre golvare istället för stativare, har oftast bättre frekvensomfång. Ha det bra!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo du kan nog ha rätt nu när ja tänker efter Däremot kan vi väll enas om att det är enklare att höra skillnader om materialet är perfekt iaf? (mötas på mitten)

Och självklart spelar inspelning stor roll.

Själv håller jag på att förgås av väntan, har som jag kanske nämn tidigare ett par KEF iQ30 på G (typ 4 veckor tills tillverkaren fått tummen ur och levererar igen). Blev riktigt kär i dem på en provlyssning. Dock är de ju inga monsterhögtalare, ganska billiga faktiskt.

Självklart kan vi mötas på halva vägen, det finns inga absoluta sanningar när det gäller upplevelsen av musik. Till syvendes och sist är det enda som vi kan mäta exakt och få ut något vettigt ifrån rena testtoner, och de är ju inte så kul att lyssna på

Jag har alltid gillat KEF-högtalare, så gratulerar till kommande intressant lyssning. De är ju inte så stora, men i typ ett rum i storlek av ett normalt sovrum lär de låta förvånansvärt fullvuxna. I ett stort vardagsrum kanske man vill ha ett snäpp större högtalare, i alla fall om man lyssnar på pop/rock. Men som du nämner är det viktigaste redan uppfyllt, nämligen att du blev kär i ljudet, vi lyssnar ju på musik för att njuta och ingenting annat(såvida vi inte jobbar i musikbranschen, då är det värre)

Skapa gärna en tråd och berätta om dina intryck!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Eftersom mycket av musiken kommer spelas från datorn kommer det vara väldigt mycket .mp3 som spelas. Jag vet att många ljudintresserade gråter blod när de lyssnar på så komprimerad musik men jag kan ju inte heller ha en serverpark bara för att alla låtar ska vara flac. =/

Om man då skulle köra på stativhögtalare skulle något i klass med dessa vara vettiga? http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/bw_...

Jag såg att Martin redan hade gett ett mycket bra svar, jag håller med om det han skrev och i essens säger han ungefär vad jag sa tidigare fast med andra ord. Även en billigare förstärkare kan duga, men spara inte på högtalarna om du är kräsen.

B&W har många mycket bra modeller, och de du länkar till låter troligen väldigt bra men de kommer bäst till sin rätt i ett mindre rum. Skall det spelas i ett normalstort vardagsrum skriver jag under på att det är golvare du vill ha, och gärna med minst en 8" bas i om du vill ha hyfsad tyngd i ljudet.

Små högtalare kan låta rent, men de sträcker inte ut nedåt så instrument som har djupa grundtoner låter förminskade typ flygel eller trummor och liknande. Men de kan låta superbt på röster.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så räcker en flerkanalsreceiver gott effektmässigt om man ska bo i en studentlägenhet. Dessutom bra DAC och delningsfilter på köpet.

Om det inte räcker, effektmässigt, kan man i förväg planera så att flerkanalsreceivern har delbart för- och slutsteg. De är lite dyrare, brukar ligga i övre mellanklassen om man ska ha den finessen - men köp begagnat.

En begagnad Denon 3805 (till exempel) för 4-5 tkr och sedan, exempelvis, två Nad 216 som bryggas. De går på mellan 2-3 tkr styck begagnade. Mina gick på 2000 respektive 2500 kr. 2*400 watt i 8 ohm är rätt mycket men med okomprimerat material behövs mycket mer än så. Konstruktören av mina högtalare ser gärna att han har 2*500 watt eller till och med flera kilowatt tillgängligt när det behövs (alltså bara tillfälligt). Han har dock stora krav och jag tror han inte avser sina små stativhögtalare i det sammanhanget.

Fast 3805:an, 1507:an och 1508:an (vardagsrum, datorrum och sovrum) duger fint, går att spela tillräckligt högt hos mig och gissningsvis likadant i ett typiskt studentrum.

Att jag nu kompletterar med mer effekt är bara för att jag vill kunna spela ordentligt högt med bra inspelningar, vid filmer och så vidare. Alltså inte MP3 eller annat komprimerat material. Samt lite planering inför framtiden, basstöd till mina golvare i vår och sedan basmoduler och topp (r28).

Har ingen dB-mätare men ordentligt högt ser jag som mer än +5 dB (då börjar det låta illa med 1507 till mina pi60 med bra material, med dåligt material vill man helst inte gå över -10 dB) som det står på volymindikatorn på Denonreceivers.

Min rekommendation som också får sägas vara min första anläggning som verkligen presterade bra.

Begagnad flerkanalsförstärkare med delbart för och slutsteg (om man vill expandera i framtiden), mellan 4-5000 kr. Denon och Onkyo är intressanta val här. Klarar man sig utan HDMI anslutning och HD ljudformat (för egen del är detta av lite intresse, det går att kräma ur riktigt bra prestanda från CD - problemet är väl snarare att få skivbolag, artister gör bra inspelningar idag...).

Högtalare: Ino Audio piP.

Hade ett Dali Suite 5.1 system tidigare med de näst största högtalarmodellerna (dock Audio Pro subwoofer). Det var intressant att höra en liten stativhögtalare spela bättre, djupare och presentera en mycket bättre ljudbild även i filmer än det stora (surround)systemet. Du får piP för mellan 5-7000 kr begagnad. Mina två par köpte jag för 5000 respektive 6000 kr (båda fanerade i svart ask). I byggsats kostar de 6400 kr i svart ask respektive 4800 kr i rå MDF (man måste måla, lacka dem).

Det ska vara stativ till högtalarna, köpte ett par inklusiva mjuka SD-fötter för en tusenlapp plus frakt, tror det slutade på 1300 kr.

Dämpskivor bakom högtalarna är också bra, i alla fall för dessa. Kostar en femhundring kanske, Paroc markisolering 45 mm plus snyggt tyg att klä dem i.

Totalt: cirkus 12 500 kr med frakter.

I ett studentrum räcker detta system till, det kan jag garantera. Var dock försiktig när du har fester. Lätt att dra på för mycket och det går naturligtvis att spela sönder piP som vilka andra högtalare som helst, det är inga mirakulösa odödliga saker eller ersättare till ett PA-system.

Nu är Ino inte så lätt att få tag på om man inte råkar på i Stockholm eller i närheten. De få exemplar som kommer ut på Hifimagasinet eller Blocket går ganska fort.

Då skulle jag kikat på ett par begagnade NHT 2.5 respektive den senare 2.5i. De kostar runt 4500-6000 kr. Klart väldigt prisvärda!

Eller stativhögtalaren NHT 1.5 (2500 kr begagnad) kompletterat med två till fyra basmoduler. Intressant system, torde hamna inom 20 tkr och ge fina vibrationer i studentkorridoren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Självklart kan vi mötas på halva vägen, det finns inga absoluta sanningar när det gäller upplevelsen av musik. Till syvendes och sist är det enda som vi kan mäta exakt och få ut något vettigt ifrån rena testtoner, och de är ju inte så kul att lyssna på

Jag har alltid gillat KEF-högtalare, så gratulerar till kommande intressant lyssning. De är ju inte så stora, men i typ ett rum i storlek av ett normalt sovrum lär de låta förvånansvärt fullvuxna. I ett stort vardagsrum kanske man vill ha ett snäpp större högtalare, i alla fall om man lyssnar på pop/rock. Men som du nämner är det viktigaste redan uppfyllt, nämligen att du blev kär i ljudet, vi lyssnar ju på musik för att njuta och ingenting annat(såvida vi inte jobbar i musikbranschen, då är det värre)

Skapa gärna en tråd och berätta om dina intryck!

Lär helt klart ge en "review" när de anländer, de kommer stå i vardagsrummet, bor dock i lägenhet så mitt vardagsrum är ca 19 kvadratmeter stort så det är inte direkt stort. Borde funka bra. Och om det inte gör det fick jag de billigare än de säljs för begagnat

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"